Revudering af BARF-princippet
Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 18:44

Jeg har hele tiden været tilhænger af barf, men nu efter min hund har
tømt tarmen og kastet op hver dag i 14 dage inden for og udenfor, plus
han har tabt sig 3kg og det er meget hvis man kun vejer 20kg, sovet
meget mere end normalt, og han i dag efter at have kommet sig en hel
del efter faste skånekost revolyt og hvad der hører sig til, ja så
kunne han ikke komme af med afføringen igen men denne gang begyndte
han også at skrige imens, og det var nu ikke sjovt at høre på ! og så
var det en tur til dyrlægen som nu ikke var billigt, en ting er
regningen men også tabt løn og vigtigst af alt slet ikke rart for
hunden. Nå efter røngtenbilleder af maven og forskellige prøver fejler
han intet ud over en masse bakterier i tarmfloraen, så nu igen
skånekost og antibiotika men pointen i at jeg skriver barf er at
problemet kom efter han sidst fik råt kød som han ellers har fået
flere gange om ugen i over 2 år. Og nej han har ikke spist noget
farligt ude i naturen eller andre steder.

Men det har jo selvfølgelig fået mig til at tænke over det hele, og
jeg kan se at barf som jeg og andre fodrer ikke er vejen frem
overhovedet ! selve principet er godt nok, hvis man spoler tilbage til
ideen hvor den startede og det som bliver brugt som argument for at
fodre barf, så er det jo fordi at hunden er et rovdyr og i tidernes
morgen nedlagde vilde dyr og åd dem, og det er uden tvivl sundt for en
hund at æde friskt råt kød, men hvad jeg og andre barffodrere nok lige
glemmer er at det rå kød vi giver "gav" vores hunde godt nok er råt,
men langt fra friskt, jeg aner intet om hvor gammelt det egentlig er
andet end at jeg skal stole på datoen på pakken, jeg aner ikke hvor
mange gange det har være frosset ned og tøet op hvilken temperatur det
har været bevaret under, hvilke kemikalier eller hormoner koen grisen
kyllingen har fået, hvilket land kødet er fra osv osv . Det er gået
godt for min hund indtil nu, lige indtil den sidste pakke kød, "og nej
det var ikke hakkekød det har han aldrig fået" og hvem ved hvornår man
får fat i en lige så giftig pakke kød igen ? jeg troede at hundemaven
kunne tåle næsten alt, og min hund har været vand til det i over 2 år
men nu er det slut !

Aldrig mere barf til min hund, med mindre det er friskslagtet, og så
skal man jo kende en eller anden landmand, og det duer ikke kun at
give det en gang imellem for så er maven jo ikke vand til det og så
kommer der også et problem ud af det.

efter hvad jeg har oplevet vil jeg ikke længere råde nogen til at
fodre barf, man kan ikke vide hvor bakteriefyldt kødet er med mindre
det lige er friskslagtet, hvis man fodrer med kød skal det være kogt
inden.

Det er så hvad jeg har lært på den dyre måde i dag, ville bare lige
dele det med jer, God jul

Fra : Karina

Dato : 23-12-04 01:43

Hej Punish

Stakkels hund. Håber han snart får det godt igen !!!

>men pointen i at jeg skriver barf er at
> problemet kom efter han sidst fik råt kød som han ellers har fået
> flere gange om ugen i over 2 år. Og nej han har ikke spist noget
> farligt ude i naturen eller andre steder.

Giver du rigtig barf og intet andet eller giver du ham et fuldfoder hvor du
giver råt kød ved siden af?
Hvis du giver fuldfoder med tilsat råt kød, kan problemet ligge der.
Fuldfoder ligger som en stor klump i maven i flere timer før det passerer og
går ned i tarmen.
Råt kød fordøjes i løbet at få timer og når derved hurtigere ud i tarmen.
Blander man fuldfoder og kød, skaber man en grobund for bakterier, da
bakterierne fra kødet får lov til at leve i fuldfoderet.
På barf kan man jo sagtens give kylling, som jo kan være inficeret med
samonella, men da hundens PH værdi i maven er på ca 2 ( hvilket svarer til
saltsyre ), bliver bakterierne nedbrudt og hunden bliver ikke syg.
Men fuldfoder består af meget ris og risen får PH værdien til at stige til
6-7 og derved bliver baktierne ikke dræbt.
Så grund regl nr 1. Giv ikke råt kød med tørfoder, ris, kartofler eller
kornprodukter.

> [...]
> har været bevaret under, hvilke kemikalier eller hormoner koen grisen
> kyllingen har fået, hvilket land kødet er fra osv osv .

Hvis du giver ham kød fra supermarked, burde der SLET ikke være et problem
ang. opbevaring, kemikalier osv i kødet. Det er jo godkendt til menneskemad,
og hundens mave er en del stærkere end menneskets.

>man kan ikke vide hvor bakteriefyldt kødet er med >mindre
> det lige er friskslagtet, hvis man fodrer med kød skal det være kogt
> inden.

Ved tilberedt kød går alle de vigtige ting tabte, så hvis man koger det,
skulle man hellere lade vær med at give kød, da man giver sin hund noget mad
der er ubrugeligt for den.

> Det er så hvad jeg har lært på den dyre måde i dag, ville bare lige
> dele det med jer, God jul

Og glædelig jul til dig

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 20:32

On Thu, 23 Dec 2004 01:43:06 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Hej Punish
>
>Stakkels hund. Håber han snart får det godt igen !!!

ja det håber jeg også nu får han jo ingen flæskesteg i morgen det
bliver han ikke helt tilfreds med

> [...]
>Hvis du giver fuldfoder med tilsat råt kød, kan problemet ligge der.
>Fuldfoder ligger som en stor klump i maven i flere timer før det passerer og

han har fået råt kød i over 2 år flere gange om ugen og han fik det
ikke blandet med tørfodder men fik så tørfodder de andre dage det har
fungeret helt fint indtil nu

> [...]
>samonella, men da hundens PH værdi i maven er på ca 2 ( hvilket svarer til
>saltsyre ), bliver bakterierne nedbrudt og hunden bliver ikke syg.

det er bare ikke rigtigt de kan sagtens få salmonella, efter hvad jeg
fik at vide af lægen havde også hørt det før men overhørte det vist

der findes forskellige former for salmonella, uden at jeg skal spille
læge eller noget men nogle af dem er mere alvorlige end andre er, og
de alvorlige kan altså godt ramme hunde også

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-04 20:37

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message
> On Thu, 23 Dec 2004 01:43:06 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:
>
> han har fået råt kød i over 2 år flere gange om ugen og han fik det
> ikke blandet med tørfodder men fik så tørfodder de andre dage

Det er så dér dit problem ligger.
Tørfodder ligger i lang tid i tarmene og danner en stor klump.
Kødet har så fået lov til at ligge alt for længe i dette og har haft
mulighed for at bakterierne kan florere.

Du har forsøgt at spille på to heste for at få det bedste fra to verdener og
har derved tabt.

Enten fodrer man tørfoder eller også fodrer man BARF.

Det er ikke BARF der er skyld i din hunds sygdom.

> de kan sagtens få salmonella, efter hvad jeg
> fik at vide af lægen havde også hørt det før men overhørte det vist

Ja, det er også det vi siger.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 21:40

>Det er så dér dit problem ligger.
>Tørfodder ligger i lang tid i tarmene og danner en stor klump.
>Kødet har så fået lov til at ligge alt for længe i dette og har haft
>mulighed for at bakterierne kan florere.

min hund har levet fint med den fodringsmåde i over 2 år så det er
ikke noget problem at få råt kød den ene dag og tørfodder den anden !
problemet er at der er ekstremt mange bakterier i noget af det kød vi
køber, barf bygger på teroier om friskt kød, og hvis man fulgte det
100% så ville det være sundt, men det kan man ikke, med mindre man
selv slagter et dyr hver dag eller hver uge, så det er bare et
spørgsmål om tid før man løber ind i noget kød som er giftigt nok til
at slå ens hund ud.

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-04 22:11

> min hund har levet fint med den fodringsmåde i over 2 år så det er
> ikke noget problem at få råt kød den ene dag og tørfodder den anden !

Det er simpelthen et så uvidenskabeligt "bevis" og kan vel dårligt
kvalificeres som et argument at jeg vil overhøre det.

> problemet er at der er ekstremt mange bakterier i noget af det kød vi
> køber, barf bygger på teroier om friskt kød,

Hunde i naturen spiser gerne fordærvet kød og graver ofte selv kød ned for
at spise det senere. Din teori er forkert.
BARF bygger IKKE på frisk kød, men på en hel stribe ting, som du desværre
ikke havde sat dig ind i og nu betaler prisen for. Du har selv valgt det.

BARF står for enten Bone And Raw Food eller Biologically Appropriate Raw
Food. Det her INTET med tørfoder at gøre. Det er opstået som pendant til
tørfoder.
Når folk fodrer med tørfoder samtidig er det fordi de ikke har en brik
forstand på det de laver og tror de gør hunden en tjeneste.
Resultatet er det du oplever nu.

Du har stirret dig helt blind på din bakterie-teori og nægter at se at jeg
forudså to ting om din fodring, som jeg umuligt kunne have vidst, men som er
helt symptomatisk for det du oplever nu. Det i sig selv burde fortælle dig
at du gør noget galt, når du er så forudsigelig.

Du plejer at vide alt om alt, men her er altså et emne, som du ekstremt
tydeligt kommer til kort i. (Du behøver ikke at gentage din bakterieteori
for tiende gang. Jeg har forstået dit (forkerte) budskab).

God bedring med Pluto.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 23:33

>Det er simpelthen et så uvidenskabeligt "bevis" og kan vel dårligt
>kvalificeres som et argument at jeg vil overhøre det.

overhør du bare det hele, og bliv du bare ved med at fodre din hund
med bakteriefyldt kød, det er din egen sag !

Din teori er forkert.

nej den er såmænd videnskabeligt bevist, kødet i dag er propfyldt med
bakterier

>BARF bygger IKKE på frisk kød, men på en hel stribe ting, som du desværre
>ikke havde sat dig ind i og nu betaler prisen for. Du har selv valgt det.

du har læst en bog af en eller anden som har købt sig til en
doktorgrad, måske har du også læst alle de hjemmestrikkede hjemmesider
lavet af privatpersoner der omhandler deres ideer om barf, og så tror
du på det hele, jeg vælger nu at lytte til dyrlægerne, da jeg ikke vil
blive ved med at begå den fejl at fodre med råt bakteriefyldt kød
længere, lad os ikke håbe at du selv en dag kommer til at betale
prisen for din egen fejltagelse. det var såmænd ikke for at diskutere
at jeg skrev indlæget, mere for at fortælle hvordan det kan gå hvis
man fodrer med råt kød, som ikke er friskt.

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-04 23:51

> nej den er såmænd videnskabeligt bevist, kødet i dag er propfyldt med
> bakterier

Ja det er vi ikke uenige om. Det spiller bare ingen for hunde, som fodres
efter BARF-princippet.

