indavl og racekatte ?
Fra : JytteJ

Dato : 14-01-05 23:18

Min mis, som er en british shorthair, blev opereret i tarmen for et stykke
tid siden, men efter operationen fik hun en betændelsesbyld i såret, selvom
hun fik penicillin.

Dyrlægen sagde i den anledning, at racekatte er sarte på grund af indavl.
Nu ville jeg gerne høre om det nu også passer. Gør opdrætterne noget for at
undgå indavl ? og hvad med de små racer ? kan det overhovedet undgås der.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-01-05 09:41

Hej Jytte

<Dyrlægen sagde i den anledning, at racekatte er sarte på grund af indavl.>

Sidst jeg hørte en dyrlæge komme med sådan en udtalelse, spurgte jeg ham
hvordan fordelingen huskatte /
racekatte var i hans klinik, en femtedel af de katte han så var huskatte,
resten var racekatte, så jeg spurgte selvfølgelig om grunden til at han
mente det, kunne være fordi han så langt flere racekatte *gg* det svarede
han ikke rigtigt på.

Jeg har i tidens løb måtte aflive 2 katte på grund af sygdom, begge var
huskatte, den ene 2 ½ år gammel, den anden var 4 år, så mine erfaringer er
stik modsat.

Pt. har jeg 4 katte, en somalihun på 11 år, hun har haft blærebetændelse 3
x, en somalihan på knapt 9 år han har været til dyrlæge 1 gang med en
knækket tand, en somalihan på 5 år der aldrig har haft problemer og en
huskattepige på 7-8 md der indtil videre heller ikke har været noget med.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 15-01-05 10:23

On Sat, 15 Jan 2005 09:40:32 +0100, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som4@mail.dk> wrote:

> [...]
>resten var racekatte, så jeg spurgte selvfølgelig om grunden til at han
>mente det, kunne være fordi han så langt flere racekatte

Man kunne så antage at grunden til at han så langt flere racekatte var
at de er oftere syge end huskattene, hvilket måske er hvad han bygger
sit udsagn på...?
Men hvis dyrlægen ser flest racekatte kunne det jo være fordi ejerne
af racekatte er lidt mere omhyggelige med deres dyrs helbred. Dette er
slet ikke for at "angribe" nogen, for jeg har skam selv to styks
huskatte, men jeg har altså også oplevet at huskatte mange gange
bliver behandlet dårligt. Specielt efter at jeg er flytttet på landet.
Her er katten kun til for at holde mus og rotter væk, og bliver katten
syg, så må den klare sig selv. Det er sg* da barske vilkår.

Jeg chokerede min egen dyrlæge da jeg havde min missepige til
vaccination og tjek, for han ville vide om hun fik p-piller. Det måtte
jeg oplyse ham om at hun ikke gjorde, for det anså jeg ikke for
nmødvendigt. Så blev der spurgt om hun var indekat, hvilket jeg
svarede benægtende til, da hun har fri adgang til naturen og kan vælge
hvor hun vil være. Jeg tror vi måtte igennem 4-5 spørgsmål, før det
overhovedet faldt ham ind at spørge om katten da var neutraliseret,
hvilket hun er og har været længe. Deraf udleder jeg at det bestemt
ikke er almindeligt (i hvert fald i denne klinik), at huskatte bliver
neutraliseret herude på landet. Måske et lidt tyndt grundlag, men jeg
var faktisk lige så chokeret som dyrlægen, for jeg har lært hjemmefra,
at skal man undgå killinger, så lader man dyret neutralisere. Alt
andet er alt for usikkert.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 10:34

Måske et lidt tyndt grundlag, men jeg
> var faktisk lige så chokeret som dyrlægen, for jeg har lært hjemmefra,
> at skal man undgå killinger, så lader man dyret neutralisere. Alt
> andet er alt for usikkert.

Du er godt lært

Fra : Leyna

Dato : 15-01-05 13:21

On Sat, 15 Jan 2005 10:34:20 +0100, "Nina, Tender Tribes"
<mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote:

>Måske et lidt tyndt grundlag, men jeg
>>
>Du er godt lært

Tjaeh, de katte jeg selv har er resultatet af hunkatte på p-piller, så
jeg har jo selv set beviset, og der er jo ingen grund til at ksabe
endnu flere uønskede killinger end der allerede er, så for mig har
neutralisering altid været noget af det første man fik udført ved
dyrlægen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 10:48

Leyna wrote:
> [...]
> hvor hun vil være. Jeg tror vi måtte igennem 4-5 spørgsmål, før det
> overhovedet faldt ham ind at spørge om katten da var neutraliseret,

He he

>Deraf udleder jeg at det bestemt
> ikke er almindeligt (i hvert fald i denne klinik), at huskatte bliver
> neutraliseret herude på landet.

Jeg tror desværre du har ret .

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-01-05 12:25

Leyna wrote:
> Man kunne så antage at grunden til at han så langt flere racekatte var
> at de er oftere syge end huskattene, hvilket måske er hvad han bygger
> sit udsagn på...?

