Indkald under harejagt
Fra : Søren LH

Dato : 27-12-04 10:17

Hej,
Kan I kalde jeres hunde til jer når den jagter en hare eller en kat?
Jer der kan, og som har driftige hunde, hvordan har I lært hunden det?
Tips modtages gerne til at lære en driftig 3½ år gammel schæfer dette.
Mvh
Søren

Fra : Anet

Dato : 29-12-04 14:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jer der kan, og som har driftige hunde, hvordan har I lært hunden det?
> Tips modtages gerne til at lære en driftig 3½ år gammel schæfer dette.

(klip)

Vi bruger vores hunde til jagt. Vi har Formel 1 Labradorer men har tidligere
haft både Tysk korthåret, schæfer og Granda nois.

Jeg lærer først hunden kommandoen NEJ. Og belønner hunden når den forstår
kommandoen og roser den for det. Så bruger jeg kommandoen i dagligdagen når
jeg ser at hunden tager tilløb til at jagte en af staldkattene og hunden
forstår det og jeg roser den. Hvis katten først er kommet i løb er det
sværere at få hunden til af vende, så kalder jeg med med en skarp stemme
ZENTA NEJ..... og så kalder jeg på hende med blidere stemme og løber selv
modsat af katten/haren med hunden i hælene. Dette at man løber den modsatte
vej imens man kalder gør at hvis hunden vender sig om bliver den forvirret
og vil så miste koncentrationen om sit bytte og så er byttet pludselig
længere væk end mennesket er. Så vil man kunne kalde blidere på hunden og
den vil løbe hen til en og så skal der ros og en lille godbid til. Sådan
træner man hunden og pludselig er problemet helt væk for bare du siger NEJ
eller råber NEEJJJ så vil hunden stoppe op og komme tilbage. Jeg ved godt at
det lyder nemt det her men jeg har trænet det med mange af vores hunde.
Netop fordi de bruges til jagt, så må de simpelthen ikke sætte efter en hare
for så bliver hunden jo skudt hvis der er en uerfaren jæger med som ikke er
OBS på evt. hunde. Min mand påstod hårdnakket med hans sidste jagthund at
den til hver en tid ville løbe efter harer, og jeg påstod at det var ham der
greb det forkert an. Hvorefter han gerne ville se mig få hunden til at
stoppe og blive. Som sagt så gjort og han måtte indrømme at det var fordi
han ikke var koncentreret og konsekvent nok over for hunden. Siden den dag
hjalp jeg ham et par gange og siden har det fungeret perfekt imellem ham og
hans jagthund. Nu skal det også siges at det er mig der opdrager hans
jagthunde og så overtager han dem når jeg har gået de først ca. 10 jagter
med dem. Hele humlen er at hunden ikke ligesom kommer for langt væk fra
mennesket så man har en ligesom forbindelse imellem hund og fører. Det kan
være 20- 40 eller 200 meter alt efter hvor øvet man er i det. Humlen er
samtidig også at hunden forstår og respekterer et NEJ fra sin fører. Og her
skal føreren virkelig være føreren over for hunden.

Jeg håber at du forstår hvordan jeg gør det, ellers spørg igen og jeg vil
gerne prøve at forklare det på en anden måde.

--
Hilsen

Annette

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-04 20:19

> [...]
>
> Jeg håber at du forstår hvordan jeg gør det, ellers spørg igen og jeg vil
> gerne prøve at forklare det på en anden måde.

Hej Anette,

Tak for svaret.

Jeg ser at det korte af det lange af det du skriver er man skal at løbe den
modsatte vej. Min hund godt forstår generelt godt et NEJ, men altså ikke på
100 m afstand, og i mine situationer er det helt ude i 100 - 200 m afstand
hun får øje på haren og sætter afsted, og der kigger hun sig ikke tilbage,
så i praksis får jeg svært ved at indøve det du siger, men jeg vil være obs
på om hun skulle kigge bagud, så vil jeg gøre det, for jeg ved det er
rigtigt.
Hvis hun letter efter en hare og hun er helt tæt på kan jeg godt stoppe
hende. Vedr. katte bliver hun total døv og går helt fra snøvsen når hun ser
en kat, men der arbejder jeg med at få hende under kontrol i kattens nærhed.

Mvh
Søren

Fra : simon leth jensen

Dato : 08-01-05 09:07

Hej med jer

Når mine hunde ser en hare løber de efter den og jeg kan kalde osv. Men jeg
ved godt de ikke kan fange den hare og de opgiver hurtigt så jeg er ikke så
nervøs for det.
Men det er svært når man har 2 hunde for løber den ene så er man sikker på
at den anden følger efter.
Men det er da træls når det er især når de kan en nej kommando.
hilsen tina