Kat med lejlighedsvis tynd mave - lidt lan~
Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-01-05 15:49

Hej,

Min Maine Coon på 9 mdr. får ind imellem pludseligt tynd mave. Ikke
sådan at det står ud af hende, men hvad man vil kalde lind afføring. Når
det går galt, går hun heller ikke på toilet oftere end normalt.

Jeg kan ikke rigtigt hitte redde i, hvorfor hun får det. Jeg har forsøgt
mig med alverdens mulige forklaringer, men jeg synes ikke rigtigt, at
nogen af dem har holdt vand.

Da vi fik hende var hendes mave helt fin. Første gang det gik galt, var
da vi skiftede foder fra RC Kitten til Hill's Kitten. Vi foretog
foderskiftet meget langsomt (de obligatoriske 7-10 dage), men alligevel
gik det galt. Så om igen. Men hver gang vi forsøgte slog det hendes mave
i stykker, uanset hvor langsomt det gik. Nå, så tænkte vi jo, at hun nok
bare ikke trives på Hill's. Så nu har vi skiftet til RC Maine Coon 31
(dyrlægen mente, at killingefoderet kan være for fed til hendes mave,
derfor får hun ikke længere killingefoder). Det gik fint. Langsomt har
vi nu blandet RC med lidt Hill's Hairball Control, fordi den anden kat
ikke kan lide RC. Og i et laaaangt stykke tid har det gået rigtig godt
(ingen dårlige maver). Men i går havde Kira så pludseligt lind afføring
igen?!? Det kommer ligesom ud af det blå, og uden at vi har lavet om på
noget.

Hver gang det sker, kan vi klare det med Zoolac og evt. Hill's R/D. Så
er det ofte ovre igen allerede dagen efter. Men det kan jo ikke være
rigtigt, at det problem skal opstå jævnligt. Hvad kan forklaringen mon
være?

Hun viser ingen tegn på orm eller andre sygdomme. Hun er passet med
dyrlægetjek osv.

Kan hun bare have en sart mave, som vi er nødt til at leve med?

Undskyld det lidt lange indlæg. Men det krævede lidt forklaringer

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 18:21

Betina Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Kan hun bare have en sart mave, som vi er nødt til at leve med?
>
> Undskyld det lidt lange indlæg. Men det krævede lidt forklaringer

Øv det er da surt.
Hvad for proteintyper er der i det mad hun får tynd mave af, er det
kylling/fisk/kød, eller det er måske ikke den samme slags, så du kan
pinpointe og udelukke noget ?
Kan det være konserveringen i Hills produkter ?
Nu er det vel ikke nogle specielle godbidder du giver, som du ikke tænker
over, der pludselig giver tynd mave ?
Anyway, jeg kan anbefale IAMS med Lam, som jeg jo nok har sagt maaaange
gange.
Det er ikke til at sige om hun bare har en sart mave, men jeg tror der er
noget hun ikke kan tåle, som man bare skal finde og undgå, men det i sig
selv kan jo være ret vanskeligt. Så det er nok noget med at prøve sig frem
lidt videnskabeligt, uden godbidder.
Håber I finder ud af noget.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-01-05 19:00

Denise skrev:
> Øv det er da surt.
> Hvad for proteintyper er der i det mad hun får tynd mave af, er det
> kylling/fisk/kød, eller det er måske ikke den samme slags, så du kan
> pinpointe og udelukke noget ?

I Hill's er det kylling og kalkun. I RC er det "fjerkrækød". Jeg gætter
på, at fjerkrækød også lugter en del af kylling, selvom det er lidt
uspecificeret Så det lader ikke rigtigt til at være det. Hos
opdrætteren havde hun fået RC Babycat. Jeg har ikke lige en pose af det
i skabet, så jeg kan se efter (har ellers haft et fordærdeligt blandet
arsenal, fordi vi har prøvet os lidt frem og også har haft en syg kat
Det meste er nu videregivet til nogle med tilløbende staldkatte
Men jeg gætter på, at RC Babycat også er baseret på kyllling. Det er den
altovervejende del af kattemaden jo. Men det kan jeg forstå, at du
allerede ved alt om
Det jeg vil frem til er, at hun jo havde det helt fint med Babycat. Hun
lod dog hurtigt til at mene, at det var noget rigeligt småt noget

> Kan det være konserveringen i Hills produkter ?