Det kunne man godt - eftersom at der er langt flere huskatte end
racekatte i Danmark er det da lidt overraskende hvis dyrelægen ser den
omvente fordeling ;)

> [...]
> slet ikke for at "angribe" nogen, for jeg har skam selv to styks
> huskatte, men jeg har altså også oplevet at huskatte mange gange

Jeg har også set mange racekatte som er blevet behandlet dårligt (ender
på internat og er udsultede og med pels der er så filtret at de må
barberes helt ned og lign.)

Jeg tror faktisk ikke at det er så meget et spørgsmål om racekat eller
huskat - det er et spørgsmål om ejerens indstilling til det at have et
dyr...

> Specielt efter at jeg er flytttet på landet.
> Her er katten kun til for at holde mus og rotter væk, og bliver katten
> syg, så må den klare sig selv. Det er sg* da barske vilkår.

Helt enig i at der er mange katte som lever under barske vilkår - både
på landet og i byen for den sags skyld... Men igen - det er mest af alt
et spørgsmål om ejerens indstilling til at det at have kat...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 09:50

> [...]
> Nu ville jeg gerne høre om det nu også passer. Gør opdrætterne noget for
> at undgå indavl ? og hvad med de små racer ? kan det overhovedet undgås

Det er noget vrøvl
Ja høje indavlsprocenter giver ting som nedsat immunsystem og infertilitet.
Men opdrætteres fornemmeste opgave er jo at selektere svage individer fra og
bruge de stærke. Den selektering gøre en stor forskel og sker jo ikke blandt
huskatte der er kommet "tilfældigt" til verden.
Der er så meget mere snak om sygdomme blandt racekatte end om huskatte og
hvad de lider af, men det er jo fordi vi har muligheden for at holde øje med
generationerne, skavankerne og netop arbejder for at forbedre hele tiden

Hilsen Nina

Fra : bodil

Dato : 15-01-05 09:55

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad de lider af, men det er jo fordi vi har muligheden for at holde øje
> med generationerne, skavankerne og netop arbejder for at forbedre hele

Grunden kunne jo også være at folk med racekatte er hurtigere til at
kontakte en dyrlæge end mange af de folk som har huskatte/gårdkatte.
Jeg tror ikke at ret mange katte på gårde kommer til dyrlæge, de dør bare og
det er det.
Bodil

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 10:47

> [...]
> kontakte en dyrlæge end mange af de folk som har huskatte/gårdkatte.
> Jeg tror ikke at ret mange katte på gårde kommer til dyrlæge, de dør bare

Jo, der er ofte forskel på hvordan "man" holder huskat og hvordan man holder
racekat. .. hvilket jeg synes huskatten er for god til. Synes huskatte er
skønne skabninger. Heldigvis ser man da flere og flere holde huskat på den
gode måde. Det er min opfattelse at det er blevet mere almindeligt at
neutralisere "villa-giv-en-killing-til-din-nabo" katten.
Landkattene kommer vi nok aldrig af med, og det skal vi nok heller ikke. Er
der ikke noget med at landmænd kan trække udgifter til kattene fra som
erhverv?

Fra : Leyna

Dato : 15-01-05 13:25

On Sat, 15 Jan 2005 10:46:41 +0100, "Nina, Tender Tribes"
> [...]

>der ikke noget med at landmænd kan trække udgifter til kattene fra som

Jo, det mener jeg at der er, men så skal kattene være "landbrugsdyr og
altså mere vildkatte end noget andet. De skal nemlig ikke gøre andet
end at holde rotte og musebestanden nede. Hvis først man tager dem ind
som kæledyr så er det vist slut med tilskuddet.

Egentlig noget pjat, for mine katte fanger både mus og rotter, og vi
bor på en gård, så jeg burde kunne trække udgifterne fra.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 13:33

> Egentlig noget pjat, for mine katte fanger både mus og rotter, og vi
> bor på en gård, så jeg burde kunne trække udgifterne fra.
> --
Ja det er da noget pjat... det hjælper ikke til at højne landkattens
status.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 17-01-05 07:30

> [...]
>
> Egentlig noget pjat, for mine katte fanger både mus og rotter, og vi
> bor på en gård, så jeg burde kunne trække udgifterne fra.

Helt enig I at det er noget pjat. Det lyder jo nærmest som om at hvis
landmanden tager sig lidt af sine nyttedyr -- f.eks. inviterer dem inden
for i varmen, ja så kan han ikke længere få tilskud! Det burde afhænge
af om kattene kan siges at bruges til at holde mus væk, det kan
selvfølgelig være svært at vurdere, men har da ikke noget at gøre med om
man nusser dem lidt Desuden syntes jeg det burde være et krav for
tilskudet, at kattene bliver neutraliserede og regelmæssigt kommer til
dyrlægetjek -- på den måde løber bestanden ikke løbsk, og syge katte kan
i det mindste blive aflivet på en ordentlig måde. Desuden skulle man da
tro at "musefangerkatte" jævnligt har brug for en ormekur hvis de skal
blive ved med at være friske til at fange mus?!?

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 11:38

bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Grunden kunne jo også være at folk med racekatte er hurtigere til at
> kontakte en dyrlæge end mange af de folk som har huskatte/gårdkatte.

