Hund der trækker - part 2 ( og godbid til ~
Fra : Vegetaren

Dato : 22-12-04 22:43

Hej gruppe

En stor tak til Clas Lau for hans gode råd til løsning af "hund der trækker
problemet"
Vi har nu prøvet at praktisere det i 2 dage, og fandme om det ikke allerede
har hjulpet. Vi kører dog teorien på hele gåturen, kan lige så godt få det
til at virke hurtigst muligt. Når han trækker står vi stille, lidt efter
kommer han luskende hen til os, og så fortsætter gåturen. Det går forygende
og vi bliver ved så længe det kræves (eller vi opgir
Det virker ikke som om det går ham på, han står bare lidt og glor fremad med
stram line, og så kigger han sig lidt tilbage og kommer så hen til os med
logrende hale. Så jeg håber sgu det hænger ved. Når der er spændende dufte
er det stadig lidt svært for ham at huske at gå pænt, og når der er andre
hunde inden for synsvidde er det stadig helt umuligt, men det er jo nok et
andet problem.

Takker for det gode råd, skylder dig en godbid.

Takker også lige alle andre der svarede på mit problem

Venlig hilsen Vegetaren

Fra : Pwh

Dato : 23-12-04 10:03

Vegetaren wrote:
> [...]
> stille, lidt efter kommer han luskende hen til os, og så fortsætter
> gåturen. Det går forygende og vi bliver ved så længe det kræves

Jeps, den metode har jeg også brugt med held til begge mine vuffere
Tyson som var lidt sværere at få til at gå pænt fik suppleret metoden med
at jeg ligefrem gik baglæns når han blev for ivrig. Noget af det vigtigste tror
jeg også er stædighed og konsekvens, altså aldrig accepterer at hunden trækker
og ikke bare lade den gører det en gang imellem fordi man lige er doven idag
og ikke orker at opdrage på køteren
Jeg bruger også metoden nu hvor mine hunde går uden snor det meste af tiden,
hvis de kommer lidt for langt forud, så stopper jeg simpelthen og turen går ikke
videre får de er kommet hen til mig, jeg behøver ikke engang kalde, bare stoppe op.

/Jens (som er stædigere end alle hunde i DK til sammen)

Fra : Clas Lau

Dato : 23-12-04 11:16

Hejsa.

Godt at høre at det hjalp - og så endda så hurtigt... Især gælder det mig at
hunden nu ikke står til omplacering - noget som jeg er sikker på både I og
hunden er glad for.

Metoden er universel (shaping via positiv forstærkning) og er præcis det som
klikker træning er baseret på. Hunden skal altså "selv" finde ud af at
udføre den ønskede adfærd (ejerens ønske) og få så sin belønning (god bid,
bold eller får lov til at gå vidre). Metoden er grundigt beskrevet af Karen
Pryor i bogen "Don't shoot the Dog". Den fås også oversat til norsk hvis man
ikke er til engelsk. Bogen beskriver hvordan man som træner kan ændre adfærd
på dyr såvel som mennesker via denne metode, både med daglidags eksempler og
videnskabelig argumentering. Den kan varmt anbefales til et par timer foran
pejsen her i den kolde tid - naturligvis med en kop the og hunden liggende
på ens fødder... :)

God jul herfra - og mange dejlige hundeoplevelser til alle i det nye år.

-Clas-