Uha, ja det tør jeg skisme da ikke sige?!? Nu bliver det avanceret. Der
står på posen "Med naturligt konserveringsmiddel (citronsyre)". Men jeg
har ingen anelse, om det kan være det. Det der er lidt underligt er, at
hun kan spise af det temmeligt længe, uden at der sker noget som helst.
Er det normalt, hvis de ikke kan tåle foderet?

> Nu er det vel ikke nogle specielle godbidder du giver, som du ikke tænker
> over, der pludselig giver tynd mave ?

Jeg tror det ikke. Men jeg skal prøve at granske min hjerne igen. Jeg
har tænkt lidt på, om det kan være kattemalten. Men hun får ikke
pludseligt tynd mave, bare fordi hun har fået lidt af det. Så jeg tror
det ikke.....vil lige tænke mig om en ekstra gang

> Anyway, jeg kan anbefale IAMS med Lam, som jeg jo nok har sagt maaaange
> gange.

Ja, der ramte du så lige én af de få fodertyper, vi endnu ikke har
prøvet

> [...]
> selv kan jo være ret vanskeligt. Så det er nok noget med at prøve sig frem

Tak for det

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 19:40

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> pludseligt tynd mave, bare fordi hun har fået lidt af det. Så jeg tror
> det ikke.....vil lige tænke mig om en ekstra gang

Alligevel ville jeg holde igen med kattemalten, den skal man kun bruge hvis
katte har hård mave eller problemer med meget fælning. Det er ikke slik i
min mening, men et afføringsprodukt, man skal kun bruges hvis
fordøjelsesfunktionen er i udu, eller som hjælp hvis den har hård mave..

> Ja, der ramte du så lige én af de få fodertyper, vi endnu ikke har
> prøvet

Hvis Nina's gode råd ikke virker, så kan du jo altid prøve det.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-01-05 20:02

> [...]
> min mening, men et afføringsprodukt, man skal kun bruges hvis
> fordøjelsesfunktionen er i udu, eller som hjælp hvis den har hård mave..

Jeg bruger nu heller ikke malt som slik. Lige i øjeblikket fælder Kira
lidt mere end vanligt (læs: store totter), og så har hun fået malt en
enkelt gang for at forebygge hårboller. Jeg venter aldrig, til de kaster
op af alle hårene.

Men har hun hurtigmås, så får hun det selvfølgelig ikke uanset hvad

> Hvis Nina's gode råd ikke virker, så kan du jo altid prøve det.

Ja, der lader til at ligge et opklaringsarbejde foran mig. Så må jeg
igen ha' fundet tålmodigheden frem. Øv

Men tak for rådene igen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 18:49

> [...]
> er det ofte ovre igen allerede dagen efter. Men det kan jo ikke være
> rigtigt, at det problem skal opstå jævnligt. Hvad kan forklaringen mon

Gul, "boblende", virkelig ildelugtende og kun i perioder ?
Undskyld den levende beskrivelse
Hvis så, så prøv at få sendt afføring til lab og tjekket for giardia eller
giv hende en Panacur-kur

Hilsen Nina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 15-01-05 19:10

> Gul,
> Undskyld den levende beskrivelse

Jamen det er helt ok. Det kan være svært at diskutere de dele uden en
lidt malerisk beskrivelse Det er rigtig det er både gult og
ildelugtende. Jeg har ikke bemærket, at det skulle "være boblende". Men
jeg må tage en tøjklemme på næsen og kigge bedre efter næste gang

> Hvis så, så prøv at få sendt afføring til lab og tjekket for giardia eller
> giv hende en Panacur-kur

Giardia lyder ikke rart! Jeg kendte ikke lige til den amøbe, men har
kigget efter på Netdyredoktor. Addr

Jeg har en Panacur liggende, så jeg kan da prøve at starte med det. Tak
for rådene.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-01-05 11:23

> [...]
> ildelugtende. Jeg har ikke bemærket, at det skulle "være boblende". Men
> jeg må tage en tøjklemme på næsen og kigge bedre efter næste gang

Så lad os kalde det "luftigt" så

> Giardia lyder ikke rart! Jeg kendte ikke lige til den amøbe, men har
> kigget efter på Netdyredoktor. Addr

Giarida er en parasit der lever på tarmvæggen. Mine misser fik den sidste
år. Ved ikke hvorfra, den kan såmænd kommer fra haven.
Den kan leve op til to måneder i vand, så har man et vandbassin, så er det
ikke så svært at få den. Eller fra fugle og lignende.
Siden jeg selv havde den -unskyld men er lidt miljøskadet. Med "mig selv"
mener jeg ikke mig MIG - har jeg hørt om mange der har haft den. Den
snyder fordi man har egentlig raske katte. Ud af mine 8 havde jeg en med
rigtige symptomer. Resten fik blot en lille omgang blød mave ved
stress-påvirkning, foderskift osv.
De fleste katten lever fint med giardiaen.

Den rigtige måde at få det konstateret på er at få lab. undersøgelse. Men
hurtige / billige måde er at give 5 dage panacur (betydelig længere periode
i opdræt til alle)

> Jeg har en Panacur liggende, så jeg kan da prøve at starte med det. Tak
> for rådene.

Okay, hvis det er giardia tror jeg du vil se virkning med det samme.
Det kan jo være 100 andre ting, lød bare lidt derhen af
Held og lykke med det.
Hilsen Nina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-01-05 14:52

> [...]
> rigtige symptomer. Resten fik blot en lille omgang blød mave ved
> stress-påvirkning, foderskift osv.
> De fleste katten lever fint med giardiaen.

Ja, det lyder godt nok som en lusket parasit. Jeg kan læse mig til, at
den er smitsom, og derfor undrer det mig lidt, at Tiggy så ikke har haft
tynd mave. Men måske det er fordi, hun ikke er nogen ungkat og derfor
ikke er så modtagelig som Kira.

Vi har rent faktisk et vandbassin i haven. Vi går dagligt tur derude med
Kira, og det vandbassin er enormt spændende, fordi det risler kraftigt.
Derfor er hun tit henne at snadre i det, så det kan sagtens være kommet
derfra. Hun kommer rent faktisk i kontakt med mulige smittekilder.

> Den rigtige måde at få det konstateret på er at få lab. undersøgelse. Men
> hurtige / billige måde er at give 5 dage panacur (betydelig længere periode
> i opdræt til alle)

Nu er vi startet på Panacur, så må vi se om det gør nogen forskel.

> Det kan jo være 100 andre ting, lød bare lidt derhen af

Det synes jeg, at du har ret i. Jeg må prøve mig frem, Hvis dette ikke
virker, så vil jeg tage nogle af de andre gode råd i brug.

Jeg kan forstå, at det ikke er altid, man vil kunne se parasitten i en
afføringsprøve. Er der måske et tidspunkt, hvor det er bedst af få den
analyseret, hvis vi kommer så vidt? Jeg tænker på, om det nødvendigvis
skal være lige mens hun har tynd mave? Parasitten er der jo hele tiden...

> Held og lykke med det.

Mange tak Og tak for hjælpen!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-01-05 16:04

> Ja, det lyder godt nok som en lusket parasit.
En parasits fornemmeste opgave er at leve i værtsdyret uden at skade det.
For hvis dyret f.eks dør, så har parasitten jo ingen bolig.
Så i stedet for lusket, vil jeg kalde den yderst dygtig

Jeg kan læse mig til, at
> den er smitsom, og derfor undrer det mig lidt, at Tiggy så ikke har haft
> tynd mave. Men måske det er fordi, hun ikke er nogen ungkat og derfor
> ikke er så modtagelig som Kira.
Hvis det er giardia, kan hun sagtens være smittet, men har ingen symptomer.
Det er helt normalt. Kun killinger og unge fik symptomer her, men det
startede med en maveomgang hos dem alle efter en udstilling. De voksne kom
over det i løbet af et par dage. Men en ung fortsatte og fik penicillin
flere gange hos dyrlægen. Det kom igen. Så fik mine nye killinger det også,
og så var jeg overbevist om at det var noget man kunne være smittet af uden
at være syg. Samtidig fik "jeg" smittet en medopdrætter ved at udveksle en
"rask" kat. .... Jeg havde flere voksne der fik konstateret det i prøverne,
men ingen symptomer havde....
Mange fritlevende katte lever i fin harmoni med giardia. Den største risiko
er jo at syge, svage eller unge og gamle kan blive underernæret.

> [...]
> Derfor er hun tit henne at snadre i det, så det kan sagtens være kommet
> derfra. Hun kommer rent faktisk i kontakt med mulige smittekilder.

Ja, det gør katte da. Og de drikker af pytter, spiser fugle. Fugle er en ret
stor smitterisiko.

