Sammelførsel af katte
Fra : vvv

Dato : 10-02-05 17:51

Hej

Min kæreste og jeg overvejer at sammenføre vores katte så vi kan være sammen
længere end et døgn uden af en af os skal hjem til missen.
Synes en gang jeg har set en "trin for trin" plan for det, men kan ikke
finde den. Nogen der har et link, eller måske gode råd?
Vi er lidt i tvivl om det overhovedet vil kunne gå da det er to meget
forskellige katte.

Den ene er en stor, stærk (og ret fed) hankastrat på 11 måneder der er
nysgerrig og legesyg og "her kommer jeg" typen, ikke spor adræt, nærmere
klodset - en rigtig charmetrold man ikke kan lade være med at holde af,
trods mængder af knuste potter og vaser bag ham.

Den anden er en meget lille slank neutraliseret hunkat på ca 2,5 år hun er
temmelig sky, men meget kærlig overfor dem hun kender. Hun hader børn. Hun
er en meget elegant lille skabning der aldrig misser et spring og kan
ballancere på de mest utrolige ting.
Er der noget håb for at få to så forskellige katte til at acceptere
hinanden?

Håber nogen kan komme med et par gode råd.

Hilsen
vv

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-02-05 18:51

> [...]
> finde den. Nogen der har et link, eller måske gode råd?
> Vi er lidt i tvivl om det overhovedet vil kunne gå da det er to meget

Det er meget forskelligt, hvor svært det er at sætte to katte sammen.
Det afhænger både af alder, og som du selv skriver, af kattens
temperament.

Det er jo ikke to killinger, du vil sætte sammen. Så det er nok rimeligt
at forvente, at det vil tage lidt tid at få de to til at acceptere
hinanden. Men det er ikke umuligt.

Det vil være en god idé at introducere den nye kat til et afgænset
område af jeres hjem af gangen. Når så den føler sig tryk ét sted, kan
den få adgang til et nyt område. Lad ikke de to misser mødes ansigt til
ansigt med det samme. Du kan evt. starte med at få kattene til at bytte
duft. Det gøres ved at lade dem bytte rum, så de vænner sig til
hinandens duft. Når det så går godt, så kan du lade kattene se hinanden
uden dog at kunne røre, sæt evt. et dør på klem eller en eller anden
form for gennemsigtig plade mellem missernes rum. Til sidst kan du så
forsøge at lade missernes mødes rigtigt. Om det hele behøver at være så
omstændeligt afhænger som sagt af kattene. Hos os har det aldrig været
nødvendigt, heller ikke selvom den ene kat har været lidt oppe i årene.
Vi har simpelt hen ladet den nye være i et rum den første dags tid eller
to. Så har vi ladet dem se hinanden med den ene på armen. Og kort efter
har vi ladet dem mødes ansigt til ansigt. Det giver lidt knurren og
hvæsen, og det kan blive ved længe Men her er det vigtigt at være
tålmodig. Så længe de ikke direkte ryger i totterne på hinanden er der
ingen ko på isen. Så skal de nok langsomt blive bedre venner. Husk også
at give den "gamle" kat meget opmærksomhed, så den ikke bliver jaloux.

Prøv at se på missernes reaktion og så reagér derefter. Tåler de synet
og lugten af hinanden? Når de gør det, så prøv at lade dem mødes.

> [...]
> ballancere på de mest utrolige ting.
> Er der noget håb for at få to så forskellige katte til at acceptere

Jeg vil bestemt mene, at der er håb. Vi har også to meget forskellige
katte. Den ene er en rigtig trommel på 10 mdr., og den anden er en
gammel sippe på næsten 10 år Men de er blevet udmærkede venner (de
sover dog ikke sammen). Det tog dog en hel måned inden den gamle
begyndte at tø op.

Du må nok lade det komme an på en prøve.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 10-02-05 18:57

vvv wrote:
> [...]
> hinanden?
>
> Håber nogen kan komme med et par gode råd.