> [...]
> doktorgrad, måske har du også læst alle de hjemmestrikkede hjemmesider
> lavet af privatpersoner der omhandler deres ideer om barf, og så tror

Hvor har du læst at det er BARF at blande to fodringstyper?
Hvor har du overhovedet læst nogen som helst anbefale det?

Det jeg faktisk synes er lidt sjovt er at jeg for to dage siden sagde til
Jens, at han skulle passe på med at blande æg og tørfoder da det kunne gå
galt. Du er det levende bevis på at jeg havde ret.

> at jeg skrev indlæget, mere for at fortælle hvordan det kan gå hvis
> man fodrer med råt kød, som ikke er friskt.

Det er noget pjat at skyde skylden på BARF, når du slet ikke har BARFet.
Din konklusion er nærliggende med din viden på området, men den er forkert.

Den rigtige konklusion er at man ikke skal blande to diametralt modsatte
fodringstyper.

Vi kommer ikke nærmere hinanden nu, når du nægter at lytte til mig, så læg
skyklapperne og hav en god jul.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 24-12-04 08:58

On Thu, 23 Dec 2004 23:51:10 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

>Ja det er vi ikke uenige om. Det spiller bare ingen for hunde, som fodres
>efter BARF-princippet.

hmm helt sikkert for når man kalder det rå og bakteriefyldte kød for
barf, så forsvinder alle bakterierne når de hører ordet barf haha
den er lidt langt ude nu, men det er dine argumenter vist generelt
hvad barf og råt kød angår, var det ikke dig der også sagde at
hakkekød var det bedste at give en hund, hmm jeg kan ikke tage det
seriøst længere

Fra : Pwh

Dato : 24-12-04 10:27

Jimmy wrote:
> Det jeg faktisk synes er lidt sjovt er at jeg for to dage siden sagde
> til Jens, at han skulle passe på med at blande æg og tørfoder da det
> kunne gå galt. Du er det levende bevis på at jeg havde ret.

Det helt pudsige er at jeg faktisk var godt på vej til at skrive et indlæg
hvor jeg ville spørge om det er en god ide at Barfe halvt som Punish
har gjort. Det har jeg så fået opklaret nu hvor jeg er blevet bekræftet
i at man bør holde sig til tørfoder hvis man ikke sætter sig grundigt ind
i hvad man har med at gører. Jeg har da også hidtil givet råt kød ind imellem
og ligesom Punish sluppet godt fra det, men det vil jeg undlade i fremtiden.

Men du må da meget gerne komme med nogle foreslag til hvad man så kan
peppe den ensformige tørkost op med uden at gamble med hundens helbred.
Hvordan med fisk, jeg giver dem jævnligt en dåse tun i deres tørkost og det
ser de ud til at sætte pris på.

/Jens (som er sikker på at Jimmy ved hvad han snakker om)

Fra : Jimmy

Dato : 24-12-04 17:12

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

imellem
> og ligesom Punish sluppet godt fra det, men det vil jeg undlade i

Ja, jeg ville ikke selv gøre det.
Tørfoderet vandrer meget langsomt igennem kroppen pga. det ekstremt store
indhold af korn/ris (se engang på pakken), som netop er de ting, som hunden
ikke rigtigt kan udnytte.
Det bliver smidt i som billigt fyld og måske for at få det til at udvide sig
i maven så den ikke føler sig sulten. Jeg ved ikke om en hund kan føle sult,
men jeg tror det. Da jeg var på BARF-kursus sagde han at en hund ikke kunne,
men jeg tvivler.

> Men du må da meget gerne komme med nogle foreslag til hvad man så kan
> peppe den ensformige tørkost op med uden at gamble med hundens helbred.

Jeg tør ikke udtale mig om det for jeg har ingen erfaring på området eller
viden om det.

> Hvordan med fisk, jeg giver dem jævnligt en dåse tun i deres tørkost og
det
> ser de ud til at sætte pris på.

Jeg ville ikke gøre det, da fisk jo bliver noget stygt noget, når det gærer.

På BARF må man *aldrig* give rå fisk uden at de har været frosset ned først
da der kan være skadelige bakterier i, som hunden ikke kan klare. Hunde
spiser jo sjældent fisk i naturen, så det kan være derfor den ikke er gearet
til det. (Ohh det var lige benzin på Punish' bål )

Jeg tror Punish har givet oksekød direkte ud af pakken.
Vores har stort set altid været frosset ned først, men jeg vil se om jeg kan
finde ud af om man også bør fryse det før man giver det.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 16:01

>Ja, jeg ville ikke selv gøre det.
>Tørfoderet vandrer meget langsomt igennem kroppen pga. det ekstremt store
>indhold af korn/ris (se engang på pakken),

Hallooo som om du ved hvor meget korn og ris der er i alle typer
tørfodder ? men jo hvis man fodrer med billigt tørfodder så har du nok
ret, men der er altså forskel, prøv eventuelt selv at læse på nogle
_forskellige_ pakker ! der er stor forskel på hvor fordøjeligt
tørfodder er, min hund kommer af med afføring 2-3 gange om dagen det
hober sig skam ikke op på nogen måde !

> [...]
>men jeg tror det. Da jeg var på BARF-kursus sagde han at en hund ikke kunne,

lærte i så på barfkurset at kødbakterier forsvinder på magisk vis hvis
det blandes med grøntsager og ris ? lærte i også at alt tørfodder har
samme fordøjelighed i hundens mave ?

> [...]
>Vores har stort set altid været frosset ned først, men jeg vil se om jeg kan
>finde ud af om man også bør fryse det før man giver det.

ok det må du lige spørge din barfguro om mit kød havde været
frosset ned kan jeg så fortælle, men hvor mange gange det har været
det før jeg købte det aner jeg naturligvis intet om, ligesom jeg
heller ikke ved hvor gammelt det er, osv osv det ved du heller ikke så
det kød du skaffer er der lige så stor rissiko i som der er i mit !

hvis man giver råt kød til sin hund er det at spille russisk rulette
med dens helbred, ligegyldigt hvad man blander kødet med, det er hvad
lægerne siger også. Jeg har lavet en stor fejl ikke at lytte til de
læger jeg har snakket med om det, det gør jeg så fra nu af ! men spil
du bare videre det er din egen sag at du tror at du er klogere end
dyrlægerne.

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 16:54

> [...]
> tørfodder ? men jo hvis man fodrer med billigt tørfodder så har du nok
> ret, men der er altså forskel, prøv eventuelt selv at læse på nogle

Hvor mange procent er der i det du fodrer med og hvilet mærke er det?

> der er stor forskel på hvor fordøjeligt
> tørfodder er, min hund kommer af med afføring 2-3 gange om dagen det
> hober sig skam ikke op på nogen måde !

Det er netop det det så gør. På BARF går hunden på toilettet een gang om
dagen. Når din hund går så meget på toilettet kan du jo netop se, at det er
lang tid om at blive fordøjet og sendes ud over flere omgange. BARF er ind
og så er det ud.

> lærte i så på barfkurset at kødbakterier forsvinder på magisk vis hvis
> det blandes med grøntsager og ris ?

Det har jeg aldrig skrevet. Det er lidt deprimerende at du sidder der og
råber når du s¨tydeligt slet ikke har læst hvad jeg har skrevet.

> heller ikke ved hvor gammelt det er, osv osv det ved du heller ikke så
> det kød du skaffer er der lige så stor rissiko i som der er i mit !

Jeg har absolut ingen anelse om det, men det er godkendt til menneskeføde og
det er tilstrækkeligt til mig.

> hvis man giver råt kød til sin hund er det at spille russisk rulette
> med dens helbred

Det er sjovt som du ser ting sort/hvidt. For to uger siden var din egen
definition af BARF perfekt og nu er alt der bare minder om BARF roden til
alt ondt.

Du er noget bedre til at kritisere andre end at modtage kritik og lære af
andre.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 18:00

>Jeg har absolut ingen anelse om det, men det er godkendt til menneskeføde og
>det er tilstrækkeligt til mig.

ja det er vist bare ikke godkendt at mennesker kan spise kødet råt vel
!

>Det er sjovt som du ser ting sort/hvidt. For to uger siden var din egen
>definition af BARF perfekt og nu er alt der bare minder om BARF roden til
>alt ondt.

ja jeg tog fejl, og indrømmer det !

>Du er noget bedre til at kritisere andre end at modtage kritik og lære af
>andre.

du kan da godt kritisere mig men sandheden er nu desværre bare at det
kød vi køber kan være propfyldt med farlige bakterier, det bliver der
ikke lavet om på ligegyldigt hvor meget du eller jeg kritiserer nogen,
eller ligemeget hvor meget vi diskuterer sådan er det jo bare desværre

og hvis din hund en dag bliver syg af det rå kød, så kan du ikke bruge
dine barfkurser til noget, det er jo bare en masse ordgejl fakta er at
kødet i kølediskene kan være farligt.

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 19:43

"Jimmy" <bla@bla.bla> wrote in message

> [...]
er
> lang tid om at blive fordøjet og sendes ud over flere omgange. BARF er ind

HOV - Du glemte vist at tage stilling til de to ovenstående punkter!

Hvad siger du til dem?

Mvh
Jimmy

Fra : bodil clausen

Dato : 25-12-04 16:57

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læger jeg har snakket med om det, det gør jeg så fra nu af ! men spil
> du bare videre det er din egen sag at du tror at du er klogere end

Hved du hvad "Punish The Deed, Not The Breed." det er simpelthen det værste
vrøvl du skriver nu, det er lidt mærkeligt at netop du som ellers går så
meget op i mad til hunden ikke har sat dig ind i barf fodring, for det har
du tydeligvis ikke, det er totalt nonsens det du skriver, sæt dig ind i barf
eller lad være med at kommenterer det.

Nå nej nu er jeg jo dum og ikke rigtig klog, for jeg mener ikke det samme
som dig.

med venlig hilsen

Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 02:45

> min hund kommer af med afføring 2-3 gange om dagen >det
> hober sig skam ikke op på nogen måde !

Husk at afføring er affaldsstoffer som hunden ikke kan bruge. Når han har
afføring 2-3 gange om dagen, betyder det også at der er meget i hans foder
han ikke kan udnytte.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:10

On Sat, 25 Dec 2004 02:45:10 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Husk at afføring er affaldsstoffer som hunden ikke kan bruge. Når han har
>afføring 2-3 gange om dagen, betyder det også at der er meget i hans foder
>han ikke kan udnytte.

eller også er det fordi han ikke har sådan en stor vom og store tarme
som andre større hunde har og måske æder han mere fordi han får
mere motion end andre tjae der er flere muligheder.

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:00

> eller også er det fordi han ikke har sådan en stor vom og store tarme
> som andre større hunde har

Ha ha...Ja det kan være men jeg tvivler *G*

og måske æder han mere fordi han får
> mere motion end andre tjae der er flere muligheder.

Vores hunde får 800 g mad om dagen og har et højt aktivitets nivau, men har
kun afføring 1 gang om dagen.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:49

On Sat, 25 Dec 2004 03:59:40 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Ha ha...Ja det kan være men jeg tvivler *G*

tjae jo mindre tarme og mave så skal det vel ud noget oftere hvis man
spiser meget det lydder da meget logisk i mine ører

ligesom hvis du nu har en kæmpeblære og jeg har en lille blære og vi
drikker om kap så skal jeg vel ud og tidde først ikke ?