> Nu er vi startet på Panacur, så må vi se om det gør nogen forskel.
Tja, det er jo bare en ormekur...
Hvis der er "opklaring" nu med panacur, så få dine vand-kilder renset og
bakker. Ved ikke hvad der skal i jeres vandbassin, men der må findes et
stof.
Rengøring af bakker og vandskåle kan klares med klorin (eller kogning). Det
kan giardia-kapsler ikke overleve. Men ellers klarer den sig udemærket i op
til 2 måneder, blot der er vand og ikke direkte sollys på den.

> [...]
> analyseret, hvis vi kommer så vidt? Jeg tænker på, om det nødvendigvis
> skal være lige mens hun har tynd mave? Parasitten er der jo hele tiden...

Giardia sidder på indersiden af tarmvæggen. Det er en lille "sugekop". Den
udskiller kapsler med nye kommende giardia'er som kommer ud med
afføringen. For at blive smittet skal man have smittet afføring i munden...
Den har en cyklus på 3 uger fra kapsel til giardia der udskiller nye
kapsler. Det snød mig en del, for jeg fik bugt med det så snart de kom på
Panacur, men i 3 ugen efter, så startede ballet igen ...
Efter en mailudveksling med Raiku sagde hun at i opdræt kunne det være svært
at komme af med, fordi de hele tiden smitter hinanden. Der går så tre uger,
så kan de smitte igen igen igen. Det var et værre cirkus. Efter råd fra
hende satte jeg dem alle på Panacur i 3 1/2 uge og så sagde vi farvel og tak
for denne gang til parasitten

.....og måske på gensyn den dag en fugl med giardia flyver over min have og
rammer lige ned i urtepotter med vand i
Jeg var meget fustreret dengang, fordi den var så tricky at regne ud og jeg
selvfølgelig var bange for at det var noget alvorligt, og efterfølgende var
der et mega arbejde med piller og rengøring. Men i den virkelige verden
(hvor der ikke opdrættes killinger) så ville jeg tage den helt med ro.
Giardia er en ret harmløs parasit at få. Og den er på top 10 listen over
mest almindelige parasitter i verden.... når vi rejser sydpå er det en af
grundende til at vandet lugter af klor.

Det jeg ville sige er, at giardiaen jo skal være i den fase hvor den
udskiller kapslerne, for at det kan ses i prøven. Men mine viste sig nu
positive hver gang, indtil den var negativ til sidst og det var ovre. Så
prøverne virkede sikre nok her (der blev sendt afføring til tyskland og der
var svar på to dage. Prisen var omkring 200).
Vi havde en mega-lang debat om det på Felis Forum. Den kan du jo hygge dig
med. Tror godt du kan se vores fustrationer skinne igennem, men lad dig ikke
"smitte" af dem. Vi er faldet ned igen
http://www.felisforum.dk/viewtopic.php?t=711&highlight=giardia
Der er så vidt jeg husker også et nydeligt billede af "ham" for dem der ikke
får gåsehud

Ved godt at mit indlæg er ret langt, men jeg håber lidt at der er nogen
opdrættere der ser det, for jeg ved at mange har denne indenfor døren, men
ikke ved hvad det er, da symptomerne somme tider ikke er mere end en enkelt
kat der somme tider får lidt dårlig mave. Håber at sprede budskabet om
giardia lidt, så vi ikke skal blive ved at smitte hinandens katte....

> Mange tak Og tak for hjælpen!

Så lidt da
Og lad os høre om det var giardia-fætteren der spøgte hos dig. Det kunne da
være rart om det bare var ham der er flyttet ind

Hilsen Nina
PS hvis nogen skulle få den kære suge-fætter og læse med her, vil jeg lige
sige at dyrlæger der læser i de gamle bøger behandler giardia med
metrozidanol. Fortæl dem om Panacur. Mange giardia-stammer er resistente
overfor Metrozidanol og det er en hård kur som kan slå enhver kat ud af
kurs. Panacur er nyeste viden og virker!!! og er forholdsvist harmløst

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-01-05 18:17

> [...]
> Mange fritlevende katte lever i fin harmoni med giardia. Den største risiko
> er jo at syge, svage eller unge og gamle kan blive underernæret.

Jeg har lige haft en snak med dyrlægen om Giardia. Min dyrlæge har for
ikke så længe siden ansat en ung fyrlæge i sin praksis. Hun sagde, at
misserne normalt bliver syge af Giardia. Men det passer jo ikke ret godt
med dine oplevelser.

