Hvorfor???
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 20-01-05 19:51

Starter lige en ny tråd.
I diskutionen "skal lige have luft" bliver jeg beskyldt for at være
uansvarlig fordi jeg har valgt at lade være med at vaccinere mine katte. Jeg
syntes ikke der er grund til det når kattene ikke kommer ud.
Men de kommer selvfølgelig til dyrlæge ved det mindste tegn på sygdom eller
hvis de ændrer adfærd og de er da også begge neatraliserede og øremærket, så
det er ikke fordi jeg ikke kan/vil betale for en vaccination.
Ved godt der stadig er en MEGET lille chance for at de kan få en sygdom når
de ikke er vaccinerede men den risiko har jeg så valgt at løbe for jeg har
aldrig i alle de år jeg har haft kat oplevet en af dem syge pga de ikke var
vaccinerede.
MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Linda

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 20:13

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in

> MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Jeg har svaret i tråden, men vil da gerne svare her også. Jeg mener
ikke det er uansvarligt ikke at vaccinere. Det er uansvarligt ikke at
tilse sine dyr og sørge for dyrlægehjælp efter behov, men det ser jeg
ikke tegn på hos dig.
Jeg har selv tænkt en del over det med at vaccinere hvert år, men kan
ikke helt beslutte mig for hvad jeg vil, så foreløbig er jeg indgået
det kompromis med mig selv at trække vaccinationerne længere end det
foreskrevne år. Dog er jeg stadig ikke sikker på om jeg synes det er
det jeg vil.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Alice

Dato : 20-01-05 20:20

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i > Starter
> [...]
> ikke var vaccinerede.
> MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Nu er jeg jo 'bare' en kommende katteejer, men jeg tror ikke jeg ville turde
at lade være med at vaccinere, osse selv om min kommende misling skal være
indekat. Jeg mener at mange af de sygdomme som katte vaccineres mod, er
luftbårne ??. Hvis det er tilfældet, så kan du og jeg jo selv bringe
sygdommen med hjem til en eventuel uvaccineret indekat ???

KH
Alice

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 20-01-05 20:25

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mod, er luftbårne ??. Hvis det er tilfældet, så kan du og jeg jo selv
> bringe sygdommen med hjem til en eventuel uvaccineret indekat ???

Jeg tror faktisk at chancen for at de bliver kvalt i et stykke KATTElegetøj
er større end at de bliver smittet på den måde. Har engang læst at der skal
stå en anden kat lige ude foran dit vindue der er sygt for at katten bliver
smittet. (vinduet skal selvfølgelig være åbent

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 22:34

Alice skrev
<men jeg tror ikke jeg ville turde at lade være med at vaccinere, osse selv
om min kommende misling skal være indekat. >

Som Kate også var inde på så er der mange debatter igang omkring vaccination
/ overvaccination, i USA
har man ændret vaccinations-protokollen fra årligt til hver tredie år,
simpelthen fordi det har vist at vaccinerne holder væsentligt længere end et
år.

Det er faktisk kun Kattesyge ( Panleukopen) der er
rigtig smitsomt, FeLV og FIV kræver en mere direkte kontakt i form af
slagsmål mellem kattene.

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 20-01-05 21:57

<klip>jeg har valgt at lade være med at vaccinere mine katte. Jeg
> syntes ikke der er grund til det når kattene ikke kommer ud.
> MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???
</klip>

Det er du sørme heller ikke efter min mening, jeg har selv overvejet meget
om jeg skulle lade være, der er jo nogle der mener at det enten er
overflødigt, eller at det ikke burde være hvert år...

Nu kommer mine katte så ud, Miver på fri pote, og Mulle i snor, så jeg får
dem vaccineret...endnu

Så i mine øjne er du overhovedet ikke uansvarlig, når det er indekatte :)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 22:05

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> [...]
> dem syge pga de ikke var vaccinerede.
> MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Jeg har svaret dig i den anden tråd. Jeg vaccinerer ikke mine
inde/løbegårdskatte mere. Vi har iøvrigt diskuteret dette før, op til flere
gange endda, hvor Marianne og Nina tror jeg, har vist link med diverse
undersøgelser om dette. Men jeg mener alligevel, at staldkatte der er så
udsatte på alle måder burde vaccineres, men igen det er jo bare min private
mening.

--
Hilsen Denise

Fra : FLEMMING

Dato : 20-01-05 23:24

On Thu, 20 Jan 2005 19:51:01 +0100, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

>MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Min gamle kat blev kun vacineret et par gange i hele hedes, hun blev
13,5 år og døede af kræft, så der har det vist ikke betydet noget at
hun ikke var vacineret.

Min nuværende kat bliver godt nok vacineret, men eftersom han altid
bliver rigtigt syg af det er jeg også ved at overveje at lade ham
vacinere hver andet år i stedet for hvert år.

Mvh,
--
Flemming

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 21-01-05 02:00

FLEMMING wrote:

> Min nuværende kat bliver godt nok vacineret, men eftersom han altid
> bliver rigtigt syg af det er jeg også ved at overveje at lade ham
> vacinere hver andet år i stedet for hvert år.

Gætter på at det er meget krævende for immunforsvaret at skulle bekæmpe
vaccinen.. Denne vejen for eller imod vaccine kan jeg godt følge, specielt
hvis ens kat bliver syg.. Og som tidligere skrevet, lurer der mange andre
farer, som der endnu ikke er fundet vaccine imod, tror ikke der er opfundet
noget imod trafikken endnu - det skulle da lige være Bilfri søndag :)
/ Thomas

Fra : Leyna

Dato : 21-01-05 03:52

On Thu, 20 Jan 2005 19:51:01 +0100, "Linda Hedegaard Jensen"
> [...]

>uansvarlig fordi jeg har valgt at lade være med at vaccinere mine katte. Jeg
>syntes ikke der er grund til det når kattene ikke kommer ud.

Og du skal åbenbart have svaret op til flere gange...
Men da jeg allerede har givet dig begrundelsen i den anden tråd, så
vil jeg da lige tilføje at du intet nævnte om at dine katte
udelukkende var indekatte, og da indlægget oprindeligt handlede om
staldkatte, så var det en helt anden situation du slog over i.

>Men de kommer selvfølgelig til dyrlæge ved det mindste tegn på sygdom eller
>hvis de ændrer adfærd og de er da også begge neatraliserede og øremærket, så
>det er ikke fordi jeg ikke kan/vil betale for en vaccination.

Så må jeg spørge dig hvorfor du har øremærket og neutraliseret dem?
Hvis de aldrig kommer udenfor en dør så er der jo heller ingen grund
til at øremærke, og ligeledes med neutralisering.

Hvis du har gjort det for at sikre dig at de kan findes igen, hvis de
_skulle_ smutte ud, så mener jeg da også du burde have taget
vaccinationen med...

>MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Nu er jeg den eneste der har kaldt dig uansvarlig og det reagerer du
temmelig stærkt på. Som jeg skrev andetsteds, så er det åbenbart gået
over i et holdningsspørgsmål, og jeg gav udtryk for min. Mere er der
faktisk ikke i det!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 07:48

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
> Så må jeg spørge dig hvorfor du har øremærket og neutraliseret dem?
> Hvis de aldrig kommer udenfor en dør så er der jo heller ingen grund
> til at øremærke, og ligeledes med neutralisering.

Hej Leyna
Vores er skam også både øremærket og neutraliseret, selvom det er indekatte.
Neutraliseret: hankattene for ikke at gå og strinte og være frustrerede og
hunkatten for ikke at komme i løbetid og være frustreret, og så er det jo at
man får dem øremærket i samme narkose. Katte kan altid smutte ud, f.eks. når
man har gæster. Heldigvis er det aldrig sket for Dino og Blonde, og
efterhånden kan man heller ikke se mærket mere. Molly har dog altid gået ude
i den indhegnede have, når vi har været derude. Som tidligere skrevet går
jeg ind for, at staldkatte, der oftest lever en kummerlig tilværelse (i mine
øjne) og som er udsat for meget, bør vaccineres,
Jeg kan godt fortælle hvorfor vi er holdt op med at vaccinere, inden du også
kalder mig uansvarlig . Vi havde en kat der fik en autoimmun sygdom og
måtte aflives da han kun var 6 år gammel, dengang vaccinerede vi årligt og
udstillede i udlandet, så han fik rigtig mange vaccinationer, og jeg tror
simpelthen at det var vaccinationerne der ødelagde hans immunsystem. Blonde
fik allergi som 2 årig, det tror jeg også det var pga vaccination, som man
har hørt kan fremprovokere allergi. Molly blev syg hver eneste gang i 1½
dag, og tilsidst syntes jeg det var synd for hende, jeg havde utrolig dårlig
samvittighed over at påføre hende det. Jeg gik faktisk en hel måned før
hendes årlige vacinatin og blev halvdårlig hver gang jeg kom i tanke om, at
nu skal jeg snart afsted med hende og så bliver hun syg. Vaccinationer _er_
altså hårdt mod immunsystemet, og jeg er glad for de er ved at finde ud af,
at man kun behøver måske hver 3. år.

--
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 21-01-05 09:56

On Fri, 21 Jan 2005 07:47:53 +0100, "Denise"
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

>Som tidligere skrevet går
>jeg ind for, at staldkatte, der oftest lever en kummerlig tilværelse (i mine
>øjne) og som er udsat for meget, bør vaccineres,

Og det var ligesom dem vi startede med, ikk'?
Mine egne er inde/udekatte, og jeg tør end ikke overveje at droppe
vaccinationerne.

>Jeg kan godt fortælle hvorfor vi er holdt op med at vaccinere, inden du også
>kalder mig uansvarlig .

Hmmmm... Det er åbenbart blevet taget meget alvorligt at jeg gav et
direkte svar på et direkte spørgsmål.

>Vaccinationer _er_
>altså hårdt mod immunsystemet, og jeg er glad for de er ved at finde ud af,
>at man kun behøver måske hver 3. år.

Det kan vi sagtens blive enige om. Man gør jo rent faktisk dyrene
syge ved vaccination, for at kroppen selv kan danne antistoffer, men
helt ærligt, så vil jeg da hellere ha' en lidt sløj kat en enkelt dag
eller to end jeg vil stå med en dødsyg kat, som måske slet ikke
længere står til at redde.

Men når det er sagt, så forstår jeg udemærket din argumentation for
IKKE at vaccinere hvert år, men du lader dem vel stadig vaccinere,
eller hvad?
Jeg tænker f.eks. på udstilling, hvor alle jeres fine katte kommer
(mine er IKKE udstillingskatte, selvom de naturligvis er de smukkeste
*G*) og der så er nogle der IKKE er vaccinerede. De KAN være syge og
smitten kan lynhurtigt sprede sig sådan et sted.
Vi har fået udryddet (eller næsten udryddet) mange alvorlige sygdomme
via vaccine blandt mennesker, hvorfor ikke give dyrene den samme
mulighed?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-01-05 10:56

Leyna skrev
> [...]
er nogle der IKKE er vaccinerede. De KAN være syge og
smitten kan lynhurtigt sprede sig sådan et sted.<

Udstillingsreglerne kræver stadig at vaccinationen må højst være 1 år
gammel, så hvis man vil udstille er man
nødt til at vaccinere hvert år.

Jeg er en af dem der har valgt at "skære" ned på vaccinationer. Mille 8-9
md har fået de 2 killinge-vacciner og får igen om ½ årstid, Barabbas på 5
fik
2x killing, igen som 1 årig og 2 årig, han får igen sidst
på året og så er det nok slut for hans vedkommende,
de to på 8½ og 11 får ikke flere og har ikke fået de sidste 3 år.

De er alle indekatte, jeg udtiller ikke mere, opdrætter ikke mere og efter
jeg er flyttet i lejlighed kommer der *nok* ikke flere "pensionærer"

Vi må hver især tage udgangspunkt i hvordan vores katte lever, vores viden
og så vurdere risici udfra det og tage vores valg.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 21-01-05 15:59

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in

> Vi må hver især tage udgangspunkt i hvordan vores katte lever,
> vores viden og så vurdere risici udfra det og tage vores valg.

Lige præcis. Tidligere overvejede jeg slet ikke, ikke at vaccinere, det
gjorde man da bare hvert år. Senere begybdte jeg at tale med andre om
det med vaccinationer og vedblev at vaccinere fordi jeg har kontakt med
andre katte via venner og bekendte.
Jeg er siden vi diskuterede det senest her i gruppen blevet meget i
tvivl om hvorvidt Johan skal vaccineres mere, han bliver trods alt 15
år næste gang, og da mine jo heller ikke kommer ud kommer de heller
ikke direkte i kontakt med andre katte.

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 11:20

> [...]

> Men når det er sagt, så forstår jeg udemærket din argumentation for
> IKKE at vaccinere hvert år, men du lader dem vel stadig vaccinere,
Nej, Molly er 16 år og de 2 andre 10 år, så det tør jeg slet ikke udsætte
dem for.

> [...]
> *G*) og der så er nogle der IKKE er vaccinerede. De KAN være syge og
> smitten kan lynhurtigt sprede sig sådan et sted.

Hi, jeg synes nu alle katte er fine Alle katte der udstilles skal være
vaccinerede, ligesom de skal hos opdrættere, det er vist noget der står i
diverse vedtægter.

> Vi har fået udryddet (eller næsten udryddet) mange alvorlige sygdomme
> via vaccine blandt mennesker, hvorfor ikke give dyrene den samme
> mulighed?

Jamen det er jo netop det der diskuteres, at de holder hele livet hvis sådan
og sådan, kan ikke lige huske hele den undersøgelse.
En eller anden vil måske lige smide et link.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-01-05 11:56

Denise skrev
<En eller anden vil måske lige smide et link.>

Jeg tror ikke at der er nogle danske ud over de forskellige debatter men
skal nok finde nogle ad de andre frem, til at starte med er der et åbent
brev fra en gruppe engelske dyrlæger.

This letter appeared in the Veterinary Times (UK) January
2004;-----------------------------

Dear Editor

We, the undersigned, would like to bring to your attention our concerns in
the light of recent new evidence regarding vaccination protocol.

The American Veterinary Medical Association Committee report this year
states that 'the one year revaccination recommendation frequently found on
many vaccination labels is based on historical precedent, not scientific
data'.

In JAVMA in 1995, Smith notes that 'there is evidence that some vaccines
provide immunity beyond one year. In fact, according to research there is
no proof that many of the yearly vaccinations are necessary and that
protection in many instances may be life long'; also, 'Vaccination is a
potent medical procedure with both benefits and risks for the patient';
further that, 'Revaccination of patients with sufficient immunity does not
add measurably to their disease resistance, and may increase their risk of
adverse post-vaccination events.'

Finally, he states that: 'Adverse events may be associated with the
antigen, adjuvant, carrier, preservative or combination thereof. Possible
adverse events include failure to immunise, anaphylaxis, immunosuppression,
autoimmune disorders, transient infections and/or long-term infected carrier
states.'

The report of the American Animal Hospital Association Canine Vaccine
Taskforce in JAAHA (39 March/April 2003) is also interesting reading:
'Current knowledgte supports the statement that no vaccine is always safe,
no vaccine is always protective and no vaccine is always indicated';
'Misunderstanding, misinformation and the conservative nature of our
profession have largely slowed adoption of protocols advocating decreased
frequency of vaccination'; 'Immunological memory provides durations of
immunity for core infectious diseases that far exceed the traditional
recommendations for annual vaccination. This is supported by a growing body
of veterinary information as well as well-developed epidemiological
vigilance in human medicine that indicates immunity induced by vaccination
is extremely long lasting and, in .most cases, lifelong.'

Further, the evidence shows that the duration of immunity for rabies
vaccine, canine distemper vaccine, canine parvovirus vaccine, feline
panleukopaenia vaccine, feline rhinotracheitis and feline calicivurus have
all been demonstrated to be a minimum of seven years, by serology for rabies
and challenge studies for all others.

The veterinary surgeons below fully accept that no single achievement has
had greater impact on the lives and well-being of our patients, our clients
and our ability to prevent infectious diseases than the developments in
annual vaccines. We, however, fully support the recommendations and
guidelines of the American Animal Hospitals Association Taskforce, to reduce
vaccine protocols for dogs and cats such that booster vaccinations are only
given every three years, and only for core vaccines unless otherwise
scientifically justified.

We further suggest that the evidence currently available will soon lead to
the following facts being accepted:

* The immune systems of dogs and cats mature fully at six months and any
modified live virus (MLV) vaccine given after that age produces immunity
that is good for the life of that pet.

* If another MLV vaccine is given a year later, the antibodies from the
first vaccine neutralise the antigens from the subsequent so there is little
or no effect; the pet is not 'boosted', nor are more memory cells induced.

* Not only are annual boosters for canine parvovirus and distemper
unnecessary, they subject the pet to potential risks of allergic reactions
and immune-mediated haemolytic anaemia.

* There is no scientific documentation to back up label claims for annual
administration of MLV vaccines.

* Puppies and kittens receive antibodies through their mothers' milk.
This natural protection can last eight to 14 weeks.

* Puppies and kittens should NOT be vaccinated at less than eight weeks.
Maternal immunity will neutralise the vaccine and little protection will be
produced.

* Vaccination at six weeks will, however, DELAY the timing of the first
effective vaccine.

* Vaccines given two weeks apart SUPPRESS rather than stimulate the
immune system.

This would give possible new guidelines as follows:

1. A series of vaccinations is given starting at eight weeks of age (or
preferably later) and given three to four weeks apart, up to 16 weeks of
age.

2. One further booster is given sometime after six months of age and will
then provide life-long immunity.

In light of data now available showing the needless use and potential harm
of annual vaccination, we call on our profession to cease the policy of
annual vaccination.

Can we wonder that clients are losing faith in vaccination and researching
the issue themselves? We think they are right to do so. Politics,
tradition or the economic well-being of veterinary surgeons and
pharmaceutical companies should not be a factor in making medical decisions.

It is accepted that the annual examination of a pet is advisable. We
undervalue ourselves, however, if we hang this essential service on the back
of vaccination and will ultimately suffer the consequences. Do we need to
wait until we see actions against vets, such as those launched in the state
of Texas by Dr Robert Rogers? He asserts that the present practice of
marketing vaccinations for companion animals constitutes fraud by
misrepresentation, fraud by silence and theft by deception.

The oath we take as newly-qualified veterinary surgeons is 'to help, or at
least do no harm'. We wish to maintain our position within society, and be
deserving of the trust placed in us as a profession. It is therefore our
contention that those who continue to give annual vaccinations in the light
of new evidence may well be acting contrary to the wefare of the animals
committed to their care.

Yours faithfully

Richard Allport, BVetMed, MRCVS
Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS
Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS
Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS
Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS
Tim Couzens, BVetMed, MRCVS
Chris Day, MA, VetMB, MRCVS
Claire Davies, BVSc, MRCVS
Mark Elliott, BVSc, MRCVS
Peter Gregory, BVSc, MRCVS
Lise Hansen, DVM, MRCVS
John Hoare, BVSc, MRCVS
Graham Hines, BVSc, MRCVS
Megan Kearney, BVSc, MRCVS
Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS
Suzi McIntyre, BVSc, MRCVS
Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS
Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS
Mike Nolan, BVSc, MRCVS
Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS
John Saxton, BVetMed, MRCVS
Cheryl Sears, MVB, MRCVS
Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Christine Shields, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS
Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS
Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS
Lyn Thompson, BVSc, MRCVS
Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS
Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and
Wendy Vink, BVSc, MRCVS

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-01-05 12:21

Her er en artikel om vacc. skrevet af en dyrlæge
http://www.holisticat.com/vaccinations.html

Winn Feline Foundation
http://www.winnfelinehealth.org/health/vaccination-guidelines.html

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 12:55

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in message
> Her er en artikel om vacc. skrevet af en dyrlæge
> http://www.holisticat.com/vaccinations.html
>
> Winn Feline Foundation
> http://www.winnfelinehealth.org/health/vaccination-guidelines.html

Takker, nu skal jeg nok gemme dem.
Ja det er grim læsning synes jeg, har dog ikke læst det hele. Men det er nok
som at stikke hånden i en hvepserede, ligesom inde/ude katte diskussionerne.
Så det er helt rigtigt med artikler og info, så kan folk selv læse og selv
vurdere hvad de mener om det og hvad de tror på.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 12:21

> [...]
> brev fra en gruppe engelske dyrlæger.
>
> This letter appeared in the Veterinary Times (UK) January

<Klip>

Tak Marianne, nu fik jeg gemt det. Gud ved hvornår de finder ud af noget i
Danmark, men så længe der er så mange penge i det, så går der nok noget tid,
før der overhovedet sker noget. For jeg tror som godt, at dyrlægerne ved alt
dette eller har læst om det, det var da mit indtryk fra en af mine dyrlæger
forrige år, vi snakkede vaccination, hvor jeg sagde nej tak, da hun kom hjem
til deres årlige check. Og til deres check i år spurgte hun slet ikke om
vaccine.

--
Hilsen Denise

Fra : Linda Hedegaard

Dato : 21-01-05 12:10

> Leyna skrev:
> Og du skal åbenbart have svaret op til flere gange...

Ja kl 03.40 har du svaret i den anden tråd, denne tråd startede jeg kl.
20.00.

> [...]
> udelukkende var indekatte, og da indlægget oprindeligt handlede om
> staldkatte, så var det en helt anden situation du slog over i

Du skrev :
Men har man ikke som ansvarlig katte ejer pligt til at lade
sine katte vaccinere, neutralisere dem og holde øje med deres almene
helbredstilstand?
Jeg har intet imod at katte bor i stalden, men dyrelægebesøg er altså
en nødvendig udgift når nu man HAR taget ansvaret for et dyr, og det
er så revnende ligegyldigt hvilket dyr det er. Den holdning mener jeg
gælder for såvel kæledyr som brugsdyr og slagtedyr. Alle dyr har krav
på et ordentligt liv, og når vi har taget ansvaret må vi også tage
udgifterne med.

Her har du jo ALLE katteejere med, både dem med staldkatte og alle os
andre. Derfor spørger jeg, jeg begyndte ikke at skrive om en anden
situation

> Så må jeg spørge dig hvorfor du har øremærket og neutraliseret dem?
> Hvis de aldrig kommer udenfor en dør så er der jo heller ingen grund
> til at øremærke, og ligeledes med neutralisering.

Det har jeg fordi det er en regel der er her i boligforeningen og fordi
jeg ikke vil have en hankat der strinter og en hunkat der skaber sig når
hun kommer i løbetid. OG fordi det koster 71 kr at få dem øremærket når
de alligevel er bedøvede.

> [...]
> temmelig stærkt på. Som jeg skrev andetsteds, så er det åbenbart gået
> over i et holdningsspørgsmål, og jeg gav udtryk for min. Mere er der

Syntes at ordet uansvarlig er et underligt udtryk i denne sammenhæng.
Mine katte har det godt og hvis de var små børn fik de hvad de pegede på
(hvis de kunne
Du kunne istedet havde givet udtryk for hvad DU mener er rigtigt, ikke
kalde mig uansvarlig

Med venlig hilsen
Linda Hedegaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 23-01-05 21:31

On Fri, 21 Jan 2005 12:09:44 +0100, Linda Hedegaard
<teddymisKATTE@BAKKEstofanet.dk> wrote:

>Ja kl 03.40 har du svaret i den anden tråd, denne tråd startede jeg kl.
>20.00.

Ja, du må meget undskylde at jeg læser indlæggende som de dukker op
her...!
<klipper egne citerede kommentarer>
>Her har du jo ALLE katteejere med, både dem med staldkatte og alle os
>andre. Derfor spørger jeg, jeg begyndte ikke at skrive om en anden
>situation

Nu ved jeg sørme godt hvad jeg selv skriver, men jeg tror ikke at du
læser det hele. En ansvarlig ejer af dyr tager hånd om deres almene
helbredstilstand... Det var essensen!

> [...]
>jeg ikke vil have en hankat der strinter og en hunkat der skaber sig når
>hun kommer i løbetid. OG fordi det koster 71 kr at få dem øremærket når

Det sidste argument kan jeg slet ikke forholde mig til, men det er nok
bare mig der er helt galt på den.

>Syntes at ordet uansvarlig er et underligt udtryk i denne sammenhæng.
>Mine katte har det godt og hvis de var små børn fik de hvad de pegede på
>(hvis de kunne

Men dem ville du måske heller ikke vaccinere?

>Du kunne istedet havde givet udtryk for hvad DU mener er rigtigt, ikke
>kalde mig uansvarlig

Du stillede et direkte spørgsmål, og fik derfor et direkte svar.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 24-01-05 17:58

> On Fri, 21 Jan 2005 12:09:44 +0100, Linda Hedegaard
> <teddymisKATTE@BAKKEstofanet.dk> wrote:

> Ja, du må meget undskylde at jeg læser indlæggende som de dukker op
> her...!

Jeg må lige sige at jeg overhovedet ikke har været ude på at blive "uvenner"
med dig.
Og grunden til at jeg startede en ny tråd var af den simple grund, at jeg
tit syntes trådene herinde til sidst handler om noget andet end den er
startet op med.

> Nu ved jeg sørme godt hvad jeg selv skriver, men jeg tror ikke at du
> læser det hele. En ansvarlig ejer af dyr tager hånd om deres almene
> helbredstilstand... Det var essensen!

Jo, jeg læser det hele. Men måske jeg har misforstået dig, det ved jeg jo
ikke???

> Det sidste argument kan jeg slet ikke forholde mig til, men det er nok
> bare mig der er helt galt på den.

Fordi jeg syntes at jeg lige så godt kunne få det gjort. Der er ingen der
siger at jeg bor her om 2 år men istedet er flyttet et sted hen hvor de må
komme ud. Så ville det da være rart at de var øremærkede istedet for at de
skulle bedøves igen. Og SÅ skulle de også vaccineres.

Helt ok

> Men dem ville du måske heller ikke vaccinere?

Jo, det SKAL man vist, skal man ikke? Har nu heller aldrig set en kat med
fåresyge. Ej, pjat til side. Prøver bare at komme over i en lidt mere venlig
tone. Igen, vil ikke være "uvenner" med nogen.

> Du stillede et direkte spørgsmål, og fik derfor et direkte svar.

Jep, helt ok

Fra : Leyna

Dato : 24-01-05 20:15

On Mon, 24 Jan 2005 17:58:07 +0100, "Linda Hedegaard Jensen"
> [...]

>fåresyge. Ej, pjat til side. Prøver bare at komme over i en lidt mere venlig
>tone. Igen, vil ikke være "uvenner" med nogen.

*Sorry*
Ja, min tone blev vist en anelse skarp, men nok mest fordi jeg selv er
så pylret med mine dyr, og jeg mener, at man skal tage ansvaret for de
dyr man nu engang har taget til sig. Så om de lever i stalden eller i
stuen er jeg sådan set ligeglad med, hvis bare de bliver passet
ordentligt, men desværre er der vist ikke det store opsyn med
staldkatte, og så går jeg i selvsving.

Stadig så mener jeg at det er uansvarligt ikke at forebygge. Jeg har
ikke sagt at du ikke tager digh af dine dyr, men jeg mener, at du
løber en risiko ved ikke at vaccinere... men der er jo forskellige
holdninger til vaccination, og denne er så min. Hellere forebyggge end
at helbrede.

Men skal vi ikke lade det blive ved at vi begge er glade for vores
dyr, og behandler dem så godt vi kan efter bedste overbevisning?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 24-01-05 20:20

> On Mon, 24 Jan 2005 17:58:07 +0100,

> Men skal vi ikke lade det blive ved at vi begge er glade for vores
> dyr, og behandler dem så godt vi kan efter bedste overbevisning?

Jo, det kan du tro at vi kan. Selv min kanin sidder og griner ude i buret
*S*
Og iøvrigt, flot hjemmeside du har

Hilsen Linda

Fra : Lady

Dato : 21-01-05 07:00

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41effd90$0$21986$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> ikke var vaccinerede.
> MEN..... Hvorfor er det lige jeg er Uansvarlig???

Hej Linda.

Jeg synes ikke, du er uansvarlig, men jeg kan fortælle dig, at jeg havde 2
katte på et tidspunkt, der ikke kom ud men desværre begge fik influenza og
begge var MEGET tætte på at dø.

Først begyndte den ene at nyse og blev til sidst sløv og apatisk. Hun røg
til dyrlægen og fik konstateret influenza.
Dyrlægens og min fejl var så at vaccinere den anden kat - han virkede rask
men var sikkert allerede smittet.