>og måske æder han mere fordi han får
>
>Vores hunde får 800 g mad om dagen og har et højt aktivitets nivau, men har
>kun afføring 1 gang om dagen.

jaja så skal vi jo til at regne ud hvad jeres hunde vejer i forhold
til min og hvor meget mad de så får %vis osv og hvor meget er et højt
aktivitets nivau for din hund i forhold til min osv så det kan vi vist
ikke bedømme, når hundene er så forskellige som de ret sikkert er

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:37

> [...]
>
> ligesom hvis du nu har en kæmpeblære og jeg har en lille blære og vi
> drikker om kap så skal jeg vel ud og tidde først ikke ?

Ja ja Punish.... Jeg tror aldrig vi bliver enige, men sjov det er du i hvert
fald *LOL*

Mange hilsner

Karina

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 22:54

> eller også er det fordi han ikke har sådan en stor vom og store tarme
> som andre større hunde har

Hold da op - Du er jo lektor på Landbohøjskolen-materiale!

Forklaringen er jo simpelthen at hunden ikke kan forsøje alt det møg den får
ned.
Den gør det over lang tid og sender så lidt ud fordelt over hele dagen.
Med BARF fordøjer den perfekt og sender det ud på een gang.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 23:03

On Sat, 25 Dec 2004 22:54:10 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

> [...]
>Den gør det over lang tid og sender så lidt ud fordelt over hele dagen.
>Med BARF fordøjer den perfekt og sender det ud på een gang.

ok hr mavetarm professor, du undrer dig slet ikke over at _ingen_
dyrlæger andbefaler BARF vel ? måske der også er en forklaring på
det. Men det er jo nok bare alle dyrlægerne der er dumme, og dig der
er den kloge ikke

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 08:08

> [...]
> dyrlæger andbefaler BARF vel ? måske der også er en forklaring på
> det. Men det er jo nok bare alle dyrlægerne der er dumme, og dig der

Som skrevet før, bliver dyrlæge studernede undervist af Hills om ernæring.
Derfor er de også _meget_ tilbøjelige til at sige at hunde _skal_ være på
tørfoder hvis de skal være sunde og få alt det de har brug for.
På Dansk Barf Center har der f.eks. ALDRIG været en dyrlæge til foredrag om
barf.
Danske dyrlæger ved genneralt ikke meget om rå fodring og når man mangler
viden holder man sig til det man ved noget om.
Jeg siger ikke at dyrlæger er dumme, men jeg synes faktisk det er lidt meget
irriterende, at de ikke aner og vil sætte sig ind i Barf princippet, da
flere og flere skifter til den foder type.
Sjovt nok anbefaler dyrlæger ALTID det foder de selv har på hylderne når
snakken falder på mad....

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:37

On Sat, 25 Dec 2004 08:07:32 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Som skrevet før, bliver dyrlæge studernede undervist af Hills om ernæring.
>Derfor er de også _meget_ tilbøjelige til at sige at hunde _skal_ være på
>tørfoder hvis de skal være sunde og få alt det de har brug for.

nu er det jo ikke sådan at de studerende er små børn og dem fra hills
hjernevasker dem vel jeg fodrer ikke med hills, og jeg mener ikke
at det er et særlig godt fodder, men jo jeg syntes at de andbefaller
hills lige lovlig meget, men stadig ville det vare langt ude at sige
at hills har hjernevasket dem og at det så er derfor at de ikke
andbefaler barf.

>På Dansk Barf Center har der f.eks. ALDRIG været en dyrlæge til foredrag om
>barf.

nej det er der vel en grund til ikke

>Danske dyrlæger ved genneralt ikke meget om rå fodring og når man mangler
>viden holder man sig til det man ved noget om.

de ved netop at det kan være farligt og derfor råder de ikke folk til
at fodre barf ! det du siger er jo at dyrlægerne er uvidende , den
tror jeg ikke på, og det tror du nok heller ikke helt på selv vel

>Jeg siger ikke at dyrlæger er dumme, men jeg synes faktisk det er lidt meget
>irriterende, at de ikke aner og vil sætte sig ind i Barf princippet, da
>flere og flere skifter til den foder type.

ja og flere og flere skifter tilbage ! dyrlægerne sætter sig jo ikke
ind i noget som de ved på forhånd at kan bringe hundenes helbrred på
spil, hvis det havde været så godt havde de nok sat sig ind i det ikke

>Sjovt nok anbefaler dyrlæger ALTID det foder de selv har på hylderne når
>snakken falder på mad....

enig men det er jo fordi de vil tjene penge på lige det fodder de har,
det har altså ikke noget at gøre med at de skjuler at barfmetoden er
langt bedre bare fordi de ikke gidder, hvis det endelig var kunne de
også have kummefrysere hvor de solgte råt kød fra og tjente penge på
det ikke ! men de kan jo ikke forsvare det over for en kunde der
kommer tilbage med en syg hund, derfor andbefaler de det ikke.

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 09:52

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:

> nej det er der vel en grund til ikke

LOL

> de ved netop at det kan være farligt og derfor råder de ikke folk til
> at fodre barf ! det du siger er jo at dyrlægerne er uvidende , den
> tror jeg ikke på, og det tror du nok heller ikke helt på selv vel

Måske har mange dyrelæger gjort sig den erfaring at hvis folk ikke sætter
sig grundigt ind i Barffodring og følger det 110%, så kan hunden blive alvorligt
syg eller få mangelsygdomme. Det kan måske også værer at flere af dem
konkluderer som Punish, at man ikke nu om dage kan værer sikker på at få
kød af en kvalitet som er sikkert at fodre med råt.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 10:23

On Sun, 26 Dec 2004 09:52:04 +0100, "Pwh"
> [...]

>konkluderer som Punish, at man ikke nu om dage kan værer sikker på at få
>kød af en kvalitet som er sikkert at fodre med råt.

ja der bliver snakket så meget om de sygdomme vi selv kan få af kødet,
så det er faktisk helt godnat at fodre vores kæledyr med det råt, og
det med at sætte sig 110% ind i det, jammen det kan man jo ikke når
der er forskellige opskrifter over alt på nettet folk siger
forskellige ting som du lige har hørt siger nogen at man ikke skal
give ris, og andre giver ris, skal man koge en fisk eller ej osv så
kan man jo ikke være sikker på hvem der har ret så er det pludselig et
trosspørgsmål. Jeg har troet på det jeg syntes at lød rigtigt, og
indrømmer gerne at det var for dumt.

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 11:36

> [...]
> kan man jo ikke være sikker på hvem der har ret så er det pludselig et
> trosspørgsmål. Jeg har troet på det jeg syntes at lød rigtigt, og

Jeg har straks gemt dette indlæg hvor du selv skrev at du var dum
Nej, faktisk synes jeg på trods af at du nok har været lidt stædig i denne
diskussion at du faktisk er den der har over bevist mig mest.
Og når Karina's hunde åbenbart bøvler lige så meget/lidt med maven som
mine egne er der ikke for mig noget rigtigt godt argument for at Barfe.
Fair nok hvis man har en hund der ikke kan trives på alm god tørkost,
men mine køtere ser ud til at stortrives, så jeg føler at det er det sikre for dem.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:12

On Sun, 26 Dec 2004 11:36:17 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har straks gemt dette indlæg hvor du selv skrev at du var dum

haha jeg skrev DET ikke jeg ! men jeg kan godt finde på at lægge
sag an hvis du ikke siger undskyld inden onsdag kl 12

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 15:47

> [...]
>har gjort. Det har jeg så fået opklaret nu hvor jeg er blevet bekræftet
>i at man bør holde sig til tørfoder hvis man ikke sætter sig grundigt ind

der skal ikke meget til at bekræftige dig hva ? du er slet ikke blevet
bekræftiget i det på nogen måde !?

Jeg har da også hidtil givet råt kød ind imellem
>og ligesom Punish sluppet godt fra det, men det vil jeg undlade i fremtiden.

prøv nu at høre, der er INGEN forskel på at give råt kød blandet med
grøntsager og ris, eller at give råt kød og næste dag give tørfodder !
INGEN overhovedet, når man altså ser på rissikoen for hunden angående
at blive smittet med bakterier fra kødet. Hvad havde i tænkt jer at
grøntsagerne skulle på magisk vis få bakterierne til at forsvinde ?

min hund kommer af med sin afføring flere gange om dagen så det er
ikke sådan at fordi det rå kød er længere om at komme ud, at det så
bliver ophobet på mystisk vis i tarmene fordi jeg dagen efter har
givet tørfodder ?? det er jo total ulogisk at der skulle være forskel
! maden går en vej igennem tarmene, det er jo ikke sådan at fordi jeg
24timer efter at have givet råt kød nu giver tørfodder så skulle det
rå kød vende om i tarmene, og tænke nå nu skal vi slippe ekstra mange
bakterier løs ?

> [...]
>ser de ud til at sætte pris på.
>
>/Jens (som er sikker på at Jimmy ved hvad han snakker om)

og hvordan er du så sikker på det ? det jimmy siger er jo at
bakterierne i råt kød kun er farlige hvis man dagen efter fodrer med
tørfodder ? hvis man blander råt kød med ris og grøntsager så
forsvinder bakterierne ?? syntes du det lydder til at komme fra en
der ved hvad han snakker om ? hmm

hvis du vil peppe tørfodret op skal du bare koge det rå kød så
bakterierne dør, efter du har skåret kødet ud i tern der er til at
fordøje, det er den sikre vej til at undgå bakterierne

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 16:58

> prøv nu at høre, der er INGEN forskel på at give råt kød blandet med
> grøntsager og ris, eller at give råt kød og næste dag give tørfodder !
> INGEN overhovedet

Interessant påstand. Vil du ikke underholde os lidt med hvor du har din
viden fra og gerne dokumentere din påstand?

> [...]
> tørfodder ? hvis man blander råt kød med ris og grøntsager så
> forsvinder bakterierne ?? syntes du det lydder til at komme fra en

Det er overhovedet ikke det jeg har sagt. Du blander alting sammen i dit
hovede. Det første du skal forstå er at du IKKE har bare tilnærmelsesvis
fodret din hund efter BARF-princippet.
Når du har forstået det arbejder vi videre derfra.

> hvis du vil peppe tørfodret op skal du bare koge det rå kød så
> bakterierne dør, efter du har skåret kødet ud i tern der er til at
> fordøje, det er den sikre vej til at undgå bakterierne

Det er jeg ikke uenig med dig i.
På den måde får man dræbt de fleste bakterier og med sikkerhed dræbt alle
enzymer. En stor del af næringen fra protein og fedt bliver kogt ud og hældt
ud med vandet og tilbage har man en sikkert velsmagende mos, som hunden
sikkert vil elske men få meget lidt næring ud af.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 18:16

>Interessant påstand. Vil du ikke underholde os lidt med hvor du har din
>viden fra og gerne dokumentere din påstand?

nej underhold du hellere selv med hvordan grøntsager og ris dræber
bakterier i råt kød på mystisk vis det er dig der kommer med
påstande om at bakterierne ikke er farlige, bare fodringsmåden hedder
barf så er det vel også rimmeligt at du står for underholdningen her
ikke

> [...]
>ud med vandet og tilbage har man en sikkert velsmagende mos, som hunden
>sikkert vil elske men få meget lidt næring ud af.

det er total langt ude, der forsvinder meget få % af næringen ved at
koge kødet. Men hvis du mener andet vil jeg gerne se dokumentation på
det, det kunne være sjovt hvis du kunne bakke bare en af dine påstande
op med lidt beviser.

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 19:14

> nej underhold du hellere selv

Gerne, men dokumenter lige at fodringsmetoden er underordnet.

> det er total langt ude, der forsvinder meget få % af næringen ved at
> koge kødet

Dokumentation?

> Men hvis du mener andet vil jeg gerne se dokumentation på
> det, det kunne være sjovt hvis du kunne bakke bare en af dine påstande
> op med lidt beviser.

Gerne. Jeg synes du skal starte nu hvor jeg spurgte dig først og du så
forsøgte at kaste den tilbage på mig og på den måde undgå at erkende at du
har absolut intet at have dine påstande i andet end det ekstremt tynde
grundlag at din hund lige har været syg.

Mvh
Jimmy

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 02:56

> [...]
> koge kødet. Men hvis du mener andet vil jeg gerne se dokumentation på
> det, det kunne være sjovt hvis du kunne bakke bare en af dine påstande

Jeg har skrevet en forklaring på det i tråden fra Nana der hedder "
Hjemmelavet mad".
Prøv at læse den der.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 18:39

> der skal ikke meget til at bekræftige dig hva ? du er slet ikke blevet
> bekræftiget i det på nogen måde !?

Hvis jeg synes at det Jimmy skriver er lyder rigtigt så er jeg da blevet
bekræftiget i at det kan værer årsagen til at Pluto var blevet syg.

> [...]
> at blive smittet med bakterier fra kødet. Hvad havde i tænkt jer at
> grøntsagerne skulle på magisk vis få bakterierne til at forsvinde ?

Hvis Jimmy har ret i at tørfoder er længere om at passerer tarmen og at
kornindholdet giver højerer Ph-værdi i maven, så er der da en hvis logik
i Jimmys argumentation.

> [...]
> bliver ophobet på mystisk vis i tarmene fordi jeg dagen efter har
> givet tørfodder ?? det er jo total ulogisk at der skulle være forskel

Der er givetvis lavet undersøgelser omkring hvor lang tid de forskellige
typer foder er om at passerer systemet, det er sikkert ret nemt at måle.

> [...]
> tørfodder ? hvis man blander råt kød med ris og grøntsager så
> forsvinder bakterierne ?? syntes du det lydder til at komme fra en

Jeg har det klare indtryk at Jimmy har sat sig grundigt ind i Barf,
hvor det virker som at du baserer dig mere på fornemmelser og antagelser.
Men jeg vil da give dig ret i at der nu om dage nok er flere bakterier i kødet
end der var før i tiden, man hører jo også jævnligt om advarsler mod den ene
eller anden type kød/pålæg som folk skal skynde sig at destruerer/retunerer
fordi der er blevet fundet farlige bakterier i det. Så et langt stykke hen af
vejen synes jeg også dine argumenter mht bakterier holder vand, og dit indlæg
har da også gjort mig mere betænkelig ved at fodre med råt kød/fjerkræ,
som du så rigtigt skriver er det jo ikke beregnet på at vi selv spiser det råt.

> hvis du vil peppe tørfodret op skal du bare koge det rå kød så
> bakterierne dør, efter du har skåret kødet ud i tern der er til at
> fordøje, det er den sikre vej til at undgå bakterierne

Så er der vel ikke den store næringsværdi tilbage hvis det først er kogt.
Men Angel har i 2 dage levet på skånekost pgr dårlig mave, det var lavet
af kogt fisk med paste/ris og det var simpelthen det rene slik for hende
Selv min fede kat syntes at det smagte lækkert

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 18:48

>Jeg har det klare indtryk at Jimmy har sat sig grundigt ind i Barf,

ja der findes også folk der har sat sig grundigt ind i jehovas vidner
overbeviser de dig også ?

> [...]
>som du så rigtigt skriver er det jo ikke beregnet på at vi selv spiser det råt.

nej vi ville helt sikkert kradse af hvis vi spiste det råt godt
nok er hundenes maver seje, men der er jo også en grænse.

>Så er der vel ikke den store næringsværdi tilbage hvis det først er kogt.

selvfølgelig er der da det, det mister kun få % af proteinerne ved at
blive varmet op, det er nok snarre grøntsager der mister en del ved at
blive kogt

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 19:06

> ja der findes også folk der har sat sig grundigt ind i jehovas vidner
> overbeviser de dig også ?

Jeg tvivler på at deres argumentation ville virke særligt logisk/overbevisende
på sådan et "ikke troende menneske" som mig

> nej vi ville helt sikkert kradse af hvis vi spiste det råt godt
> nok er hundenes maver seje, men der er jo også en grænse.

Ja der bliver jo slået mere og mere på hvordan vi mennesker skal
sørge for at gennemstege alting, så mister det bare smagen.
Jeg foretrækker altså min andesteg lettere lyserød i kødet og min
hakkedreng skal sgu heller ikke værer gennemstegt

> selvfølgelig er der da det, det mister kun få % af proteinerne ved at
> blive varmet op, det er nok snarre grøntsager der mister en del ved at
> blive kogt

Det skal jeg have undersøgt nærmere, hvis de gode ting bare ender i vandet
er problemet vel ikke størrer end at man koger ris/paste med i det samme vand.
Det var sådan jeg lavede skånekosten til Angel, kogte fisk sammen med paste
og ris i det samme vand, så må det vel værer minemalt hvad der går til spild.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:27

On Sat, 25 Dec 2004 19:05:54 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tvivler på at deres argumentation ville virke særligt logisk/overbevisende
>på sådan et "ikke troende menneske" som mig

tjae det er jo ikke til at vide, men du forstår vel mit eksempel,
netop fordi folk har sat sig grundigt ind i et eller andet og er gode
til at komme med argumenter, så betyder det absolut ikke at det er
sandheden vel ?

> [...]
>Jeg foretrækker altså min andesteg lettere lyserød i kødet og min
>hakkedreng skal sgu heller ikke værer gennemstegt

det er nok fordi du ikke har prøvet at have salmonella endnu ikke
fordi jeg har haft det men kendte en der lå på hospitalet i 14 dage og
sked og brækkede sig konstant og på samme tid, uhm jeg tror nok at han
gennemsteger sit kød den dag i dag

> [...]
>og ris i det samme vand, så må det vel værer minemalt hvad der går til spild.

ja det var vel sådan man kogte suppe i gamle dage for at få det hele
med , har jeg hørt .

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 02:49

> prøv nu at høre, der er INGEN forskel på at give råt kød blandet med
> grøntsager og ris, eller at give råt kød og næste dag give tørfodder !

Altså Punish... Hvis du tror at Barf er en blanding af råt kød, grøntsager
og RIS... Ja så ved du da vist ikke hvad du snakker om...Undskyld at jeg
siger det.
Ris hører bestemt ikke med i barf, da det forhøjer PH værdien i maven og gør
at hunden ikke kan førdøje ben.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:15

On Sat, 25 Dec 2004 02:49:22 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>siger det.
>Ris hører bestemt ikke med i barf, da det forhøjer PH værdien i maven og gør

jaja de opskrifter jeg har set stod der nu 33% af ris grøntsager og
kød, ris der er kogt helt i bund er noget af det der er lettest at
fordøje for en hund, jeg blev desuden rådet til at give ris der var
kogt sådan her den anden dag da jeg var hos dyrlægen

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:04

>ris der er kogt helt i bund er noget af det der er lettest at
> fordøje for en hund, jeg blev desuden rådet til at give ris >der var
> kogt sådan her den anden dag da jeg var hos dyrlægen

Ja det er helt rigtig ( for en gangs skyld er vi enige )at de er lette at
fordøje. Derfor bliver de jo også brugt som skåne kost. Problemet er bare,
at der ikke er særligt meget i ris som hunden kan udnytte.
Men jeg giver også udkogte ris når hundene er syge med dårlig mave. Men de
taber sig også meget i den periode, netop fordi ris ikke indeholder særligt
meget de kan bruge.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 22:41

Karina wrote:

> Men jeg giver også udkogte ris når hundene er syge med dårlig mave.
> Men de taber sig også meget i den periode, netop fordi ris ikke
> indeholder særligt meget de kan bruge.

Vil det sige at dine hunde render rundt og får dårlig mave på trods
af at de bliver fodret efter Barf princippet, nu sad jeg lige og fik det
indtryk at de så fik en mave der kunne klarer hvad som helst
Tyson der kun er blevet fodret med tørkost har da kun haft rigtig
dårlig mave en gang i sit knap 3 år lange liv. Og Angel som også
lever af tørkost har kun haft dårlig mave 2 dage på 10 mdr.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 08:25

> [...]
> dårlig mave en gang i sit knap 3 år lange liv. Og Angel som også
> lever af tørkost har kun haft dårlig mave 2 dage på 10 mdr.

Hej Jens

Nu er det ikke sådan at mine kræ render rund med dårlig mave hele tiden
Men Tyson som jo er en blanding, har bare haft en meget voldsom mave
infektion. Vi gav han ikke Barf da han var lille. Da han var 4 måneder blev
har ramt af en ukendt infektion som gjorde at han kastede op hver dag i en
måned. Efter det gik vi på Barf og har har så været syg 1 gang efter.
Dyrlægerne kan ikke finde ud af hvad der er galt med ham, men sidst da han
var syg ( det varede 4 dage ) fik vi konstateret forhøjet levertal og kom på
lever diæt og medicin. Efter det ( i Juli ) har der ikke været det mindste.
Vi er på Barf igen og der er no problems.

Aaliyah er vokset op på barf siden hun var 3 uger og hende er der heller
ikke noget med.

Vi kommer meget i Bernstoff parken og der er hundene jo udsat for mange
bakterier, og det sker at de får tynd mave en dag eller to. Nu er jeg meget
pylret og lige så snart afføringen er lidt tynd kommer de på skånekost.

Men jeg er 100% sikker på, at Tyson stadig ville være meget syg hvis han fik
tørfoder.

Vi gav jo Olivers til han var 5 måneder og det resulterede i at den lille
hvalp drak op til 2,5-3 L vand om dagen. Jeg troede faktisk at han enten
havde sukkersyge eller at der var noget galt med hans nyrer, men alle prøver
var negtive. Da han startede på Barf holdte han på med at drikke fra den ene
dag til den anden.

Maven kan også klare det meste, men når der er sygdom i luften rager de det
altid til sig.

Dyrlægen mener at vi bare har været uheldige med at de er så modtagelige. De
ved at vi giver Barf og synes at vores hunde ser perfekte ud.

Men alt i alt er de altså sunde og stærke...

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:44

On Sat, 25 Dec 2004 08:25:09 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>lever diæt og medicin. Efter det ( i Juli ) har der ikke været det mindste.
>Vi er på Barf igen og der er no problems.

endnu, som du selv skrev nogle spiser tatar i flere år før det går
galt, du kan umuligt vide hvornår eller om det går galt med det rå
kød, du kan kun læne dig op af hvad du har læst og hørt

>Aaliyah er vokset op på barf siden hun var 3 uger og hende er der heller
>ikke noget med.

endnu

> [...]
>
>Men jeg er 100% sikker på, at Tyson stadig ville være meget syg hvis han fik

og hvordan kan du så være det ?

> [...]
>dag til den anden.
>
>Maven kan også klare det meste, men når der er sygdom i luften rager de det

og sygdommene kommer aldrig fra det rå kød, men fra alle de andre
hunde ikke ? hmmm

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 11:56

> og hvordan kan du så være det ?

Fordi jeg som jo skriver var vidne til hans sygdomsforløb og hans vand
drikning.

> og sygdommene kommer aldrig fra det rå kød, men fra alle de andre
> hunde ikke ? hmmm

Ja min dyrlæger mener ikke at der er noget galt i vores måde at fodre på. De
kan også godt se, at han har fået det _meget_ bedre siden han er kommet på
Barf.
De ting de har haft med maven udover Tyson langvarige sygdom har ALDRIG
været alvorlige, og derfor har vi hver gang fået at vide, at de har tilraget
sig virus fra andre hunde.
Min dyrlæge går ikke ind for barf ( de ved ikke rigitg noget om det, og jeg
er sikker på, at de nok skulle give det skylden hvis de var i tvivl om hvad
hunden fejlede. ).

Mange hilsner

Karina

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:12

> jaja de opskrifter jeg har set stod der nu 33% af ris grøntsager og
> kød.

Jeg ved godt, at der er nogle som giver ris i deres barf mad, men fodrer du
efter rå ben princippet, giver man IKKE ris.
De gang hvor vores hund fik ris og ben samme dag, endte det altid med at han
kastede ufordøjet ben op.
Så lærte vi det om rå ben og ris, og siden har der ikke været nogle
problemer.
Men da en hund jo er en carnivore og til dels en planteæder ( da de jo
spiser det der er i byttedyrets mave og nedfalden frugt ) er ris og andre
kornprodukter, samt kartofler og pasta ikke en naturlig del af dens føde
kilde og derfor mener jeg heller ikke at den på barf skal have det. ( men ja
jeg ved at der er delte meninger )

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:45

On Sat, 25 Dec 2004 04:11:53 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Jeg ved godt, at der er nogle som giver ris i deres barf mad, men fodrer du
>efter rå ben princippet, giver man IKKE ris.

ok så er der altså flere forskellige former for BARF ? hmm nå jeg er
heller ikke specialt intereseret i det faktisk, jeg koger kødet
fremover så er jeg på den sikre side

> [...]
>kilde og derfor mener jeg heller ikke at den på barf skal have det. ( men ja

ja det kan vi også blive enige om netop at der er delte meninger, og
nu har jeg så valgt at holde mig til dyrlægernes mening, og da jeg "og
andre" ikke kan være sikker på at skaffe råt kød af sikker kvalitet så
lader jeg helt være med at give råt kød

hvis jeg kunne skaffe råt friskslagtet kød ville jeg godt fodre min
hund med det men det kan jeg ikke så derfor er det slut

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 03:04

> [...]
> peppe den ensformige tørkost op med uden at gamble med hundens helbred.
> Hvordan med fisk, jeg giver dem jævnligt en dåse tun i deres tørkost og

Hej Jens

Du kan godt give tun fra dåse sammen med tørfoder. Det er jo det samme du
gør, når du giver skånemad og skal skifte langsomt over til tørfoder igen.
Grunden til at man fryser frisk fisk er, at der kan leve parasitter i fisken
og de dør ved frost.
Jeg ville ellers give lidt kyllingepølse ( fra Aldi. De er billige der
*S* ), da mange på Barf også bruger dem som godbidder, da der er
kornprodukter i alm kiks.
Ellers kan du give lidt torskerogn ( det går jo også ind under skånekost og
kan blandes med tørfoder. )

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 22:03

Karina wrote:

> [...]
> tørfoder igen. Grunden til at man fryser frisk fisk er, at der kan
> leve parasitter i fisken og de dør ved frost.

Er bakterierne da slået ihjel i dåsefisk ???
Den fisk jeg gav Angel som skånekost kogte jeg først,
hun bliver garanteret muggen når hun skal på normalkost igen

> [...]
> kornprodukter i alm kiks.
> Ellers kan du give lidt torskerogn ( det går jo også ind under
> skånekost og kan blandes med tørfoder. )

Ok, kyllingepølser og torskerogn er røget på indkøbslisten
til turen i Aldi imorgen

/Jens

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:57

> Er bakterierne da slået ihjel i dåsefisk ???
> Den fisk jeg gav Angel som skånekost kogte jeg først,
> hun bliver garanteret muggen når hun skal på normalkost igen

Hej Jens

Dåse fisk er jo behandlet ( ikke rå ), så jeg vil mene, at der er minimal
chance for skadelige bakterier. Tun på dåse spiser vi jo også selv ( hvis vi
da kan li fisk ) og det tager vi jo ikke skade af.

Jeg går ikke ind for behandlet mad så hoved måltid. Der går jo en masse
vigtige proteiner, mineraler, enzymer og antioxidanter tabte, så giv det som
et tilskud til deres normale mad. Ikke som hoved delen af et måltid.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 22:36

Karina wrote:

> [...]
> minimal chance for skadelige bakterier. Tun på dåse spiser vi jo også
> selv ( hvis vi da kan li fisk ) og det tager vi jo ikke skade af.

Det kan der værer noget om, jeg holder da selv meget af tunsalat
og kan ikke mindes at jeg er blevet sug af det.

> [...]
> masse vigtige proteiner, mineraler, enzymer og antioxidanter tabte,
> så giv det som et tilskud til deres normale mad. Ikke som hoved delen

De får det også kun som smagsforbedring af tørkosten,
dvs 1/2 dåse pr hund i deres normalfoder (tørkost).

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 22:32

On Sat, 25 Dec 2004 22:03:29 +0100, "Pwh"
> [...]

>hun bliver garanteret muggen når hun skal på normalkost igen

>Ok, kyllingepølser og torskerogn er røget på indkøbslisten

ok ikke for at blande mig for meget men kyllingepølser fra aldi har
altså ikke meget med kylling at gøre du kan nok ikke finde noget med
flere tilsætningsstoffer og biprodukter i

Fra : Pwh

Dato : 25-12-04 22:46

> ok ikke for at blande mig for meget men kyllingepølser fra aldi har
> altså ikke meget med kylling at gøre du kan nok ikke finde noget med
> flere tilsætningsstoffer og biprodukter i

Næh, de er lavet af maskinudbenede kyllingeskrog, jeg spiser det ikke selv
da jeg synes det lyder en tand for ulækkert. Men nu skrev karina jo også lidt,
jeg har ikke tænkt mig at stopfodre dem med det
De får da også tit en klat billig leverpostej i deres mad, det er sikkert lige så
fyldt med tilsætningsstoffer som en kyllingepølse.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 08:12

> [...]
lige så
> fyldt med tilsætningsstoffer som en kyllingepølse.

Jeg ved godt, at det ikke er det mest lækre produkt, men hundene elsker dem.
Vi bruger dem til træning i bitte små tern. Desuden ville Jens jo bare gerne
give dem noget de kan li og der falder kyllingepølser under, det er jo ikke
fordi de skal leve af dem.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:39

On Sat, 25 Dec 2004 08:11:48 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>give dem noget de kan li og der falder kyllingepølser under, det er jo ikke

ja det må han da helt selv om jeg nævner bare hvor dårlig kvalitet det
er, for på sådan en pakke kan man i forhold til det rå kød læse
direkte på pakken hvor dårligt det er, folk må da selv om hvad de
fodrer med jeg nævner det jo bare

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 09:54

> [...]
> er, for på sådan en pakke kan man i forhold til det rå kød læse
> direkte på pakken hvor dårligt det er, folk må da selv om hvad de

Vil det sige at du aldrig giver Pluto noget med tilsætningsstoffer i,
eller for den sags skyld selv spiser den slags.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 10:19

On Sun, 26 Dec 2004 09:54:27 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Vil det sige at du aldrig giver Pluto noget med tilsætningsstoffer i,
>eller for den sags skyld selv spiser den slags.
>
>/Jens

jeg ville lyve hvis jeg sagde aldrig, men jeg gør hvad jeg kan for at
undgå det, hvis folk giver ham en pølse en gang imellem er det da ok
men jeg køber det ikke selv til ham

og hvad jeg selv æder er jo en helt anden sag

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-04 20:15

> Jeg har hele tiden været tilhænger af barf

Naturligvis. No pun intended

> men pointen i at jeg skriver barf er at
> problemet kom efter han sidst fik råt kød som han ellers har fået
> flere gange om ugen i over 2 år.

BARF går ikke ud på råt kød et par gange om ugen. Det er hver dag.
BARF simulerer ulvens spisevaner, og de får udelukkende råt kød og de
grøntsager de får er fra et byttes mave.

> Men det har jo selvfølgelig fået mig til at tænke over det hele, og
> jeg kan se at barf som jeg og andre fodrer ikke er vejen frem
> overhovedet !

Jeg kan ikke se at det at din hund har det skidt og har problemer med maven
skyldes BARF. Som jeg tolker dit indlæg får han ikke mad efter BARF-metoden
men tørfoder for at være sikker på han får det vigtigste og så kød ved siden
af.
Hvordan fodrer du?

> [...]
> har været bevaret under, hvilke kemikalier eller hormoner koen grisen
> kyllingen har fået, hvilket land kødet er fra osv osv .

Det er rigtigt, men det er jo det du selv spiser og du klarer det jo fint.
Jeg tvivler på en menneskemave der har en højere pH-værdi skulle være mere
stabil end en hundemave med pH-værdi på 1 (pH-værdi på 1 er koncentreret
saltsyre).

> Det er gået
> godt for min hund indtil nu, lige indtil den sidste pakke kød, "og nej
> det var ikke hakkekød det har han aldrig fået"

Hakkekød er perfekt. Bedst er det hvis det er på 20% fedt eller mere.

> Aldrig mere barf til min hund, med mindre det er friskslagtet, og så
> skal man jo kende en eller anden landmand

Eller tage op på barf centeret www.barf.dk hvilket vi gør da rensdyr mm ikke
lige er til at få fat på.
De blender også knogler med hvilket giver vores hunde den kalk de har brug
for.

> Det er så hvad jeg har lært på den dyre måde i dag, ville bare lige
> dele det med jer, God jul

Altid rart med andres erfaringer.
Men vil du ikke fortælle hvad hans ugentlige kost plejede at være?

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 20:41

On Thu, 23 Dec 2004 20:15:04 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

> [...]
>BARF simulerer ulvens spisevaner, og de får udelukkende råt kød og de
>grøntsager de får er fra et byttes mave.

ja det har du ret i, men det er ikke pointen i det jeg skriver,
faktisk er pointen at barf går ud på at hunden får _friskt_ råt kød.

