engelsk springer spaniel hvalp fodring..
Fra : Nina Hansen

Dato : 14-01-05 20:07

Hej

Vi er lige blevet de heldige ejere af en dejlig lille engelsk springer
spaniel hanhvalp. Det er vores hund nr. to da vi i forvejen har en blanding
mellem engelsk springer spaniel/ kl. münsterlænder han på 3,5 år..
Mit spørgsmåler ang. fodring..
Vores blanding er fra hvalp blevet fodret med enten Hills eller Eukanubas
hvalpefoder til han var omkring et år.
Da vi hentede vores nye hvalp hos opdrætteren i tirsdags sagde han, at han
ville råde os til at fodre med voksenfoder fra han var 3,5 mdr, da væksten
så ikke gik så hurtigt, hvorfor bla. risikoen for HD ville mindskes.
Dette er vi imidlertidigt i tvivl om det er det rigtige at gøre, da det jo
anbefales at fodre med hvalpefoder til hvalpen er ca.et år alt efter race.

Vi vil gerne høre andres mening/ erfaring med fodring af engelske
springere???

På forhånd tak for hjælpen.

Nybagte springer ejere

Fra : Clas Lau

Dato : 14-01-05 22:47

> Da vi hentede vores nye hvalp hos opdrætteren i tirsdags sagde han, at han
> ville råde os til at fodre med voksenfoder fra han var 3,5 mdr, da væksten
> så ikke gik så hurtigt, hvorfor bla. risikoen for HD ville mindskes.

Personligt tror jeg det er en gammel skrøne. Producenter som dem du nævner
er blandt de førende og der er naturligvis forsket en del i fodderets
sammensætning. Det er folk som mener at de mange proteiner i hvalpefodder
giver en for hurtig vækst. Dette skulle føre til at især hundenes knogler
bliver for kraftige og deraf følgende problemer.

Dysplasi i hofteleddet betyder jo faktisk at leddet er underudviklet. Og det
stemme jo ikke overens med den hurtige vækst.

> Vi vil gerne høre andres mening/ erfaring med fodring af engelske
> springere???

Jeg er overbevist om at din avlers udtalelser ikke kun hviler inden for
jeres race. Jeg har hørt samme udtalelse især bladt det store racer.
Personligt er jeg mere tilhænger af den forskning der ligger bag
hundefodderet. Går din hund som en stor race så brug speciel hvalpefodder
til store racer.

Held og lykke med jagthunden. :)

-Clas-

Fra : Nina Hansen

Dato : 16-01-05 17:29

Hej igen.

Jeg kan se at mit spørgsmål ang. råd om fodring af vores springer hvalp har
sat gang i en levende debat.. Og det er jo godt, meen er der nogen derude
der har konkret erfaring med fodring af netop springere???

Mvh Nina

Fra : Marianne

Dato : 17-01-05 10:31

> [...]
> har sat gang i en levende debat.. Og det er jo godt, meen er der nogen
> derude der har konkret erfaring med fodring af netop springere???

___________________________________________________________-

Hej Nina

Tillykke med Jeres nye hvalp. Vi har selv en springer og han har fået Royal
Canin hvalpefoder det første år hvorefter vi gik over til at fodre ham med
voksenfoder, og så vidt vi kan bedømme fungerer han indtil videre uden
sundhedsproblemer.

Hilsen
Marianne

Fra : Tina Christiansen

Dato : 16-01-05 23:39

> [...]
> Hej
>
> Vi vil gerne høre andres mening/ erfaring med fodring af engelske

Lige præcis springere kan jeg ikke hjælpe med, men jeg er den lykkelige ejer
af en engelsk cocker spaniel. Hende fodret vi med hvalpefoder i 6 måneder
før vi langsomt kørte hende over på voksen foder. Hun har idag den rette
størrelse og er HD fri.

Dem vi købte hende af anbefalede os at skifte omkring 5-6 måneders alderen.

Håber at i kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Tina - og hundene, der sover fredfyldt

Se dem på www.tinachr.dk