Hvordan skælder man en kat ud ??
Fra : Jan

Dato : 13-01-05 07:32

Hejsa

jaaa mit spørgsmål lyder måske lidt mærkeligt, men vi har 2 katte på ½ år
der nogen gange laver noget de ABSOLUT ikke må - eks. bider nogle steder de
ikke skal osv... - ved godt sådanne små laver noget ballade men nu mener jeg
også noget de slet ikke må.

Men hvordan får jeg lært dem, at de ikke må gøre de pgl. ting - hvilken måde
er bedst at skælde en kat ud på, så den stille og roligt forstår tingene
eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.

Lad mig høre fra nogle af jer kloge her i gruppen.

På forhånd tak

Jan

Fra : Marlene

Dato : 13-01-05 09:19

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.
>
> Lad mig høre fra nogle af jer kloge her i gruppen.

Nu ved jeg ikke, om det er udekatte, du har, men vi plejede at lukke vores
kat udenfor, når han lavede ballade, og ca. 1 minut efter kom han ind, og
der var aldrig noget bagefter. Jeg vil sige, at den metode er ekstremt
effektiv, for han lærte meget, meget hurtigt, at han ikke måtte lave ballade
indenfor, med mindre vi legede med ham.

Mvh. Marlene.

Fra : Jan

Dato : 13-01-05 09:40

Vil så lige indskyde det er indekatte, vi bor i lejlighed på 2. sal.

Jan

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-01-05 09:54

> [...]
> tingene eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.
>
> Lad mig høre fra nogle af jer kloge her i gruppen.

Vil ikke sige at jeg er "klog" men en god ting er ihvertfald at væbne sig
med tålmodighed og så er et godt solidt NEJ en meget god ting. Hvis det er
bordene de går på skal du tage dem ned og sige et fast NEJ. Det kan tage
LANG tid men til sidst fatter de den. Selv om de måske stadig vil prøve.
Mine laver stadig en masse unoder men køkkenbordet holder de sig helst fra.
Så tålmodighed...

Linda

Fra : Denise

Dato : 13-01-05 10:10

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> er bedst at skælde en kat ud på, så den stille og roligt forstår tingene
> eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.

Jeg ville sig fy og nej og flytte katten. Jeg kunne også finde op at sidde
stille med en vandforstøver og sende et sprøjt på katten mens den gør det.
Det du selvfølgelig _ikke_ må gøre er at tage katten i nakken, ruske den
eller på anden måde være voldsom. Og når man skælder en kat ud skal man gøre
det i samme sekund den laver noget, og ikke efter et stykke tid, for det vil
den ikke forstå.
Så FY, NEJ, Hold op, Kan du så lade være, og hvad du ellers vil sige.
Samtidig med du siger det i en hård tone, måske råber lidt højt (med mindre
det er en lille killing der bliver skræmt), flytter du den fra det den er
ved at gøre, så ved hvad du mener. Men forbered dig på at du skal gøre det
_mange_ gange.

--
Hilsen Denise

Fra : Alice

Dato : 13-01-05 13:34

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev

> Det du selvfølgelig _ikke_ må gøre er at tage katten i nakken, ruske den
> eller på anden måde være voldsom.

Hej Denise.

Nu er alt jo relativt ...............For selvfølgelig skal man ikke
ruske katten vildt og voldsomt.
Men jeg deltog engang på et dyreadfærdskursus, hvor vi fik at vide at mht
'katteopdragelse' ville det være en god ide at kopiere 'kattemoderen'. Og en
kattemor opdrager da hendes killinger ved at gabe over nakken og 'holde dem
nede' og det vil da vist være noget de fleste killinger vil kunne forstå ???

KH
Alice

Fra : Denise

Dato : 13-01-05 14:17

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> wrote in message

> [...]
dem
> nede' og det vil da vist være noget de fleste killinger vil kunne forstå
???

