Banja, blære problemer, psykisk ??
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-05 17:00

Banja sluttede en 10 dages Clamovox behandling for 8
dage siden, og nu er den gal igen, for 2 dage siden var jeg
hos dyrlægen og få checket en urinprøve og den var flot.
PH-værdien lå som den skulle, ingen blod og ingen sukker, men her i
eftermiddag har hun været på bakken tit, hun er ikke blokeret, hun har
efterladt en tår i bakken,
en på min dyne og en på et tæppe.

Jeg har nu lukket hende (og mig) inde i soveværelset, min
dyrlæge sagde at hun havde før oplevet de her "uforklarlige" problemer, hvor
det havde vist sig at handle om "utryghed" og da Mille-mus har været en
børste både igår og idag, så kunne det godt være derfor, Banja
har aldrig været en kat jeg forbandt med "svag" psyke,
men hun er jo ikke 4 år mere og Mille _er_ voldsom, en
hyper-energisk tøs på 8-9 md der har zero respekt for
alderdommen.

Er der nogle af jer der har erfaring med psykiske årsager
til "blæreproblemer" ??

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 01:54

Ja, men det er ofte en kompleks problematik, så det er svært at give råd
kort. Kort opridset, skal man være opmærksom på flg.:

Det kan ofte været sådan, at en kat der har været syg og måske haft
ubehag/smerter, forbinder kattebakken med det ubehagelige og ofte ikke har
lyst til at bruge den mere/lige så ofte.

Eller der kan være ting i dens hverdag der stresser den. Det behøver ikke
lige være ting der stresser os mennesker. Nye arbejdstider, nye møbler eller
ny placering eller understimulering kan være årsager - ligesom katten kan
have en oplevelse (sygdom/ulykke eller bare alderdom) der gør at den ændrer
sig og bliver lettere stresset. Tissereriet er som regel et udtryk for en
eller anden mistrivsel - og oftest kan det "kureres".

Andre katte kan stresse den og gøre at den markerer.

Jeg vil anbefale dig at læse Karen Pryors bog om "Klikkertræning for
Katte" - som kan give dig nogle løsningmodeller til at "holde det i bakken"
og til at balancere forholdet kattene i mellem, hvis du føler at det
stresser hende.

Du kan også kontakte en dyrlæge med en efteruddannelse i adfærdsterapi for
katte, som kan hjælpe dig med at analysere hvad der udløser problemet og
hjælpe dig med at fjerne det.

Du skal være opmærksom på, at jo længere tid der går hvor du ikke gør noget,
jo mere indlært bliver adfærden - og jo længere tid tager det, at indlære ny
adfærd.

- Og så SKAL du selvfølgelig være stensikker på at fysiske årsager er
udelukket!!

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-01-05 08:54

Hej Gainsbourg

Tak for svaret, ja det kan være ekstremt komplekst, og
lige netop denne situation har jeg ikke prøvet før, men
umiddelbart har en eftermiddag og nat, hvor Banja har været i soveværelset,
bedret det. Hun render ikke ind
og ud af bakken, hun har ikke tisset andre steder og hun
har leveret en "pæn" tissetår i bakken.

Så jeg er lidt mindre bekymret for hende, helbreds- mæssigt, til gengæld
åbner det et andet problem,
hvor jeg må bestemme mig for om Mille, "ballademageren" skal omplaceres.
Banja er 11 år og hun har fortjent bedre end at skulle stresses på sine
gamle dage.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 15:08

> [...]
> hvor jeg må bestemme mig for om Mille, "ballademageren" skal omplaceres.
> Banja er 11 år og hun har fortjent bedre end at skulle stresses på sine

Jeg er tilbøjelig til at være enig med dig - omplacering er måske en god
mulighed. Men jeg forstår samtidig godt, at det er svært at skulle give slip
på en kat man holder af.

Held og lykke med både tisseriet og beslutningen

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-01-05 08:50

> Er der nogle af jer der har erfaring med psykiske årsager
> til "blæreproblemer" ??

Jeg har oplevet pludselig urenlighed på en killing en gang. Det var hverken
psykisk eller fysiologisk, men pga feliway i stikkontakten.
Jeg havde fået hende undersøgt flere gange uden resultat. Hun tissede på min
dyne hver aften, når jeg var gået i seng. Hun sad og kiggede mig lige i
øjenene.....
Så læste jeg på FelisForum om en der pludselig have fået urenlige katte og
det eneste hun havde gjort var at sætte Feliway i stikkontakten.
Mine røg ud, og siden har mine missepige ikke tisset andre steder end i
bakken....
Normalt bruger jeg ikke Feliway, men havde sat to op fordi et par af mine
hunner var røget i totterne på hinanden.

Jeg talte med dyrlægen om det efterfølgende, og de mente at det var et
spørgsmål om "identifikation". Altså at hun blev forvirret fordi kattene
ikke havde deres naturlige lugte (hvem er venner og hvem er ikke). Ingen af
mine andre katte har haft sådanne problemer.

Så hvis du har dem i stikkontakterne, så var det måske en ide?

Hilsen Nina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 28-01-05 09:11

Hej Nina

Jeg har aldrig prøvet dem til stikkontakten, så det kan udelukkes, desværre
tror jeg min dyrlæge var på rette spor, efter 3/4 døgn i soveværelset alene
er hendes
"bakkevaner" normaliseret, og hvis det fortsat holder,
så må jeg se i øjnene at Mille må flytte

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-01-05 13:05

> [...]
> ***Ailurophil***
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Æv det havde ellers været nemt hvis det var årsagen

Fra : lisbeth steen

Dato : 28-01-05 09:56

> [...]
> alderdommen.
>
> Er der nogle af jer der har erfaring med psykiske årsager

Hej Marianne

Ja jeg har selv oplevet det!
Min første avlshan er en rar dreng på 4 år. Han strinter ikke, selvom
han går sammen med resten af flokken (deriblandt 2 andre drenge)
men hvis han har haft hunkat til parring, begynder han efterfølgende at
tisse fuldstændigt umotiveret.
læs: han TISSER - det er IKKE strinteri!
han sætter sig ganske simpelt midt på gulvet og efterlader en lille sø.
Hvis jeg derimod lader ham gå isoleret (sammen med en kastrat) i cirka
14 dage efter parring - er der ingen problemer med tisse-søer...
Han stresser ganske enkelt op af parringen!

Så for mig lyder det ret plausibelt at din mis tisser af nervøst
betingede årsager..

måske skulle du som du skriver isolere hende for et stykke tid - og så
f.eks prøve at lukke op, så hun stadig har muligheden for at søge
tilflugt fra den anden lille bølle, når det bliver for vildt

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar