Rejer
Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 05-01-05 11:33

Hej Gruppe

Jeg mener at have hørt, at en kan kan blive syg af for mange rejer.

Er der nogle i gruppen som ved noget om dette, og i bekræftende fald,
hvordan det udarter sig?

Hilsen Dorte

Fra : Inge

Dato : 05-01-05 11:51

> Jeg mener at have hørt, at en kan kan blive syg af for mange rejer.
>
> Er der nogle i gruppen som ved noget om dette, og i bekræftende fald,
> hvordan det udarter sig?
>
> Hilsen Dorte

Hej
min gamle Mis kunne slet ikke tåle dem, hun elskede rejer, men lige meget
hvor små stykker jeg hakkede dem i kom de op igen efter få minutter, min
nuværende Lillemis kan godt tåle dem. Jeg er ikke selv særlig vild med
rejer, så det er sjældent vi får det.
Hun vil helst ha' noget der rasler = tørkost. lidt tun kan gå, men råt kød
snuser hun bare til og lader ligge, så sådan er de så forskellige, lissom vi
andre ;)
mvh
Inge

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 05-01-05 15:43

> [...]
>
> Jeg mener at have hørt, at en kan kan blive syg af for mange rejer.
>
> Er der nogle i gruppen som ved noget om dette, og i bekræftende fald,

Hej Dorte.

Min Furby er vild med rejer og hvis jeg har en pose rejer som er ved at
være for gammel så får hun dem.....lidt ad gangen selvfølgelig
Hun er aldrig blevet dårlig af at spise dem og jeg har også tidligere
haft en kat der spiste rejer........men de to andre katte jeg har nu
synes lugten er spændende men de vil ikke spise dem.......
Det er da meget muligt at der er nogle katte der ikke kan tåle at spise
rejer, men det gælder altså ikke for alle katte

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 05-01-05 16:32

Hej Inge og Hrönn

Tak for jeres svar.

For lang tid siden mener jeg at have hørt, at katte kan få vrøvl med øjene,
hvis de får for mange rejer (skaldyr). Men måske er det kun en skrøne.

Jeg vil være glad, hvis det kun er en skrøne - for min lille rødhåret
missemand (Skipper på ca. 8 kg.) er helt vild med rejer, og forlanger
højlydt hver dag at få serveret en portion.

Nu har han igennem ca. ½ år haft vrøvl med det ene øje. I sommer fik han en
pencelinindsprøjtning og øjensalve. Ved serviceeftersynet i efteråret
yderligere øjensalve, og nu er vi begyndt med øjendråber. Ind i mellem har
jeg også prøvet at vaske med kamille.

Øjet er hævet, lidt rødt og der kommer en smule materie ud i øjenkrogen.

Dyrlægen har ikke kunne konstatere noget galt ud over infektion. Men
forsvinder det ikke denne gang skal han bedøves for en nærmere undersøgelse.

Gode råd modtages med kyshånd.

Hilsen Dorte

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 05-01-05 17:48

> jeg også prøvet at vaske med kamille.

Jeg fik engang afvide at man ikke må vaske katteøjne med kamille da det kan
ligge en hinde over øjet. Så da Teddy havde øjenbetændelse vaskede jeg det i
kogt vand (koldt altså) med salt og VUPTI, så var det væk.

Linda

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 05-01-05 21:47

> [...]
>
> Dyrlægen har ikke kunne konstatere noget galt ud over infektion. Men
> forsvinder det ikke denne gang skal han bedøves for en nærmere undersøgelse.

Du skal stoppe med at bruge kamille i vandet,det samler bakterier...
Har i prøvet med fucithalmic???Hydrocortison???Hvis disse ting ikke
hjælper på din kats øje så forstår jeg ikke ,der IKKE er taget en prøve
for evt. clamydia eller herpes!!!
God bedring til din kat...

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-01-05 00:09

Sascha og Sillemis skrev
<Du skal stoppe med at bruge kamille i vandet,det samler bakterier...>

Hmm, i de 35 år jeg har brugt kamillethe til eks.v øjne,
både mine egne, mine ungers og kattenes, har jeg ikke haft problemer med
bakterier og så længe at det hjælper bliver jeg ved med at bruge det.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 05-01-05 17:58

Dorte & Ole Jansen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at have hørt, at en kan kan blive syg af for mange rejer.
>
> Er der nogle i gruppen som ved noget om dette, og i bekræftende fald,

Hej Dorte
Det eneste jeg har hørt om rejer er det samme som tun, at magnesium
indholdet er alt for højt. Og jeg mener at kunne huske, at for meget
magnesium gør, at forholdet mellem mineralerne i kosten så forrykkes, og
katten vil have større chancer for at få struvit urinsten og blæresten. Men
igen, alt med måde, så sker der sikkert intet.
Andre: ret mig venligst hvis det er forkert husket.

--
Hilsen Denise

Fra : Jan Holm

Dato : 05-01-05 23:31

Denise wrote:
> [...]
> blæresten. Men igen, alt med måde, så sker der sikkert intet.
> Andre: ret mig venligst hvis det er forkert husket.

Det er også holdningen her i huset, næsten. Lidt googling og jeg
blev bekræftet i at magnesium indholdet i feks. Tun og Rejer giver
nyresten, specielt hos kastrerede katte.

Et par enkelte rejer kan der dog godt falde af, de er tossede med
dem..

Mvh
Jan Holm

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 06-01-05 10:00

> [...]
>
> Mvh
> Jan Holm
>
> Det er en dyrlæge der anbefalede mig at bruge afkølet kogt vand (u
kamille) da jeg havde et par killinger sidste sommer som havde
øjenbetændelse i længere tid,og jeg må sige at så snart jeg stoppede m
kamillevask...ja,så gik der et par dage,så havde de ikke længere
betændelse/snask i øjnene....

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 06-01-05 12:32

> [...]
> øjenbetændelse i længere tid,og jeg må sige at så snart jeg stoppede m
> kamillevask...ja,så gik der et par dage,så havde de ikke længere

Det er nemlig præsic den samme erfaring jeg har haft

Linda

Fra : Kate

Dato : 06-01-05 21:03

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in

> Et par enkelte rejer kan der dog godt falde af, de er tossede med
> dem..

dog ikke hvis katten har haft problemer. Min dyrlæge har sagt til mig
at Lante _aldrig_ må få rejer i resten af sit liv pga sine nylige
urinvejssten.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.