Forebyggende loppekur?
Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 12-01-05 07:51

Hej NG

Lukas er hitte-kat og da vi overtog ham havde han masser af
loppeekskrementer i pelsen, hvorfor han naturligvis har fået loppekur
(af 3 omgange - dvs. i ca. 3 måneder). Nu mener vi at han er loppefri,
men da han får lov at gå ud og lege, kan han vel let blive "smittet"
igen. Bør man give loppekur forebyggende, eller skal man tjekke for
lopper jævnligt, og kun bekæmpe dem når de er der?

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : karsten & Pia

Dato : 12-01-05 08:26

> igen. Bør man give loppekur forebyggende, eller skal man tjekke for
> lopper jævnligt, og kun bekæmpe dem når de er der?

Jeg ville forebygge hvis det var mig, da man ellers risikerer at der ligger
nye loppeæg, rundt omkring i ens omgivelser, klar til at klække. Midlet
frontline vet. er en slags p-piller til lopper, så selv om der skulle hoppe
en loppe på katten, kan den altså ikke formere sig.
Hvis man kun nøjes med at bekæmpe når katten har lopper, skal man lige huske
også at gennemgå huset med et eller andet.

MVH Pia

Fra : Marlene

Dato : 12-01-05 12:21

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen. Bør man give loppekur forebyggende, eller skal man tjekke for
> lopper jævnligt, og kun bekæmpe dem når de er der?

Jeg synes, det er bedst at forebygge - især når det er en udekat. Vores kat
får en ampul i nakken hver 5. uge. Husk at det bedst kan betale sig at købe
den store pakke med ca. 6 ampuller i (kr. 239,-).

Mvh. Marlene.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-01-05 23:45

Kasper G. Christensen wrote:
> [...]
> igen. Bør man give loppekur forebyggende, eller skal man tjekke for
> lopper jævnligt, og kun bekæmpe dem når de er der?

Jeg er et og andet sted imod at bruge for meget kemi til loppebekæmpelse,
selv om der bliver påstået at katten ikke skulle få gener af fx pipetter fra
Frontline, er jeg nu ikke helt sikker på dette.. Vi har brugt Frontline
nogle gange - men det er jo også dyrt at blive ved med. Ved godt at
Frontline også laver piller til katte så lopperne ikke kan udklække sig, men
dette koster jo også.

Har netop afprøvet et for mig nyt produkt, som er 100% naturligt. "Et
naturprodukt mod utøj, som kun indeholder naturlige olier og er helt
uskadeligt for hud og hår. "
Vores kat virker meget lettet:
http://www.dragoerdyreklinik.dk/cgi-bin/shop/shop.asp?id=49&uid=

Det er ikke det sjoveste i verden for en kat at blive indsmurt i dette
produkt baseret på kokosolie. Det skal iøvrigt ikke vaskes ud, men blot
blive siddende i håret. Produktet er også beregnet til hunde. Og afprøvet på
heste:
http://dddweb.ddd.dk/pages/artikel.asp?ID=422
Og faktisk også til børn med lus - i håret med BioKontrol, en plasticpose på
hovedet, og lusene dør. Alm. luseshampoo er også noget stærkt stads.

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-01-05 13:07

> [...]
> på
> hovedet, og lusene dør. Alm. luseshampoo er også noget stærkt stads.

Jeg kan godt følge dig, jeg er heller ikke sikker på hvor sunde produkter
som Frontline er. På den anden side har jeg efterhånden fundet ud af, at
naturlige olier ind i mellem kan være præcis ligeså
giftige/skadelige/allergifremkaldende som syntetisk fremstillede.

Ikke mange ved fx. at når der står "citrusolier" på indholdslisten fx. i
træbeskyttelse, så er netop disse citrusolier et stærkt organisk
opløsningsmiddel, som giver både lunge og hjerneskader ved længere tids
påvirkning og som kun må bruges i udendørs produkter - og at man skal være
varsom med hud og hår-pleje produkter med de naturlige ingredienser "henna"
og "tea tree oil" - den første er kræftfremkaldende (og forbudt som hårfarve
i DK nu), den anden stærkt allergen. - Med alt for mange biokemikere i
omgangskredsen lærer man at tænke over hvad man stopper i indkøbskurven :-/

Mvh
Gainsbourg