>Jeg kan ikke se at det at din hund har det skidt og har problemer med maven
>skyldes BARF.

problemerne skyldes det rå kød han har fået og barf består af bla råt
kød, min sammensætning af tørfodder den ene dag og råt kød den næste
har intet med det at gøre så ville han jo nok have blevet syg noget
før når han har fået det sådan i over 2 år og været sund og rask.
Problemet er det rå kød som man kan skaffe hvis man ikke lige kender
en der slagter selv

Som jeg tolker dit indlæg får han ikke mad efter BARF-metoden
>men tørfoder for at være sikker på han får det vigtigste og så kød ved siden
>af.
>Hvordan fodrer du?

det er irelevant jeg pointerer bare at kødet der fås i dag kan og
mange gange er propfyldt med bakterier som hunde kan blive syge af

> [...]
>stabil end en hundemave med pH-værdi på 1 (pH-værdi på 1 er koncentreret

jeg spiser jo ikke kødet råt vel

>Hakkekød er perfekt. Bedst er det hvis det er på 20% fedt eller mere.

haha laver du sjov ? hakkekød er ekstremt propfyldt med bakterier det
ved alle da

> [...]
>for.

>Altid rart med andres erfaringer.
>Men vil du ikke fortælle hvad hans ugentlige kost plejede at være?

du har ikke forstået min pointe, jeg skriver at kødet er fyldt med
bakterier nogle farligere end andre,den ugentlige kostplan er
irelevant

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-04 20:51

> du har ikke forstået min pointe, jeg skriver at kødet er fyldt med
> bakterier nogle farligere end andre,den ugentlige kostplan er
> irelevant

Jeg har forstået din pointe og jeg konkluderede allerede før du skrev det at
du gav tørfoder.
Det er både normalt og forventeligt at det skal gå galt.

Jeg vil foreslå at du læser f.eks. Dr. Billinghursts bøger omkring BARF

Hvis du kan konkludere at det er irrelevant med kostplanen burde du også
vide at man ikke blander to slags diametralt modsatte fodertyper.

Jeg vil gerne komme med endnu en "forudsigelse": Du har aldrig læst en bog
om BARF.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 21:55

> [...]
>vide at man ikke blander to slags diametralt modsatte fodertyper.
>
>Jeg vil gerne komme med endnu en "forudsigelse": Du har aldrig læst en bog

jeg har fodret med råt kød i lang tid, og giver nu bare min erfaring
videre, så kan folk lytte til det eller lade være ! og nej jeg har
ikke læst "doktorens" bog, men jeg har lyttet til dyrlægerne, som jeg
skulle have gjordt for længe siden.

og nej problemet er ikke tørfodder den ene dag og råt kød den anden !
så ville problemet have kommet for lang tid siden ! problemet er at
noget af det rå kød man kan købe er ekstremt fyldt med bakterier som
selv hunde ikke kan tåle .

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 02:59

> [...]
> har intet med det at gøre så ville han jo nok have blevet syg noget
> før når han har fået det sådan i over 2 år og været sund og rask.

Mange mennesker spiser jo også rå øg på tatar og har gjort det årevis uden
at blive syge, men pludselig en dag er de uheldige og får samonella...
Så det agument holder ikke vand!

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:30

On Sat, 25 Dec 2004 02:59:06 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

>Mange mennesker spiser jo også rå øg på tatar og har gjort det årevis uden
>at blive syge, men pludselig en dag er de uheldige og får samonella...
>Så det agument holder ikke vand!

du har misforstået mig ! det er jo netop det jeg mener, at jeg ligesom
tartarspiseren pludselig er rendt ind i noget giftigt kød efter 2 år
og så blev hunden syg. Det er jo netop det jeg mener man kan ikke vide
hvornår man får det giftige tartar eller kylling eller svinekotelet
osv så vi er jo enige

og netop fordi man ikke kan vide hvornår man render ind i det giftige
kød er jeg stoppet med at give råt kød

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 04:25

> [...]
> osv så vi er jo enige
>
> og netop fordi man ikke kan vide hvornår man render ind i det giftige

Det jeg mener er, at man godt kan have gjort noget i lang tid, som faktisk
ikke er godt, men man har været heldig...Pludselig en dag klapper fælden og
det går galt.
Jeg mener stadig, at det ikke er en god idé at skifte mellem tørfoder og råt
kød, da det tager op til 24 timer før mavesyrens PH værdi falder helt ned
igen.
Sådan som jeg ser det, er det en blanding af måden at fodre på og at der har
været nogle bakterier i kødet, som ville have været uskadelige hvis man ikke
blandede de to foder metoder.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 21:56

On Sat, 25 Dec 2004 04:24:48 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>været nogle bakterier i kødet, som ville have været uskadelige hvis man ikke

tjae eller også ville de bakterier der var i det kød min hund spiste,
have slået en barfædende hund ud også ? det kan du umuligt vide, jeg
tager under alle omstændigheder ikke chansen mere, jeg lytter til
dyrlægerne fra nu af, så må andre selv om hvad de gør

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-12-04 22:44

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> Mange mennesker spiser jo også rå øg på tatar og har gjort det årevis uden
> at blive syge, men pludselig en dag er de uheldige og får samonella...
> [...]

Ja, netop. På grænses af off-topic:

Jeg boede i Belgien i to år. Hver dag gik jeg hen på en lilel cafe og åd
tartar med rå æg. Ok, måske ikke hver dag, men nok i hvertfald tre gange om
ugen i frokostpausen. Jeg blev aldrig syg af det. En måned efter jeg var
kommet hjem til dk, var der tre elever fra min skole, der blev alvorligt
syge af tartaren på det sted. Faktisk så alvorligt at den ene, en ung fyr,
døde af det. Måske var den lige præcis for gammel den dag, måske var de bare
ikke særligt modstandsdygtige.
Det jeg mener er... Jeg kan godt gå på line hver dag, men selvom det er gået
fodt i flere år, så kan jeg stadig godt falde en dag.

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-04 23:00

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
gået
> fodt i flere år, så kan jeg stadig godt falde en dag.

Præcis, Nana! Præcis. Det er det vi forsøger at forklare mr. Black/White,
men da det er en gråzone kan det ikke passe ned i hans æsker og må som deraf
følger være et falsk udsagn.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 25-12-04 23:11

> [...]
>men da det er en gråzone kan det ikke passe ned i hans æsker og må som deraf

undskyld hr professor, jeg undrer mig bare stadig lidt over at du
ikke har overbevist Den danske dyrlægeforening og Landbohøjskolen om
at Barf er vejen frem, det undrer mig meget at så mange dyrlæger kan
være så dumme, når du jo sidder med den gyldne løsning hmm

Husk nu at bare fordi der er et par stykker i dette forum som trods
alt ikke representerer et særligt stort udsnit af den ½million
hundeejere der er herhjemme, der giver dig ret i hvad du fyrer af, så
betyder det altså ikke at det ikke er noget meningsløst, udokumenteret
ordgejl vel .

Fra : Karin

Dato : 26-12-04 01:04

> [...]

> at Barf er vejen frem, det undrer mig meget at så mange dyrlæger kan
> være så dumme, når du jo sidder med den gyldne løsning hmm

Grunden til at dyrlægerne ikke anbefaler barf-fodring er simpelthen
PENGE! De kan tjene mange penge på at sælge tørkost men de kan ikke
tjene noget ved at anbefale barf!

Karin

Fra : Karina

Dato : 25-12-04 08:27

> Grunden til at dyrlægerne ikke anbefaler barf-fodring er simpelthen
> PENGE! De kan tjene mange penge på at sælge tørkost men de kan ikke
> tjene noget ved at anbefale barf!

Lige mine ord

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:47

On Sun, 26 Dec 2004 01:04:29 +0100, Karin <ran_slirp_a@get2net.dk>
wrote:

>Grunden til at dyrlægerne ikke anbefaler barf-fodring er simpelthen
>PENGE! De kan tjene mange penge på at sælge tørkost men de kan ikke
>tjene noget ved at anbefale barf!
>
>Karin

de kunne da bare have en kummefryser til at stå og sælge råt kød ! det
kan da ikke være så svært vel, det gør få dyrhandlere da, nej grunden
er at de ikke kan forsvare at folks hunde bliver syge og måske dør pga
det rå kød de har solgt

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 10:04

> de kunne da bare have en kummefryser til at stå og sælge råt kød ! det
> kan da ikke være så svært vel, det gør få dyrhandlere da,

Der må jeg nok holde med Punish, hvis det var pgr penge tror jeg da at
dyrelægerne glade kastede sig over Barf og solgte det. Der er da intet nu om
dage der er penge i som alternativ og sund kost, folk betaler gerne formuer
for noget som de tror er sundt for dem eller deres hunde.
At dyrelægerne så tjener godt på at sælge tørkost er der nok ingen tvivl om,
men det er altså et marked der er stor konkurence på, specielt efter at folk
får øjnene op for at handle den slags over nettet.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 12:00

> [...]
folk
> får øjnene op for at handle den slags over nettet.

Ok... Dyrlæger kan ikke bare give sig til at sælge Barf, da de skal
godkendes af sundhedsmyndighederne fordi det er råt kød de sælger. Det vil
sige, at der er flere 100 ting som skal være i orden, om ÈN af dem er, AT
DER IKKE MÅ KOMME HUNDE ( DYR ) I SAMME RUM PGA. BAKTERIER ( FRA
HUNDEN )!!!!!!!
Derfor kan dyrlæger ikke bare sælge Barf!!!!

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 12:15

Karina wrote:
> [...]
> BAKTERIER ( FRA
> HUNDEN )!!!!!!!
> Derfor kan dyrlæger ikke bare sælge Barf!!!!

Det argument holder ikke helt, det er da den nemmeste sag i verden at lave sig
et anneks hvor de opbevarede deres kød. Som jeg har forstået det på Jimmy
taler vi jo her om frosset kød, det kræver ikke det vilde af lagerpladsen,
dyrelægerne har da sikkert en del forordringer fra sundhedsmyndighederne
som de skal overholde i forvejen, så det tror jeg ikke på er grunden.
Er det kun dig og Jimmy der Barfer her i gruppen, jeg synes ligesom kun
at det er jer to der har forsvaret den fodringsmetode.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 15:05

> [...]
> Er det kun dig og Jimmy der Barfer her i gruppen, jeg synes ligesom kun
> at det er jer to der har forsvaret den fodringsmetode.

Jeg vil se om jeg kan finde ud af hvad reglerne helt præsis siger om
opbevaring. På dansk Barf center ligger alt maden jo også i store kumme
frysere, men der må ikke komme hunde i i rummet i følge
sundhedsmyndighederne.
De fleste dyrlæger udnytter alle de lokaler de har, og det er ikke bare lige
til, at lave et rum, som opfylder kravene.

Nej det er ikke kun os som Barf´er her i gruppen. Der er flere, men jeg ved
ikke hvad de hedder, da jeg bare læser indlægene og ikke går så meget op
hvem der skriver
Jeg ved at Marie som har kennel Kiplers også giver Barf, og har en _meget_
stor viden omkring emnet. Desværre skriver hun ikke så meget herinde mere

Det er hende jeg lærte om Barf fra først.
Lene fra Kennel Urbrand som også skriver herinde Barf´er også og har også en
stor viden omkring dette.
Jeg ville også ønske, at nogle af de folk som Barf´er ville skrive lidt mere
omkring dette emne, da det jo er rart, at få nogle forskelling synspunkter.

