HD og guldimplantat
Fra : Pia

Dato : 30-12-04 19:49

Hej

Min mands labrador på 3½ år har fået konstateret HD - dyrlægen mente
at den var ret slem taget hans alder og forældrenes resultater i
betragtning. Han var også inde på guldimplantat uden at vi dog havde
tid til at snakke dybere om det - vi skulle jo også lige fordøje hans
"dom" som vi jo nok desværre havde frygtet på forhånd.

Men har nogen af jer erfaringer med guld? Og ved nogen hvad det koster
sådan ca.?

Hilsen Pia

Fra : SLETTESnemoris@yahoo~

Dato : 30-12-04 20:06

Hej

HD er ikke en dødsdom! Der findes flere forskellige muligheder for
hjælp. Guldimplantation er en mulighed, efter hvad jeg har læst på
en tysk nyhedsgruppe fungerer det fint. DDer findes også et indgreb
der hedder "denervation" - eller sådan noget. Der fjerner man nerverne
i leddet, så hunden ikke kan mærke smerte fra leddet. Smernterene kan
også taget rent medicinsk. Alt dette kræver dog at leddet er stærkt
nok til at bære hunden.
Altså: pas på med vægten, det er jo en Lab. og de plejer at have god
appetit.

Hilsen Kim

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 31-12-04 08:36

"Pia" <piathomsen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tid til at snakke dybere om det - vi skulle jo også lige fordøje hans
> "dom" som vi jo nok desværre havde frygtet på forhånd.

Er billederne sendt ind til DKK til bedømmelse? Jeg kan ikke svare på det
med guld, men efter min bedste overbevisning er intet alene en mirakkelkur!
Det hele gælder om at gøre hundens liv lettere, altså at gi' den et værdigt,
smertefrit liv og samtidig sørge for at HD'en ikke forværres. Kim er kommet
med nogen meget gode råd i sit indlæg, men der er en vigtig ting man ikke må
glemme uanset hvilken metoder man tyr til for at gøre hundens liv mere
tåleligt og det er muskelmassen!

Det er ubeskriveligt vigtigt at opbygge en god muskelmasse omkring hofterne.
Den skal opbygges langsomt så den belaster hofterne mindst muligt.
Eksempelvist er det rigtig godt at svømme med hunden. Musklerne vil støtte
op om hofterne og ta' noget af belastningen.

Håber i finder ud af noget til jeres lab.

Godt nytår

--
Rinnie Ilsøe
Flatcoat Litter planned Summer 2005

Fra : Karin

Dato : 31-12-04 11:23

Rinnie Ilsøe wrote:
> "Pia" <piathomsen@pc.dk> skrev i en meddelelse

Hej.

Min hund har fået lagt guld ind i hofterne. Han er en 6 år gammel shiba,
som har fået slidgigt i den ene hofte (sandsynligvis efter en
ledbåndsskade i det ene knæ).
Før han fik guldakupunktur fik han ofte medicin fordi han fik ondt og
haltede hvis han havde gået på glatte gulve eller løbet lidt for meget
rundt. Det "almindelige" medicin Metacam virkede overhovedet ikke på ham
så han måtte i stedet have Prednisolon som desværre har en del bivirkninger.
Nu har han haft guld i hofterne i ca. 4 mdr, og vi har været meget glade
for det. Han har ikke behøvet medicin siden overhovedet. Han kan igen gå
lange ture og er bare frisk og fjollet - nogle gange lidt for fjollet

Operationen er meget lille da guldet bare lægges ind i hoften via en
kanyle, så der er ingen sår, syninger osv. Hunden er frisk igen når den
vågner fra narkosen.

Vi gav ca. 5000 kr. for operationen, og den har absolut været det værd

Mange nytårshilsner fra
Karin

PS. Mange har også rigtig gode erfaringer med at give hunden Artroflex
og lign. produkter (det hjælper med at "smøre" leddet)

Fra : SLETTESnemoris@yahoo~

Dato : 01-01-05 15:34

Pia wrote:
> [...]
mente
> at den var ret slem taget hans alder og forældrenes resultater i

Forresten, hvordan har i fået konstateret HD? var der problemer der
fik jer til dyrlægen, eller var det med henblik på avl? Hvis
dyrlægen har taget billeder som skulle sendes til bedømmelse, men
selv har konstateret HD, så betyder det at jeres evt. avlsplaner er
ude af billedet. Det betyder dog ikke at hunden nødvendigvis vil få
problemer. Min nabos første hund fik konstateret "alvorlig" HD som
gjorde denuegnet til avl, den blev da alligevel 15 år, og holdt sig
fysisk gående til det sidste. Det var faktisk nyrerne der svigtede.
Hvis det er tilfældet, så tab ikke modet. Få hunden til at tabe et
kilo eller to efter behov, og lad den få motion. Motion skader ikke
ved HD. Jeg ville afstå fra spring og den slags, men andre mener at
det kan man godt.

Hilsen Kim

Fra : Pia Thomsen

Dato : 02-01-05 20:27

> Forresten, hvordan har i fået konstateret HD? <

Han var begyndt at halte under en jagt, tror jeg nok....og da det forsvandt
troede han at det bare havde været overanstrengelse el. Men så kom det
igen....

> Er billederne sendt ind til DKK til bedømmelse? <

Nej, han har intet med DKK at gøre, han er jagthund og fra en anden klub -
aner ikke hvilken, som sagt er det gemalen, der har hund Men dyrlægen
har stor ekspertise

Det med de glatte gulve, tror jeg faktisk er det, der har fremkaldt det -
han er en meget aktiv, faktisk manisk hund og "skøjter" rundt på vores
glatte gulve - det har han aldrig lært, til trods for at vi altid har haft
de gulve...men det er der vel ikke så meget at gøre ved...?!

Hilsen Pia

Fra : Karin

Dato : 03-01-05 02:49

Pia Thomsen wrote:

> [...]
> glatte gulve - det har han aldrig lært, til trods for at vi altid har haft
> de gulve...men det er der vel ikke så meget at gøre ved...?!

Hej Pia.

Det bedste vil nok være at købe et godt gulvtæppe, men hvis du ikke har
mulighed for det kan du måske gøre som vi har gjort:

I vores sommerhus er der glatte gulve. Vi har lagt store "kludetæpper"
(du ved, de billige man kan købe hos Jysk) på de steder hvor hunden
færdes mest. Så glider han ikke så meget rundt og de er nemme at vaske i
vaskemaskinen når han kommer ind med beskidte poter
Det ser måske ikke så pænt ud med "kludetæpperne" men det var noget
billigere end at lægge rigtigt gulvtæppe på.

Karin

Fra : Pia Thomsen

Dato : 03-01-05 14:04

> Det bedste vil nok være at købe et godt gulvtæppe, men hvis du ikke har
mulighed for det kan du måske gøre som vi har gjort <

Hmmm, nu har vi også katte og gemalen er katteallergiker - egentlig nærmest
multiallergiker, så gulvtæpper kommer aldrig på tale, ej heller kludetæpper
Vi har gulvtæpper i en lille del af huset endnu, men fjerner dem lidt
efter lidt og erstatter med laminatgulv - ikke kun pga. frygt for allergi,
men også alm. hygiejne og fordi ingen af os bryder os om gulvtæpper....

Så umiddelbart er der vel ingen anden udvej end at han må lære at beherske
sin gang en smule....hvordan det så end gøres....suk...

Hilsen Pia

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 02-01-05 07:30

> [...]
> "dom" som vi jo nok desværre havde frygtet på forhånd.
>
> Men har nogen af jer erfaringer med guld? Og ved nogen hvad det koster

Tja resultaterne må siges at være i hundens favør. På dyr, virker det i
noget der ligner 70 % af de tilfælderne, og på langt de fleste af dem, endda
rigtigt godt. På mennesker er resultaterne knap så gode endnu, men har vist
lige sneget sig op over 50 %, og igen de fleste rigtigt godt.
Men om det lige kan hjælpe din hund, der må du nok spørge en af de dyrlæger
med stor erfaring på området.

M.V.H.....Benny..