Der er noget galt med øjet
Fra : Betina Rasmussen

Dato : 21-01-05 20:24

Øøøøv altså, Kira har fået et dårligt øje. Da jeg kom hjem fra arbejde
sidst på eftermiddagen så det fint ud. Men nu går hun og kniber det ene
øje lidt i, og blinkhinden kommer ind imellem lidt frem. Jeg har ingen
anelse om, hvad der er sket. Hun virker ellers frisk nok.

Nu må jeg se, hvordan hendes øje ser ud i morgen tidlig. Hvis det ikke
er blevet bedre, så skal vi en tur forbi dyrlægen. Det er da synd for
"bette".

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 21:17

Betina Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Nu må jeg se, hvordan hendes øje ser ud i morgen tidlig. Hvis det ikke
> er blevet bedre, så skal vi en tur forbi dyrlægen. Det er da synd for

Øv da, ja det er synd. Der kan hurtigt ske noget, og som regel ser man det,
når man kommer hjem fra arbejde eller i weekender så dyrlægen normalt ikke
lige er tilstede, sådan er det. Jeg er dog så priviligeret, at jeg har en
dyrlæge 2 min. herfra, som jeg kan få fat i hele døgnet, hvis han altså ikke
er ude og rejse. Det har jeg benyttet mig meget af.
Med øjet kan det jo være alt muligt lige fra rift til betændelse til snavs.
Vi må håbe det ikke er noget særligt.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 21-01-05 21:43

> [...]
> når man kommer hjem fra arbejde eller i weekender så dyrlægen normalt ikke

Ja, de forstår virkelig at få det hele timet og tilrettelagt, de små
Dengang Tiggy havde sine brækkede negl skete det også fredag aften
;-o

>Jeg er dog så priviligeret, at jeg har en
> dyrlæge 2 min. herfra, som jeg kan få fat i hele døgnet, hvis han altså ikke
> er ude og rejse. Det har jeg benyttet mig meget af.

Det lyder også som en rar dyrlæge. For mig tager det 10 min. at suse
over til dyrlægen. Han har heldigvis også både døgnvagt og ordinær
åbningstid om lørdagen. Jeg synes dog ikke, at det her øje er sådan et
nødstilfælde så jeg vil ulejlige ham nu. Men dengang med Tiggy's negl,
sagde jeg til ham, at jeg havde ledt højt og lavt efter info om emnet
uden rigtigt at finde noget. Så sagde han at jeg da bare kunne have
ringet selvom det var aften. En flink men nogle gange lidt udkørt mand

> Med øjet kan det jo være alt muligt lige fra rift til betændelse til snavs.
> Vi må håbe det ikke er noget særligt.

Ja, jeg håber, at det bare er noget snavs. Jeg kan ikke se hverken
betændelse eller fremmedlegemer i hendes øje, men derfor kan det måske
godt være under opsejling? Hmmmm. Og en rift er jo svær at se med det
utrænede øje.

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-01-05 01:09

Ud over de indlysende, som fremmedlegeme i øjet eller en rift, er det også
en god ide at være opmærksom på sygdomme som fx. Chlamydia, hvis katten ikke
er vaccineret for kattesyge. Chlamydia er i øvrigt zoonos (kan smitte fra
både fra kat til kat og fra kat til menneske - og omvendt).Også
lejlighedsvise udbrud af Herpesvirus, kan give samme symptomer.

- Men formentlig er der bare tale om en bagatel - god bedring til missen

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 22-01-05 09:13

> [...]
> både fra kat til kat og fra kat til menneske - og omvendt).Også
> lejlighedsvise udbrud af Herpesvirus, kan give samme symptomer.

Hej Gainsbourg,

Hun er godt nok vaccineret. Men jeg tror alligevel ikke, at vaccinen
giver 100% dækning. Alle de ting, du nævner, er jeg slet ikke i stand
til at bedømme selv. Her til morgen ser det ikke bedre ud end i går
aftes, så jeg fræser til dyrlægen med hende i dag. Jeg skriver lidt
senere, hvordan det gik

> - Men formentlig er der bare tale om en bagatel - god bedring til missen

Mange tak

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 22-01-05 11:55

> [...]
>
> Nu må jeg se, hvordan hendes øje ser ud i morgen tidlig. Hvis det ikke
> er blevet bedre, så skal vi en tur forbi dyrlægen. Det er da synd for

Så har vi været hos dyrlægen, da øjet ikke så bedre ud her til morgen.
Senere i går begyndte Kira også at blive lidt mere stille en vanligt, og
hele øjet havde et mat skær. Til morgen kunne jeg så også tørre en smule
betændelse af øjenkrogen.

