Grus igen igen
Fra : J

Dato : 05-01-05 00:03

Hej

Jeg ved godt, at emnet har været oppe (flere gange), men jeg kan ikke finde
tråden nu.
Jeg vil gerne have gode råd ang. kattegrus - jeg synes det jeg bruger bliver
for hurtigt "vådt" og lugter af tis - selv om jeg fjerner klumper både om
morgenen efter arbejde og inden jeg går i seng.
Jeg har også tænkt at jeg vil købe en kasse mere - jeg har jo både Laurits
og Ludwig. Der står en på badeværelset, den bruger de ikke så meget, mest
den lille tror jeg, og den er altid tør og lugter ikke.
Så står der en i kælderen lige under trappen, og den lugter ret hurtigt -
jeg vasker den ellers af i Rodalon hver gang jeg tømmer den helt.
Venlig hilsen Jette

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 05-01-05 07:06

J wrote:
> [...]
> Så står der en i kælderen lige under trappen, og den lugter ret hurtigt -
> jeg vasker den ellers af i Rodalon hver gang jeg tømmer den helt.

Nu skriver du ikke, hvordan kattebakken ser ud, men jeg vil absolut
anbefale en, der kan lukkes, vi har lige købt en meget stor fra
www.zooplus.de. Det tager meget af duften.

Vi har prøvet forskellige slags dyrere grus, men ikke fundet fordele,
der på nogen måde svarer til prisen, så vi er tilbage ved at bruge det
billigste moler fra Merko og Brugsen, som skiftes så tit der er brug for
det, men er stadig på udkig efter om det fås billigere i store partier.
De tilbud jeg har set har ikke været på billigt alm. kattegrus, men på
billigere luksusgrus, og det er stadig dyrt.

Og så vil vi prøve tippet med at bruge alm. træpiller!

vh
Bjarne

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-01-05 21:52

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Og så vil vi prøve tippet med at bruge alm. træpiller!

Hej Bjarne

Hvor bor du?
Jeg har en ny sæk med 40l Cat's Best Öko Plus og en 40l sæk der er
taget hul på, fra zooplus til salg, uden for Århus.

M.v.h
Niels

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 05-01-05 22:44

Niels Jacobsen wrote:

> [...]
> Jeg har en ny sæk med 40l Cat's Best Öko Plus og en 40l sæk der er
> taget hul på, fra zooplus til salg, uden for Århus.

Thy. Jeg kommer måske til Århus inden for den næste måneds tid, men det
er endnu usikkert.
vh
Bjarne

Fra : Jytte

Dato : 06-01-05 08:19

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:41dc5f23$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Vi bruger ganske alm. træpiller til fyringsbrug. Vi har 6 katte, og vi har 6
bakker. 4 indendørs og 2 i kattegården. En pose med 15 kg koster ca. 30 kr.
En pose rækker mindst 14 dage. Hømmerne bliver fjernet hver dag, og bakkerne
bliver tømt og vasket af efter behov.
Træpillerne tager lugten fint og suger fugtigheden.
De brugte træpiller kommer vi i kompostbunken sammen med haveaffald og
hundenes efterladenskaber. Det bliver så til jord efterhånden.

Hilsen
Jytte

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 06-01-05 10:12

Jytte wrote:
> [...]
> De brugte træpiller kommer vi i kompostbunken sammen med haveaffald og
> hundenes efterladenskaber. Det bliver så til jord efterhånden.

Tak, jeg skal have fat i sådan en sæk og prøve det af.
Med 10 katte bruges der meget grus, og det er ikke noget der kan
komposteres. Hvor vi boede før lå der ca. 1 kubikmeter kattegrus bag
udhuset (fra tidligere beboere), og det forsvandt ikke!

Bjarne

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 07-01-05 20:49

> [...]
> komposteres. Hvor vi boede før lå der ca. 1 kubikmeter kattegrus bag
> udhuset (fra tidligere beboere), og det forsvandt ikke!

Her er måske et alternativ http://www.thorobed.dk/ , der står det også
kan bruges til katte.

M.v.h
Niels

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 07-01-05 21:55

Niels Jacobsen wrote:

> Her er måske et alternativ http://www.thorobed.dk/ , der står det også
> kan bruges til katte.
>
> M.v.h
> Niels

Tak, den adresse er gemt til jeg en dag kommer i nærheden af Hobro

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 07:34

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> skrev i en meddelelse
> [...]
> for hurtigt "vådt" og lugter af tis - selv om jeg fjerner klumper både om
> morgenen efter arbejde og inden jeg går i seng.

Vi bruger Extreme Classic til vores 4 katte. Det klumper godt og holder
længe, hvis man genfylder bakken en gang imellem og det fjerner også lugt
godt.
Har afprøvet mange forskellige slags grus, både billige og dyre. Har også
forsøgt os med træpiller, men er altså vendt tilbage til EC, som vi bruger
fast nu.

Vi har tre kattebakker i huset, der tømmes en gang dagligt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-01-05 09:39

Vi "opfandt" denne løsning efter at være dødtrætte af at kattebakken altid
var lidt (meget) ulækker (og ingen derfor gad skifte den), at der lugtede af
hankattetis, at der var små kattegrus-snullere over det hele, at missen
altid havde små-sorte poter af gruset og at det kostede en formue i grus
hvis der skulle lugte bare nogenlunde i lejligheden.

En firkantet balje af den slags man bruger til sit vasketøj eller opvask
(ca. 10-15 kr i Føtex)
Fores med sort skraldesæk - der går 3 kattebakker på 1 sæk. Bunden og
nederste trediedel af posen klippes af og det resterende klippes i 2
stykker. (ca. 8 kr. for rulle med 10 stk => 30 kattebakker). Man kan lige
sætte et stykke tape på hver yderside for at holde det fast.
I bunden lægges en foldet avis eller 2 (passer lige i størrelsen med en
vaskebalje) - det gør at katten ikke kradser huller i plasten når den
skraber.
Der fyldes "PetShop Træflakes Kattegrus" i så det lige dækker bunden.
Den daglige kattefækalie samles op i nogle stykker køkkenrulle og smides i
toilettet.
Resten af bakken er super nem at løfte ud og smide i skraldet hver 2.-3-
dag.
Det er fuldstændig hygiejnisk da bakken jo er "ny" hver 2.-3. dag og
træpillerne gør at det ALDRIG lugter (hvis man skifter reglemæssigt).

Man kan også bruge en alm kattebakke men så skal man klippe aviserne til for
at de passer i bunden. Til gengæld har de ofte en plastic"ring" eller kant
for oven, som er god til at holde på plasticposen. En vaskebalje ser måske
lille ud, men vores gamle hankat var enormt stor (7½ kg i sine velmagtsdage)
og der var ingen problemer. Hvis man har mere end een kat skal man nok
skifte bakken dagligt.

Fra : Denise

Dato : 05-01-05 10:32

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
velmagtsdage)
> og der var ingen problemer. Hvis man har mere end een kat skal man nok

Hold da op, jeg bliver helt forpustet, det synes jeg lyder fuldstændigt
unødvendigt, som at skyde gråspurve med kanoner.
Jeg bruger 2 store bakker til 3 katte, den ene med Extreme Classis og den
anden med Bio Kat.
Klumperne fjernes med en ske til formålet og efterfyldes. Bakkerne rengøres
utroligt sjældent. Bare man bare sørger for at fylde op så der ikke tisses i
bund, skal de kun rengøres hvis klumperne smuldrer eller der kommer noget på
kanterne.
Nemt, bekvemt, lugtfri og kattene er glade og besørger _aldrig_ udenfor

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 05-01-05 10:07

> [...]
> Så står der en i kælderen lige under trappen, og den lugter ret hurtigt -
> jeg vasker den ellers af i Rodalon hver gang jeg tømmer den helt.

Hej Jette,

Her i huset bruger vi Extreme Classic. Det er vi utroligt glade for,
fordi det klumper godt og tager lugten. Inden vi gik over til det grus,
har vi også prøvet alt muligt andet: Mega Cats (ligner meget Extreme
Classic. Vi er dog holdt med det pga. svigtende leverancer), Catrine,
Biocat, Brugsens det billige etc.

Det fra Brugsen duede efter min mening ikke. Entent klumpede det slet
ikke, eller også klumpede det ikke ordentligt.

Extreme Classic kan måske virke lidt dyr i indkøb, men i det lange løb
er det billigere end det, man kan få i dagligvarebutikkerne. Hvis man
bruger grus af høj kvalitet skal man nemlig ikke skifte hele dynen så tit.

Vores bakke er af den overdækkede slags med en lille lem i. Lemmen har
vi dog fjernet, da den lod til at genere misserne. Så nu kan de sidde og
stikke hovedet ud af hullet imens de er potten Og den der ikke lige
er igang med at forrette sin nødtørft kan sidde ovenpå låget og slå den
anden hovedet - det er så ikke så pænt gjort

Vores bakke lugter aldrig (medmindre en af misserne har diarré. Men det
er jo ikke så underligt...). Den bliver rengjort 2 gange om dagen. Mere,
hvis der er dømt dårlig mave.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 05-01-05 12:26

> [...]

> for hurtigt "vådt" og lugter af tis - selv om jeg fjerner klumper både om
> morgenen efter arbejde og inden jeg går i seng.

Jeg har to katte, én stor overdækket kattebakke, der står i entreen, og har
gennem årene afprøvet (næsten) alle slags grus, klumpende, ikke-klumpende,
træflis, det nye bazcat m.m.m., men er vendt tilbage til Brugsens/Faktas
ikke klumpende molersprodukt.
Bakken bliver vasket af hver morgen, afføringen fjernes hurtigst muligt, og
gruset (et tyndt lag) skiftes morgen og aften. Jeg har ingen kattelugt med
den metode, og gruset er billigt (10,95 kr. for 8 liter i Fakta)

Venlig hilsen Anelise

Fra : Heidi Justesen

Dato : 05-01-05 18:55

> [...]
> Så står der en i kælderen lige under trappen, og den lugter ret hurtigt -
> jeg vasker den ellers af i Rodalon hver gang jeg tømmer den helt.

Hej Jette.
Her i huset bruger vi extreme classic, jeg har stort set prøvet alt...
men extreme classic er det bedste og jeg vender aldrig tilbage til nogle
af de andre mærker. Det klumper super godt og tager lugten perfekt. Det
et dyrere produkt, men du slipper så også for at skal tømme hele bakken
ret tit. jeg har to bakker til 3 misser og jeg fjerner klumperne 1 gang
hver dag.

Med venlig hilsen
Heidi Justesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 05-01-05 21:28

Jeg kan også kun tilslutte mig extreem classic, super produkt!

mvh. marie og raggierne albert og anton..

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 05-01-05 23:20

J wrote:
> Jeg ved godt, at emnet har været oppe (flere gange), men jeg kan ikke finde
> tråden nu.

Som de andre har jeg også brugt Extreme Classic og var meget tilfreds.
Jeg kunne dog ikke altid få det, måtte spørge til om dyrehandleren havde
det, og prøvede så "Classy Cat" i stedet. Jeg synes det ligner til
forveksling, det virker lige så godt, selv poserne er stort set ens. Det
er lidt billigere (8,50 kr/kg mod 10,00 kr/kg hos den lokale Poppi), så
nu køber jeg egentlig bare det.

Med to katte tømmer jeg bakken for klumper og hømmer en gang om dagen og
fylder lidt i igen. Jeg bruger normalt to poser, hvorefter den tømmes
helt og rengøres med Rodalon og fyldes op med helt frisk grus. Jeg
bruger 100 kroner om måneden på grus.

Med det billige klumpenoget fra Prima/Superbest købte jeg cirka en pose
om ugen, så det blev omtrent samme månedlige udgift. Gruset var bare
ikke nær så godt - sugede dårligt, lugtede hurtigt og så meget meget
træt ud.

Det eneste der lugter er når Tortie-missen har lavet hømmer og hun ikke
lige får det dækket til selv :/

Carsten Sørensen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-01-05 00:16

Carsten skrev
<Det eneste der lugter er når Tortie-missen har lavet hømmer og hun ikke
lige får det dækket til selv :/ >

*gg* ja man kan jo heller ikke forlange at hun skal være
både smuk, kærlig, vidundelig _og_ lugtfri )

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Maria Hansen

Dato : 06-01-05 18:29

Hej

Mine 4 uldtotter bruger en fælles ekstra stor bakke, med det billige
kattegrus fra Brugsen/fakta. Grusen bliver skiftet hver anden dag, og
jeg har altid fået ros for, at der aldrig lugter af kattetis med videre
i mit hjem. Jeg bruger en halv pose pr. gang. Har prøvet både klumpende
durt, mellemdyrt os.v. - men er vendt tilbage til det billige, da det
fungere bedst for min katte.

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar