gir fugle sygdomme til katte?
Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 31-12-04 09:39

Jeg så idag min kat være på jagt efter en fugl. Jeg kom til at tænke på
om der ikke er ret mange bakterier og sygdomme i sådan en fritlevende
fugl.
Vres kat er rask der er ingen problemer, men kan man undgå at han blir
syg af dem muligvis med et kosttilskud.
Nu er han aldrig kommet hjem med en fuglegave til os, som man jo har set
andre katte gøre, og han har boet i en busk uden mad i ca. en måned hvor
han sikkert har spist mange fugle.

Men gir fugle sygdomme til katte? og hvordan kan man komme sygdommene i
forkøbet? er der måske et kosttilskud til inde/udendørs katte?

hilsen
Maria og Benny

Fra : Niels Peter

Dato : 31-12-04 10:19

Maria og Benny Lauritzen skrev:

> [...]
>
> Men gir fugle sygdomme til katte? og hvordan kan man komme sygdommene i
> forkøbet? er der måske et kosttilskud til inde/udendørs katte?

Så vidt jeg ved, er det eneste, katte kan få af fugle her til lands (med
mindre denne her fugleinfluenza kommer til Danmark), bændelorm. Det kan
de også få fra mus.
Så hvis man har en kat, der går ude og er jæger, er det en god ide at
checke den for bændelorm en gang imellem (det viser sig som noget, der
ligner risengryn rundt om numsen (det er æggene)).
Finder man tegn på bændelorm, skal dyrlægen indover, for ormemidler er
på recept.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Anette

Dato : 31-12-04 14:26

Hej Maria og Benny

Jeg tror ikke der er noget der kan forebygge - som Niels Peter skriver er
det som regel kun orm, kattene får af at spise fugle. Er katten ellers sund
og rask så tager den ikke skade af at få orm.
Når jeres misser har fået lært at fange de fugle, og æder dem er det en god
ide at give den en ormekur regelmæssigt.
Vores 3 katte får en ormekur ca hver 3. måned eller når vi kan se en af dem
har orm.
Det er lidt bøvlet at skulle omkring dyrlægen for at få recepten på
ormepillerne - men de virker hurtigt.

Godt Nytår

/ Anette

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 03-01-05 09:08

> [...]

> ide at give den en ormekur regelmæssigt.

> Det er lidt bøvlet at skulle omkring dyrlægen for at få recepten på

Carsten er sund og rask, og jeg må ikke få en ormekur fra min dyrlæge
før der er tydlige tegn på at den har orm, og det er der ikke.

hilsen
Maria og Benny