Tror lidt at den tendens med, at huskatte ikke kommer til dyrlæge er ved, at
vende.
Vores 4 huskatte er alle neutraliseret og de kommer også til dyrlæge, hvis
de bliver syge. Har også set mange huskatte hos dyrlægen, som enten skulle
vaccineres / neutraliseres eller behandles for sygdom, så jeg tror, at folk
er blevet mere bevidste om, at en huskat også fortjener et godt liv, med
dyrlægebesøg når der er behov for det osv.

> Jeg tror ikke at ret mange katte på gårde kommer til dyrlæge, de dør bare
og
>det er det.

Det er desværre nok stadig rigtigt. Herude på landet er der stadig en
tendens til, at kattene selv må klare sig igennem livet uden dyrlægehjælp.
De skydes hvis de bliver for syge...

Generalt tror jeg dog, at katte behandles bedre i dag, end man tidligere har
gjort. Jeg tror at folk går mere op i deres dyrs velfærd og det gælder også
huskatten....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-05 10:44

JytteJ skrev:
> [...]
> undgå indavl ? og hvad med de små racer ? kan det overhovedet undgås der.

I virkeligheden er der langt mere indavl blandt huskatte, der selv
bestemmer, hvem de skal parres med.
Jeg ville nok overveje at skifte dyrlæge, for én, der bygger sine
udtalelser på udokumenterede fornemmelser, ville jeg ikke være tryg ved.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : JytteJ

Dato : 15-01-05 13:09

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ville nok overveje at skifte dyrlæge, for én, der bygger sine
> udtalelser på udokumenterede fornemmelser, ville jeg ikke være tryg ved.

Jeg har allerede skiftet dyrlæge !!
Det har været manglende hygiejne på klinikken, som var årsagen: dyrlægen
arbejder på et slagteri inden han kommer i klinikken, har har ikke båret
maske, og jeg så, da bylden skulle fjernes, at han heller ikke vaskede
hænder.
Det med indavl var bare en dårlig undskyldnin, for jeg betalte ikke for at
få bylden fjernet, blev kørt hjem og fik penicilin og zoolac gratis. Men det
var sgu´ synd for missen som skulle gennem en ekstra omgang bedøvelse osv.
Samme dyrlæge synes også jeg skulle give hende fløde efter tarmoperationen
!! en voksen kat der stort set lever af tørfoder, og aldrig har drukket
mælk. Jeg synes det var et helt gak foreslag.

Men spørgsmålet om indavl, som jeg aldrig havde skænket en tanke, synes jeg
var lidt interessant og ville høre om det var noget avlere havde med inde i
deres overvejelser.
Jeg er simpelthen bare nysgerrig.

VH.
JytteJ

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 13:18

> Men spørgsmålet om indavl, som jeg aldrig havde skænket en tanke, synes
> jeg var lidt interessant og ville høre om det var noget avlere havde med
> inde i deres overvejelser.
> Jeg er simpelthen bare nysgerrig.

Vil love dig at vi regner, lægger til, trækker fra. Vi kender
indavlsprocenten helt tilbage til "huskat", hvilket kan være i mange
generationer.

se her www.pawpeds.com
Her er f.eks min laveste i procenterne i alle generationer
http://www.pawpeds.com/cgi-bin/MCO?a=p/id=4012038/g=-4/db=MCO

og her den højeste i allegenerationer
http://www.pawpeds.com/cgi-bin/MCO?a=p/id=4002814/g=-4/db=MCO

Der findes på siden også gode artikler om indavl og faren derved

Nina

Fra : Niels Peter

Dato : 15-01-05 13:36

JytteJ skrev:

> [...]
> !! en voksen kat der stort set lever af tørfoder, og aldrig har drukket
> mælk. Jeg synes det var et helt gak foreslag.

Åh, den stakkels mis! Håber, den har det godt igen!

Niels Peter

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-01-05 15:08

denne link dukkede op på en anden liste, det er en japansk undersøgelse om
levetid generelt for katte og hunde, og den viste at racekatte generelt
lever længere end huskatte og det ville de vel ikke gøre hvis de var mere
"sygelige"
http://www.yomiuri.co.jp/newse/20050115wo62.htm
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-01-05 12:17

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> levetid generelt for katte og hunde, og den viste at racekatte generelt
> lever længere end huskatte og det ville de vel ikke gøre hvis de var mere

Det kommer vel an på - hvis det er rigtigt at den gennemsnitlige
huskatte-ejere ikke er så villig til at tage deres kat(te) til dyrelæge
og ikke vil bruge så mange penge på behandling som den gennemsnitlige
racekatte-ejer så kan svaret jo sagtens ligge heri. Så vil den
gennemsnitlige racekat få bedre behandling og derfor bedre chance for et
langt liv end den gennemsnitlige huskat - uanset om racekatten generelt
er mere syg eller ej ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-01-05 12:54

Hej Bettina

Det kan du have ret i, hvis de i japan har samme "tilbøjelighed" som i
danmark med at nogle vægter racekatte højere end huskatte, men det aner jeg
ikke noget om
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***