Opdrættere !! - leg med killingere
Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:57

Hej opdrættere (og andre med killinger)
Jeg var engang ude hos en opdrætter, hvor jeg ikke måtte lege med
killingerne med hænderne. Er det normalt hos opdrættere, eller var det en
enkeltstående opdrætter - jeg har været ude hos andre, og der måtte man
godt.
Bare for info mener jeg efter egen erfaring, at katte skal lære at lege med
hænder uden at bide i dem.
Men hvad gør I, og hvad er jeres erfaring ?

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-05 13:19

Denise skrev
<Er det normalt hos opdrættere, eller var det en
enkeltstående opdrætter - jeg har været ude hos andre, og der måtte man
godt.>

Jeg tror at de fleste der har/har haft killinger godt ved at det *kan* være
en dårlig ide at bruge hænderne, men jeg
tror også at mange lige som jeg, "glemmer" fornuften, når der kommer sådan
en lille hjerteknuser og vil lege.

Jeg har aldrig haft de store problemer med de killinger jeg selv har haft
fra fødsel eller meget unge. Det har faktisk kun været Fnugger og nu
Mille, der har haft svært ved at
"holde igen"

Selvfølgelig skal katte ikke "gnave kødet af knoglerne" men jeg har det
også lidt sådan at det er nu en af kattenes udtryksmåder og når jeg har
valgt at have katte, så må jeg acceptere at det kan ske.

Fnugger lærte at sætte pris på at jeg nussede hans mave, men hvis andre
ville, fik de en advarsel af mig først, at han kunne bide og/eller levere et
kraftigt spark med bagpotekløerne, Mille arbejder jeg stadig med, men det
virker som om hun er lidt uden for pædagogisk rækkevidde

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 08:40

Marianne Hellemose wrote:

Hej Marianne
Tak for respons.

> [...]
> tror også at mange lige som jeg, "glemmer" fornuften, når der kommer
> sådan en lille hjerteknuser og vil lege.

Ja mig blandt andet

> [...]
> det også lidt sådan at det er nu en af kattenes udtryksmåder og når
> jeg har valgt at have katte, så må jeg acceptere at det kan ske.

Helt enig

> [...]
> og/eller levere et kraftigt spark med bagpotekløerne, Mille arbejder
> jeg stadig med, men det virker som om hun er lidt uden for pædagogisk

Sådan er der nogle der er. Svigermors sparker også noget med bagbenene, men
helt uden kløer og markerer af og til med munden men bider aldrig. Det er en
hunkat - surprise - og en meeeget forkælet orientaler. Når den skal på
bakken i lejligheden, kalder den på svigermor, så hun kan komme med. Når hun
taler i telefon så brokker den sig fordi hun er for længe om at tage sig af
den. Og når den synes de skal i seng om aftenen, forsøger den at få hende
med, når den synes nu er det sengetid. Jeg forsøgte i sin tid at få dem til
at få 2 katte, så den kunne få lidt katteadfærd også men de turde ikke,
for de må ikke have kat.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-01-05 19:07

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> [...]
> med
> hænder uden at bide i dem.
> Men hvad gør I, og hvad er jeres erfaring ?

Jeg leger ikke med hænder eller fødder med mine killinger. Ej heller
dyneleg. Bruger altid en kost eller andet legetøj.
Men har egentlig aldrig fortalt nogen killingekøbere at de ikke må ??!?! Har
aldrig tænkt på det. Det er nok bare vane at tage noget ud af skabet, når
der er gæster.
På den måde lader jeg det op til killingekøberne om de vil lege med hænder
eller ej, når de får killingen. Den skal nok fange pointen, selv om den er 3
måneder
Men ville nu aldrig forbyde nogen det...

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 19:24

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> Men har egentlig aldrig fortalt nogen killingekøbere at de ikke må
> ??!?! Har aldrig tænkt på det. Det er nok bare vane at tage noget ud

Nu var det ikke mig der skulle købe nogle killinger, jeg var bare derude.
Men jeg legede med killingerne med hænderne, og de hyggede sig, og fik så at
vide, "det må du helst ikke, for så kan de jo risikere at bide dem jeg
sælger dem til, hvis de har lært at lege med hænder". Altså noget i den
stil. Det synes jeg var underligt, men det er det måske ikke.
Det var sådan det skulle forstås

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-01-05 21:20

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in message

> [...]
> sælger dem til, hvis de har lært at lege med hænder". Altså noget i den
> stil. Det synes jeg var underligt, men det er det måske ikke.

Må vist hellere begrunde min mening
Synes selv det er irreterende at have en kat der går i hænder og føder.
Nogle er værrer end andre. Men generelt vil jeg helst selv være fri.
Har har jo også selv købt killinger, og f.eks købte jeg en der var vant til
at gå på køkkenbordet. Før den gik mine katte ikke på køkkenbordet. Det har
taget flere år at lære dem at lade være igen .... men den ene gør det
stadig.
Så man kan som opdrætter godt give nogle "dårlig vaner" og de glemmer dem
ski ikke igen , heller ikke de gode vaner. Men man aner jo ikke hvilket hjem
de skal ud i og hvad der er tilladt der.
Måske de skal ud til børn, så er det da lidt træls i mine øjne hvis de leger
med hænder. ....så jeg prøver da sådan generelt at give dem almindelig
omgang med mennesker, på et niveau hvor alle kan være med. Det er yderst
nemme at "forme" når de kommer ud som 14-16 ugers. Jeg undre mig over hvor
hurtigt deres personlighed gror, når de bliver sat ind i en familie. Det er
så skønt at høre om alle deres "vaner"
Men det er jo vigtigt at finde en opdrætter der passer til ens "niveau"
Nina

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 08:31

Nina, Tender Tribes wrote:
> Synes selv det er irreterende at have en kat der går i hænder og
> føder. Nogle er værrer end andre. Men generelt vil jeg helst selv
> være fri.

Det er klart, de skal jo ikke umotiverede gå til angreb på hænder og fødder.
Men som killinger så leger de jo fangelege, og de skal jo heller ikke være
håndsky (hvis det hedder det).

> [...]
> vant til at gå på køkkenbordet. Før den gik mine katte ikke på
> køkkenbordet. Det har taget flere år at lære dem at lade være igen

Og alle mine gør det, jeg tørre måske bare borde af mere end normalt så, og
jeg har aldrig mad stående . Jeg har forsøgt at få dem til at lade være
med at vade på den øverste reol, for der er mange nipsting. Men det er ikke
længere siden end i går, at en lysestage røg på gulvet, for når de ser mig
så fiser de ned, for de ved godt de ikke må .

> Så man kan som opdrætter godt give nogle "dårlig vaner" og de glemmer
> dem ski ikke igen , heller ikke de gode vaner. Men man aner jo ikke
> hvilket hjem de skal ud i og hvad der er tilladt der.

Nej, det kan jeg godt se.

> Måske de skal ud til børn, så er det da lidt træls i mine øjne hvis
> de leger med hænder. ....så jeg prøver da sådan generelt at give dem
> almindelig omgang med mennesker, på et niveau hvor alle kan være med.

Det tror jeg da også du gør helt godt
Når man sidder med en killing og kæler, leger man jo automatisk med den med
det forhåndværende. Og så er det jo lidt synd, at de er bange for (som i mit
tilfælde) at holde om hænderne med alle 4 poter, fordi de havde nok fået
skæld ud hver gang de prøvede det, det er jo en hel naturlig ting, synes jeg
.. De skal jo, efter min mening, netop lære at kunne gøre det, bare uden
kløer og tænder. Så vi snakker altså ikke om at lære killingen at hånden er
et stykke legetøj, men er noget der skal behandles uden tænder og kløer og
er dejligt at holde om. Jeg ville da helst have en killing der ikke
betragter min krop som noget fyfy, den skal være sky overfor.
Men jeg tror sådan set vi er enige, jeg forstår godt hvad du skriver.

> Det er yderst nemme at "forme" når de kommer ud som 14-16 ugers. Jeg
> undre mig over hvor hurtigt deres personlighed gror, når de bliver
> sat ind i en familie. Det er så skønt at høre om alle deres "vaner"

Ja det er de nok, altså nemme at forme. Men dem jeg taler om ved jeg ikke
hvor meget er formet "forkert", hvis jeg skulle have dem. Jeg skulle måske
bruge lang tid til at lære dem, at mine hænder må man skam gerne holde om og
lege med, hvis du forstår, så jeg ville faktisk ikke købe killlinger sådan
et sted, for jeg ville være meget i tvivl. Killingerne var dejlige, ingen
tvivl om det, men en lidt underlig og ikke-killing opførsel i mine øjne.

> Men det er jo vigtigt at finde en opdrætter der passer til ens
> "niveau"
Nemlig, og sikkert lige så svært for opdrætternes at finde de rigtige
killingekøbere, går jeg ud fra

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-01-05 10:50

> Det er klart, de skal jo ikke umotiverede gå til angreb på hænder og
> fødder.
> Men som killinger så leger de jo fangelege, og de skal jo heller ikke være
> håndsky (hvis det hedder det).

Nej, de skal da ikke være håndsky !
Og jeg har aldrig skældt en killing ud for det. De går da til angreb dagligt
alligevel. Men vi gør det bare ikke til leg. Jeg henter bare kosten, og så
fortsætter vi det
Så kan de vælge nus eller ballade

> [...]
> længere siden end i går, at en lysestage røg på gulvet, for når de ser mig
> så fiser de ned, for de ved godt de ikke må .

Jeg sætter dem også bare ned. Mere er der ikke i det Alle andre borde
end køkkenbordet er frit område, når der ikke er mad på.
Måske du kan forestille dig et hjem med 8 katte og 3 killinger, hvis her
ingen "husregler" er ....

> [...]

> betragter min krop som noget fyfy, den skal være sky overfor.
> Men jeg tror sådan set vi er enige, jeg forstår godt hvad du skriver.

Ja, de må skam ikke være bange for mennesker eller at blive holdt og krammet
eller håndsky. Det er langt fra det niveau jeg troede vi talte om :-/
Helt enig ... !

Nå jeg kæler mine, vælter de da også om på siden og giber fat. Det må de da
gerne. Men jeg er ikke et bytte, og vil ikke fanges når jeg sover eller ved
"en fejl" kommer til at flytte en finger

> [...]
> tvivl om det, men en lidt underlig og ikke-killing opførsel i mine øjne.

Jeg hørte fornyligt at ugerne 3-7 uger er de uger killingen skal lære omgang
med mennsker. Herefter er den sådan set præget for livet på det område.
Man kan jo altid lære dem og vænne dem til meget senere, men den generelle
"lyst" til at være med mennsker skulle være i de uger.
Det giver jo opdrætteren en ret stor opgave.
Da jeg hørte det, tog jeg min kalendere og kiggede mine kuld igennem. Man
har jo altid mere travlt i nogen perioder end andre, og selv om mine kuld
alle har været kæletrolde, så er der forskel på "klistret"
Jeg tror faktisk den er god nok at tilvænningen til mennesker ligger i de
uger. Jeg har altid haft en ide om at det var før. Meeeeeen jeg kan altså
ikke udelukke at det kan være i de uger....
Det jeg vil frem til er, at man som opdrætter skal have fat i sine killinger
hver og en hver eneste dag ! De skal bæres og snakkes med og føle sig
særlige hver og en og det skal være en hel naturlig ting at bo sammen med et
menneske..

> Nemlig, og sikkert lige så svært for opdrætternes at finde de rigtige
> killingekøbere, går jeg ud fra

Ja, de rigtige er svære at finde. Men der er nogen til enhver. Jeg får
henvendelser fra noget som jeg ikke kunne drømme om at sælge til, og sender
dem pænt ud på markedet igen. Og så hurtigt som dagen efter, så har de fået
kat et andet sted. Så der må være nogen der er knap så kritiske... eller
måske der er "nogen" der er over-kritiske

Nina

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 11:40

> Alle andre
> borde end køkkenbordet er frit område, når der ikke er mad på.
> Måske du kan forestille dig et hjem med 8 katte og 3 killinger, hvis
> her ingen "husregler" er ....

Ha ha, ja det kan jeg godt. Men bare der var mig der havde så mange katte.

> Ja, de må skam ikke være bange for mennesker eller at blive holdt og
> krammet eller håndsky. Det er langt fra det niveau jeg troede vi
> talte om :-/
> Helt enig ... !

Nej håndsky er måske et forkert ord fra mig. For de var godt nok ikke bange,
ville gerne holdes og krammes osv. Det var bare det, at de ligesom ikke
ville holde/gribe om hånden og så ud som om de var kede af, at de ikke
turde/måtte. Nok svært at forklare det, men det virkede forkert på mig.

> Nå jeg kæler mine, vælter de da også om på siden og giber fat. Det må
> de da gerne. Men jeg er ikke et bytte, og vil ikke fanges når jeg
> sover eller ved "en fejl" kommer til at flytte en finger

Hæ, det må du lige forklare nærmere. Hvordan får du dine killinger, hvis de
er i soveværelset, til at lade være med at fange dine tæer. Alle de
killinger vi har haft, skulle altid lege tæer under dynen. Jeg kan huske min
mand på et tidspunkt sagde, at nu var det nok, nu skulle de ud af
soveværelset. Det lykkedes ham dog ikke at få det gennemført, for så ville
de bare stå udenfor døren og græde og jeg ville da ikke kunne sove roligt,
for det kan man da ikke byde nogle søøøde killinger. Så det har alle vores
da gjort, men jeg synes nu hurtigt de voksede fra den unode af sig selv.

> [...]
> generelle "lyst" til at være med mennsker skulle være i de uger.
> Det giver jo opdrætteren en ret stor opgave.

Ja, det må jeg da nok sige. Vi garvede katteejere opdager jo hvordan
killingerne er, altså om de opfører sig som man forventer af en killing. Men
jeg kan da se, at førstegangs købere kan have et problem her, hvis
prægningen ikke er som den burde være - forkert eller manglende.

> [...]
> killinger hver og en hver eneste dag ! De skal bæres og snakkes med
> og føle sig særlige hver og en og det skal være en hel naturlig ting

Ja, der skal tid tid, det kan jeg godt se. Men det må være en skøn måde at
bruge sin tid på.

> [...]
> så har de fået kat et andet sted. Så der må være nogen der er knap så
> kritiske... eller måske der er "nogen" der er over-kritiske

Jeg tror nu ikke man kan være over-kritisk. Man har trods alt opfostret
killingerne i min. 12 uger og de er jo blevet en del af familien. Grunden
til jeg ikke er opdrætter er nok, at jeg så i dag ville have 200 katte
gående rundt, og det er mit hus nok for lille til

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-01-05 12:40

> Ha ha, ja det kan jeg godt. Men bare der var mig der havde så mange katte.
Må jeg tilbyde en bondegårdsferie? ... så tager jeg lidt væk

> [...]
> ville holde/gribe om hånden og så ud som om de var kede af, at de ikke
> turde/måtte. Nok svært at forklare det, men det virkede forkert på mig.

Nej, det er killinger der er "opdraget" til ikke at lege med hænder. Fået
sagt "nej" når de gjorde det.
Det ville jeg aldrig gøre. Henter bare kosten og fortsætter.

> [...]
> da gjort, men jeg synes nu hurtigt de voksede fra den unode af sig selv.

De hopper da også på mig ret tidligt. Men jeg ligger bom stille og opfordre
ikke til mere. Hvis vi skal lege mere, så kommer kosten frem.
Jeg kender opdrættere der bruger dynelegen til at underholde killingerne.
Fik selv sådan en kat. Den gør det stadig i dag, synes det er træls.
Men hey, killinger er killinger og killinger fanger fusser, sådan er det. OG
DET SKAL DE IKKE HAVE skæld ud for Men derfor kan man sagtens opfordre
til noget andet så det ikke bliver dårlig vane.

> [...]
> jeg kan da se, at førstegangs købere kan have et problem her, hvis
> prægningen ikke er som den burde være - forkert eller manglende.

Vi opdrættere køber jo også killinger. Måske flere end andre. Jeg ser de
ting tydeligt. Men vi er jo alle forskellige.

> Ja, der skal tid tid, det kan jeg godt se. Men det må være en skøn måde at
> bruge sin tid på.
Ingen tvivl om at det er det

> [...]
> til jeg ikke er opdrætter er nok, at jeg så i dag ville have 200 katte
> gående rundt, og det er mit hus nok for lille til

Det troede jeg også. Og troede man skulle være nærmest kynisk for at sælge
killinger. Men nej, det er slet ikke så svært som man tror, og jeg holder
skam rigtig meget af dem. En gang imellem er der altså en der rammer hjertet
med et brag. Det er sket to gange for mig, og begge er her endnu og HØJT
elskede og bliver her resten af deres liv. Men de andre har nogle behov som
er anderledes.
I starten troede jeg ikke der fandtes nogen der var bedre end jeg. Men så
lærer man killingerne at kende og ser hvad der sker med dem, når det rigtige
menneske eller familie sidder i stuen. Begge parter lyser helt op.... Det er
som om at lægge den sidste brik i et puslespil. Det er så tydeligt og jeg
kan slet ikke mærke den knugende følelse af at killingen er "MIN" og ingen
andre får den, når jeg ser det smask der sker.
De gange jeg har solgt en forkert killing (og det sker for os alle), der
vidste jeg det egentlig godt før, men havde ikke rigtig noget at have det i.
Hvis du forstår hvad jeg mener. Der var ikke noget galt med hverken
mennesker eller killing. Der manglede blot .... hmm....
Kan ikke forklare det. Det skal ses. Når man ved hvordan ens killinger er
overfor en selv, og de så reagerer helt anderledes f.eks mere åbne, rolige,
legesyge eller sådan når der sidder et andet menneske, så ved man at der er
noget, som man ikke selv har med dem.

Lyder måske mærkeligt, men det er sådan det oftes sker.
Og en sjov ting er at menneskerne ser jo billeder, kommer for at se en
bestemt killing .... og ofte er det den der reagerer.... måske killingerne
blot fornemmer at her er en åben kontakt som vil mere Aner det ikke.
Men at sælge killinger er ikke så svært følelsesmæssigt som jeg troede det
ville være. Og det er så skønt at høre hvordan ens "frø" blomstre når de
kommer ud.

Hilsen Nina

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 14:43

Nina, Tender Tribes wrote:
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in message

> Må jeg tilbyde en bondegårdsferie? ... så tager jeg lidt væk

Næ nej, jeg ville da ikke passe dem, jeg ville HA' dem, ville jeg

> Men hey, killinger er killinger og killinger fanger fusser, sådan er
> det. OG DET SKAL DE IKKE HAVE skæld ud for Men derfor kan man
> sagtens opfordre til noget andet så det ikke bliver dårlig vane.

Nej vel. Og hos os var det mere mig der fik skæld ud, "kan DINE killinger
ikke snart holde op med det", men man måtte jo bare trække fusserne til sig,
og på et tidspunkt holdt det jo op.

> [...]
> have det i. Hvis du forstår hvad jeg mener. Der var ikke noget galt
> med hverken mennesker eller killing. Der manglede blot .... hmm....
Man får vel en udefinerbar fornemmelse, følelse eller intuition, det kan jeg
sagtens forestille mig.

> Men at sælge killinger er ikke så svært
> følelsesmæssigt som jeg troede det ville være.
Muligvis, men jeg tør ikke prøve alligevel

>Og det er så skønt at
> høre hvordan ens "frø" blomstre når de kommer ud.
Det kan jeg tænke mig

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-01-05 15:13

> Næ nej, jeg ville da ikke passe dem, jeg ville HA' dem, ville jeg

Mjaaa.. det er så lige over hvor tilbudet gik *G*

> Nej vel. Og hos os var det mere mig der fik skæld ud, "kan DINE killinger
> ikke snart holde op med det", men man måtte jo bare trække fusserne til
> sig,
> og på et tidspunkt holdt det jo op.
Ja, eller min pointe: giv dem noget andet at lave

> Man får vel en udefinerbar fornemmelse, følelse eller intuition, det kan
> jeg
> sagtens forestille mig.

Kan ikke udelukke at man kan tage fejl igen. Men man får da en ide ... håber
jeg

> Muligvis, men jeg tør ikke prøve alligevel

Ajhh jeg synes nu ellers der er gemt en potentiel god opdrætter i dig

Nina :)

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 17:30

Nina, Tender Tribes wrote:

> Mjaaa.. det er så lige over hvor tilbudet gik *G*
Øv

> Ja, eller min pointe: giv dem noget andet at lave
Hvis man ellers gider stå op for at beskæftige dem, når man nu altså vil
sove

> Ajhh jeg synes nu ellers der er gemt en potentiel god opdrætter i dig

Tak for det, men jeg er altså for pylret

--
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-01-05 02:08

Jeg leger ofte med mine killinger med hænderne - og fødderne, for den sags
skyld...
Det giver lidt småskrammer indtil de lærer kun at markere, og når de bider
hårdt (for det gør de!), så forsøger jeg at lære dem at give slip ved at
imitere en killings "stop"-hyl (siger av-av-av i et højt toneleje). Hvis det
ikke funker efter et par forsøg, så får de et arrigt hvæs, nøjagtig som en
voksen kat ville gøre det, hvis det var dens hale det gik ud over.
Har aldrig været ude for at ingen af metoderne virkede...

Når de bliver større og har lært signalerne er det nok bare at sige "av" og
holde hånden stille (lad være med at trække den til dig....), så giver de
slip og begynder som regel at slikke i stedet - det gør alle vores voksne
katte også, og dem leger jeg også med hænderne med

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 08:58

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> så giver de slip og begynder som regel at slikke i stedet - det gør
> alle vores voksne katte også, og dem leger jeg også med hænderne med

Det er netop sådan jeg selv ville gøre, hvis jeg opdrættede killinger, eller
selv købte killinger, suk, det har jeg ikke gjort siden 1995 Men det
er vel ligesom med børneopdragelse, det er ikke noget man skal blande sig i,
nogle gør det på den ene måde, som man kan være enig eller uenig i, og andre
gør det på en anden måde Noget virker for nogle og noget andet virker for
nogle andre

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 15-01-05 20:07

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote in

Sent ind i tråden, jeg ved det

> [...]
> de bider hårdt (for det gør de!), så forsøger jeg at lære dem at
> give slip ved at imitere en killings "stop"-hyl (siger av-av-av i

Det var sådan nogenlunde sådan jeg lærte Mows at lade være med at bide
mig i næsen når han ville ha' kontakt om morgenen da han var killing og
ungkat. Det virkede, han har ikke bidt mig i næsen i virkeligt langt
tid. Forsøger han siger jeg bare højt Av, så stopper han med det samme

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Allan

Dato : 15-01-05 21:09

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ungkat. Det virkede, han har ikke bidt mig i næsen i virkeligt langt
> tid. Forsøger han siger jeg bare højt Av, så stopper han med det samme

Hej Kate
Øv vor jeg dog savner det der bideri.
Ja det gjorde Luffe om morgenen ,men ham mistede jeg sidtste år.

Så selvom det er meget irretirende så kan det nu savnes.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 15-01-05 23:35

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote in

> Så selvom det er meget irretirende så kan det nu savnes.

Ja, underligt nok
Jeg savnede i lange tider også en del af Oliwers unoder efter hans alt
for tidlige død.