gammel kat vil ikke acceptereen ny.
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-01-05 14:50

Hej gruppe.

Vi har en 14 år gamel hunkat Fimbe, og en 10 mdr gammel tilløben hankat
Mosart, Begge er neutraliseret.
Problemet er at Fimbe aldeles ikke synes at Mosart hører til her, og hun
smider sig med alle 4 poter i vejret parat til strid lige så snart han
nærmer sig,; knurrer ad ham når hun kan se ham, og er nu blevet så hysterisk
at hun ikke vil gå ned ad trappen til sin skidebakke, men bruger gulvet
heroppe hvis vi ikke lige får hende båret ned.
Mosart er en legesyg kærlig kat, lidt nervøs ved pludselige lyde, men også
drillesyg, han skal helst hen og se om hun bemærker ham.
Er der noget vi kan gøre for at få dem til i det mindste at ignorere
hinanden?

mvh
Vibeke

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 18-01-05 15:34

> [...]
> Mosart, Begge er neutraliseret.
> Snip......
> Er der noget vi kan gøre for at få dem til i det mindste at ignorere

Hej Vibeke.
Har du prøvet Feliway til stikkontakten?
Da jeg skulle ha' min kat nr. 3 i oktober, købte jeg Feliway og havde i
stikkontakt hele den første måned........jeg har nemlig også en lille
tortie-mokke, Furby, som jeg var lidt bange for at ville tage ublidt
imod den nye Ossy. Min store dejlige dengsedreng Tarzan var jeg ikke så
bekymret for.......han er vant til at damerne bestemmer
Jeg ved ikke om det var Feliway der gjorde at sammenføringen gik helt
smertefrit for sig (lidt hvæs og knurren ved nærkontakt) men det er et
forsøg værd......Feliway er dufthormoner der beroliger katte og
''fortæller'' dem at der ikke er noget at være bange/ophidset over.
Det kan også godt være at din Fimbe er blevet så vant til at være
enerådene at hun aldrig vil accepetere den nye........
Hvor længe har du haft Mosart ? Der kan godt gå flere måneder før de er
faldet helt til.......det er faktisk først nu at mine katte føler sig
helt trygge ved hinanden....

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-01-05 16:05

> Hvor længe har du haft Mosart ? Der kan godt gå flere måneder før de er
> faldet helt til.......det er faktisk først nu at mine katte føler sig
> helt trygge ved hinanden....

Jeg vil prøve Feliway.

Mosart har været her siden august sidste år,
det tog os 3-4 mdr at lære ham at bruge kattelemmen,
men det lykkedes til sidst.
Før ham havde vi en anden hankat,
som lige blev accepteret, men den kom som voksen.

Tak for svaret
mvh
Vibeke

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-01-05 16:49

Hej Vibeke

Ja de hunkatte kan være nogle stride madammer, især
når de bliver "gamle og sære" kunne det være en løsning at sætte en
bakke ovenpå som Fimpe kan bruge.
Måske har hun bare brug for lidt mere tid til at vænne sig til at Mosart er
kommet for at blive.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***