Hej Alice
Det er så muligt man kan gøre det, når de er helt små. Det er så bare ikke
en måde jeg praktiserer. Jeg opdrager ikke ved at gøre noget, der måske kan
gøre ondt på katten. Men du mener nok bare holde den, men jeg er lidt i
tvivl om formålet med at holde den nede. Hvis den f.eks. står på
køkkenbordet, og du vil fortælle den at det må den ikke, nytter det da ikke
du holder den nede, så skal man da smide den ned af bordet mens man skælder
ud ???. Og løfte den i nakkeskindet må man absolut ikke, det er kun moderen
der gør det, når de er helt små og ikke for tunge.

--
Hilsen Denise

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-01-05 14:57

> [...]
> moderen
> der gør det, når de er helt små og ikke for tunge.

Her i huset har hankatten meget med at tage hunkatten og holde hende fast i
nakken hvis hun f.eks er meget vild eller gør noget hankatten ved er
forkert. Når man holder en kat i nakken viser man at man er den dominerende.
Men selvfølgelig skal det ikke gøres på køkkenbordet men evt. andre steder
hvor katten gør noget forkert. Jeg praktiserer godt nok ikke selv metoden
men ved der er nogen der gør og det skader jo ikke katten så længe man ikke
løfter den i nakkeskindet.

Linda

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-01-05 15:02

Denise skrev
[...]

Det er den metode jeg brugte/bruger på Mille når hun bed/bider sig fast i
min hånd/arm, fat i nakkeskindet med den anden hånd trykke/holde hende ned
til underlaget og hvæse af hende, jeg kan desværre ikke prale med at hun er
stoppet helt med det, men det bliver sjældnere og ikke mere så voldsomt som
det var i starten.

Det er en kopiering af det kattemor gør ved killingerne når de bliver for
voldsomme ved hende.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Alice

Dato : 13-01-05 15:41

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev

> [...]
> som det var i starten.

> Det er en kopiering af det kattemor gør ved killingerne når de bliver for

Det var netop i disse situationer vi blev anbefalet metoden med at holde
katten om nakken og trykke blidt ned. Efter signende vil en kat forstå at
den er underlagt nogle regler, som skal følges. Jeg kan godt se at det ikke
virker hvis problemet er køkkenborde, mon ikke en vandpistol er bedst i
disse tilfælder ??

KH
Alice

Fra : Denise

Dato : 13-01-05 17:05

Alice wrote:
> [...]
> holde katten om nakken og trykke blidt ned. Efter signende vil en kat
> forstå at den er underlagt nogle regler, som skal følges.

Det er muligt, jeg selv brugte noget a la det, dengang jeg havde killinger,
men jeg har i hvert tilfælde aldrig rusket eller båret dem i nakkeskindet.
Det er efterhånden 9 år siden, jeg sidst havde killinger, snøft, så jeg har
nok fortrængt mange af deres ulykker og dermed grunde til deres opdragelse

En ting jeg kan huske er, at de stod og skrabede på soveværelsesvinduet om
natten for at komme ud i løbegården, og om morgen lå der 10 par sokker
derhenne, som manden i løbet af natten havde kastet efter dem for at få dem
til at holde op. Samtidig havde vi en vandpistol ved siden af sengen, og
bare vi rakte ud efter den, så forsvandt de, og det lærte man efterhånden at
gøre i søvne
Som det er nu, er det nok at rømme sig eller kigge alvorligt på dem, når de
har gang i noget, så ved de hvad jeg mener, så noget må de jo have lært .

