Hunkat der slikker på alt som er ru
Fra : Bettenus

Dato : 16-01-05 13:16

Hej i gruppen

Jeg har en hunkat på 1 1/2 år som har fået den mani at hun slikker på alt
der er ru. Feks. tæpper og fingerstrik. Fingerstrikken har hun næsten
slikket helt istykker. Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor hun gør
det.

MVH Bettenus

Bettenus@NOSPAMwebspeed.dk

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-01-05 13:35

> [...]
> der er ru. Feks. tæpper og fingerstrik. Fingerstrikken har hun næsten
> slikket helt istykker. Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor hun gør

Hej Bettenus,

Jeg er ingen ekspert på dette område, men det lyder i mine ører som om
din kat er uldsutter. Sådanne katte udvikler en mani med at sutte på
trøjer, stof, garn mv.
Det kan være svært at vænne katten af med det igen. Og hvorfor den gør
det er der også flere forskellige bud på. Nogle mener at kunne se en
overvægt af uldspisende katte, der er taget for tidligt fra moderen
(inden 12 uger). Andre mener at kunne konstatere, at f.eks. Siameser og
Burmeser skulle være særligt udsatte for det fænomen. Om det er rigtigt
vil jeg helst ikke hænges op på

Det der kan være problemet med adfærden er, at katten for det første kan
blive lidt dyr i drift, fordi den ødelægger ting, og for det andet kan
uld/stof hobe sig op i kattens tarme og gøre den syg.

Behandlingen? Tjaa, nogle har haft held med at forhindre kattens adgang
til de ting, den sutter på. Andre skifter til et fiberrigt foder. Andre
igen lærer at leve med problemet

Det er altså en lidt kompliceret sag, hvis din kat skulle vise sig at
være uldspiser.

Du kan læse mere her:

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_uldsutteri.html

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : P. Frosch

Dato : 17-01-05 17:06

Betina Rasmussen <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev:

> [...]
>vil jeg helst ikke hænges op på
>
>Det der kan være problemet med
>adfærden er, at katten for det første kan

-- tja jeg her en som er lidt overvægtige og er også bleven taget
fra sin mor et par uger før til. og den sutter og "tramper"
det er samme teknik som de bruger som når de sutter mælk fra deres
mor........

Hilsen P. Frosch
Slet stavefejl i mail adr.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-01-05 21:55

> -- tja jeg her en som er lidt overvægtige og er også bleven taget
> fra sin mor et par uger før til. og den sutter også
> Hilsen P. Frosch

Hej Frosch,

Jeg tror, at du har misforstået mig lidt. Jeg mener ikke, at mange
overvægtige katte sutter på uld. Jeg tror ikke, at der er nogen
sammenhæng der. Det jeg gerne ville have sagt var simpelt hen, at man
mener, at mange af de katte, der sutter på uld, er kommet for tidligt
hjemmefra.

Sålænge de kun sutter, så tror jeg ikke, at der er det store problem.
Det er først, når katten ligefrem begynder at spise tekstiler og
lignende, at der kan opstå helbredsmæssige problemer.

Fra : Jennifer

Dato : 18-01-05 17:28

Hej Bettenus.

Jeg har en kat der æææælsker at slikke på plastikposer.. Og det bedste
hun ved er plastikposer fra en grønthandler... Og helst midt om natten..
Så ælsker hun også at slikke på planteblade, uden at tygge i dem..
Hun tramper også, men synes ikke at det er slemt, tager det som et
kærlighedstegn fra hende..

Jennifer
- Tøm kattebakken ved privat svar