Her er en vejledning
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45&cat=1
hvis den følges er chancerne bedst efter min mening. Og især når hankatten
er så ung er der gode chancer. Men det er nok mest hunkatten, der vil volde
problemer, enten blive sur eller bange, for han vil nok være interesseret.
Men med katte ved man aldrig hvad der sker, og selvfølgelig skal det da
prøves. Bare udvis tålmodighed og lad være med at opgive så let, tag den tid
det tager. Og så ud og invester i en krog til en dør

--
Hilsen Denise

Fra : Inge

Dato : 10-02-05 19:00

Hej
Hvad med at lade dem bytte tæppe eller en gammel trøje en tid inden de
bliver sammenført? Så genkender de måske duften af hinanden når det store
øjeblik indtræffer. Bare en ide, jeg har ikke prøvet selv, endnu.
mvh
Inge

Fra : Denise

Dato : 10-02-05 19:33

Inge wrote:
> [...]
> bliver sammenført? Så genkender de måske duften af hinanden når det
> store øjeblik indtræffer. Bare en ide, jeg har ikke prøvet selv,

Hej
Nemlig, det er også nævnt i vejledningen, det med at få hinandens duft

--
Hilsen Denise

Fra : vvv

Dato : 10-02-05 22:23

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tid
> det tager. Og så ud og invester i en krog til en dør

Tak for hjælpen. Vi prøver at følge den og håber det bedste

vv

Fra : Bjørn Clausen

Dato : 10-02-05 19:53

vvv wrote:
> [...]
> finde den. Nogen der har et link, eller måske gode råd?
> Vi er lidt i tvivl om det overhovedet vil kunne gå da det er to meget

Jeg har for nyligt sammenført 2 katte med et godt resultat. Det er 2
steriliserede hunkatte på ca. 7 måneder. For det første satte jeg en
kile under en dør, så der var en sprække på omkring 4 cm imellem dem.

Her gik de og snusede lidt til hinanden et par dage, der var kun lidt
hvæsen fra dem begge og lidt tykke haler, men det holdt op. Derefter
byttede jeg om på kattene, jeg tror nok at jeg mente at de så bedre
kunne vænne sig til hinandens lugte. De stod længe og lugtede til
hinandens kattebakke.

Jeg var selvfølgelig nervøs ved situationen, men jeg fik at vide på
Inges kattehjem at det nok skulle gå, og det var i hvert fald den
fremgangsmåde de anbefalede. Efter en uge satte jeg dem sammen ansigt
til ansigt, og med en sprayflaske klar i hånden. Jeg fik ikke brug for
sprayflasken overhovedet, heldigvis.

Mine 2 katte er ikke fra samme kuld, og de er MEGET forskellige i
udseende og væsen. Jeg kan kun anbefale denne fremgangsmåde.

Med venlig hilsen
Bjørn Clausen

Fra : Denise

Dato : 10-02-05 20:18

Bjørn Clausen wrote:

> Mine 2 katte er ikke fra samme kuld, og de er MEGET forskellige i
> udseende og væsen. Jeg kan kun anbefale denne fremgangsmåde.

Ja, det er den helt rigtige fremgangsmåde og det er bare dejligt, når det
går så fint. Men nu var du også i den situation, at de endnu var meget unge,
og så er man også tit heldige. Det er desværre mere problematisk, jo ældre
kattene er, jo mere sære eller forkælede når de jo at bliver, især hvis de
har været alenekatte længe

--
Hilsen Denise

Fra : J?rgen Nielsen

Dato : 12-02-05 22:22

"vvv" <?@?> wrote in message news:<420b90f1$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> hinanden?
>
> Håber nogen kan komme med et par gode råd.

Hej vv

Der findes i dag et produkt som kan gøre kattene roligere, så de
lettere accepterer hinanden, det hedder Feliway og skal bruges i
rummet hvor kattene opholder sig. Det er et kunstigt feromon som
kattene i forvejen udskiller naturligt og i øvrigt alle individer
udskiller naturligt. Når der er udskilles feromoner er det med til at

MVH
Jørgen
www.anivet.dk
PS: Jeg er selv forhandler at Feliway, men jeg håber du tager det som
en positiv mulighed.