gammel dame og kat? - lang
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-12-04 19:37

Hej Gruppe

Først en længere udredning:
Min bedstemor skvattede for et halvt års tid siden og brækkede en hofte.
Efter opereation er hun kommet på rolator-holdet og hun har en del smerter,
som skal trænes væk.
Men det der træning bliver ikke altid til så meget. Hun siger, at på især de
dårlige dage med mange smerter, så ønsker hun sig rigtigt meget en kat - hun
er overbevist om, at sådan en kan fjerne fokus fra smerter til noget mere
livsbekræftende.

Det lyder jo umiddelbart ikke specielt overbevisende som om, at hun skal
have kat...
Men faktisk er hun helt syg med katte. Hun har før passet min, og jeg skal
love for, at den blev passet. Hvis en dør stod på klem (som den sagtens
kunne åbne med en pote) så kiggede den bebrejdende på hende, og hun fløj op
for at åbne for den. Der blev håndfodret og småsnakket hele dagen, det var
ikke opmærksomhed, den kat savnede

Faktisk er det her med at få en kat været et tilbagevendende emne de sidste
mange år - men hun er bekymret for, at der skal ske noget, som gør, at hun
ikke kan passe den - og det er jo så ikke blevet bedre på det sidste.
Hun er blandt andet bekymret for at:
- Kattebakken skal tømmes
- Katten skal holdes inde, både når hun går ud og når hun får gæster (Med
rolator er det ikke så snildt at få fanget kræet og få lukket døren.)
- Den skal jo også til dyrlæge en gang imellem
- Det skal være en relativt rolig kat - og hvordan sikrer man, at man får
det?
- Hvad hvis der sker noget, så hun ikke kan have den længere?

Jeg er jo af den overbevisning, at når man er så glad for katte som hun er,
så skal man dæleme også have en. Og jeg tror virkelig, at det ville være
godt for hende, både fysisk og psykisk. Jeg har sagt til hende, at hvis hun
ikke kan have katten mere, skal jeg nok tage den.
Men andre, som hun har luftet ideen overfor, er ved at gå baglæns. Et
familiemedlem, der bor tæt på, og som nok frygter, at det bliver hende, der
kommer til at tømme kattebakken. Og hjemmeplejen, som måske ikke har gode
erfaringer med den slags projekter (de kommer en gang hver 14. dag og gør
rent og bader hende.)

Nu mener jeg jo, at problemer er til for at løses. Og jeg har da et par
ideer til, hvordan man kan gøre nogle af tingne. For eksempel flere
kattebakker med godt grus en skolepige, der kommer tre gange om ugen og
tømmer dem.

Men hvordan ser det egentlig ud i resten af verden? Kender i nogle gamle
eller handicappede, der har kat, og hvordan ordner de de dersens ting? Er
der gode eller dårlige erfaringer med det?

mvh. tina

Fra : Ida

Dato : 25-12-04 20:44

Hej Tina

Jeg starter med at bryde reglerne og svarer ovenover dit spørgsmål

Din bedstemor vil rigtig godt af at have en kat at gå og nusse om og jeg er
sikker på, at enhver kat, vil få det godt hos hende

Jeg vil anbefale, at I kigger efter en voksen kat af stor race. De store
racer er oftest mere rolige - ingen regel uden undtagelse - og en voksen kat
kender I temperamentet på med det samme.
Ofte har opdrættere pensionerede avlskatte, der oven i købet, vil have det
bedst ved at komme ud alene www.vildkat.dk er et glimrende sted at kigge -
alle katte her er neutraliserede på forhånd og mange af dem, er vant til kun
at gå inde.
Er katten ikke øremærket eller chippet, så få det gjort og husk at den skal
registreres. Skulle katten slippe ud, så er chancen for at høre nyt stor.
Transport til dyrlæge kan klares med et Falckabonnement - det koster i
omegnen af 150kr pr år og er guld værd for os, der ikke selv har bil. Falck
kører både kat og ejer til og fra dyrlægen, lige så ofte det er nødvendigt.
Løsningen med en skolepige og flere bakker mener jeg godt kan gå an, så
længe foder og grus er af god kvalitet. Jo højere kvalitet på foderet, jo
mindre kommer der ud i den anden ende.

Alt held og lykke med projektet - jeg er af den overbevisning, at ældre
burde have lov at have dyr på plejehjem også..det er utroligt så meget liv
og glæde dyr kan give

Ida

--

www.maine-coons.dk
Killinger til salg

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41cdb33d$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-12-04 22:26

<klip> Jeg starter med at bryde reglerne og svarer ovenover dit spørgsmål

</klip>

Dårlig ide....
Læs hér om korrekt af citatteknik i nyhedsgrupper :)

<klip>www.vildkat.dk er et glimrende sted at kigge -
</klip>
Dårlig idé pt. da siden er "erobret" af et eller andet underligt forum, ved
ikke hvad der er gang i, men det finder Dorte sikkert snart ud af :) Men
ellers er det et rigtgit godt sted at finde en kat ...

<klip> Alt held og lykke med projektet - jeg er af den overbevisning, at
ældre
> burde have lov at have dyr på plejehjem også..det er utroligt så meget liv
> og glæde dyr kan give
</klip>

Enig!
Et plejehjem her i Vordingborg har netop fået 2 små killinger, og alle er
(underligt nok og indtil videre) meget glade for de to killinger :)
Det burde være en menneskeret at have husdyr :)

Venlig hilsen Heidi
http://chocolade.dk
http://hei.homepage.dk

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-12-04 23:59

"Ida" <mail@KATTEBAKKEmaine-coons.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> Løsningen med en skolepige og flere bakker mener jeg godt kan gå an, så
> længe foder og grus er af god kvalitet. Jo højere kvalitet på foderet, jo

Min fornemmelse er, at hun gerne vil have en killing eller en ung kat, så
hun kan præge den og det kan blive "hendes" kat. Hvilket jeg godt kan
forstå. Hun har været kattesitter for mig og andre familiemedlemmer, og det
har altså været nogle sære kræ Men jeg tror også, at en legesyg killing
går hen og bliver for meget. På det punkt tror jeg nu, at hun er flytbar.

Det falckabonnement har jeg ikke hørt om før - det var da en rigtigt god
løsning - falck er jo også vant til at køre med gamle mennesker

Hvordan ser det egenlig ud med skolepiger i dag, hvor kræsne er de, når det
gælder job? (Jeg har en fornemmelse af, at de er blevet væsentligt mere
kræsne, end da jeg selv var en, og sådan et kattebakke-tømmer-job er jo ikke
verdens mest lækre...)

mvh. tina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 26-12-04 11:17

Tina Christoffersen wrote:
> [...]
> har altså været nogle sære kræ Men jeg tror også, at en legesyg killing
> går hen og bliver for meget. På det punkt tror jeg nu, at hun er flytbar.

Her er to meget tankevækkende billeder fra virkeligheden:

For ½ år siden reagerede vi på en annonce om Main Coon killinger, for vi
ville selvfølgelig have en killing.
Den eneste killing, som rigtig var noget for os, var allerede solgt.
Men faren kunne vi mægtig godt lide, så vi endte faktisk med at købe en
voksen kat. Han er i dag et helt uundværligt familiemedlem, en rolig,
venlig, kælen, klog kat.

For 5 år siden fik vi en killing. Børnene var på besøg hos en veninde og
fandt en annonce i Brugsen, og forkølede sig på en killing. Det blev et
par års mareridt, for Pjævz blev aldrig nogensinde hverken rolig eller
renlig. Der lugtede af kattetis allevegne og alle dørkarme og paneler
blev masseret og der blev bidt mere end der blev kælet.
Mine forældre prøvede at passe hende et par gange, men det gik hårdt ud
over hjemmet og nerverne.

Ved et mirakel fandt vi et andet hjem til Pjævz.

Det er virkelig et eksperiment at få en killing af helt ukendt familie,
og jeg vil bestemt fraråde det til ældre mennesker.
Men prøv at se på Ling, når www.vildkat.dk virker igen
vh
Bjarne

Fra : AEK

Dato : 26-12-04 00:00

> Transport til dyrlæge kan klares med et Falckabonnement - det koster i
> omegnen af 150kr pr år og er guld værd for os, der ikke selv har bil.

Kan du smide et link til det ?
Det vidste jeg intet om.....

På forhånd tak.

/ Anya.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 00:34

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ida" <mail@KATTEBAKKEmaine-coons.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du smide et link til det ?
> Det vidste jeg intet om.....

http://www.falck.dk/index-dk/privat-dk/webshopforside/familie/kaledyr.htm?SU
BMIT=S%F8g\&FILTERNAME=%40url\&FILTERVALUE=www%2Efalck%2Edk

Tina

Fra : Ida

Dato : 26-12-04 12:40

--

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
http://www.falck.dk/index-dk/privat-dk/webshopforside/familie/kaledyr.htm?SU
> BMIT=S%F8g\&FILTERNAME=%40url\&FILTERVALUE=www%2Efalck%2Edk

Hej Tina

Tak for linket - det virker udmærket, med kun den første aktive del.
Jeg kan se, at min opgivne pris er noget forældet : den er nu 219 kr pr år.
Det er stadig en meget fair pris og jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre uden
Falck. Oftest er det dyreambulancen jeg bliver kørt med og har de ikke
tiden, så er det en taxa der kommer og henter mig. Der skal regnes med nogen
ventetid, fra der ringes til Falck fra dyrlægen og til hjemtransporten er
der, men det er bestemt at foretrække frem for offentlig transport

Ida

www.maine-coons.dk
Killing til salg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-12-04 22:45

Hej Tina

Lige som Ida vil jeg mene at en voksen rolig kat, vil være
et godt bud.

Som "gammel" hjemmehjælper er jeg ind i mellem stødt
på anvendelige løsninger omkring bakker og mad/vandskåle, et sted var
bakken sat op på en "forhøjning" så damen ikke skulle bukke sig for at ordne
den dagligt, det var kun nødvendigt med hjælp når den skulle tømmes og
rengøres, det samme med mad og
vandskåle, de stod på køkkenbordet, så de var nemme
at komme til.

Det kan være lidt mere problematisk med hovedøren,
har din bedstemor en entre hvor man kan lukke døren
?? ellers vil mit bud være at I, familien, fra start hjælper
med en konsekvent "opdragelse" af katten, for at lære den at hoveddøren ikke
er et "hyggeligt" sted at være,
samtidig med at den lære at stuen eksv. er bedre, med godbidder osv.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-12-04 23:51

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> er et "hyggeligt" sted at være,
> samtidig med at den lære at stuen eksv. er bedre, med godbidder osv.

Hej Marianne

Den forhøjning til kattebakke, som du har set, hvordan så den ud? Et bord
måske? Når kattebakken kommer op i højden, hvordan ser det så ud med
kattegrus-sprednings-faktoren? (Hun kan jo ikke selv feje det op)

Mad og vandskåle på køkkenbordet synes jeg lyder som en god ide - der får
den sikkert lov til at rende rundt alligevel

Med hensyn til hoveddøren, så er der en entre med to døre - en til
badeværelse og en til resten af lejligheden. Det ville jeg jo mene er ok.
Her er problemet bare - ja, hun tænker altså langt, den gamle - at hvad nu
hvis katten følger efter hende ud i entreen, når hun skal ud eller når hun
skal åbne døren for gæster? Hun kan jo ikke bøje sig ned og samle den op og
sætte den ind i stuen.
Har du nogen erfaringer med den slags problemer?

mvh. tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-12-04 10:34

Hej Tina

Jeg har set den i flere udformninger, den smarteste var
en et barnebarn havde lavet specielt, samme bredde som bakken, dobbelt så
lang, foran bakken lå en måtte,
"bordet" var åbent for enderne og inden under stod kattegrus og en lille
spand med skovlen.

Ang hoveddøren så tænker jeg, hvis din bedstemor de
gange hun skal ud af døren eller lukke nogle ind, giver
katten nogle godbidder eller et rigtigt spændende stykke legetøj, der kan
fange kattens interesse længe nok til at hun kan komme ud i gangen og lukke
døren, eller måske have godbidder/legetøj i en lille bøtte på rolatoren, når
hun så går ud af stuen hvis katten så følger med, så kan hun smide
godbidder/legetøj ind og lukke døren.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-12-04 00:29

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
> [...]
<klip>

Hvor bor din bedstemor henne i landet? Jeg tænkte, hvis nu nogen kendte en
skolepige m/k....

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 26-12-04 00:45

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor bor din bedstemor henne i landet? Jeg tænkte, hvis nu nogen kendte en
> skolepige m/k....

Helt så konkrete er vi ikke helt blevet endnu. Den gamle er nemlig stadig i
tænkefasen - og det kan godt tage lang tid, for når det drejer sig om
levende dyr, så er det altså ikke sådan noget, hun lige springer ud i. Hun
har jo også kun tænkt over det on-off i en fem års tid
Håbet var lidt, at jeg kan præsentere hende for nogle brugbare løsninger og
nogle eksempler, hvor det er gået rigtigt fint med sådan nogle gamle
mennesker med kat Eller selvfølgelig, at der dukker eksempler op på, at
det ikke er så godt, hvorefter ideen bliver skrinlagt igen.

Men hvis (forhåbentlig når) vi når lidt længere, havde jeg da tænkt mig at
lave en lille eftersøgning herinde

mvh. tina

Fra : Leyna

Dato : 26-12-04 02:48

On Sat, 25 Dec 2004 19:36:44 +0100, "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Hej Gruppe
>
>Først en længere udredning:
<som jeg klipper hårdt og brutalt væk>

Min egen mor elskede dyr, og specielt hunde, men da hun var meget
gangbesværet og derfor ikke kunne lufte en hund og gi' den den motion
sådan en kræver, så anskaffede hun sig en kat.
På trods af sine smerter og handicaps, så klarede hun at rense
kattebakke hver dag, men hun brugte så også det klumpende grus, så der
bare skulle fjernes det katten nu havde lavet. Når bakken så engang
immelm skulle gøres ren kunne jeg godt lige gi' en hånd med, men det
meste klarede hun rent faktisk selv. Det gik bare ikke så stærkt.

Min mor elskede den kat, og den holdt hende i godt humør lige frem til
hendes bortgang, så jeg vil klart anbefale at din bedstemor får en.
Det kan lette ensomheden og gøre hende meget gladere, og katten skal
såmænd nok komme til at trives. Vent med at se problemer før de
opstår. som regel finder de ældre selv ud af at løse dem - handicaps
eller ej.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 28-12-04 00:34

> <som jeg klipper hårdt og brutalt væk>

meget rimeligt

> [...]
> såmænd nok komme til at trives. Vent med at se problemer før de
> opstår. som regel finder de ældre selv ud af at løse dem - handicaps

Ja, det er også noget i den retning, jeg håber på. Det er faktisk ikke mig,
der ser problemerne, men hende Og jeg tror, det er alle de problemer,
hun kan grave frem, der gør, at hun endnu ikke har nogen kat. Så nu har jeg
tænkt mig at komme med forslag på løsninger til dem alle sammen...

mvh. tina

Fra : Nina Søgaard

Dato : 26-12-04 09:40

> [...]
> eller handicappede, der har kat, og hvordan ordner de de dersens ting? Er
> der gode eller dårlige erfaringer med det?

Hej Tina (og alle jer andre .-) )

Glædelig bagjul.
Jeg ved godt at vi ikke må sælge katte gennem denne gruppe, men jeg kan
alligevel ikke lade være med at smide et par ord om Cindy, min Maníne
Coon kastrat på 1 år og 9 mdr.
Hun er en stille og lidt sky kat, men overfor sine mennesker som hun er
tryg ved, er hun en rigtig kæledægge og elsker at snakke afdæmpet med
sit menneske.
Hun er ikke den store udekat, og løber aldrig ud af døren når man
går/kommer.
Hvis det skulle have en smule int. så må du gerne ringe (se hjemmesiden).

Jeg har også hørt om nogen som sætter både mad, vand og kattebakker lidt
op i højden (Hylder, vindueskarme, små borde etc.) så de ikke skal bukke
sig for at ordne de fornødne ting. Andet kan jeg desværre ikke bidrage
med.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.gentlespirit.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-12-04 11:02

Hej Nina

Nu kender jeg selvfølgelig ikke Tina's bedstemor og ved
ikke hvad og hvor meget hun kan klare *smil* men
hvordan med pelspleje på Cindy, med mine egne semilanghår (somalier) ved jeg
at der kan være store forskelle fra kat til kat, nogle kræver rigtig meget
andre
klare sig fint med mindre uden at de begynder at filtre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 26-12-04 11:36

> [...]
> andre
> klare sig fint med mindre uden at de begynder at filtre.

Ja, Cindy ser nemlig rigtig dejlig ud (har kigget, Nina og det er nok
noget i den stil, det skulle være.
Men der må netop ikke være noget pelspleje, og ifølge hvad jeg har læst
herinde, så er MCOer vist ikke jordens mest elegante kat? Og hvis der ryger
noget på gulvet, så skal der også være nogen, der kan samle det op... (okay,
nu gør jeg hende nok lidt mere handicappet end hun er, men jeg vil så gerne,
at hun får masser af glæde og næsten ingen besvær ud af det).
Desuden tænker jeg på, at der måske også er en sammenhæng mellem størrelse
af kat og mængden der lander i kattebakken - er jeg helt galt på den her?

mvh. tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-12-04 13:31

Tina skrev
<Men der må netop ikke være noget pelspleje >

Tænkte det nok, det har været en af de ting der efter min erfaring har
været det største problem, både hos mine egne forældre og der hvor jeg er
kommet som hjemmehjælper hvis der har været langhårede dyr, det er ikke så
stort et problem at børste ryg og sider, men de
"kriminelle" steder, der hvor filterne oftes kommer, mave
og "armhuler" det kunne de ikke klare.

Jeg har aldrig tænkt over om der er den store forskel på
store og små kattes "efterladenskaber". der er forskel på
en rotweiler og en chihuahua, men der er størrelsen jo også mere ekstrem,
jeg tror ikke at det inden for katte
er den store forskel, specielt hvis de får et kvalitets foder

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 26-12-04 18:08

Hej Tina

Jeg har fulgt med på sidelinien, men vil sige som flere andre. En
voksen eller halvvoksen kat, ville jeg foreslå. Jeg kan godt forstå din
bedstemor gerne vil ha' en killing. Problemet er jo bare at man for det
første ikke aner hvad det bliver for en laban og for det andet så
kan lømmelalderen godt være lidt sej at komme igennem. Jeg mindes
stadig et af Mowglis hits. Det var at sidde på en reol og skubbe
tingene ned, det var åbenbart sjovt at se dem falde. Ja, jeg ved ikke
hvad kræet tænkte, men han havde sådan en periode.
Nu er han jo tæt på at fylde 3 år og er en dejlig, livlig og venlig
kat, men indimellem da han var værst tænkte jeg ofte på om han
nogensinde "rettede sig".

Lante købte jeg af en avler, da han var 2 år, og det har jeg aldrig
fortrudt. Han knyttede sig til mig stort set med det samme og er en
kælepot af rang. Han er somali, men jeg er overbevist om at andre
avlere også har katte som de må omplacere af forskellige grunde. Vælge
din bedstemor at købe en "brugt" kat, så er jeg sikker på at et
ordentligt sted, hvad enten det er avler eller ej, vil være behjælpelig
med at vælge den helt rigtige kat, hvor din bedstemor kan møde katten
inden køb.

Håber i finder en dejlig kat til hende, for hvem kan dog leve uden ;-D

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jan Holm

Dato : 26-12-04 23:42

Tina Christoffersen wrote:
> Men der må netop ikke være noget pelspleje, og ifølge hvad jeg har
> læst herinde, så er MCOer vist ikke jordens mest elegante kat?

Om den er elegant ved jeg ikke helt, men har i overvejet en
voksen Brite ? Rolig bamse der svjv ikke kræver ret meget /
om nogen pelspleje.

Alternativt kunne pels plejen kombineres med kattebakke tjansen,
og få den "lortestilling" til at se mere attraktiv ud )

Mvh
Jan Holm

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 28-12-04 00:37

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alternativt kunne pels plejen kombineres med kattebakke tjansen,
> og få den "lortestilling" til at se mere attraktiv ud )

Sådan en har jeg faktisk kigget på, og tænkt på om det er noget. I første
omgang har jeg sendt hende et par links, hvor hun kan studere forskelllige
racer. Det kan jo være, at hun forelsker sig

mvh. tina

Fra : Nina Søgaard

Dato : 27-12-04 22:55

> [...]
> af kat og mængden der lander i kattebakken - er jeg helt galt på den her?

Hej Tina og Marianne

I har begge en pointe med pelsplejen og lidt kluntethed det havde
jeg ikke lige tænkt til ende; sindsmæssigt virkede det bare som det helt
rigtige.
Men jeg håber i finder en rigtig sød mis som kan sprede lidt glæde og
tryghed.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 30-12-04 01:03

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41cdb33d$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Først en længere udredning om bedstemor
klip

Hej gruppe

Rigtig mange tak for tilbagemeldinger om emnet. Til interesserede kan jeg
lige fortælle, hvad fortsættelsen bliver. Jeg har mailet en liste over
katte-race-beskrivelser til min bedstemor, så hun kan kigge lidt på, om der
er noget, hun falder for.

Så har jeg sendt en mail til hele familien og foreslået, at vi giver sammen
giver hende et gavekort på et styks kat og en "vi skiftes til at hjælpe når
kattelokummet brænder" - ordning.
Foreløbigt har det givet et par positive tilbagemeldinger - nu venter jeg
bare på resten.

Dernæst har jeg tænkt mig at kopiere alle jeres indlæg og sende til min
bedstemor i håb om, at jeres eksempler og forslag kan hjælpe til at minimere
alle bekymringerne.

Og så vil jeg krydse fingre

mvh. tina