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-01-05 18:19

Denise skrev
<Det er efterhånden 9 år siden, jeg sidst havde killinger, snøft, så jeg har
nok fortrængt mange af deres ulykker og dermed grunde til deres opdragelse

Nårhhh du skal ikke græde, du må inderlig gerne låne Mille et par dage så
du kan få det opfrisket, det er bare at sige til, og inden dit tastatur er
blevet "koldt" vil hun
hun sidde på din trappesten

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 13-01-05 19:08

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
>
> Nårhhh du skal ikke græde, du må inderlig gerne låne Mille et par
> dage så du kan få det opfrisket, det er bare at sige til, og inden

Ha ha, nu har jeg jo 3 gamle misser + manden, som nok ville modsætte sig
det, husk på, det tog Molly 8 år før hun accepterede Blonde og Dino. Og så
låner jeg altså ikke katte, har jeg først fået en sådan indenfor døren så
_bliver_ den, uanset Sikken en røre der ellers kunne blive på de par
dage

--
Hilsen Denise

Fra : Marlene

Dato : 13-01-05 16:00

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du holder den nede, >
>
> Det er den metode jeg brugte/bruger på Mille når hun bed/bider sig fast i

Snip

Den metode brugte jeg også, da min hankat var lille. Jeg er absolut imod al
form for "vold" imod dyr, men jeg opfattede slet ikke dette som vold, da det
ikke gjorde ondt på katten. Han skulle nemlig forstå, at det var mig, der
bestemte, og at han ikke måtte bide, når vi legede. Det hjalp også ret
hurtigt.

Men det er rigtigt, at den metode ikke ville gå, hvis katten sidder på
bordet; så er det med at tage katten ned, om og om igen, og sige et bestemt
nej samtidig.

Mvh. Marlene.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 13-01-05 10:40

> [...]
> eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.
>
> Lad mig høre fra nogle af jer kloge her i gruppen.

Hej Jan,

Jeg vil sige som de andre, at det kræver tålmodighed at få kattene til
at holde op med at gøre det, du ikke vil have.

Nu ved jeg ikke, hvad det er, du ikke vil have, at dine katte gør. Men
ofte udøver katten bare sine naturlige adfærd, dog set fra menneskets
synspunkt på et uheldigt sted. Så hvis katten f.eks. kradser på et
uønsket sted, så er det vigtigt at give den et alternativ. Altså: "hvis
jeg ikke må kradse her, hvor må jeg *så* gøre det?". Så kan du, som
Denise skrev, sige fy eller nej i samme sekund en af dine katte begynder
at kradse det gale sted OG flytte katten derhen hvor den gerne må kradse.

Det er nu aldrig lykkes for mig at få mine til at blive helt nede af
bordene. Men hopper de op, mens jeg står der, så får de et kort,
kraftigt pust i ansigtet. Det bryder de sig ikke om, og skynder sig
derfor ned igen Det har også den fordel i forhold til vandsprøjten,
at man altid har et pust lige ved hånden i samme sekund man skal bruge
det Det virker på mine, men jeg ved ikke, om det virker på alle...

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bettina Hansen

Dato : 13-01-05 10:54

Hej Jan

Jan wrote:
> Men hvordan får jeg lært dem, at de ikke må gøre de pgl. ting - hvilken måde
> er bedst at skælde en kat ud på, så den stille og roligt forstår tingene
> eller hvilken måde skal jeg ikke gøre det på.

Jeg synes at den bedste og mest effektive måde er en vandpistol.

Problemet med fysisk at flytte katten er jo at de ret hurtigt finder ud
af hvad man ikke må, men de "kommer til" at gøre det alligevel.

F.eks. at gå på bordet - det fandt mine hurtigt ud af er forbudt. Når de
alligevel "glemte" det engang imellem skulle jeg måske rejse mig, gå
gennem stuen hen til bordet og fjerne katten, men inden jeg nåede derhen
kom de jo "i tanke om" at det må man ikke og hoppede ned. Og så var det
for sent at "straffe". Dvs. katten slap godt afsted med at gøre noget
som den ikke måtte - og det kunne de så slippe godt fra flere gange om
dagen. Til sidst ventede de ligefrem med at hoppe ned til jeg var helt
henne ved bordet *suk* Nogen gange havde jeg ligefrem på fornemmelsen at
de synes at det var sjovt at jeg kom farende hvergang de hoppede op på
bordet og at der gik sport i at se hvorlænge man turde blive siddende ;)

Nej - en god vandpistol der kan skyde langt og så et velanrettet skud
hver gang katten laver noget den ikke må. Katten får sin straf hver gang
og der skal ikke ret mange gange til før katten drager konklusionen: når
jeg går på bordet bliver jeg våd - det kan jeg ikke lide ergo kan jeg
ikke lide at gå på bordet ;)

Det bedste er at du slipper for at være "bussemand". Der er ingen råben,
skrigen eller fysisk kontakt som får katten til at forbinder dig direkte
med straffen ;) Ikke at jeg synes at man aldrig må opdrage og skælde sin
kat ud - jeg mener at det er helt naturligt at man som "førerkat" er den
der bestemmer og irettesætter og jeg er da også rimeligt sikker på at
mine efterhånden har opdaget hvem det er der sørger for at de bliver
våde ;) Jeg ville bare være ked af hvis mine katte flygter hvergang jeg
nærmer mig eller hæver stemmen (måske af helt andre årsager)... Det er
der ingen risiko for mere for det er meget sjældent at mine får skæld ud
eller bliver fysisk fjernet fra noget som de ikke må ;) Før vandpistolen
var det noget der skete flere/mange gange om dagen (de er/var killinger
som skal/skulle opdrages) - nu sker det måske en gang om ugen ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 13-01-05 13:50

He he nu skriver i gladeligt alle om vandpistoler den går ikke her i huset
for freja elsker vand!

Derimod bruger jeg kattmoder metoden hvis hun er helt umulig tager hende i
nakken og holder hende fast og siger meget surt nej eller fy. Det har hun
lært fra killing af så bruger det sjælden idag da jeg bare behøver at sige
nej med en vred stemme så ved hun udmærket godt at der er noget galt. Der er
også nogle der bruger at sige en hvæse agtig lyd som en sur kat istedet for
nej metoden den virker også her i huset.

God fornøjelse og husk at en Kat er sin egen så det med opdragelse er lidt
en mærkelig størrelse de gør jo aligevel hvad der passer dem når man ikke er
hjemme

Mvh Tina

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-01-05 15:01

Det er ikke _altid_ at det tager så lang tid at opdrage en kat. Vores første
kat hoppede op på køkkenbordet 1 eller 2 gange, og da vi skældte den ud
(sagde "puuu" med en dyb stemme), så gjorde den det aldrig igen. Men den var
også ualmindelig blid og føjelig.

Vores anden kat var mere stædig, men efter et par håndfulde "pu'er" og
"fy'er", så vidste den godt at den ikke måtte være på køkkenbordet. Hvis vi
ved sjældne lejligheder greb den deroppe, maiuede den straks undskyldende
når den så os og hoppede ned... Eneste undtagelse var åbenbart når der var
en natsværmer/flue/edderkop - så mente den tydeligvis at have dispensation
indtil kræet var fanget og spist.

Principperne bag opdragelse er vel at imitere kattens adfærd/sprog.

Du skal sige det i samme øjeblik det sker. 3 sekunder efter er det for sent
og katten forstår overhovedet ikke hvad du snakker om. Hvis den er på
køkkenbordet, så flyv op og bevæg dig hurtigt derhen for at jage den ned
(allerede det vil få de fleste katte til at gå ned) mens du siger "puuuuh"
med en dyb, lidt knurrende stemme - hvis den bliver siddende kan du skille
læberne lidt ad mens du "pu'er" så den kan se dine tænder.

Man skal huske at katten ikke filosoferer over hvorfor den ikke må dit
eller dat. Hvis du er alpha-dyr (fører-kat) så accepterer den at du har ting
der er dine som den ikke må bruge - fx. køkkenbordet.

