Godbidder eller ej
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-01-05 21:34

Hejsa

Har lige et spørgsmål som jeg vil stille jer for at hører jeres mening.

Nicki er en meget hjælpsom hund, han samler nemlig ting op som vi taber. Nu
er mit spørgsmål, skal han ha' en guf hver gang for at han er dygtig, eller
er ros nok, og en guf i ny og næ?

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki ( som naturligvis gerne vil ha' en guf hver gang )
www.bolettes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 22:29

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:cs6m09$1i8a$1@news.cybercity.dk...
> [...]
Nu
> er mit spørgsmål, skal han ha' en guf hver gang for at han er dygtig,

Drop godbidderne helt og brug ros i stedet.
Som du nok kan høre er jeg lidt modstander af godbidder, medmindre at der er
tale om en indlæringsøvelse. Synes at hunde bliver for fokuseret på
godbidden og hvis man en dag løber tør midt under træningen / turen, så er
det jo ikke sikkert, at hunden gider og høre efter, når den opdager, at der
intet guf er.
Kæmper lidt med Assi på det punkt, da hun har været lidt svær at opdrage på,
i forhold til hvad Buffy var, så godbidderne har været brugt for længe her
og så skal man enten altid have guf på sig eller også skal man imo helt
droppe det og nøjes med ros.
Legetøj er tilgengæld et godt / bedre alternativ til godbidder sammen med
ros, har jeg erfaret. Assi er ingen retriever, men hun kan godt lide at bære
på ting. Hun bliver superstolt, hvis hun kan få lov til, at spankulere
afsted med en stor kæp eller et par reklamer fra postkassen.
De fleste hunde er altid glad for overdreven ros, fra deres ejer, så det er
imo den bedste belønning man kan give dem og hunden er samtidig mere
fokuseret på dens ejer end på guffen i ejerens hånd. Men det kommer sikkert
også an på den enkelte hund. Nogle hunde er måske mere ligeglade med ros end
andre og så er godbid eller legetøj nok vejen frem, for lige netop den hund.
Hvis man kan nøjes med ros, vil jeg dog foretrække det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Karin

Dato : 14-01-05 06:59

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> er ros nok, og en guf i ny og næ?
>
> Mange hilsner fra
>
> Bolette og Nicki ( som naturligvis gerne vil ha' en guf hver gang )

Hej.

Det lyder som om Nicki er rigtig god til øvelsen "at samle op" - dvs. at
selve indlæringsfasen er overstået. Man kan da begynde at nedtrappe
godbidderne så hunden ikke får hver gang men istedet hver 2. gang, hver
4. gang, hver 3. gang osv. Prøv at gøre det uforudsigeligt for hunden om
den får en godbid eller ej. Altså som du skriver en guf i ny og næ.
Du må selvfølgelig gerne rose hver gang

Om man bruger godbidder, legetøj eller "kun" ros er i princippet
ligegyldigt. Det som er vigtigt er at finde lige præcis den belønning
som ens hund synes er rigtig dejlig. De fleste hunde synes at godbidder
er lækre og vil gerne arbejde for dem, mens andre hunde synes af f.eks.
en bold er det bedste.

Godbidder er normalt det nemmeste at bruge for de fleste mennesker, og
de har samtidig en beroligende effekt på hunden - man kan ikke spise og
stresse samtidig (find en slags godbidder som hunden synes smager rigtig
godt, men som den ikke bliver helt "overgearet" for at få fat i)

Venlig hilsen
Karin

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-01-05 21:56

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder som om Nicki er rigtig god til øvelsen "at samle op" - dvs. at
> selve indlæringsfasen er overstået.

Det kan man rolig sige han er, og indlæringsfasen er forlængst ovre.

> Man kan da begynde at nedtrappe godbidderne så hunden ikke får hver gang
> men istedet hver 2. gang, hver 4. gang, hver 3. gang osv.

Det var også sådan jeg måske selv tænkte at give ham den guf når jeg synes
han rigtig fortjener den, men helt ikke at give ham nogen guf vil jeg ikke,
han arbejder jo for mig, og det skal belønnes.

> Du må selvfølgelig gerne rose hver gang

Det er klart, ROS for han hver gang, dem spare vi ikke med her i huset

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Clas Lau

Dato : 14-01-05 22:53

> Nicki er en meget hjælpsom hund, han samler nemlig ting op som vi taber.
> Nu er mit spørgsmål, skal han ha' en guf hver gang for at han er dygtig,
> eller er ros nok, og en guf i ny og næ?

Min personlige holdning til godbidder er at jeg bruger dem konstant - både
under indlæring og under genereliseringfasen. Som tidligere nævt kan man
bruge variabel forstærkning for at få hunden til at arbejde endnu mere
ihærdigt.

Husk dog på at det er dig som fører der bestemme hvornår der trænes og
hvornår der ikke trænes. Dette er en del at det såkaldte "føreskab" som er
så populært at snakke om. Det er dig som sidder på rescourcerne og bestemmer
legetid.

Hvis hunden kan få sin forstærkning (ros eller godbid - i princippet det
samme) hver gang den selv initerer opsamlingen er det i virkeligheden hunde
der træner dig og ikke omvendt... :)

Det lyder også som om at hunden er klar til at du koblen en evt. kommando på
øvelsen. Dette kan være hvad som helst, og så derefter når du har valgt
kommando skal du kun forstærke hunden når den udfører handlingen samtidig
med at du giver kommando.

Mvh

-Clas-

Fra : Winther

Dato : 15-01-05 16:15

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> øvelsen. Dette kan være hvad som helst, og så derefter når du har valgt
> kommando skal du kun forstærke hunden når den udfører handlingen samtidig

Enig

Vh. Winther