> [...]
> overfor Metrozidanol og det er en hård kur som kan slå enhver kat ud af
> kurs. Panacur er nyeste viden og virker!!! og er forholdsvist harmløst

Hende den unge dyrlæge havde ikke hørt om, at man kan bruge Panacur mod
Giardia. Hun sagde lige præcis, at man plejer at bruge metrozidanol. Men
så kom den "gamle dyrlæge lige forbi og sagde, at den er go' nok, den
der med at Panacur er virksomt. Så vi blev enige om at prøve det. Det er
da rart at vide, at min dyrlæge er opdateret...

Ellers sagde de, at killinger er ungkatte ikke så sjældent har sart
mave. De vokser dog tit fra det igen. Men ja, vi prøver lige at overveje
én ting af gangen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-01-05 19:50

> [...]
> ikke så længe siden ansat en ung fyrlæge i sin praksis. Hun sagde, at
> misserne normalt bliver syge af Giardia. Men det passer jo ikke ret godt

De får også en omgang til at starte med, men det stopper igen ret hurtigt.
Det er mine oplevelser og det samme gælder for alle jeg har talt med om det.
En almindelig sund voksen kat, får ingen symptomer.

> [...]
> der med at Panacur er virksomt. Så vi blev enige om at prøve det. Det er
> da rart at vide, at min dyrlæge er opdateret...

Der er desværre en del der ikke ved det Min vaccine-dyrlæge vidste det
heller ikke ....
De undersøgelser jeg læste om det viste at et sted mellem 40 og 50% af
giardia-stammerne var resistente overfor Metrozidanol. Mine alle 8 + 5
killinger var på det 3 X 10 dage og var så syge af det. Virkningen var der
da med det samme, men efter et par dage så kom det tilbage.... Indtil der
kom Panacur på bordet

> Ellers sagde de, at killinger er ungkatte ikke så sjældent har sart
> mave. De vokser dog tit fra det igen. Men ja, vi prøver lige at overveje
> én ting af gangen

Har jeg aldrig oplevet. Selvfølgelig kan foderskift, skift i omgivelser osv
give udslag, det er der ingen tvivl om. Men ud over min giardia rundte, så
har jeg kun oplevet maveonder i direkte forbindelse med udstillinger. Og
siden jeg stoppede udstilling for knap 2 år siden, har der ikke været noget
som helst, ej heller med ungkatte eller killinger ... altså lige med
undtagelse af da vi husede "min" giardia-ven

Kan du se bedring forresten?

Hilsen Nina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-01-05 20:18

> Kan du se bedring forresten?

Den her omgang varede kun et døgns tid. Så gik det i sig selv igen. Men
jeg forventer jo lidt, at mønsteret gentager sig, så det igen går galt
på et eller andet tidspunkt. Men kommer diarréen ikke igen, så er det jo
rimeligt at antage, at ormekuren har hjulpet. Hun har nu aldrig været
dårlig over det. Hun fræser altid rundt uanset hvad - en dejlig, lille,
glad mis Der går nok et lille stykke tid før jeg helt sikkert kan
sige, om det var Giardi-spøgelset, der var på spil.

Jeg har god nok givet den omgang Panacur, som Kira fik igår forkert! Jeg
gav det direkte i munden. De sagde hos dyrlægen i dag, at kuren ikke
virker, når den bliver givet på den måde. Det *skal* knuses og puttes i
et eller andet lækkert mad (ja, ja, jeg indrømmer det selv: torsk! Men
jeg havde kun pillerne i en pose, dvs. ingen skriftlig vejledning, og
det er år og dag siden jeg sidst har givet sådan en kur. Nå,
undskyldninger er der nok af

Men derfor starter jeg altså forfra i dag på den rigtige måde. Hun skal
også have en højere dosis, end jeg startede med, da hun slet ikke er så
lille mere (ja, jeg kan s.. ikke følge med når hun skyder sådan i vejret
For mig er hun stadig "den lille mis" Jeg fik syv hele piller af
dyrlægen, så nu er det bare igang igen. De sagde, at Panacur nærmest
ikke kan overdoseres, så de var ikke bange for at give mig til så mange
dage. Ingen af jer har jo kun anbefalet 3 dage, som de ellers ville have
givet mig. Jeg pressede dem lidt - og fik min vilje

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-01-05 22:15

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> wrote in message

> Den her omgang varede kun et døgns tid. Så gik det i sig selv igen.
Lyder som det mine havde... dem jeg kalder "uden symptomer". Den ene havde
det sådan konstant.