Husk - du må ALDIG slå eller ruske eller på andre måder være fysisk med din
kat!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 15:31

> [...]
> der nogen gange laver noget de ABSOLUT ikke må - eks. bider nogle steder
de > ikke skal osv... - ved godt sådanne små laver noget ballade men nu

Hvis vores katte f.eks går på bordet plejer jeg bare at løfte dem ned, det
samme antal gange som de hopper op. Til sidst gider de ikke mere. Som regel
efter to til tre gange. De må gerne gå / sove på bordene, når vi ikke lige
sidder der.

Hvis de kradser på steder, hvor der ikke må kradses, plejer jeg at hvæse af
dem og så flytte dem, hvis det første ikke virker. Det med at sige nej og
fy, synes jeg ikke rigtigt virker på katte. Ikke på vores katte i hvert
fald. Hvis man hvæser lidt, fatter de som regel budskabet.

Har ikke forsøgt opdragelse med vandpistolen. Synes faktisk, at alle vores 4
katte har været meget artige, helt fra killinger af.
Har før haft killinger, der hang overalt i både vægtæpper, gardiner og i
vores tæer.
Det har vores nuværende katte aldrig rigtig gjort, så det har været nemt. De
er stadig bare store killinger på ca. 9 mdr, men altså imo forholdsvis nemme
og rigtig søde allesammen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Lene Nielsen

Dato : 14-01-05 12:14

hej gruppe

jeg nyder at side og læse det i andre skriver om jeres katte og priser mig
meget lykkelig over jeg ikke har de problemer med mine 7 katte de ved når
maden er på bordet må de ikke være der ellers har de frit spil de ved de
ikke må være på reolen og der er de heller ikke engang imellem kan de finde
på at skube mine planter ned fra vinduet og ja det kan da være trals
meeeeeeen jeg har jo selv valgt kattene og så må man jo indrette sit hjem
efter det og de har to vinduer de er i som de ved de må være i og der er
masser af plads til dem og elleers har de hele huset at bolter sig i
men til dem der har problemer med deres katte så kan jeg varmt anbefalde en
bog der hedder "kattens adfærd og problemadfærd" skrevet af Marianne
Thornberg den er kanon god ellers er der mange andre gode bøger man kan læse

knus lene

Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-01-05 13:04

Hej Lene

Lene Nielsen wrote:
> jeg nyder at side og læse det i andre skriver om jeres katte og priser mig
> meget lykkelig over jeg ikke har de problemer med mine 7 katte de ved når
> maden er på bordet må de ikke være der ellers har de frit spil

Jeg har læst om flere der siger det der med at når der er mad på bordet
må de ikke være der - fungerer det godt? Hos os er reglen simpelthen at
borde (spisebord, køkkenbord, skrivebord, sofabord) er *forbudt* område
- anset om jeg spiser eller laver andet ved bordene - eller slet ikke
bruger dem - så er bordene *mine* ;) Jeg synes at det er rart at jeg kan
lave ting ved bordet (hobby eller lign) og gå fra det et øjeblik uden at
kattene invaderer bordet og stjæler halvdelen af mine dimser så snart
jeg har rejst mig - eller for den sags skyld mens jeg stadig sidder der ;)

Med mine tre "gamle" katte har det ikke været et problem (eller også er
det så lang tid siden at de skulle lære reglerne at jeg har glemt
hvordan det var?) Vores to nye killinger har selvfølgelig lige skullet
lære det men det går faktisk også fint efter at vi har taget
vandpistolen i brug :)

> [...]
> efter det og de har to vinduer de er i som de ved de må være i og der er
> masser af plads til dem og elleers har de hele huset at bolter sig i

Kunne egentlig være sjovt at høre hvilke "regler" der gælder for folks
katte rundt omkring. Jeg kan kun lige komme i tanke om to regler hos os
- den ene er ovenstående (bordene er *forbudt* område) og den anden er
at leg og slåskamp er forbudt i soveværelset om natten.

> [...]
> bog der hedder "kattens adfærd og problemadfærd" skrevet af Marianne
> Thornberg den er kanon god ellers er der mange andre gode bøger man kan læse

Tak for tippet ;) Den ryger straks på listen over bøger jeg må læse en
dag ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk