omplasseringshund
Fra : Eddie

Dato : 07-01-05 22:07

Jeg er interessert i en 6 md gammel hund som skal omplasseres. Det er en
blanding av Toller og Rhodesian Ridgeback. Jeg har to spørsmål:
1) Kan jeg forutsi temperamentet like godt som med en renraset hund (slik at
jeg får egenskaper som enten hører noenlunde til hos Tolleren eller hos
Ridgebacken), eller må jeg regne med overraskelser?
2) Hvilke fordeler/utfordringer er det ved å få en halvvoksen hund i hus i
forhold til en valp? (Det tidligere hjemmet til hunden har vært godt, men
damen har ikke lenger kapasitet til å ha hunden; hun er ikke helt frisk.)

Liss Hege

Fra : Leyna

Dato : 08-01-05 09:30

On Fri, 7 Jan 2005 22:06:35 +0100, "Eddie" <eddie101@start.no> wrote:

>1) Kan jeg forutsi temperamentet like godt som med en renraset hund (slik at
>jeg får egenskaper som enten hører noenlunde til hos Tolleren eller hos
>Ridgebacken), eller må jeg regne med overraskelser?

Du skal nok regne med overraskelser. Det er i hvert fald noget mere
lotteri med en blanding en med en raceren hund, men overraskelserne
behøver jo ikke at være negative.

> [...]
>damen har ikke lenger kapasitet til å ha hunden; hun er ikke helt frisk.)

Det er en kæmpefordel at hunden er renlig. Af ulemper kan jeg kun lige
komme i tanke om at du og hunden skal lære hinandens sprog at kende,
og at den måske allerede har lært noget som du finder
uhensigtsmæssigt. Jeg overtog selv minhund nr. 2 da han var 11 mdr. og
han var ikke helt renlig, kunne ingen kommandoer overhovedet og var
derudover temmelig underkuet. Ikke fordi han var blevet mishandlet
rent fysisk, men der var blevet skældt rigtig meget ud på ham. Det tog
laaaang tid før han holdt op med at tisse på gulvet hver gang man bare
kiggede på ham. I dag er han en glad, renlig og selvsikekr hund, dog
er han stadig en smule utryg overfor folk han ikke kender.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-01-05 11:59

"Eddie" <eddie101@start.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> damen har ikke lenger kapasitet til å ha hunden; hun er ikke helt frisk.)

Det er jo rimeligt omgængelige hunde begge to, så det er ikke noget jeg
tror, der temperaments mæssigt vil byde på de store problemer. Men den kan
jo ligne en Toller, men være kuldskær som Rhodesian. Som du selv skriver,
den har klaret sig udmærket i sit første hjem, så det er jo ikke en
problemhund du så overtager. Så jeg ville ikke være særligt betænkelig.

M.V.H.....Benny..

Fra : BettinaP

Dato : 09-01-05 10:13

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message

> [...]
> den har klaret sig udmærket i sit første hjem, så det er jo ikke en
> problemhund du så overtager. Så jeg ville ikke være særligt betænkelig.

hm, hvis den ligner en toller fysisk, så er den nok ikke kuldskær som en
ridgeback, da den jo så har underpelsen til at kunne holde varmen
men mentalt lyder det som om det kunne blive en god blanding
.... f.eks en ridgeback der elsker vand , ja det ville i hvert fald være
noget nyt*G*

men har du ike mulighed for at lære den bae lidt at kende inden du overtager
den? Gåture, besøg, et eller andet?

BettinaP

Fra : Eddie

Dato : 09-01-05 23:10

Fra : BettinaP

Dato : 10-01-05 10:14

"Eddie" <eddie101@start.no> wrote in message
> [...]

Hej Liss

Ja kuldskær betyder, at den ikke tåler kulde særlig godt. En ridgeback er
udformet til at begå sig i afrika og har ingen underpels, derfor har den
svært ved at holde varmen hvis det er koldt, regner eller blæser meget. Jeg
har en jakke til min, da hun ryster af kulde når vi kommer ud i frostvejr -
mest hvis det samtidig blæser og det fungerer fint. Så er det kun at passe
på den ikke skal ligge/sidde for længe et koldt sted.

/BettinaP