Og det er ganske rigtigt betændelse, der er i øjet. Hun fik
kontrastvæske i øjet, og blev derefter belyst med ultraviolet lys. Der
er overhovedet ingen tegn på, at der skulle være en skade på øjet.

Derfor mente dyrlægen, at betændelsestilstanden må komme inde fra
kroppen. Det plejer så bare at sætte sig i begge øjne, så det er lidt
underligt, at det ikke har gjort det. Men der er ikke tale om hverken
Herpes eller Chlamydia.

Grunden til at øjet er mat er, at betændelse giver sådan nogle flares.
Det er ligesom de der kugler, man kan røste, og så få sne eller glimmer
til at suse rundt indeni.

Hendes øje bliver nu behandlet både indefra og udefra. Hun fik en
indsprøtning med både antibiotika og binyrebarkhormon. Vi har fået
øjendråber med hjem (Spesadex comp.) samt tabletter (Medrol og
Clamoxyl). Så nu skulle "apoteket" da være på plads Vi tager så til
dyrlægen igen mandag, så han kan se, om det hele går, som det skal.

Indtil da skal vi holde øje med, at pupillen i det dårlige øje ikke
bliver mindre end den i det raske. Det er nemlig tegn på, at vi ikke har
styr på betændelsen. Så får misse smerter, og pupillen trækker sig
sammen i en slags kramper. Dét gør avs, og så skal øjet bedøves for at
få det til at slappe af. Men han mente nu, at jeg kom med hende i så god
til, at risikoen for at det sker ikke er så stor. Jeg må dog ringe til
ham hele døgnet, hvis det skulle ske.

Fra : Denise

Dato : 22-01-05 12:29

Betina Rasmussen wrote:

> Og det er ganske rigtigt betændelse, der er i øjet. Hun fik
> kontrastvæske i øjet, og blev derefter belyst med ultraviolet lys. Der
> er overhovedet ingen tegn på, at der skulle være en skade på øjet.

Sørens osse, ja der kan hurtigt ske noget med misserne. Jeg måtte jo over
med Molly i mandags, for den betændelse eller røde plamage hun havde i
tandkødet bag ved sin kindtand var blevet rød igen. Dyrlægen mente hun havde
bidt sig, men hvordan hun skulle kunne bide sig dér, kan jeg ikke lige
dreje. Den blev behandlet i midten af december og er nu gal igen, underligt.
Så hun er på Antirope igen

> [...]
> Clamoxyl). Så nu skulle "apoteket" da være på plads Vi tager så
> til dyrlægen igen mandag, så han kan se, om det hele går, som det

Medrol er osse binyrebark. Clamoxyl har jeg også fået før til misserne, men
vi plejer så at bruge fucithalmic til øjnene. Men det må jo være afhængig af
hvad der er skyld i betændelsen. Og så giver dyrlæger heller ikke altid
samme medicin.

> [...]
> få det til at slappe af. Men han mente nu, at jeg kom med hende i så
> god til, at risikoen for at det sker ikke er så stor.

Det er altid en fordel ikke at vente forlænge når der er noget galt.

> Jeg må dog
> ringe til ham hele døgnet, hvis det skulle ske.

Det er super når man kan komme til sin egen dyrlæge hele tiden, i stedet for
at skulle på dyrehospitaler eller andre vagtdyrlæger, når der er problemer i
weekenden.

God bedring til hende.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 22-01-05 13:26

> [...]
> dreje. Den blev behandlet i midten af december og er nu gal igen, underligt.

Nåååh, det er synd for din lille ældre dame. Det lyder godt nok som et
underligt sted at bide sig. Jeg håber, at det snart går over, så hun er
fit for fight igen.

> [...]
> hvad der er skyld i betændelsen. Og så giver dyrlæger heller ikke altid

Ja, jeg har også før fået Fucilthalmic til betændte øjne.

> Det er super når man kan komme til sin egen dyrlæge hele tiden, i stedet for
> at skulle på dyrehospitaler eller andre vagtdyrlæger, når der er problemer i
> weekenden.

Ja, det er absolut rarest, når det er den dyrlæge, der kender forløbet i
forvejen.

> God bedring til hende.

Og i lige måde til Jer.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-01-05 17:57

> Vi tager så til dyrlægen igen mandag, så han kan se, om det hele går, som
det skal.

Så har vi være til "service-eftersyn" hos dyrlægen. Han var ovenud
tilfreds med Kira's øje. Det er blevet meget bedre, det er ikke længere
mat, blinkhinden er ikke fremme, og hun går ikke og kniber det sammen i
irritation.

Hele weekenden har vi givet øjendråber 5 gange i døgnet. Nu kan vi nøjes
med et par gange, og så bare fortsætte
antibiotika-/binyrebarkhormon-kuren indtil den er færdig.

Så jeg er glad og godt tilpas Kira's synes til gengæld efterhånden
af vi har gået og gloet nok i hendes øjne

Fra : Denise

Dato : 24-01-05 18:05

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Så jeg er glad og godt tilpas Kira's synes til gengæld efterhånden
> af vi har gået og gloet nok i hendes øjne

Dejligt at høre det går fremad som det skal
Fortsat god fremgang med Kira, og jeg kan godt forstå hun snart er træt af
det

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-01-05 18:40

> Denise skrev:

> Dejligt at høre det går fremad som det skal
> Fortsat god fremgang med Kira, og jeg kan godt forstå hun snart er træt af
> det

Nej, der er i grunden ikke så mærkeligt. Der er ingen tvivl om, at den
lille finke synes at vi er komplet hysteriske

Hvordan går det med Molly?

Fra : Denise

Dato : 24-01-05 19:16

Betina Rasmussen wrote:

> Nej, der er i grunden ikke så mærkeligt. Der er ingen tvivl om, at den
> lille finke synes at vi er komplet hysteriske
>
> Hvordan går det med Molly?

Tak fordi du spørger Hun er stadig rød i den ene side, efter hvad jeg
kan se. Jeg skulle have været stoppet med piller i morgen tidlig, men jeg
fortsætter så til onsdag aften, så skal han nok se på hende igen
Men man kan jo ikke mærke noget på hende, hun æder som hun plejer og vil
også gerne lege lidt. Hun sover jo meget, men det er jo alderen, og
indimellem leger hun mor for Blonde og især Dino, der bliver vasket fint

Nu må vi se, ellers må hun over på noget andet, går jeg ud fra, eller en
forlænget kur måske.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-01-05 19:50

> [...]

> kan se. Jeg skulle have været stoppet med piller i morgen tidlig, men jeg
> fortsætter så til onsdag aften, så skal han nok se på hende igen

Neeej, det er da ikke så godt. Det er åbenbart noget sejlivet skidt. Giv
hende et lille nus.

> Men man kan jo ikke mærke noget på hende, hun æder som hun plejer og vil
> også gerne lege lidt. Hun sover jo meget, men det er jo alderen, og
> indimellem leger hun mor for Blonde og især Dino, der bliver vasket fint

Hvor sødt at hun vasker Dino Det er godt, at hun ikke lader til at
være meget generet af det.

> Nu må vi se, ellers må hun over på noget andet, går jeg ud fra, eller en
> forlænget kur måske.

Held og lykke med det. Jeg håber ikke, at det kommer til at vare så
længe med hende.

Fra : AEK

Dato : 24-01-05 19:57

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Denise : Har du en syg kat ?
Hvis ja, ønsker vi go´bedring.

Betina : Det lyder godt, at det går fremad med Kira´s øje.

/ Anya.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-01-05 21:43

> AEK skrev:

> Betina : Det lyder godt, at det går fremad med Kira´s øje.

Hej Anya,

Mange tak. Tiggy og Kira har lige sagt, at du skal hilse Oscar. De
håber, at han laver en masse ballade. Hmmm....ja, det må så stå for
deres egen regning. Det kommer ikke fra mig

Fra : Denise

Dato : 24-01-05 22:02

AEK wrote:
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Denise : Har du en syg kat ?
> Hvis ja, ønsker vi go´bedring.

Tak, jo Molly har en lidt betændelsesting i munden, men hun virker nu ikke
syg.

--
Hilsen Denise