Slikker/bider sig til blods
Fra : Stine Ødum Sørensen

Dato : 29-12-04 22:40

Kære katteelsker-gruppe

Vi er de heldige, udvalgte slaver for en (lettere overvægtig) maine coon
dreng - Coke - på knap 2 år (p.t. på lødigt light-foder). Lige siden vi fik
ham som killing, har han haft tilbagevendende perioder med tilstopning af
luftvejene (snottethed), som med rimelig effekt kan tages med en
penicillin-kur (primært Ronaxan). For ca. ½ år siden flyttede vi fra en
mindre lejlighed til en større og synes i den forbindelse faktisk, at hans
tendens til tilstoppede luftveje er aftaget. Desværre har han på den anden
siden udviklet en "vane" med at slikke/"bider" sig selv på udvalgte steder
med sår til følge. Han har også ind imellem sår på steder, han umuligt kan
nå med sin tunge, men disse kan vel stamme fra leg med vores to andre
misser!?

Vi er temmelig nervøse for, om han skulle være allergisk overfor et eller
andet. Eller måske nærmere: At hans immunforsvar, som vel nærmest altid har
været lidt svækket, reagerer modsat ved at angribe i stedet for at forsvare.
Vores forrige dyrlæge mente, at vi ville kunne afsløre evt. allergi ved at
give ham en Prednisolon-kur (godt nok i forbindelse med et snot-anfald),
hvilket jeg ikke var meget for. Det viste sig også, at han blev ret så
dårlig af det, så det er i alle fald ikke vejen frem. Så vidt jeg kan
forstå, kan det være svært at afgøre, om en kat har allergi og i så fald
overfor hvad.

Da vi er væk en hel del timer på en dag, har vi svært ved at stoppe
slikkeriet/"bideriet". Vi er flinke til at hjælpe ham af med de løse hår
vha. børstning, så det kan vel ikke være dem, der generer? Kan det evt. være
foderrelateret, altså skyldes det lavere fedtindhold i light-maden, der
udtørrer huden (slikkeret er tiltaget meget på det sidste)? Jeg kan mindes
at have hørt eller læst, at der er en bestemt slags olie, man kan tilfører
missen i sådanne tilfælde. Nogen der ved noget om det? Ellers noget bud på
hvad der irriterer ham sådan? - Og gerne hvordan vi bedst hjælper ham!?

Lidt fakta: Coke er en helt hvid, lettere overvægtig maine coon. Indekat på
115 kvm med el-varme (mulig irritationskilde???) og to artsfæller. På lødigt
light-foder uden en masse tilsætningsstoffer siden først i december 2004 +
RC Indoor. Tilbagevendende tilstoppede luftveje (og Ronaxan-kure), jævnlige
dyrlæge-tjek ("mangler" dog en opdatering af sin årlige vaccination, da han
var for snottet og utilpas sidst tiden var inde). P.t. på penicillin-kur.
Slikker og "bider" sig selv meget for tiden. Derudover er han den største
"potte", så vi skulle helst gerne beholde ham længe endnu!

Undskylder hvis mit alt for lange indlæg er lidt rodet, men det kan være
svært at sammenfatte det overordnede problem i forhold til de små detaljer.

Håber meget at nogle af jer derude har erfaringer eller viden, der
forhåbentlig kan hjælpe os videre...

Med ønske om et fantatisk nytår til alle to- og firbenede herinde med tak
for godt og brugbart læsestof i 2004

Stine

Fra : Heidi [Miver og Mull~

Dato : 29-12-04 23:16

<klip>Desværre har han på den anden
> siden udviklet en "vane" med at slikke/"bider" sig selv på udvalgte steder
> med sår til følge.
</klip>

Bare et lile råd, prøv at kikke på dette produkt, det kunne da være det
kunne være en mulighed:
Det hedder Viacutan

Prednisolon ville jeg kun bruge hvis ALT andet er prøvet! Det er noget
djævelskab, men det virker på mange ting, desværre er det bare ofte
bivirkninger..ihvertfald for mennesker..jeg er ihvertfald meget
forsigtig, da jeg har fået diabetes (godt nok meget lidt men alligevel)
efter en lang behandling med Prednisolon...men ok, maven kom sig, dét må
jeg så sige...

Med venlig hilsen
Heidi [Miver og Mulles mor og Svedskens eks-mor]

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-12-04 02:58

On 2004-12-29 23:15:42 +0100, Heidi [Miver og Mulles mor og Svedskens
eks-mor] <zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com> said:

> [...]
> forsigtig, da jeg har fået diabetes (godt nok meget lidt men alligevel)
> efter en lang behandling med Prednisolon...men ok, maven kom sig, dét må

Jeg tror også det er viacutan eller lignende du efterlyser.
Og så en lille ting ang. cortison (prednisolon m.m.) og katte. Katte er
den dyreart der har færrest bivirkninger af cortison. Så at sammenligne
med os mennesker går ikke denne gang (selv om det ofte holder).
Selvfølgelig kan de få bivirkninger - men ikke ret ofte. Og som du
beskriver din kats problemer ville jeg prøve. Den har det vist skidt.
Det behøver ikke at være piller, det kan gives som injektion, det
virker ofte i månedsvis. Jeg har en astmakat, der får regelmæssige
indsprøjtninger, ellers hoster hun sig halvt ihjel. Og en allergiker,
der fik ro til at sårene helede på en sprøjte.
Jeg synes godt det kunne lyde som om din kat er allergisk. Sidder
sårene især i ansigt, på halsen, i nakken, på maven, bare pletter på
benene? De kommer især af kradsning med bagpoterne, men også af slikken
/ biden. Og katte er diskrete, de klør sig ofte i enrum, så det er ikke
altid vi ser "hele problemet".
I kunne prøve med allergikost. Mange kan bruge Hills Z/D eller Royal
Canins allergikost - begge ting fås kun gennem dyrlæger. Min Ditte
kunne heller ikke tåle det - hun var blandt de 5%, der er så allergiske
at deres kroppe kan genkende det oprindelige protein (kylling) i
allergikosten. Ditte fik ro på Specifics allergivådmad, der kun
indeholder lam og ris. Og jeg er stadig ved at finde frem til
tørfodermuligheder til hende, der _er_ ting at finde på nettet. De mest
almindelige ting der giver allergi er mælkeprodukter, fisk, oksekød,
kylling, æg. Proteiner altså. Ofte er "synderen" noget katten har spist
i årevis.
Allergi mod støv eller lignende er sværere at fjerne, fordi man ikke
bare kan tage (alt) støvet væk. Så kan cortison være løsningen. Man kan
også bruge antihistamin til katte, både som tabletter og f.eks.
øjendråber. (Det stof der også er i håndkøbspiller mod høfeber til
mennesker)
Ditte var meget hårdt angrebet, men har det meget bedre nu, så det
_kan_ lade sig gøre at finde ud af. I følge http://netdyredoktor.dk kan
man også teste med priktest på katte. Der _er_ muligheder
Held og lykke til jer.
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 30-12-04 12:57

Hej Stine
Æv det er da en træls historie. De andre er kommet med nogle rigtig gode
bud. Jeg har ingen erfaring med foderallergi, men en ting mange overser er
gruset.
Nu ved jeg ikke hvad grus i bruger, men klumpende grus indeholder et stof
(som jeg ikke lige kan huske navnet på), og det kan netop fremkalde
allergiske reaktioner, ala sår/bylder/tør hud/vabler
Hvis du har muligheden, så prøv at skifte gruset helt ud med strandsand i en
periode på nogle uger.
Et andet bud fra mig, ville være at få tjekket hans nyrer. Når du beskriver
at han reagerede volsomt på noget af medicinen, kunne det være fordi han
ikke kan udskille medicinen ordentligt.

Til sidst. Har du talt med opdrætteren om der eventuelt er andre af
killingerne i kuldet eller forældrene der har sådanne problemer? hvis der
er, kan det jo være de har fundet ud af hvad det er.

Held og lykke med det.
Hilsen Nina

Fra : Stine Ødum Sørensen

Dato : 02-01-05 00:23

Til jer alle 3:

Allerførst: Rigtig godt nytår!

Dernæst: Tak for jeres mange, velmente råd, som Coke og hans slaver vil
afprøve fra og med nu, i prioriteret rækkefølge. Håber vi på den måde kan
opnå bedre indsigt i, hvad det er vores coon-dreng mangler og/eller ikke kan
tåle.

Til Ann R:

Ja, sårene sidder de steder du nævner. Mine erfaringer med Prednisolon og
katte er ganske vist få, men til gengæld ret dårlige. Mine forældre havde
for år tilbage to aby-brødre. Den ene begyndte som stor killing at få sår,
der ikke ville hele. Den anden udviklede astmatisk bronkitis. Begge måtte
resten af deres tilværelse leve med Prednisolon-injektioner, der med tiden
skulle gives hyppigere og hyppigere (til sidst hver 14. dag). I en alder af
kun 2½ år var deres almentilstand så dårlig, at mine forældre måtte tage den
tungeste, men nødvendige beslutning. Mit forhold til dette præparat er
derfor nok lidt anstrengt. Dermed ikke sagt, at andre katte ikke kan få en
bedre og længere tilværelse med cortisonbehandling. Så des flere positive
erfaringer, der kan komme i min retning, des mindre bliver mit forbehold for
at anvende til det vores egen Coke. Det lyder som om, at det har været noget
af en proces for at finde det rigtige til din Ditte, men jeg er glad for at
høre om de forskellige muligheder, du nævner. Det undrer mig, at jeg ikke
har læst det om hudprøver og priktests, for jeg har før konsulteret
netdyredoktor vedrørende emnet. Dét frustrerer mig samtidig lidt, at vores
tidligere dyrlæge forklarede, at det ikke var muligt at teste en kat for
allergi, men det er måske også korrekt, at der ikke kan testes, hvilke
stoffer katten reagerer på? Vores nuværende dyrlæge har heller ikke
foreslået noget ved seneste konsultation den 22.12.04, udover at han nævnte
noget med at sende en blodprøve til USA (det var manden, der var afsted med
Coke, så jeg ved ikke yderligere). Jeg har en stærk fornemmelse af, at vores
misling bl.a. er allergisk overfor husstøvmider, da der synes at være
bedring i hans symptomer, når vi har gjort hoved-hovedrent. Ved du om, der
er mulighed for at teste specifikt herfor? Og de allergikostprodukter du
nævner fås garanteret ikke i en light-udgave?

Til Nina:

Vi bruger noget grus, der hedder Classy Cat, vist nok af samme producent som
Extreme Classic, men uden parfume. Mon nogen herinde ved noget særligt om
disse produkter i forhold til det allergifremkaldende stof, du refererer
til? Det er selvklart et problem, hvis det netop er dét stof, som virker
klumpende, der forvolder hud- og/eller luftvejsirritationen. Jeg vil
kraftigt overveje at forsøge en periode med strandsand, selvom det bliver
lidt af et hestearbejde med 3 misser, for urinen søger vel til bunds
eller..?

Mht. at få nyttige oplysninger og evt. vejledning af opdrætteren føler jeg
ikke er en mulighed for os, da vi - desværre - mistede både tillid og
respekt fra dag 1. Coke var ikke rask, da vi afhentede ham (men vi blev ikke
anmodet om at udsætte afhentningen, hvilket jeg fandt ret så uetisk). Vi
kørte således 4 timer for at hente en misling, som var syg. Allerede om
mandagen, som vi fik ham lørdag, måtte vi søge dyrlæge pga. voldsomme
symptomer på en luftvejslidelse. Da jeg i min fortvivlelse søgte gode råd og
sekundært dækning af den første dyrlægeregning hos opdrætteren, valgte denne
at stikke hovedet langt ind i busken. Set i bakspejlet skulle vi nok have
leveret ham tilbage, men man knytter jo hurtigt nogle bånd, og vi ønsker ene
og alene at tage det fulde ansvar for, at vores coon-dreng får en god tid,
mens han er her! Jeg håber desuden ikke, at forældrenekattene fejler noget!
De anvendes i alle fald fortsat i avl!

Nå men status er, at Coke fra og med i går ikke har fået sit light-foder,
hvilket umiddelbart synes at have nogen dæmpende effekt på hans
hudirritation. Spørgsmålet er, om vi tør forsøge os frem med et andet
lightfodermærke, for han _skal _ altså tabe sig! Og så må vi forhøre os
endnu engang ved "doktor dyr", om vi kan teste for husstøvmideallergi, da
den vel formentlig kan være relateret til hans luftvejslidelse eller..?

Endnu en gang: 1000 tak for jeres svar!

KH Stine

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-01-05 11:31

Hej Stine
Klipper lige lidt

> [...]
> Jeg vil kraftigt overveje at forsøge en periode med strandsand, selvom det
> bliver lidt af et hestearbejde med 3 misser, for urinen søger vel til
Ja, det er et hestearbejde at prøve med strandsand, fordi sandet jo netop
ikke klumper, så skal det skiftes meget mere. Men jeg synes det er det værd,
for at prøve. Jeg kan stadig ikke komme på hvad det stof hedder... :-?

> [...]
> en god tid, mens han er her! Jeg håber desuden ikke, at forældrenekattene
> fejler noget! De anvendes i alle fald fortsat i avl!

Æv
Er det en registreret opdrætter? ...altså er katten med stamtavle?
Der findes jo disiplinær-nævnet.
Opdrætteren må ikke sælge en syg kat ud under nogen omstændigheder.Hvis du
har koorespondance, dyrlægeregninger osv, så er nævnet måske en mulighed.
Synes det er en killingekøbers pligt, hvis tingene ikke er gået ordentligt
for sig, for at hjælpe de efterfølgende killingekøbere.

> [...]
> endnu engang ved "doktor dyr", om vi kan teste for husstøvmideallergi, da
> den vel formentlig kan være relateret til hans luftvejslidelse eller..?

Blot en ide. Har du fået scannet hans nyrer?
Har før hørt om at katte med nedsat nyre-funktion, ikke kan udskille
medicinen ordentligt og dermed får sår/bylder.
Har du en ordentlig dyrlæge?

Jeg er SÅ ked af disse historier om fejlkøb af Maine Coon'er. Derfor har jeg
lavet en vejledning med alle de råd jeg kan hitte på. Du (og alle andre) er
velkommen til at få den, hvis i vil. Nu hjælper den nok ikke dig så meget
mere, hvor du har købt, men hvis du kender nogle der kan bruge lidt råd så
kan de få den.
Bare skriv til mig privat, så sender jeg den.

> Endnu en gang: 1000 tak for jeres svar!
Så lidt

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-01-05 00:01

On 2005-01-02 00:23:16 +0100, "Stine Ødum Sørensen"
<stine@mail.sonofon.dk> said:

> Ja, sårene sidder de steder du nævner.

Aha - det var det jeg var bange for..

> [...]
> år var deres almentilstand så dårlig, at mine forældre måtte tage den
> tungeste, men nødvendige beslutning. Mit forhold til dette præparat er

Det gør mig ondt at høre om dine negative oplevelser. Dog - jeg tror
ikke nødvendigvis at det er cortisonens skyld, det du beskriver.
Snarere at deres sygdom blev forværret med tiden, så medicinen ikke
mere kunne holde det nede. Det ses desværre - både med mennesker og
dyr. Det lyder som om de var hårdt ramt :´(
Jeg ved at nogle katte også "forbruger" cortisonen alt for hurtigt. Der
kan man prøve med inhalationsmedicin i en særlig beholder, der minder
om dem man bruger til (menneske)børn.
Det er også derfor jeg var meget opsat på at finde ud af, hvad Ditte
ikke kunne tåle - det er bedre med diæt end med konstant medicin. Med
min astmapige kan vi ikke regne årsagen ud. Hun er tilsyneladende ikke
allergisk, men siamesere får af og til astma, desværre. Indsprøjningen
hjælper hende til at få det godt, men virker ikke så længe som jeg
kunne ønske. Måske vi kommer til det med inhalationerne en dag. Eller
daglige prednisolon-piller, måske. Vi får se. Lige nu har hun det godt

> [...]
> noget ved seneste konsultation den 22.12.04, udover at han nævnte noget
> med at sende en blodprøve til USA (det var manden, der var afsted med

Jeg synes jeg har læst at man ikke kan konstatere det med blodprøver?
Hm.. af og til er det forvirrende at holde styr på alle de forskellige
holdninger *suk*
Om priktester - jeg ved ikke hvordan det foregår på katte, men på
mennesker prikker man jo et bestemt stof ned i huden, og hvis der
kommer en rød hævelse lige dér, ja så er sagen klar. Mon ikke man gør
det samme med katte?
Jeg læste om muligheden her:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_allergi.html

> [...]
> når vi har gjort hoved-hovedrent. Ved du om, der er mulighed for at
> teste specifikt herfor? Og de allergikostprodukter du nævner fås

Støvallergi er vist en af de mest almindelige allergier - efter lopper
og kost, så hvis man kan prikteste, må test for støvmider da rent
logisk være med. Jeg ved ikke så meget om den del m.h.t. dyr, fordi vi
var ret sikre på, at foderet havde noget med det at gøre, så det kom
slet ikke på tale.
Og nej, allergifoder findes ikke i light, senior osv. Men - mine to har
levet på nedsat fedtindhold det meste af deres liv, de har en tendens
til at blive for runde, så jeg ventede også det værste da vi måtte
skifte til allergimaden. Og ganske rigtigt, den første måned voksede de
begge udad i uhyggeligt tempo. Men nu er det faktisk stoppet - og måske
endda gået lidt den anden vej! Spørg mig ikke, men det er som om deres
kroppe har tilpasset sig den øgede fedt mængde - og deres pelse er
faktisk blevet pænere..
Jeg har så lige fundet et nyt, meget "rent" foder på nettet, der har
lavere fedtindhold - men nu er jeg jo i tvivl om det overhovedet gør en
forskel, sådan vægtmæssigt *g*
Et par madlinks - der går uden om den mest udbredte ting i kattemad - fjerkræ:
Specifics allergifoder: http://www.specific-diets.com/Default.asp?ID=1565
(Dansk foder, hjemmeside på engelsk og finsk... hm..)
Våd- og tørfoder med begrænsede og "anderledes" proteiner: Natures
Varety's Prairie Brand (hjemmesiden er vist under rekonstruktion, både
den amerikanske og den tyske webbutik, så jeg kan ikke give et link)
Hvis katten kan tåle fisk er der også et foder der hedder Greenfish (13% fedt):
http://www.skovdyrehandlen.dk/greenfish_kat.html
Og så denne her - der kun har 10% fedt i, det er næsten ligesom light-foder
http://makeashorterlink.com/?L5132652A
Den sidste har vi ikke prøvet endnu, jeg venter på postpakken fra Tyskland
Og endelig kan 95% af foderallergiske katte jo tåle Hills Prescription
diet z/d - bare ikke min

--
Knus fra Ann R

Fra : Stine Sørensen

Dato : 04-01-05 17:13

Status ligenu: Omend det _kan_ være for tidligt at sige noget om, har
det alligevel ikke haft den store effekt at skifte tilbage til fodring
med ren RC Indoor. Desuden har Cokes luftveje fået endnu en "nedtur" (i
form at tilstoppethed), som det faktisk altid er tilfældet umiddelbart
efter afslutningen af en penicillin-kur.

> [...]
> ikke nødvendigvis at det er cortisonens skyld, det du beskriver.
> Snarere at deres sygdom blev forværret med tiden, så medicinen ikke

Det lyder meget rimeligt!

> Lige nu har hun det godt

Det er jeg glad for at høre

> Jeg synes jeg har læst at man ikke kan konstatere det med blodprøver?

Jeg har talt med dyredoktoren igen i dag. Jeg nævnte de muligheder, som
fremgår på netdyredoktor.dk, men han agiterer fortsat stærkt for, at
Coke får taget en blodprøve, som så sendes til en slags "altudtømmende"
test i USA (koster ca. 2000 kr.). Må indrømme at jeg har _nogen_ skepsis
i forhold hertil, men jeg vil næsten gå hvilken vej, det skal være i et
forsøg på at lette Cokes tilværelse!! Vi har tid på næste onsdag, så vi
kan få talt forskellige muligheder igennem. Alt er jo langt fra
afprøvet, men det kan godt være svært lige at se, hvor det ville være
mest hensigtsmæssigt at begynde. Allerstørste problem er i virkeligheden
nok den utryghed, jeg føler ved den dyrlæge, vi har valgt efter
flytningen i sommer. Jeg synes, der sker mange "kiks" i vores
kommunikation, hvilket gør mig noget usikker. Jeg vil måske egentlig
gerne skifte, ved bare ikke hvortil. Udvalget synes noget begrænset i
området. Konklusionen må blive, at Coke og mig giver det hele en chance
til på onsdag!!

> [...]
> mennesker prikker man jo et bestemt stof ned i huden, og hvis der
> kommer en rød hævelse lige dér, ja så er sagen klar. Mon ikke man gør

Jo, det vil jeg også tro - uden at vide det. Dyrlægen havde ikke
umiddelbart erfaring med denne testform.

> [...]
> Den sidste har vi ikke prøvet endnu, jeg venter på postpakken fra Tyskland

> Og endelig kan 95% af foderallergiske katte jo tåle Hills Prescription

1000 tak for alle fodererfaringerne og -rådene! Og held og lykke fremover!

KH Stine

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 04-01-05 19:12

Hej Stine
Er kommet lidt sent ind i tråden. Jeg har skrevet mange gange om de allergi
problemer vi har haft med vores ene Somali. Du kan finde rigtigt mange
indlæg på Google fra mig, og jeg har stort set prøvet alt, alt fra Efavet
olier over Wolles naturmedicin, udskiftning af planter, rengøringsmidler,
madtyper osv. Selv prednison, meget mod min vilje, og resultatet var da også
at det kom igen, når jeg stoppede. Har dog ikke prøver hos dyrlægen med
blodprøver, da jeg fik fortalt, at de sjældent fandt ud af noget brugbart.
Det er vel ca. 7 år siden jeg fik det svar, det kan være de er blevet
dygtigere. MEN min kan er allergifri i dag, hvis jeg udelukkende holder den
på IAMS og Hills med _LAM_, som jeg blander. Har du prøvet LAM ?
Vores kats symptomer var riven og krassen sig til blods pga kløe, på mave,
indvendigt på bagben og forben, hals, fodsåler, og sår i nakken. Nogle gange
knopper og sår på øreflip og i øre pga krassen . Han satte nogle gange
blodaftryk fra sine fodsåler på vores sofabord, så slemt var det dengang,
indtil jeg holdt mig helt til LAM.
Det er så åbenbart foderallergi, men det er måske ikke det samme med din
mis, men det er måske værd at prøve alligevel, og det er jo mere vigtigt at
få allergien væk, end af tabe sig. Det kan man måske forsøge senere hvis det
her virker.
Kan kun sige prøv det, der er ikke noget at miste, det er lødigt foder. Men
du skal være konsekvent og absolut ingen godbidder.

--
Hilsen Denise

Fra : Stine Sørensen

Dato : 04-01-05 23:22

Hejsa Denise

> Er kommet lidt sent ind i tråden.

Det er heldigvis aldrig _for_ sent

> [...]
> Kan kun sige prøv det, der er ikke noget at miste, det er lødigt foder. Men
> du skal være konsekvent og absolut ingen godbidder.

Jeg takker i alle fald mange gange for dit input, som vil blive ført til
min liste over de ting, vi skal i gang med at afprøve, med mindre vi
vælger blodprøvetesten i første omgang _og_ at den er i stand til at
klarlægge noget som helst!!