Hvilken køn ???
Fra : Pwh

Dato : 19-01-05 23:30

Nu er det jo ikke gået hverken eller bedre en at jeg er blevet blevet "skruk" igen )
Forstået på den måde at jeg overvejer at få nr 3 vuf måske næste år, pt her jeg jo
Tyson (Lab/Schæfer 3 år kastreret) + Angel (9 mdr Lab/Rotte , snart neutraliseret)

Da jeg skulle have nr 2 var det nemt nok, en tæve til en han ville ikke give probs sagde
de kloge, og det har også kørt fint. Men hvordan med nr3, skal det så værer en tæve
eller en hanhund, og sagt med det samme satser jeg nok på en race af de lidt sværere.
Det er pgr af jeg jeg selv synes af jeg har haf succes med de 2 første og godt tør satse
på feks en ren Rottweiler eller en ridgeback.
Jeg kan få helt ondt i maven over tanken over at komme hjem med en hvalp til de 2
bananer,
men det skal selvfølgelig ikke styrer forløbet.
Grunden er faktisk et Tyson er 110% lydig, Angel er allerede 95% lydig, så det ville
i mine øjne give en perfekt "gruppe" for hundene, og til stor glæde for mig.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 19-01-05 23:52

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
godt tør satse
> på feks en ren Rottweiler eller en ridgeback.

Hej Jens

Jeg ville få en tæve mere hvis jeg var dig. Problemet med to hanhunde bliver
jo forsvinder jo ikke af, at der er en tæve imellem ( aldersmæssigt ).
Jeg overvejer også, at få en hund mere når vi engang flytter til noget
størrer ( har jo Tyson og Aaliyah ), men jeg har bestemt, at det skal være
en tæve. Jeg ved godt, at nogle har to hanhunde gående sammen, uden
problemer, men jeg ville bare aldrig være tryg når jeg ikke var hjemme.

Mange hilsner

Karina

Fra : fam. Ager

Dato : 20-01-05 07:35

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> en tæve. Jeg ved godt, at nogle har to hanhunde gående sammen, uden
> problemer, men jeg ville bare aldrig være tryg når jeg ikke var hjemme.

Altså, tæver kan være ligeså stridbare, hvis ikke værre end hanhunde!

´Jeg har hele mit liv som hundeejer, haft 2 hanner sammen, uden problemer,
de har også været alene hjemme, og det har været forskellige typer og racer
og størrelser... Den ene med forkærlighed for at tæve alt og alle fremmede
hanner.. men aldrig sin "ven".
selvfølgelig kan de tage en tur indimellem, men aldrig har det været
alvorligt. de eneste der har lavet "ballade", har været tæver, der kom ind
i flokken!.
men jeg tror ikke at man skal afholde sig fra at få 2 hanner af den årsag
at der skulle blive ballade dem imellem!

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 20-01-05 11:20

> Altså, tæver kan være ligeså stridbare, hvis ikke værre end hanhunde!

Det synes jeg at have hørt fra mange efterhånden,
det er derfor jeg er i tvivl mht kønnet denne gang.

> [...]
> men jeg tror ikke at man skal afholde sig fra at få 2 hanner af den
> årsag at der skulle blive ballade dem imellem!

Nu kommer det jo også helt an på hvordan Angel udvikler sig før
jeg kan bedømme det 100%. Som hun er nu er hun allerede ret dominerende
overfor andre hunde og til tider en skrap tante overfor Tyson.
Tyson er ikke dominerende af sig, men til gengæld kan han tænde kraftigt
af hvis fremmede hunde er agrassive/dominerende overfor ham.
Han har altid været sød overfor Angel kun irettesat hende ganske få gange,
han er faktisk langt mere tålmodig med hende end jeg ville have været hvis jeg var ham

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 20-01-05 12:11

> [...]
> han er faktisk langt mere tålmodig med hende end jeg ville have været hvis

Det tror jeg du har ret i, man bør nok kende sin hund 100% før man kan vide
sig sikker!
Jeg ville nok vælge ridgebacken, hvis det skulle være en han, uden at skulle
spille klog, men mit indtryk af de stykker jeg kender, er at de er noget
mere fredelige af sind, end rotten, når det gælder hunde imellem. ihvertfald
hvad jeg har set på træningspladsen.

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 20-01-05 13:30

> [...]
> de er noget mere fredelige af sind, end rotten, når det gælder hunde
> imellem. ihvertfald hvad jeg har set på træningspladsen.

En Ridgeback er klart også på ønskelisten, det der afholdt mig fra en Ridge
denne gang var at jeg er bange for at der er for meget jagthund i dem til at
jeg tør lade den gå uden snor det meste af tiden.
Men til gengæld har jeg læst at det er tæverne inden for Ridge der har det
mest udprægede jagtinstinkt, så det ville måske gå fint hvis det var en han
mht at få den lydig nok til ikke at begynde at jagte på eget initiativ )

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 20-01-05 16:21

> [...]
han
> mht at få den lydig nok til ikke at begynde at jagte på eget initiativ

spøjst, den havde jeg ikke lige hørt før. Kan kønnet have indflydelse på
jagtinstinktet ?
Altså med en rigtig dårlig statistik ud fra mine egne erfaringer med
ridgebacks, så er den god nok. Min nuværende tæve tør jeg ikke helt så godt
gå løs med, hvorimod min "gamle" hanhund nøæsten altid gik løs. men jeg
tvivler på det er kønsbestemt. Min hanhund var enormt velopdragen (næsten
for meget af det gode), men hvis han fik lov at løbe efter en kat, så gjorde
han det absolut også. Min nuværende tæve har mere vildhund i åren, men er
også af nogle helt andre linier end han var.
Jeg har da stoppet hende et par gange hvor hun meget gerne ville ha løbet
over vejen pga en kat, og det har muligvis været rent held at hun reagerede
på min kommando. Hun er så også væsentlig mere egenrådig end min hanhund var
det, men jeg ville ikke bytte for noget i verden. Det betyder nemlig også,
at hun ikke bliver bange eller aggressiv som han meget nemt gjorde. I det
hele taget har hun (efter min mening) det skønneste temperament en ridgeback
kan have.
Generelt ville jeg jo mene det var nemmere at træne en tæve end en hanhund,
men der kan jeg så også tage fejl.
Det ku være vi skulle mødes en dag hvis jeg skal tippe dig over på RR siden

Jeg er sikker på hun ville elske at spurte en tur med tyson og angel, men
jeg kan ikke lige huske hvor i landet du befinder dig?

BettinaP

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 17:56

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse news:csoi9a$gs0

> spøjst, den havde jeg ikke lige hørt før. Kan kønnet have indflydelse på
> jagtinstinktet ?

Der kan måske være noget om snakken. De par hunde jeg har set gå med snuden
i jorden, derefter suse afsted og pludselig manglede hørslen har været
tæver.

> Generelt ville jeg jo mene det var nemmere at træne en tæve end en
hanhund,
> men der kan jeg så også tage fejl.

Jeg tror nu, at det er omvendt: At en hanhund er nemmere, at træne op end en
tæve. Tæver er som regel mere egenrådige ( på nær i deres løbetid ),
hvorimod hannerne er mere behagesyge.
Jeg kan selvfølgelig også tage fejl.

Som du skriver andetsteds, så har ejeren jo en meget stor del med, at gøre,
hvor heldigt hunden arter sig, når den bliver voksen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Pwh

Dato : 20-01-05 18:04

BettinaP wrote:
> spøjst, den havde jeg ikke lige hørt før. Kan kønnet have indflydelse
> på jagtinstinktet ?

Jeg har læst det i bogen "The Rhodesian Ridgeback Today" af Stig G. Carlson.
Bogen købte jeg dengeng jeg overvejede at få en Ridge, men da jeg dengang var
besluttet på at det skulle værer en tæve var det et af de parametre der var med til
at jeg fravalgte racen.

> [...]
> Jeg er sikker på hun ville elske at spurte en tur med tyson og angel,
> men jeg kan ikke lige huske hvor i landet du befinder dig?

Det kunne da værer hyggeligt, jeg bor i Rødovre ved Kbh, og jeg lufter som regel
vufferne nede på Damhusengen.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 21-01-05 09:56

> [...]
> at jeg fravalgte racen.

> Det kunne da værer hyggeligt, jeg bor i Rødovre ved Kbh, og jeg lufter som

Perfekt
hvad med for enden af Ejbyvej og Ejbybroen på søndag kl 14? Så kan vi gå en
tur langs volden, der er ret hyggeligt. Og måske kan jeg lokke min bror og
hans pragtfulde rotweilerhvalp med.

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 21-01-05 10:50

> [...]
> gå en tur langs volden, der er ret hyggeligt. Og måske kan jeg lokke
> min bror og hans pragtfulde rotweilerhvalp med.

Der kommer jeg desværre til at melde pas, jeg arbejder fast Søn-man-Tirsdag,
og har weekend de andre dage. Det er ellers et fint sted at gå med hunde, jeg kommer
der en del fra foråret indtil vinteren, men ikke så meget om vinteren.
Det er en pæn spaserertur for mig bare at komme ned til volden, så det er mest damhusengen
her om vinteren, der tager det mig under 10 min at gå hen.
Sidste Lørdag var vi dog ude ved Espelunden et smut, det var noget de kunne bruge.
Men lad os tage ideen op når det bliver forår og lidt bedre vejr,
så er jeg frisk hvis det kan blive en ons-tor-fre-lørdag
Der kommer også en Ridgetæve her på Engen som hedder Queeny, kender du hende.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 21-01-05 11:16

> [...]
> så er jeg frisk hvis det kan blive en ons-tor-fre-lørdag
> Der kommer også en Ridgetæve her på Engen som hedder Queeny, kender du

ok, ja så må vi lige vente til det blir sommetid, da jeg træner lørdag om
vinteren og arbejder ons-tors-fre.

Og nej, jeg tror ikke jeg har mødt Quenny. Har også hørt at der er en
ridgeback hvalp med på det hvalpehold der lige er startet hos
brugshundeklubben der træner ude for enden af ejbyvejen, men har ikke haft
fornøjelsen af at se den endnu

Vi må ses til sommer så!

BettinaP

Fra : BettinaP

Dato : 21-01-05 11:18

se da forresten et smukt par her
http://www.veh.dk/Billeder/AlbertslundFolkefest2003/20.jpg

(det er så min brors gamle rotte, han eksiterer desværre ikke mere)
Men hvordan skal man dog vælge?

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 21-01-05 13:21

BettinaP wrote:
> [...]
> http://www.veh.dk/Billeder/AlbertslundFolkefest2003/20.jpg
>
> (det er så min brors gamle rotte, han eksiterer desværre ikke mere)

Ja det er et par dejlige vuffere begge to )
Det kunne værer at man skulle lede efter en Ridge/Rotte blanding
næste gang, så får du vel i princippet begge to

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 21-01-05 13:23

> ok, ja så må vi lige vente til det blir sommetid, da jeg træner
> lørdag om vinteren og arbejder ons-tors-fre.
> Vi må ses til sommer så!
>
> BettinaP

Det satser vi bare på i stedet for, så kan det da også værer at der
er andre herinde fra der ryger på vognen

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 08:06

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:41eedf56

> [...]
værer en tæve
> eller en hanhund, og sagt med det samme satser jeg nok på en race af de

Tæver er imo mere medgørlige, når der er tale om kontakten til andre hunde,
også når hunden når teenagealderen. Tæver kan selvfølgelig også være stride
ved hinanden, men det forekommer nu mig, at det mest sker, hvis tæverne er
jævnaldrende. (Vores Bibi tror stadig, at hun kan æde naboens Schæfertæve,
der pludselig kom på uanmeldt besøg. Suk. )

Fordelene ved en hanhund er, at de imo er mere førefikseret, behagesyge og
nemmere at træne ( det kommer selvfølgelig nok også an på racen. ).
Hanhundene kan dog ændre sig enormt i adfærd, når de når en hvis alder,
hvorimod tæven bare bliver en stor hængepot, før sin løbetid.
Ovenstående udtalelse er selvfølgelig meget groft generaliseret og kommer
også an på hvilke hunderacer, der er tale om....

Ved de få Rottweilere jeg har mødt mener jeg, at tæverne har været mere
venlige over for andre hunde, hvorimod hanhundene er lidt mere hidsige over
for deres artsfæller, men til gengæld elsker at holde sig tæt op ad deres
ejer. Andre mennesker har også været ret ligegyldige for Rottweiler hannen
og tildels også hunnen). Det er deres ejer, der er vigtig i deres liv.
Ridgebacken kender jeg ikke rigtigt.

Jeg ville vælge en tæve, når det er den / de racer, der er tale om. Hvis der
var tale om f.eks. en Labrador, ville valget tæve / hanhund ikke betyde så
meget imo.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : BettinaP

Dato : 20-01-05 12:31

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> give probs sagde
> værer en tæve
> lidt sværere.

snip>
> [...]
der
> var tale om f.eks. en Labrador, ville valget tæve / hanhund ikke betyde så

Det kan jeg kun tilslutte mig. Rigtig mange ridgebackhanner er ret skarpe
overfor andre hanner, og tæverne er som regel væsentlig nemmere at "tæmme".
Jeg har desværre også set mange RRtæver på udstillinger, der ikke brød sig
om at andre tæver kom for tæt på, men mange RRejere har mere end een RR og
de fleste vælger så at have mere end en tæve.
hmmm, når jeg tænker over det, så kender jeg da tilfælde både med to hanner
(den ene dog kastreret) og en tæve og nogen med 3 tæver og en han, begge
dele fungerer vist glimrende (altså altsammen ridgebacks ikk), men jeg mener
nu stadig at kende flest tilfælde med to tæver og een han.
De dumme tilfælde jeg har set har vist primært handlet om ejere, der ikke
har trænet deres hunde til noget som helst andet end udstilling (hov, der
kom lige en fordom på banen der).

Jeg tror iøvrigt det er rigtigt hvad Buffy skriver med rottweileren også,
men det gælder vel for de fleste racer, at hanhundene kan puste sig lidt
meget op overfor andre hanhunde, samme race eller ej.
Rottweileren er også en skøn race, men hvordan de bliver afhænger 80% af
ejeren (det er i hvert fald min erfaring). Det med at Rott-han ikke ænser
andre end ejeren kan jeg dog ikke lige nikke genkendende til. De rottweilere
jeg har haft tæt inde på livet har alle været enormt kælne og vil bare nutte
og snakke så meget som muligt med alle der nu orkede det.

Jeg tror nu nok jeg ville vælge at anskaffe mig en tæve mere hvis det var
mig.

BettinaP
Ridgebackejer og rottweiler-fan

Fra : Pwh

Dato : 20-01-05 13:38

BettinaP wrote:
> [...]
> Rottweileren er også en skøn race, men hvordan de bliver afhænger 80%
> af ejeren (det er i hvert fald min erfaring).

Havde du spurgt mig for 2 år siden mht et Rotte ville jeg have sagt at den
race ville jeg aldrig have. Men efterhånden synes jeg at have fundet ud af at den
faktisk har en masse kvaliteter der passer fint til mig, sådan bliver man jo klogere )
Og som tidligere skrevet føler jeg mig efterhånden rustet til at binde an med en
race der kræver lidt mere af ejeren, Tyson har nu været nem nok at opdrage,
hvorimod Angel (nok pgr af sit Rotteblod) har været væsentlig mere stædig.
Men nu er vi derhenne at hun 100% har accepteret at det er mig der bestemmer
alt hvad der skal forgå og hvornår det skal foregå, og nu er hun faktisk nemmere
end Tyson er fordi hun har et roligere sind og ikke kører så let op som ham.

/Jens

Fra : Løkke Lindkvist Niel~

Dato : 20-01-05 09:48

> [...]
>Grunden er faktisk et Tyson er 110% lydig,
>Angel er allerede 95% lydig, så det ville
>i mine øjne give en perfekt "gruppe" for

hej jens
det ville nok være bedst med en tæve da 2 hanner bare ville komme
op og slås hver gang tæverne bløder og 2 tæver er også mere rolige
når der er en han til at styre dem, men ellers hvis der er mindst
1 år imellem dem vil de som regel ikk slås om magten lige så meget
som hvis de er jævn alderne
hilsen Løkke