> [...]
> jeg havde kun pillerne i en pose, dvs. ingen skriftlig vejledning, og
> det er år og dag siden jeg sidst har givet sådan en kur. Nå,

Forstår ikke du har fået den besked. Panacur kan sagtens gives i pilleform.
Det gjorde jeg da og gør det da også med killinger ?!?!

> [...]
> dage. Ingen af jer har jo kun anbefalet 3 dage, som de ellers ville have
> givet mig. Jeg pressede dem lidt - og fik min vilje

Ja det er et mildt stof.
Almindelige ormekur er 3 dage. KVL anbefaler 5 dage mod Giardia. Amerikanske
forskere anbefaler dobbel dosis i dobbelt længde (6 dage)
Raiku anbefalede mig 3 uger, da jeg har så mange .... så der er nok
muligheder at vælge imellem....
Det er ret mildt, så jeg ville trække den, hvis det var mig.

Giver du alle dine katte?
Alternativt kan du jo ofte de ca 500 kroner og få klart svar...

Hilsen Nina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-01-05 22:39

> Forstår ikke du har fået den besked. Panacur kan sagtens gives i pilleform.
> Det gjorde jeg da og gør det da også med killinger ?!?!

Ja så ved jeg snart ikke. Kira gider godt at spise lidt vådfoder med
pillen i (vi kalder hende vores lille affaldskværn Men bliver hun
træt af det, må hun jo have det i direkte i halsen. Jeg bliver godt nok
lidt forvirret over de forskellige udmeldinger...Det skal retfærdigvis
siges, at det ikke var dyrlægen men veterinærsygeplejersken, der gav mig
besked om at knuse.

> [...]
>
> Giver du alle dine katte?
> Alternativt kan du jo ofte de ca 500 kroner og få klart svar...

Hvis jeg giver Kira i 5 dage, så har jeg også, så Tiggy kan få. Så det
vil jeg gøre. Jeg spurgte lige hos dyrlægen, hvad en analyse af
afføringsprøven koster. Jeg skal give 230 kr. Det er jo til at overskue
- hvis altså man kan nøjes med en enkelt. Jeg vil gerne lige starte med
den her kur på forsøgsbasis. Har jeg ikke held med det, så ryger der en
"vareprøve" afsted.

Og så må jeg igang med at skolde vandskåle med videre. Sikke et
tivoli...

Fra : Tanja Petersen

Dato : 17-01-05 06:40

> Giardia lyder ikke rart! Jeg kendte ikke lige til den amøbe, men har
> kigget efter på Netdyredoktor. Addr
>
> Jeg har en Panacur liggende, så jeg kan da prøve at starte med det. Tak
> for rådene.

Husk at giadia ikke findes i hver afføring, det kan godt taget op til
3-7prøver før de findes.
tegnene på giardia er gerne at afføringen er lidt fast i starten og derefter
blød - lidt grålig grumset, og lugter grimt.
Det er ikke nødvendigvis i hver afføring at den er halvtynd, men kan
forekomme.
Hvis du havde tænkt dig at behandle med panakur, som iøvrigt et effektivt at
behandle med, skal du behandle i 6-7 dage og ikke i 3 dage. Det er vigtig at
du behandler i så mange dage, for som jeg skrev før er det ikke i hver
afføring parasitten findes, der kan godt være 2-3 afføringer imellem at den
dukker op.

Held og lykke med behandlingen.

Hilsner
Tanja

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-01-05 10:29

> [...]
> afføring parasitten findes, der kan godt være 2-3 afføringer imellem at den

Hej Tanja,

Tak for dit svar. 6-7 dage er lidt længere tid, end jeg havde regnet
med. Så jeg vil lige prøve at få fremskaffet lidt mere Panacur fra
dyrlægen. Det skulle nok kunne lade sig gøre.

Nu ved jeg jo slet ikke med sikkerhed, om det er Giardia, jeg har fået
inden for døren, men jeg synes, at det er et forsøg værd med ormekuren.

Der kan godt gå temmeligt lang tid imellem missens ture med blød mave.
Som skrevet har hun lige haft det. Men ellers er der gået siden slut
december. Det er jo pænt længe. Og det passer næsten med den 3 ugers
cyklus, som Nina har skrevet om. Så jeg har stadig en meget skummel
mistanke om Giardia.

Mange venlige hilsener fra Betina
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tanja Petersen

Dato : 18-01-05 14:58

> Hej Tanja,
>
> Tak for dit svar. 6-7 dage er lidt længere tid, end jeg havde regnet
> med. Så jeg vil lige prøve at få fremskaffet lidt mere Panacur fra
> dyrlægen. Det skulle nok kunne lade sig gøre.

Mon ikke, du kan jo forklare hvorfor du skal have til så mange dage.....

> Nu ved jeg jo slet ikke med sikkerhed, om det er Giardia, jeg har fået
> inden for døren, men jeg synes, at det er et forsøg værd med ormekuren.

Det skader ihvertfald ikke.

Fra : Maria Hansen

Dato : 16-01-05 09:31

Hej

Samme problem havde vi med vores lille hankat, og dyrlægen prøvede
alverdens foder, og zoolac, men det holdt kun lidt saå var den gal igen.
Men problemet har vi nu løst med at han får en lille terlarken med
tykmælk - 2 gangwe om ugen og det er 3 måneder siden vi begyndte med
det, og siden har der ikke været noget med maven !

M.v.h

Maria og Stump

Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 29-01-05 13:50

Hej,

Jeg lovede lige en update på, hvordan det går med Kira og hendes
periodiske ballade med maven.

Jeg har for en uges tid siden afsluttet den Panacur, som både Kira og
Tiggy fik for at få ram på evt. Giardia. Jeg har også taget den helt
store tur med at koge både vand- og madskåle samt kattebakken.

Hverken under kuren eller siden har der været tynd mave. Så der er da
håb om, at vi nu er kommet af med det. Det krydser jeg mine fingre for
Lige i øjeblikket har de det i hvert fald begge strålende.

Hvor Giardia evt. er hentet står jo som bekendt hen i det uvisse. Men
eftersom Tiggy jo selv går ud (og også har taget mus med hjem til Kira,
som hun dog ikke har fået lov at fortærre indedørs), så kan det godt
være Tiggy, der var kilden. Men hun skulle jo også være "renset" nu.

Så jeg siger mange tak for hjælpen og de gode råd

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-01-05 13:56

Betina Rasmussen <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> writes:

> Hej,
>
> Jeg lovede lige en update på, hvordan det går med Kira og hendes
> periodiske ballade med maven.

Det var da lige dagens positive nyhed

Jeg ved at både jeg og mange andre, tænker på de misser vi har læst om
i gruppen og en update betyder mere end i tror *SS*

> Med venlig hilsen
> Betina Rasmussen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Denise

Dato : 30-01-05 10:44

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> Kira, som hun dog ikke har fået lov at fortærre indedørs), så kan det
> godt være Tiggy, der var kilden. Men hun skulle jo også være "renset"

Hej Betina
Tak for updaten, dejligt det går fint nu
Også en update fra Molly på hendes underlige lyserøde plamage i tandkødet
bag hendes kindtand. Efter 13 dage på Antirobe synes jeg plamagen er blevet
mindre. Dyrlægen mener jo ikke der er betændelse i, og måske har der heller
ikke været, for hun har aldrig lugtet eller noget. Han mener hun på een
eller anden måde har tygget sig i tandkødet. Så hun får ikke noget medicin,
og vi vil holde øje med det, og se om det forsvinder af sig selv. Hun ser
ikke ud til at være generet af det, spiser fint, men laver af og til nogle
bevægelser med poten, som for at fjerne maden når den berører stedet. Jeg
spurgte selvfølgelig om det kunne være alt det grimme, men det ser ud på en
anden måde, sagde dyrlægen. Så nu må vi se hvordan det går med det.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 30-01-05 11:26

> [...]

> spurgte selvfølgelig om det kunne være alt det grimme, men det ser ud på en
> anden måde, sagde dyrlægen. Så nu må vi se hvordan det går med det.

Hej Denise,

Det lyder godt nok lidt mærkeligt med Molly. Det er altid lidt
irriterende, når ikke engang dyrlægen kan give en ordentlig forklaring.
Men okay, Molly er en ældre dame, og så bliver man jo lidt længere om at
hele igen Det er bare dejligt, at det ikke er noget som hun går
rundt og har ondt over. Det ville jo slet ikke være til at klare.

Fortsat god bedring til Molly. Jeg skal nok gå rundt og sende lutter
gode tanker til jer.