Han blev desværre så syg med feber over 40 grader, at jeg måtte lægge våde
håndklæder over ham i et forsøg på at nedsætte feberen.
Dyrlægen kunne kun give væske, og så måtte vi se tiden an.
Heldigvis overlevede han men der gik ca. 14 dage fra vaccinationen, før han
blev frisk, og derefter blev de altid vaccineret.

Mine nuværende to terorister er dog alligevel ikke blevet vaccineret. De
kommer ikke ud, men som jeg ved, er de jo alligevel i risiko.
Planen er, at de skal vaccineres i forbindelse med kastration her til marts,
men måske nogen af jer kan svare mig på, om man må det?
De har begge haft nogle skavanker de sidste måneder, der har gjort, at de
ikke kunne vaccineres, og nu kommer jeg i tvivl om, kastrationen nedsætter
immunforsvaret så meget, at de kan tage skade af en vaccination i den
situation?

Til sidst Linda.
Beslutningen er helt din, og ingen andre skal blande sig i det, men jeg
siger dig - det er IKKE rart bare at kunne håbe på at ens kat bliver rask.

Med venlig hilsen T. Jakobsen

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=805&limit_start=0&limit_user=15

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-01-05 08:59

Lady skrev
<og nu kommer jeg i tvivl om, kastrationen nedsætter
immunforsvaret så meget, at de kan tage skade af en vaccination i den
situation? >

Både vaccination og neutralisation belaster imunsystemet
så jeg ville dele det op så der er et par uger imellem, det
gør jeg i øvrigt også selv om katten ikke har haft nogle
helbredsproblemer tidligere.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 21-01-05 13:48

Hejsa

Bare lige en lille kommentar fra mig...

FiFE har besluttet, at man ikke længere behøver, at vaccinere hvert år,
men hvert andet år i forbindelse med udstilling. Dog er denne regel IKKE
gældende i Danmark, da vi endnu ikke har vacciner der dækker mere end et
år!

Derfor er der ikke fundet ud af noget mht. om hvor tit man skal/bør
vaccinere i DK...

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-01-05 15:44

In article <41effd90$0$21986$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Linda
> [...]

> uansvarlig fordi jeg har valgt at lade være med at vaccinere mine katte. Jeg
> syntes ikke der er grund til det når kattene ikke kommer ud.

Jeg vil ikke bruge et så voldsomt ord som uansvarlig
Men jeg kan da fortælle hvorfor jeg vælger at vaccinere mine to hvert
år. De er også 100% indekatte.
Dels er det hvad min dyrlæge anbefaler - og hun er ekspert i katte, jeg
regner med hun har noget at have det i
Dels er (alle?) de sygdomme man normalt vaccinerer imod luftbårne - og
jeg hilser desuden gerne på katte jeg møder. Jeg husker måske ikke lige
at vaske hænder når jeg kommer hjem til mine egne, eller måske er
overboens katte, der færdes på trappen smittebærere (nb - det aner jeg
ikke noget om) - og så vil jeg gerne have at mine er beskyttet imod de
ret grimme sygdomme man vaccinerer imod. Bare for en sikkerheds skyld.
Rent principielt mener jeg så også at en måde at få has på grimme
sygdomme (både hos mennesker og dyr) kan være vaccination over en bred
kam - man kan udrydde sygdomme på den måde
Jeg vil under alle omstændigheder gerne have mine katte chekket hos
dyrlægen en gang om året, hendes erfarne øjne og hænder og hendes viden
er god at få med
Men - hvis engang det bliver bevilget os i DK, at vi kan få en ren
vaccine mod katteinfluenzaerne og ikke som nu kun blandingsvaccine mod
kattesyge, så vil jeg klart vælge den som årlig vaccination og så kun
vaccinere mod kattesyge - tjah måske hvert 2-3 år, alt efter dyrlægens
anvisning. For mod kattesyge er det ikke nødvendigt at vaccinere hvert
år - der _er_ det derimod mod "influenza'erne" - som i virkeligheden
vist er herpes og calici virus. Desværre kan man kun få
blandingsvaccinen i Danmark - endnu da.

--
Knus fra Ann R