Kom til at tænke over......
Fra : J

Dato : 24-01-05 00:26

Hej
jeg har fulgt med i tråden om, hvad det koster at have kat(te) pr. måned -
år. Det har fået mig til at tænke på, hvor meget foder mon de egentlig skal
have. Jeg ved godt, at der står nogen retningslinier på poserne, men jeg
kunne godt tænke mig, at høre, hvor meget I giver til Jeres katte.

Jeg summerer lige op:

To hankatte - en kastereret i december og en der bliver det sidst i februar.
De er fra 4/6 og 4/9 sidste år.
Lige nu får de Royal Canin Kitten og Hills TD + diverse små godbidder, som
ikke fylder meget.
(har lige læst, at det ikke er godt med tun til kastrater!!!)

De er blevet lidt forvente begge to p.g.a. af Laurits's dårlige mund, og
fordi jeg skal have noget at mose den knuste pille i, så de får en teske
dåsemad rørt rundt i tørfoderet. Der er ikke udsigter til medicinfri kat
foreløbig.

Hvor meget tørfoder, skal sådan nogen fyre have - hvor meget får Jeres
guldklumper??? sådan ca. - jeg ved godt det er forskelligt fra kat til kat -
men bare for at have noget at sammenligne med.

Hilsen Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-01-05 08:01

J wrote:

> (har lige læst, at det ikke er godt med tun til kastrater!!!)

problemet med tun er at det har et forholdsvis højt indhold af magnesium som
kan give urinvejsproblemer hvis forholdende er derefter...

citat:
Magnesium & kulhydrat: Et for højt indhold af magnesium øger risikoen for
urinvejssten, især hvis urinen ikke er sur nok. I denne sammenhæng er det
også vigtigt at se på indholdet af kulhydrat i foderet. Når kulhydratrigt
foder omsættes i katten sker der en forøgelse af pH i urinen. Det kan dermed
forværre situationen hvis også magnesiumindholdet i foderet er højt. I
følgende produkter er der påvist et højt indhold af magnesium: Catty, tør +
våd/ Iams, tør/ Nutro Choise, våd/ Pet Shop, tør/, Pussi, tør + våd/ Royal
Canin, tør/ Topsy, tør/, Schnucki/ Lux Kattemad. I produkterne Catty, tør/
Schnucki og Pussi, tør er der både et højt indhold af magnesium og et højt
indhold afkulhydrat hvilket kan udgøre en forhøjet risiko for katten.
[...]
citat slut
resten af undersøgelsen kan ses på :
http://www.google.dk/search?q=cache:QhsZM_TOO-0J:www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/aa2d63c6d52d81afc125698b00753221/28895cf448019ae2c1256f030027182f/%24FILE/fodertest.pdf+urinvejsproblemer+tun&hl=da&lr=lang_da

ellers er der også en undersøgelse her:
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/

> [...]
> og fordi jeg skal have noget at mose den knuste pille i, så de får en
> teske dåsemad rørt rundt i tørfoderet. Der er ikke udsigter til

dåsemad gør såmænd ikke det store, så længe de samtidig får et godt lødigt
tørfoder også ;)

> Hvor meget tørfoder, skal sådan nogen fyre have - hvor meget får Jeres
> guldklumper??? sådan ca. - jeg ved godt det er forskelligt fra kat
> til kat - men bare for at have noget at sammenligne med.

vore katte får ca det der angives på posen, men de får det ad libitum, dvs
nogle dage spiser de det hele op, og andre ikke....
jeg fodrer dem alle tre ud af samme skål, hvor jeg har målt mig frem til at
en fyldt skål svarer til deres dagsbehov..... alt i alt bliver det til ca
180 g.
vores hankat skal have ca 90 g dagligt, vores voksne hunkat ca 60 g, og den
store killing ca 40 g. der suppleres indimellem med killingefoder, men det
ender somregel med at hankatten spiser det, og killingen nægter at spise
det*G* men hun vokser fint, og har den flotteste pels, og har ingen
problemer med vægten, så det er ikke noget der bekymrer mig.....

udover det daglige adlibitum foder, får de lejlighedsvis guf i form af en
halv dåse tun i vand, med ekstra vand, rå kylling, kalkun, oksekød og
svinemørbrad.... hvad der sådan lige kan falde af når vi alligevel laver
aftensmad*G*

indimellem forbarmer jeg mig, og køber en pakke kitekat posefoder, som jeg
giver til deling, med ekstra vand... grunden til den ekstra vand, er at
lokke misserne til at drikke lidt ekstra, fordi nogle katte desværre har en
tendens til at drikke for lidt, i forhold til hvad de har behov for... jeg
har egentlig ikke en fornemmelse af at mine drikker for lidt*G* men better
safe than sorry, og lidt ekstra vand er jo altid godt ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-01-05 15:57

In article <ct26ek$11u2$1@news.cybercity.dk>, Sabina Hertzum
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

> problemet med tun er at det har et forholdsvis højt indhold af magnesium som
> kan give urinvejsproblemer hvis forholdende er derefter...

Og at det indeholder et enzym, der ødelægger b-vitaminet thiamin. En
kat der spiser for meget tun kan komme til at lide af thiamin-mangel.
(Kilde: Politikens bog om den sunde kat)

--
Knus fra Ann R

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 25-01-05 19:03

Hejsa

Her i huset får kattene 250-300 g. tørfoder om dagen (fire katte). De
spiser "ad libitum" og vi fylder op når der mangler, men vores
"maddagbog" viser, at det er mellem 250-300 g. om dagen! Dog er der
nogle dage hvor det er "helt ved siden af" og de kun spiser 150 g. til
sammen... hvorfor ved jeg ikke, men jeg tænker at det har noget med
aktivitetsniveauet at gøre!

De får også "godbidder" i form af tun, råt kød, daggamle kyllinger,
rejer osv. og de dage hvor de får det kan vi se det på den mængde
tørfoder de spiser, altså de dage spiser de ikke lige så meget som
normalt.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar