Opdrættere kvalitetsmærke
Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 04-01-05 12:00

Findes der nogen som helst form for kvalitetskontrol for opdrættere?

Vi har været utroligt heldige med vores to halve persere, mere
fantastiske katte fås ikke.

Jeg har indtryk af, at der findes foreninger for racekatte-avlere, som
forsøger at styre det, men fungerer det altid? Og gælder det udelukkende
for rene racekatte?

vh
Bjarne

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 04-01-05 17:52

> [...]
>
> Jeg har indtryk af, at der findes foreninger for racekatte-avlere, som
> forsøger at styre det, men fungerer det altid? Og gælder det udelukkende

Hej Bjarne,

Så vidt det er mig bekendt, så er det kun JYRAK, der arbejder med
såkaldt "Godkendt Katteri". Det skulle være en slags kvalitets-stempel,
eftersom man efter ansøgning får besøg af JYRAK's konsulenter, som
kommer og ser efter, om forholdene for kattene er i orden (lys, luft,
plads, mv.) Konsulenterne kan efterfølgende komme på uanmeldt besøg, og
det er efter min mening der, det begynder at blive interessant... Om
muligheden så også udnyttes, er jeg ikke klar over. Jeg ved, at der i
andre fora har været stor debat om netop denne ordning.

Du kan se mere om ordningen på www.jyrak.dk (klik på Godk. Katteri).

Jeg kan dårligt forestille mig, at beviset kan udstedes til opdrættere
af blandingskatte. En sådan opdrætter kan jo ikke søge stamtavle til
killingerne, og de 4 hovedklubber accepterer ikke, at der sælges
killinger uden stamtavle. Så bliver man mig bekendt smidt ud af klubben.
Men ret mig endelig, hvis nogen ved bedre

Og misforstå mig nu ikke: jeg er sikker på, at dine blandinger er meget
dejlige

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 04-01-05 18:02

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> Men ret mig endelig, hvis nogen ved bedre
>
> Og misforstå mig nu ikke: jeg er sikker på, at dine blandinger er meget

Hej Betina.

Tak for svaret.
Jo, vi har både og. De to fantastiske halve persere fra hver sit hjem,
en ægte Main Coon, som i strid med reglerne formåede at stifte afkom en
måned efter at han var neutraliseret, så deraf en halv Main Coon,
Snøvsen, der er helt speciel, og desuden 6 ægte huskatte/gårdkatte,
hvoraf den mindste er halvt helligånd.

Men kvalitet - hvis man kan bruge det udtryk - er åbenbart to helt
forskellige ting.
1) Om racen opfylder alle kriterier for at være racekat
2) Om katten i øvrigt er sund og rask og på alle måder i orden.
Og sidstnævnte er åbenbart ikke helt så beskyttet.

vh
Bjarne

Fra : Kate

Dato : 05-01-05 20:37

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> wrote in

> hvoraf den mindste er halvt helligånd.

Hahaha, hvad dækker det så over? LOL

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 05-01-05 22:52

Kate wrote:
> "Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> wrote in

> Hahaha, hvad dækker det så over? LOL

Ja, vi ved i hvertfald hvem moderen er.

Bjarne

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 09-01-05 18:17

> [...]
> 2) Om katten i øvrigt er sund og rask og på alle måder i orden.
> Og sidstnævnte er åbenbart ikke helt så beskyttet.

Hej Bjarne.
De ting du nævner som kvalitet, bør gå hånd i hånd, når man køber en
racekat hos en registreret opdrætter.
Stamtavlen er en garanti for, at katten og dens forfædre er hvad de
giver sig ud for at være (hvilken race de tilhører) og de titler
forfædrene har, er et udtryk for, at katten svarer til standarden og
endda har det der gør, at den har kunnet opnå certifikater på
udstillinger.
Kattens sundhed er i høj grad opdrætters ansvar. Her er udvælgelse af
avlsdyr og kombinationerne af disse af stor betydning, samtidig har
mange racer desværre nogle, skal vi kalde dem skavanker, der må tages
højde for. De allerfleste opdrættere tester for de relevante sygdomme og
selekterer med hår hånd i avlen.
Der ud over er en sund opvækst, med lødig foder, godt miljø og masser af
både menneskelig kærlighed og social omgang med andre firbenede, alt
sammen noget der gerne skulle sikre en sund og rask kat.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 09-01-05 20:40

Lone Gram Jensen wrote:

> [...]
> både menneskelig kærlighed og social omgang med andre firbenede, alt
> sammen noget der gerne skulle sikre en sund og rask kat.

Hej Lone.

Jeg synes, det er meget godt, at der er ansvarsbevidste opdrættere og en
vis kontrol med det desuden, og i virkeligheden er det jo også enten
eller. Enten skal man være helt sikker på, hvad man har med at gøre,
eller også tager man chancen og anskaffer f.eks. en kat, fordi den er
charmerende.

Kun een ting undrer mig lidt. Er det ligesom helt fyha bandlyst at
opdrætte blandinger af to racer? Jeg ved godt, at sådan en kat får en
meget lavere handelsværdi og ikke duer til at opdrætte andre racekatte
ud fra, men jeg er da sikker på, at der er nogle racer, man slipper
bedre fra at blande end andre.
Som sagt er kombinationen af norsk skovkat og perser blevet en helt
utroligt smuk lille primadonna, og abessiner og perser jordens mest
bløde og kælne og tillidsfulde smukke lille hankat.

For os, der ikke bruger kattene til avl, er de mindst lige så
fantastiske som hvis de havde været af een race, og jeg synes også det
ville være på sin plads med stamtavle i deres tilfælde.

vh
Bjarne

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 10-01-05 09:39

> [...]
> fantastiske som hvis de havde været af een race, og jeg synes også det
> ville være på sin plads med stamtavle i deres tilfælde.

Hej Bjarne.

Jeg er ikke i tvivl om, at dine katte er skønne og ganske unikke. Sådan
går det jo også, de fleste gange når to hunde af forskellig race, mødes
i en rundkørsel

Ja, det er faktisk bandlyst at blande racer.
Jeg kan kun give udtryk for, hvad jeg mener, men er 112% overbevist om,
at det er den gængse holdning blandt registrerede opdrættere.

Der bruges oceaner af ressourcer på, at købe egnede avlsdyr. Nogen
gange importeres i dyre domme fra udlandet for at få "nyt blod" til sine
linier.
Der selekteres med stor omhu i afkom, for at vælge egnet avlsmatriale.
(resten sælges som kælekatte, hos mig som neutraliserede kælekatte)
Vi udstiller vore katte, for at få certifikater på at de svarer til
standarden. I det hele taget bruges der tid og penge på at fastholde og
fremelske racens type i avlen.
I den forbindelse er det vigtigt også at nævne de "skavanker" jeg nævnte
i mit forrige indlæg. Skavankerne er skam alvorlige arvelige sygdomme
(nogen mortale), som kattene testes for, for at opdrætteren kan arbejde
med sit avlsprogram der fra.
OG SÅ
Her er det vigtigt at holde snot for sig og tårer for sig.
IKKE- registrerede opdrættere, i daglig tale kaldet ByBére (back yard
breeders) blander racer, som det passer dem. De ødelægger dermed ikke
blot det racetypiske. Men når de blander racerne sammen på den måde, kan
det ikke undgås, at også de arvelige sygdomme følger med.
ByBére er KUN ude på een ting, og det er at tjene penge.De sætter sig
ikke ind i genetik og sygdomme, så det hænder MEGET ofte, at de katte de
sælger, for det første er syge alt for ofte (generelt skrantende) men de
dør også meget unge, af sygdomme ByB´eren ikke kender noget til.

Derudover, er en ByBér i mine øjne en bedrager, idet det ofte sker, at
de avler på katte, der ganske vist har en stamtavle, men stamtavlen er
stemplet med avlsforbud. ByBér har så købt katten som kælekat og avler
løs på den alligevel.
(kan du se årsagen til, at jeg neutraliserer mine killinger *hehe*.

Slutteligt, så kan man i dag faktisk have lidt svært ved at finde en
ægte huskat. Alt for mange racer er blandet ind i den, og det er synd.

Du må undskylde mit lange indlæg, men du trykkede på en knap

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-01-05 12:06

Lone skrev
[...]

For slet ikke at tale om alle de gange folk har købt en "maine coon" med
den besked at *pelsen kommer når den bliver voksen*, eller, *det er en
korthåret "maine coon"*

Jeg kan kun erklære mig 100% enig i det du skriver

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-01-05 08:43

Lone Gram Jensen wrote:
> [...]
> i mit forrige indlæg. Skavankerne er skam alvorlige arvelige sygdomme
> (nogen mortale), som kattene testes for, for at opdrætteren kan arbejde

Jeg har meget stor respekt for den indsats som i seriøse opdrættere gør,
og er også sikker på, det ikke er spor nemt helt at undgå "snyd" og
mindre seriøse holdninger, eftersom alle og enhver kan holde katte og
sætte dem til salg. Men jeg sidder med et stort spørgsmål...

> [...]
> blot det racetypiske. Men når de blander racerne sammen på den måde, kan
> det ikke undgås, at også de arvelige sygdomme følger med.

Der er noget jeg forstår og noget andet jeg slet ikke forstår.
For det første så skal der ikke være tvivl om, hvornår man får en 100 %
racekat, og jeg har som sagt stor respekt for den sag.

Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor det opfattes som næsten halvkriminelt
at blande racer. Er der videnskabelige undersøgelser eller andet som
godtgør, at killinger af to helt forskellige forældre har specielt mange
skavanker og hvis det er tilfældet, er det så ikke kun bestemte
blandinger, som er udsat?

Det som jeg simpelthen ikke fatter er, hvad der er galt med at to
forskellige racer får killinger, hvis man vel at mærke ikke sælger dem
som andet end hvad de er, nemlig en blanding?

> [...]
> sælger, for det første er syge alt for ofte (generelt skrantende) men de
> dør også meget unge, af sygdomme ByB´eren ikke kender noget til.

Det lyder absolut meget usympatisk, og den slags findes utvivlsomt, men
det er altså ikke alle dem, der sælger blandede racer, som er sådan?
Eller er det?

> [...]
> løs på den alligevel.
> (kan du se årsagen til, at jeg neutraliserer mine killinger *hehe*.

Spørgsmål: er ALLE bybere bedragere, fordi NOGLE bybere overtræder reglerne?
(Nogle prinser er groft hensynsløse fartgale bilister, men ikke alle
prinser er fartgale. Det sker ofte, at kiosker snyder med moms, men er
enhver kioskejer bedrager?)

Kan man tænke sig, at der findes mennesker, som ganske vist lader katte
af to forskellige racer få killinger,men ikke gør det for at snyde
nogen, og som i øvrigt tager sig godt af kattene?

Slutteligt, så kan man i dag faktisk have lidt svært ved at finde en
> ægte huskat. Alt for mange racer er blandet ind i den, og det er synd.

Det lyder interessant. Jeg troede egentlig at definitionen på en huskat
var, at den varen ubestemmelig mangfoldighed af forskellige racer, men
er en "rigtig" huskat i virkeligheden ved at være en slags race?

> Du må undskylde mit lange indlæg, men du trykkede på en knap

Det er helt OK og tak for svaret.

vh
Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-05 09:41

Bjarne skrev
<Jeg troede egentlig at definitionen på en huskat
var, at den varen ubestemmelig mangfoldighed af forskellige racer, men er en
"rigtig" huskat i virkeligheden ved at være en slags race?>

Ja det er den faktisk, for år tilbage, dengang at det var normalt at også
fertile racekatte fik lov at løbe frit, så man flere og flere tilfælde af
"raceblandinger" og huskatten
begyndte at ændre udseende.

Så for at bevare nogle "rene" huskatte, tog man den ind i racekatte-regi
under navnet Europe', så hvis du går på en udstilling og ser på en Europe'
så er det en huskat i ordets allerbedste betydning, den oprindelige huskat
uden anden raceindblanding.

Faren ved at "mixe" racerne på kryds og tværs er jo netop at racesærpræget
forsvinder og efter et antal år vil man stå med et "miskmask" af alt muligt

I dag kan man sige at man vil have en kat med et bestemt temperament og /
eller udseende og det vil være rimelig nemt at finde, men jo mere "mixet"
racerne bliver, jo sværere er det at forudsige hvordan katten bliver både
temperamentsmæssigt og med udseende.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-01-05 11:40

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> så er det en huskat i ordets allerbedste betydning, den oprindelige huskat

Interessant, jeg fandt lige nogle billeder af dem i vores store franske
kattebog, de er dejlige, men så meget kan jeg da vist forstå, at de er
vidt forskellige hvad angår farver og temperament, men udvalgt som gode
til at fange rotter.
En af dem ligner til forveksling vores lille Dobby.

> Faren ved at "mixe" racerne på kryds og tværs er jo netop at racesærpræget
> forsvinder og efter et antal år vil man stå med et "miskmask" af alt muligt

Jo, men er det ikke noget i opdrættere kan styre?
Lige så snart en killing er en krydsning, falder den vel ud i kategorien
ikke-racekatte, og eftersom i aldrig ville benytte en sådan killing til
avl, kan i vel blive ved med at opdrætte de rene katteracer og dermed
bevare dem, er det ikke rigtigt?

> [...]
> racerne bliver, jo sværere er det at forudsige hvordan katten bliver både

Jeg går skam meget ind for at bevare racerne og vi er meget glade for
Numair, vores 100 % Maine Coon. Han er kattenes tals-kat, når de er
sultne, klog, rolig og venlig, og da han var udekat kom han og betalte
musleje ved at lægge sine fund lige uden for døren til os.

Men da vi fik vores norske skovperser, var det netop også i forventning
om nogle af de gode egenskaber fra såvel norske skovkatte som persere,
og det fik vi sandelig.

Er der andre her, som har gode/dårlige erfaringer med en blanding af to
helt rene racekatte?

vh

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-05 12:58

Bjarne skrev
<Jo, men er det ikke noget i opdrættere kan styre?>

Jo, de prøver i hvertfald, men det kan være en svær kamp pt. er
Skovkatten og Maine Coonen meget populære, så lad os sige en opdrætter får
et kuld hvoraf
nogle af killinger er rigtig gode med hensyn til temperament og udseende,
men 2 af dem er ikke så racetypiske, de 2 killinger vil så blive solgt som
kælekatte
for det gælder om at holde dem så tæt på standard som
muligt, både med udseende og temperament, hvis killingerne så ikke bliver
neutraliseret før de flytter, så kan
opdrætteren risikere at de alligevel går i avl, selv om de faktisk slet ikke
er egnet til det.

Der er eksempler på BYB'er der handler gennem stråmænd eller som bruger
flere forskellige navne og
som er fuldstændig kolde over for om katten rent faktisk er egnet til avl,
og det kan give ikke kun opdrætterene men i nogle tilfælde også racekattene
et rigtig dårligt ry.

Nogle har måske fået en "x-racekat", der har et dårligt temperament eller
er meget syg, de snakker med nogle som har været ude for det samme, og som
"kender nogen der kender nogen" og pludselig er "x-racen" en sygelig
kat med dårligt temperament, og hvem bliver bebrejdet,
det gør opdrætterene af "x-racen"

En del BYB'er har travlt med at "forsvare" deres opdræt
med at de elsker deres katte og at det er en hobby, så
de vil ikke gøre det til en "videnskab" dvs de er ligeglade med om der
ligger sygdomme i generne, de bruger ikke penge på at teste for de sygdomme
der erfaringsmæssigt kan ligge i generne på den race, de vil blot have det
"sjove" og pengene, men ikke det ansvar der følger med
når man bevidst "skaber nyt liv".

Jeg vil ikke afvise at der er "gode" BYB'er, men jeg har
endnu ikke mødt en. At opdrætte er mere end blot at parre to tilfældige
katte.

<Men da vi fik vores norske skovperser, var det netop også i forventning om
nogle af de gode egenskaber fra såvel norske skovkatte som persere, og det
fik vi sandelig. >

I har været heldige at det var de gode egenskaber, hvad
nu hvis det havde været dårlige ting fra begge racer,
som var blevet "samlet" i en kat, det være sig både helbredsmæssigt og
temperamentsmæssigt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-01-05 15:11

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> nu hvis det havde været dårlige ting fra begge racer,
> som var blevet "samlet" i en kat, det være sig både helbredsmæssigt og

Men dårlige ting fra far og mor kan vel også samles i to af samme race?

Tak for svaret, og det giver absolut lidt til eftertanke.

Bare et sidste spørgsmål. Er i ikke med til at gøre avl af
ikke-racekatte mere uoverskuelig og risikabel for køberne og kattene
ved at holde dem helt ude af det gode selskab end ved at skelne mere
nuanceret og prøve at stoppe dem der virkelig svindler og bedrager?

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-05 15:33

Bjarne skrev
<Men dårlige ting fra far og mor kan vel også samles i to af samme race? >

Ja selvfølgelig kan det det, og når det sker er det forhåbentlig hos en
ansvarlig opdrætter der sørger for at der ikke bliver avlet videre på den /
de katte, men det er desværre en af de ting BYB'er ikke tager så tungt og da
en del af dem, som Lone tidligere nævnte, ikke har noget imod at svindle sig
til katte, som ikke er/var beregnet til avl, så er der lige pludselig ikke
styr på det mere.

<Bare et sidste spørgsmål. Er i ikke med til at gøre avl af
ikke-racekatte mere uoverskuelig og risikabel for køberne og kattene ved at
holde dem helt ude af det gode selskab >

Det er "vi" måske nok, men omvendt ved de, der seriøst
vil gøre det bedste både for katte, evt. killinger og købere
også at mange af "os" altid er parate med hjælp / råd

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 11-01-05 14:24

> [...]
> godtgør, at killinger af to helt forskellige forældre har specielt mange
> skavanker og hvis det er tilfældet, er det så ikke kun bestemte

Mig bekendt er der ingen videnskabelige undersøgelser, der går på at
fastslå skavanker hos blandingskatte. (men man kan jo heller ikke vide
alt )
Naturligvis kan man være heldig og alle killinger i et kuld af blandet
race er fuldstændig sunde og raske. Men hvorfor gøre forsøget? Hvorfor
risikere at bringe killinger til verden der er ydstyret med fatale
lidelser eller andre fejl der i det hele taget forringer livskvaliteten
for katten?

> Det som jeg simpelthen ikke fatter er, hvad der er galt med at to
> forskellige racer får killinger, hvis man vel at mærke ikke sælger dem
> som andet end hvad de er, nemlig en blanding?

Jeg vil gerne stille et par modspørgsmål.
Hvorfor blande racerne, når nu man ved, at man tager chancer ved at
blande dem?
Hvorfor ødelægge hvad der er rent og forædlet?

Ja undskyld men: jeg kan ikke få ind i mit hovede hvorfor det skulle
være nødvendigt at ødelægge de forskellige racers unikke type.

> Det lyder absolut meget usympatisk, og den slags findes utvivlsomt, men
> det er altså ikke alle dem, der sælger blandede racer, som er sådan?
> Eller er det?

Næææ, du har ret, ikke alle er sådan. Der FINDES også mennesker der blot
gerne vil have et kuld killinger og når de så har en korthåret kat,
kunne det da være sjovt med nuttede langhårede killinger. Jeg kan da
godt forstå dem, for killinger er skønne. Men det gør det ikke mindre
umoralsk og forkert i mine øjne.

Jeg mener så at kunne konstatere, at de opdrættere der har solgt
racekatte til ovenstående mennesker har dummet sig gevaldigt, ved ikke
at neutralisere killingen inden den flyttede hjemmefra og når det så
ikke er sket, vil jeg i samme åndedrag mene, at de ovenstående mennesker
er
1. uansvarlige hvis de lader katten løbe fertil rundt i omegnen
(resultatet er som regel killinger)
2. uvidende om de forskellige racer og totalt uvidende om genetik (som
vi allerede har talt om, der kan resultere i)

> [...]
> (Nogle prinser er groft hensynsløse fartgale bilister, men ikke alle
> prinser er fartgale. Det sker ofte, at kiosker snyder med moms, men er

Ja, alle ByBere er bedragere, ind fra en kant. Okay det er hårdt sat op,
men det er nu en gang min mening om den ting.
Jeg har desværre set og oplevet for mange eksempler på disse mennesker
til, at jeg vil kalde dem andet.

> Kan man tænke sig, at der findes mennesker, som ganske vist lader katte
> af to forskellige racer få killinger,men ikke gør det for at snyde
> nogen, og som i øvrigt tager sig godt af kattene?

Det har jeg vist svaret på
Men vil da lige tilføje, at også nogen ByBere tager sig godt af
kattene/killingerne, med hensyn til mad og menneskelig varme.Det er ikke
altid der der bliver sparet på udgifterne.
Men det stopper med ansvarligheden når killingerne skal sælges. De
bliver som hovedregel solgt med kun en ormekur i baggagen.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar