Klik-træning
Fra : Maria Fabæch

Dato : 23-05-01 08:08

Hejsa

Jeg fandt lige en dansk side om kliktræning
(http://www.biodyr.dk/kursus/KLIKogbelon.htm), men mangler noget
informatiion om hvordan man bruger kliktræningen til at undgå en adfærd -
f.rks. at katten er på køkkenbordet. Nina (eller andre eksperter) kan I
forklare det? eller måske henvise til bøger eller hjemmesider?

Fik lige en idé - måske kan man også bruge det til at undgå at katten hopper
op på hegnet... Mine naboer kom igår og brokkede sig over at Iantha hopper
derind i deres have. Så nu må kattene blive inde, indtil jeg finder på noget
(jeg kører op og køber hyldeknægte snart, og håber de kan holde min kat
inde, indtil vi måske får lov til at lave et elhegn....)

KH
--
Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : Maria Fabæch

Dato : 23-05-01 12:55

Hej igen

Jeg huskede lige at det har været oppe og vende i marts måned, men kan ikke
finde alle de gamle indlæg om det.... Så hvordan går det med træningen? Var
der nogle der prøvede det?
Og hvad er det for nogle bøger der blev snakket om?

Erfaringer?

KH
--
Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-05-01 17:06

Hej Maria

www.canis.no kan du købe både klikker og flere bøger om klikkertræning.
Det er hundebøger, men principperne er de samme, så man kan sagtens bruge
dem til katte også. Anders Hallgren har skrevet (på svensk) en lille bog til
kr. 49,- som er vældig god.

Meget kort er princippet i klikkertræning eller shaping, som det i
virkeligheden er, at man skal ignorere de uønskede handlinger og rose give
godbidder ved de ønskede. Man kan for øvrigt også bruge de samme principper
over for børn.

Hvordan går det med Rasmus (?), han skal vel snart i børnehaveklasse.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Maria Fabæch

Dato : 23-05-01 17:16

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> wrote in message

> [...]
> virkeligheden er, at man skal ignorere de uønskede handlinger og rose give
> godbidder ved de ønskede. Man kan for øvrigt også bruge de samme
Ja, det kan man jo.... Men det er sgu nogle gange lidt svært at
ignorere...F.eks. hvis barnet synes han skal hive lidt i kattens øre eller
lignende (ikke foirdi min gør det - han er godt opdraget (!), men de venner
han slæber hjem!!Kors)

> Hvordan går det med Rasmus (?), han skal vel snart i børnehaveklasse.
Åhh ja - nej jeg tror lige vi venter et par år endnu - godt nok er han
intelligent, men alligevel - han er 3½...sååå. Ellers har han det godt -
altså bortset fra ny børnehave, som han ikke er så glad for (de opdrager
ikke med shaping. Barnet har aldrig lært at han ikke må spise før der bliver
sagt værs'go - for det bruger vi ikke, og heller ikke hans gamle børnehave,
men sådan er det altså i den ny børnehave. Men istedet for at fortælle det
til Rasmus (som nok er klog nok til at forstå det - skulle jeg mene) råber
de af ham da han begynder at spise sin madpakke "her venter vi til der
bliver sagt værs'go")
Han er ligeså glad for haverne som kattene er - måske mere, for han kan nu
løbe og lege ude når det passer ham - hvis han husker at lukke døren!

KH Maria

Fra : Ann K.

Dato : 23-05-01 22:02

Hejsa.
Jeg er en af dem som klikkertræner... ganske vist ikke mine katte, men min
shetland sheepdog er lige siden hun flyttede ind, blevet trænet efter
shaping/klikkermetoden.
Mine erfaringer er derfor med hunde, men jeg tror at Helle Andersen ville
forsøge sig med sine ildere...
Metoden er IMHO ganske enkelt fantastisk Ingen sk..baller, ingen hiven
og rykken rundt med vovse, ingen korrektioner af "forkert adfærd" (den
ignoreres!), men kun en konsekvent belønning af "ret adfærd"... Helt klart
noget der vil kunne bruges med succes på en kat!!!
Bøger: Anders Hallgren; Shaping (dansk)
Karen Pryor; Hund och delfin (svensk)
Begge bøger giver et enkelt overblik over metodens grundprincipper og på
www.canis.no kan man så købe bøger/ video der er for de "viderekomne"

Og så skrev Jan Lindberg:
>Ja, nu er jeg jo helt ny her i NG, men klikkertræning til katte !!!.
Det ligger vidst ikke til en sund kats natur.

<> Hi, hi... hvis man køber den tilbudspakke som canis-forlag har så følger
der en klikkertræningsintroduktionsvideo (Gosh, sikke et ord! *sss*) med...
Dén kat som man ser gennemføre en "katte-agilitybane" ser efter min mening
_meget_ sund og rask ud!!! (Race; ganske alm. tortie hunkat, hjembragt
fra dyreinternatet!)
Allerbedst er at man på videoen ser, hvordan det lykkes at få katten til at
lære de enkelte momenter... *suk* - hvor ville jeg dog ønske at man også
fortalte hvilke guffer der bruges for at introducere klikket som belønning

Mvh Ann - og "klikker -Dise" som vovse kaldes i hundeklubben

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-05-01 23:44

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse news:pKVO6.791$Zs3.117165@news010.worldonline.dk...
> Mine erfaringer er derfor med hunde, men jeg tror at Helle Andersen ville
> forsøge sig med sine ildere...

Yep Mit arbejdsliv har været ret kaotisk, så jeg
besluttede at vente med seriøs træning til det hele
ser lidt mere stabilt ud, da jeg tror, at det kan være
med til at gøre dem mere forvirrede, hvis de bliver
trænet meget ustabilt. Jeg håber på, at jeg kan
starte i min sommerferie.

Men jeg har dog meget nemt fået lært både ildere
og katte, promte at komme spurtende, når jeg
klikker. De reagerer faktisk bedre end ved lyden
af døren til madskabet, så jeg tror absolut, at det
har potentiale. Ilderne fattede dog pointen en dags
tid tidligere end kattene. Min super-ilder-tøs
fattede faktisk pointen allerede efter 2 klik *praler
den stolt smilende mor* *GG*
--
Hilsen Helle
Cats know what we feel. They don't care, but they

Fra : Maria Fabæch

Dato : 24-05-01 08:56

Hej igen

"Ann K." <tsars@image.dk> wrote in message

> [...]
> fortalte hvilke guffer der bruges for at introducere klikket som belønning

Jeg har en idé til det. Jeg tror jeg vil bruge små stykker kylligefilter.
ALtså, jeg køber en pakke, klipper dem ud i små bitte stykker, og så kan jeg
frysde dem ned i små dagsportioner, som jeg så kan tage op hver dag og optø.
Det vil jeg forsøge med, for det er det bedste mine dyr ved, og de får
aldrig noget af det ellers. - kun en enkelt godbid en gang imellem. Så det
vil jeg prøve. Jeg har bestilt klikkere og videoen, og glæder mig til de
kommer...

Jeg mener godt og dagtens man kan bruge det til katte...Nu hvor jeg har læst
mere om det. Og det handler ikke om at få den til at gøre cirkustricks på
kommando, men om at stimulere katten - de synes det er en leg.
I første omgang (har jeg læst mig til) skal man ikke prøve at lære katten
noget den *ikke* må - som f.eks. at hoppe op på køkkenbordet.....Den nød kan
jeg heller ikke lige knække lige nu, men det kakn være det kommer når jeg
har fået lidt erfaring.

Jeg har også læst mig til at der findes en nordisk klik.-trænings liste, men
jeg har ikke kunnet finde nogle links....Ved I hvor den findes?

Jeg har fundet indtil flere engelsksprogede, og har meldt mig til den der
hedder Click-train, men der kommer enormt mange indlæg....Så jeg ville
hellere finde en nordisk liste...

Nå, jeg vil gå videre med at læse mere om denne spændende træningsform...

KH
Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : CCR

Dato : 23-05-01 20:07

Ja, nu er jeg jo helt ny her i NG, men klikkertræning til katte !!!.
Det ligger vidst ikke til en sund kats natur.

PS. Skyd naboen

Mange venlige hilsner.

Jan Lindberg.

Fra : CCR

Dato : 24-05-01 13:19

Jeg erkender den overvejende sandsynlighed for at jeg har taget fejl.
Jeg har ikke læst noget litteratur om emnet, men svarede på min
første indskydelse.

Undskylder :0)

Jan Lindberg.

Fra : Ann K.

Dato : 24-05-01 22:35

Wauuu - så har jeg set det med... en mand som kan indrømme at han ikke har
undersøgt sagen nøje inden han udtaler sig ;-D
Stærkt!!!! (Undskyld - drille, drille)

Og for resten... Velkommen til gruppen
Håber at høre mere om jeres misser, når I får den!

Mvh Ann

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-05-01 19:26

> [...]
> (jeg kører op og køber hyldeknægte snart, og håber de kan holde min kat
> inde, indtil vi måske får lov til at lave et elhegn....)

Hej

Prøv at spørge inde på www.poten.dk om de vil skrive en artikel om
klikkertræning af katte, de skulle være eksperter.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : CCR

Dato : 25-05-01 20:11

Efter at have læst http://www.biodyr.dk/kursus/KLIKogbelon.htm
er jeg begyndt at klik træne min kone, og det ser ud til at virke

Lidt for sjov.

Jan.