Du kan prøve at gå ind på disse link hvis du vil vide mere om hvordan man
barfer...Altså selvom jeg ved det ikke er noget for dig, så kan det jo godt
ske at du kan lære noget

http://www.barfworld.com/

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:15

On Sun, 26 Dec 2004 12:00:15 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>DER IKKE MÅ KOMME HUNDE ( DYR ) I SAMME RUM PGA. BAKTERIER ( FRA
>HUNDEN )!!!!!!!
>Derfor kan dyrlæger ikke bare sælge Barf!!!!

jo hvis det er frossent må de godt det gør de da andre steder i visse
dyrhandleere, så hvis det var for pengenes skyld kunne de også sagtens
stille en kummefryser op i baglokalet

Fra : Jimmy

Dato : 26-12-04 01:33

> [...]
> at Barf er vejen frem, det undrer mig meget at så mange dyrlæger kan
> være så dumme, når du jo sidder med den gyldne løsning hmm

Det er skam den gyldne løsning, men dyrlægerne bliver ikke rige af at
promovere den.
Samtidig ved de intet om det, for da de bliver undervist af Hill's får de
naturligvis intet kendskab til det.

Se nedenstående artikel fra Politiken:

http://politiken.dk/visartikel.asp?PageID=328260

Selv du bør kunne se at der er noget helt galt og at dine dyrlæger ikke er
så upartiske og troværdige som du gerne ville have de var.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 09:51

On Sun, 26 Dec 2004 01:33:02 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message
>deraf

>Det er skam den gyldne løsning, men dyrlægerne bliver ikke rige af at
>promovere den.

de kunne jo bare sælge det hvis de ville, argumentet holder slet ikke

>Samtidig ved de intet om det, for da de bliver undervist af Hill's får de
>naturligvis intet kendskab til det.

tror du virkelig ikke at de lærer om faren ved at give råt kød ? jeg
ved godt at hills betaler deres kurser men de bliver altså ikke
hjernevaskede vel, det er trods alt en længervarende uddannelse og jeg
tror ikke at de er helt dumme derinde

nej de andbefaler ikke råt kød fordi de ved at det kan være farligt,
længere er den ikke

> [...]
>
>Selv du bør kunne se at der er noget helt galt og at dine dyrlæger ikke er
>så upartiske og troværdige som du gerne ville have de var.

de ville også kunne tjene penge på at sælge råt kød hvis de ville

Fra : Jimmy

Dato : 26-12-04 09:56

> de kunne jo bare sælge det hvis de ville, argumentet holder slet ikke

Sjovt at du taler om at mine argumenter ikke holder.

Det er jo dig der quote fucker og klipper alt det væk, som er for svært for
dig at svare på og derved undgår at skulle tage stilling.

/Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 10:06

> tror du virkelig ikke at de lærer om faren ved at give råt kød ? jeg
> ved godt at hills betaler deres kurser men de bliver altså ikke
> hjernevaskede vel,

Noget ved folkene fra Hill's vel også om fodring af hunde )

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 10:22

On Sun, 26 Dec 2004 10:05:51 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Noget ved folkene fra Hill's vel også om fodring af hunde )
>
>/Jens

ja lidt ved de vel, ellers havde de nok ikke blevet lukket ind på
landbohøjskolen

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 11:41

> ja lidt ved de vel, ellers havde de nok ikke blevet lukket ind på
> landbohøjskolen

Arrh, når de har haft lukket dig og Pluto ind,
så lukker de vel hvem som helst ind

/Jens (som ikke kunne nærer sig)

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 12:12

Til Jens

Jeg mener ikke at Barf er et vidunder middel som gør at hundene ikke kan
blive syge. Nogle hunde har et dårligt immunforsvar og sådan er det. Tyson
har aldrig haft et stærkt immunforsvar, men det er blevet bedre på Barf. Han
er også blevet meget flottere i pelsen og han har INGEN tandsten eller
dårlig ånde ( det tager de kødfulde ben sig af ).
Som sagt kommer vi RIGTIG meget blandt andre hunde og hunde slikker jo
hinanden i mundvigene og rumpen, så det kan ikke undgå, at de bliver smittet
med noget engang imellem.
Mine hunde er ALDRIG blevet syg af det kød de har fået!!! Og de har fået
meget forskellig.

Med Barf får hunden rent kød, som vi også kunne spise hvis vi ville, og på
tørfoder får de det affald der kommer fra menneske mad og som mennesker
ville røre.

Hvis du er interesseret i at lære noget mere om forskellen på Barf og
tørfoder så sig til.
Så har jeg en bog du skal læse.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 26-12-04 12:28

Karina wrote:
> [...]
> bedre på Barf. Han er også blevet meget flottere i pelsen og han har
> INGEN tandsten eller dårlig ånde ( det tager de kødfulde ben sig af ).

Jeg skrev det også mere for at drille lidt, det er gas, du kan tage det )

> [...]
> smittet med noget engang imellem.
> Mine hunde er ALDRIG blevet syg af det kød de har fået!!! Og de har

Der er du nok lidt ude i noget religion, du kan da ikke vide 100% at dine
hunde ikke har haft dårlig mave af noget kød de har fået.

> Med Barf får hunden rent kød, som vi også kunne spise hvis vi ville,

Også råt, det er jo det Punish prøver at trænge igennem med når i drager
paraller mellem hvad vi kan spise og hvad hunden kan tåle.
Skal i bruge den slags sammenligninger bør i da i det mindste gå på
en kur hvor i spiser det samme kød som i giver jeres hunde RÅT,
lad os bare sige en mds tid eller sådan

> og på tørfoder får de det affald der kommer fra menneske mad og som
> mennesker ville røre.

Affald er da ikke et pænt ord, der er vist strammet en hel del op for hvad
slags kød der må bruges i tørfoder nu om dage.
Meget af det som mine medmennesker spiser opfatter jeg da også som affald,
(indvolde feks.), det gør det jo ikke dårligt som hundemad.

> Hvis du er interesseret i at lære noget mere om forskellen på Barf og
> tørfoder så sig til.
> Så har jeg en bog du skal læse.

Ellers tak skal du have, men alene økonomien i Barf kommer til at udelukke
det for mine hunde. Som jeg før har skrevet, kan det ikke værer meningen
at mine vuffere skal leve dyrere end jeg selv gør, der må værer grænser for
galskaben så længe de trives fint på Olivers.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 15:15

> Jeg skrev det også mere for at drille lidt, det er gas, du kan tage det
)

Jeg kunne heller ikke forstå det
Du virker meget fornuftig og hvis du troede at det var et vidunder middel,
havde jeg godt nok fejl bedømt dig *SS*

> Der er du nok lidt ude i noget religion, du kan da ikke vide 100% at dine
> hunde ikke har haft dårlig mave af noget kød de har fået.

Jeg kan godt følge dine tanker, men de er i hvert fald aldrig blevet rigtig
syge. Måske har det været kødet engang imellem når de har haft tynd mave,
men vi mennesker bliver jo altså også dårlige af noget af det vi spiser og
får tynd mave en dag eller to.

> [...]
> Skal i bruge den slags sammenligninger bør i da i det mindste gå på
> en kur hvor i spiser det samme kød som i giver jeres hunde RÅT,

Ha ha ja god appetit
Nej helt ærlig, vi mennesker kan ikke tåle det samme som hunde, da vores
mavesyre ikke er nær så stærkt.

> [...]
> Meget af det som mine medmennesker spiser opfatter jeg da også som affald,
> (indvolde feks.), det gør det jo ikke dårligt som hundemad.

Ok...Lad os kalde det bi produkter så

> [...]
for
> galskaben så længe de trives fint på Olivers.

Igen vil jeg sige dig, at jeg godt kan forstå det. Jeg vil heller ikke sige,
at hunde har det dårligt på tørfoder, og at det ikke er en del nemmere at
give tørfoder i stedet for Barf.
Man finder den løsning som passer bedst til en selv og sine hunde.
Hvis dine to basser har det fint med Olivers skal jeg ikke være den som
siger at du SKAL Barf´e fordi det er bedre.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:32

On Sun, 26 Dec 2004 12:27:58 +0100, "Pwh"
> [...]

>Skal i bruge den slags sammenligninger bør i da i det mindste gå på
>en kur hvor i spiser det samme kød som i giver jeres hunde RÅT,

så kradser de jo bare af og så er der pludselig ingen barf-fanatikere
herinde mere det går da ikke nej seriøst mennesker kan ikke tåle
at spise råt kød det ville være rigtig farligt, det er lidt mindre
farligt for en hund, men med den dårlige kvalitet af kød vi har i
kølediskene herhjemme så kan det i ny og næ være rigtigt farligt for
hundene, jeg tør ikke spille russisk rulette med min hunds sundhed
længere, så nu står den på gode gamle Nutro hver dag igen

> [...]
>Meget af det som mine medmennesker spiser opfatter jeg da også som affald,
>(indvolde feks.), det gør det jo ikke dårligt som hundemad.

ja vi kan bare gå tilbage til kyllingepølserne fra aldi ! det er mere
usunde end min hunds nutro ! som der ikke er biprodukter i, så affald
er et total overdrevet ord at bruge om tørfodder, der er visse
tørfoddermærker hvor der er biprodukter i som i kyllingepølserne, men
ikke i alle bla proplan nutro og vist nok olivers, de mærker vil man
aldrig kunne kalde for affald

Fra : Winther

Dato : 26-12-04 13:54

> [...]
> er også blevet meget flottere i pelsen og han har INGEN tandsten eller
> dårlig ånde ( det tager de kødfulde ben sig af ).

Tja, min schæfer er flot i pelsen, ingen tandsten eller dårlig ånde.....

> Som sagt kommer vi RIGTIG meget blandt andre hunde og hunde slikker jo
> hinanden i mundvigene og rumpen, så det kan ikke undgå, at de bliver
smittet
> med noget engang imellem.

Det gør min også, men den har faktisk aldrig på nogen måde været syg eller
haft tynd mave.....

> Med Barf får hunden rent kød, som vi også kunne spise hvis vi ville, og på
> tørfoder får de det affald der kommer fra menneske mad og som mennesker
> ville røre.

Nu er det jo ikke os, men hunden der skal spise, og hundens opfattelse af
hvad der er delikat er jo ikke den samme. Jeg føler mig ikke specielt
fristet af kattelort og ådsler...

Jeg bruger et billigt kvalitetsfoder til mine hunde. Jeg kunne ikke drømme
om at fodre med barf, så længe mine hunde er sunde og HD A og AA 00, mener
jeg det er spild af tid og energi, og jeg mener især det er hul i hovedet at
give det til hvalpe og unghunde.
Jeg har gennem tiden mødt hunde der også trives fint på sovs og kartofler,
så de overlever sikkert også på barf.

Vh. Winther

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 15:20

> [...]
> give det til hvalpe og unghunde.
> Jeg har gennem tiden mødt hunde der også trives fint på sovs og kartofler,

Vi skal have lov til at gøre hvad vi vil, men efter at jeg har været ved at
undersøge hvad tørfoder indeholder, og ikke indeholder, ville jeg aldrig
give det til mig hunde igen.

Mange hilsner

Karina

Fra : Winther

Dato : 26-12-04 18:13

> [...]
at
> undersøge hvad tørfoder indeholder, og ikke indeholder, ville jeg aldrig

Du har sikkert ret i at noget tørfoder har tvivlsom indhold og kvalitet, men
indholdet behøver absolut ikke indeholde det samme, som vi med fornøjelse
vil spise, men derfor kan det jo godt være gode produkter selv om det er
biprodukter. Jeg kender flere schæfere der udelukkende er fodret med barf,
den ene er slidt op og kan ikke bruges til konkurrence mere, den er vel ca.
7 år gammel og HD fri 1 år gammel.. De andre jeg kender er yngre, men fælles
for den er lind mave og de småskider ofte og er ikke pænere i pelsen end de
hunde jeg har haft.

Når du quoter,så lad min header stå sammen med teksten ellers ser det ud som
om du også har skrevet mit indlæg.

Jeg synes det er fint nok hvis nogle vil barfe, men mon ikke tørfoderet blev
populært fordi det var svært at sammensætte et foder der kunne dække hundens
behov i forhold til alder og aktivitet.

Vh. Winther

Fra : Karina

Dato : 26-12-04 18:17

"Winther" <nobody@home.dk> wrote in message
> [...]
blev
> populært fordi det var svært at sammensætte et foder der kunne dække

Jeg tror det er en blanding af, at det er svært at sammensætte det rigtige
foder, samtidig med, at det jo er meget lettere at give sin hund et færdig
produkt.

Mange hilsner

Karina

Fra : Winther

Dato : 26-12-04 18:29

> [...]
> foder, samtidig med, at det jo er meget lettere at give sin hund et færdig

Det sidste er bestemt ikke uvæsentligt når man er afsted med hunden. Det er
da nemt med portionsposer som ikke behøver at være under køl når man er
afsted flere dage i træk om sommeren.

Vh. Winther

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:35

On Sun, 26 Dec 2004 15:20:20 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>undersøge hvad tørfoder indeholder, og ikke indeholder, ville jeg aldrig

du har vist ikke undersøgt alle mærkerne vel

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:25

>Med Barf får hunden rent kød, som vi også kunne spise hvis vi ville,

bare ikke råt vel !

og på
>tørfoder får de det affald der kommer fra menneske mad og som mennesker
>ville røre.

alt afhængigt af hvilket tørfoddermærke man vælger !

>Hvis du er interesseret i at lære noget mere om forskellen på Barf og
>tørfoder så sig til.

hvem skulle lære ham det så ? du har lige skrevet to ting som er
forkerte !

>Så har jeg en bog du skal læse.

så kan han vist lige så godt låne en jumbobog af jimmy

Fra : Karina

Dato : 27-12-04 00:16

> [...]
> forkerte !

> så kan han vist lige så godt låne en jumbobog af jimmy

Hvor i er det forkerte i det jeg har sagt?
Jeg har ikke undersøgt alle de tørfoder mærker der findes. Min udtalelse er
på et generalt plan. Der er også meget andet l... i tørfoder end bi
produkter.

De bøger jeg har, er skrevet af en meget anerkendt Australsk dyrlæge, som
efter 20 års studier og undersøgelser har formået at skrive nogle rigtig
gode og lærerige bøger som alle kan forstå.

Du kan læse om ham på linket : http://www.barfworld.com/

Han ved i hvert fald hvad han snakker om nu hvor du ikke tror på mig.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 27-12-04 16:16

>Hvor i er det forkerte i det jeg har sagt?
>Jeg har ikke undersøgt alle de tørfoder mærker der findes. Min udtalelse er
>på et generalt plan.

jammen syntes du selv at det er særlig seriøst at generalisere hvad
tørfodder angår ? nej vel det kan man nemlig ikke

Der er også meget andet l... i tørfoder end bi
>produkter.

ja sikkert men det er der også i råt kød, tørfodret er bare mere
sikkert at fodre med

> [...]
>
>Du kan læse om ham på linket : http://www.barfworld.com/
>
>Han ved i hvert fald hvad han snakker om nu hvor du ikke tror på mig.

tjae hvis man skal helt til australien for at finde en anderkendt
dyrlæge der har skrevet en bog såå nej jeg er egentlig ligeglad
jeg lytter til de læger der er i Danmark

Fra : Lene

Dato : 26-12-04 14:47

> Noget ved folkene fra Hill's vel også om fodring af hunde )
>
> /Jens

Ja det skulle man tro...men hvor mange penge tror du de ville tjene hvis de
anbefalde at fodre med råt??

Fra : Lene

Dato : 26-12-04 14:58

Jeg vil liiige give mit besyv med i denne diskution. Jeg svare ikke på noget
indlæg direkte, da denne diskution er kommet lidt langt omkring/ud, men vil
fortælle lidt om hvordan BARF virker for os.
Vi har p.t. 1 fuldvoksen hund 1 ungehund og 3 hvalpe...den lille rest der er
tilbage af 10 hvalpe. De får alle RÅT kød...hvalpene 3 gange om dagen! Det
har de fået fra de var 2 1/2 uge gamle (altså hvalpene Der har aldrig
været nogen problemer af nogen art, hverken dårlig mave eller infektioner.
Det selvom de nogen gange har fået noget kød der var lidt ældre end jeg selv
ville have spist!
Problemet kan opstå hvis man BÅDE fodre med tørkost/ris/korn produkter, pga
disse fodder produkter øger PH værdien i hndens mavesæk, så hunden ikke
kan/får svære ved, at fordøje ben. Samtidigt med dette, er det bestemt
heller ikke godt at give råt kød uden ben, hvis man bruger et eller flere af
ovenævnte produkter. Det er fordi disse produkter lægger sig som en klump i
hundens mave og er meget længere tid om at komme igennem hundens system.
Derved øges risikoen betydeligt for infektioner/forøget bakterier som kan
gøre hunden temmelig syg (det Punish lige har oplevet!)
Mange hilsner Lene

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 26-12-04 19:51

On Sun, 26 Dec 2004 14:57:54 +0100, "Lene"
<kennelurbrand_fjern_dette_@webbyen.dk> wrote:

> [...]
>Derved øges risikoen betydeligt for infektioner/forøget bakterier som kan
>gøre hunden temmelig syg (det Punish lige har oplevet!)

det undrer dig slet ikke spor at ingen dyrlæger andbefaler barf eller
råt kød vel ? nåe nej de er jo uvidende og vil bare tjene penge hmm du
ved jo helt klart hvad jeg har oplevet du har jo læst i en barfbog som
alle kan udgive ! eller måske du har læst en af de mange
barfhjemmesider med vidt forskellige oplysninger på nettet ? eller har
du været til barfkursus hvor der underligt nok aldrig kommer en
dyrlæge med ? hmm

Fra : Karina

Dato : 27-12-04 00:23

"Punish The Deed, Not The Breed." > det undrer dig slet ikke spor at ingen
> [...]
> barfhjemmesider med vidt forskellige oplysninger på nettet ? eller har
> du været til barfkursus hvor der underligt nok aldrig kommer en

Sjovt nok er Dr. Billinghurst som er dyrlæge i Australien jo pioner på Barf
området.

Jeg vil væde med, at om 5-10 år ved alle dyrlæger også hvad Barf er og at
det rent faktisk er en sund måde at fodre på. Barf vinder mere og mere
indpas dag for dag, og på et tidspunkt vil det være så udbredt i DK at
dyrlægerne er NØDT til at sætte sig ind i det, da en stor % del af de
patienter de har er fodret på den måde.
Problemet lige nu er, at der ikke er særlig mange set i %´er der fodrer med
Barf. Derfor føler dyrlægerne ikke at det er nødvendig at sætte sig grundigt
ind i den form for fodring.

Mange hilsner

Karina

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 27-12-04 16:25

On Mon, 27 Dec 2004 00:22:51 +0100, "Karina" <ingen@email.her> wrote:

> [...]
>dyrlæger andbefaler barf eller
>
>Sjovt nok er Dr. Billinghurst som er dyrlæge i Australien jo pioner på Barf

ja men er du sikker på at DR.Billighøst ikke har købt din doktorgrad
på et aftenkursus ? alle kan jo snart kalde sig doktor i udlandet
..

>Jeg vil væde med, at om 5-10 år ved alle dyrlæger også hvad Barf er

ja når der er flere hunde der er blevet syge af det.

og at
>det rent faktisk er en sund måde at fodre på.

ja hvis man kunne skaffe friskslagtet kød ville jeg være helt enig !

Barf vinder mere og mere
>indpas dag for dag, og på et tidspunkt vil det være så udbredt i DK at
>dyrlægerne er NØDT til at sætte sig ind i det, da en stor % del af de
>patienter de har er fodret på den måde.

det er vist noget du har drømt nej det der sikkert kommer til at
vinde indpas, altså hvad jeg tror er når der kommer økologisk
tørfodder, så bliver det udbredt og populært, jeg tror nu ikke at folk
vil turde eksperimentere med barf og slet ikke når vores kødkvalitet
bliver værre og værre, eu sænker jo de danske ellers høje krav så vi
får dårligere kød, og det tror jeg nu ikke at folk tør fodre deres
hunde med, jeg tør ialfald ikke.

>Problemet lige nu er, at der ikke er særlig mange set i %´er der fodrer med
>Barf. Derfor føler dyrlægerne ikke at det er nødvendig at sætte sig grundigt
>ind i den form for fodring.

nej dyrlægerne kunne aldrig drømme om at andbefale at fodre med råt
kød, da de ville få erstatningskrav når folks hunde blev syge eller
døde af det, så de har ingen problemer, det er kun folk som mig selv
og jer andre der får problemet pludselig når vi er rendt ind i noget
ekstra giftigt kød, først da indser man at man skulle have lyttet til
dyrlægerne. For vi har jo desværre som mennesker svært ved at lytte
til andres råd det skal gå galt før man lytter, og det gælder jo
desværre også mig selv, jeg troede jo at det var det sundeste at fodre
med barf, og i princippet er det også men bare ikke med det kød der er
i kølediskene i dag.

Fra : Karina

Dato : 27-12-04 23:22

> desværre også mig selv, jeg troede jo at det var det sundeste at fodre
> med barf, og i princippet er det også men bare ikke med det kød der er
> i kølediskene i dag.

Altså Punish vi bliver aldrig enige
Du mener, at du har Barf´et ved at give råt kød skiftevis med tørfoder og
jeg mere _ikke_ at det kan kaldes for Barf.
Jeg mener, at hunde har det bedre på Barf og at evt. sygdom skyldes, at man
gør det forkert ( bl.a. ved at skifte mellem tørfoder og råt kød ).... Lad
os slutte her, da vi alligevel bare kører i ring....
Over and out

Mange hilsner

Karina

Fra : Hmmm

Dato : 29-12-04 01:45

uha da da som man dog hygger sig herinde :)
var næsten nødt til at skrue lidt ned for putteren :)

Godt Nytår