Kupering??
Fra : A

Dato : 21-12-04 20:03

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg har fundet ud af der er noget mere end
et svar på og vil derfor gerne høre jer om lidt hjælp til at opklare det

Det er simpelthen bare hvorfor forskellige hunderacer bliver kuperet både
haler og ører??

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-12-04 20:54

"A" <h@juii.dk> writes:

> Det er simpelthen bare hvorfor forskellige hunderacer bliver kuperet både
> haler og ører??

Nogle få hunderacer[1] bliver halekuperet for at undgå at de kommer
til skade med deres hale i det ofte uvejsomme jagtterræn.

Der er også ejere af de racer man typisk halekuperede, der tager til
udlandet for at få en halekuperet hvalp. Det ses af og til med f.eks.
cockere.

Andre hunde, typisk kamphunde, bliver både hale- og ørekuperet, for at
modstanderen ikke skal kunne bide i ørene eller halen.

Og så er der de hunde der er født uden hale og de hunde som har fået
fjernet enten hale eller øre på grund af skader eller sygdom.

Mvh Trine

[1] Ruhåret hønsehund, Korthåret hønsehund, Weimaraner, Vizla, Breton.
Halekupering må kun foretages af en dyrlæge. Indgrebet må ikke
foretages, når hunden er mere end 4 dage gammel.

--
Juletræer, normanns 100 kroner og dekorationsgran 10 kroner pr. kg.
Adventskranse fra 25 kroner og kirkegårdskranse fra 40 kroner

Fra : Jimmy

Dato : 21-12-04 21:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Andre hunde, typisk kamphunde, bliver både hale- og ørekuperet, for at
> modstanderen ikke skal kunne bide i ørene eller halen.

Jeg har ikke tidligere hørt om at man halekuperede kamphunde.
Hvilke racer tænker du på?

> Og så er der de hunde der er født uden hale

Der er blevet født særligt mange af dem, som man normalt halekuperede for
syns skyld (Rottweiler og Dobermann) efter det blev forbudt i DK at kupere.

Mvh
Jimmy

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-12-04 21:16

"Jimmy" <bla@bla.bla> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Jeg har ikke tidligere hørt om at man halekuperede kamphunde.
> Hvilke racer tænker du på?

Rottweilere, doberman, boxer. Okay, måske er muskelhunde et bedre
ordvalg.

Mvh Trine

Fra : Mus

Dato : 22-12-04 21:07

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uoegno19z.fsf@trinekc.dk...

de blev halekuperet. Det er også forbudt blandt dem i dag. I hvert fald
boxere.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 22-12-04 21:15

On Tue, 21 Dec 2004 21:16:08 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Rottweilere, doberman, boxer. Okay, måske er muskelhunde et bedre
>ordvalg.

der er vist ingen af de racer du har nævnt der har været kamphunde

Fra : Mus

Dato : 22-12-04 21:49

Punish The Deed, Not The Breed. <ninja@ninjasen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:icljs0thhsrh1rdcacl4qth2jms0oe2sfq@4ax.com...

> der er vist ingen af de racer du har nævnt der har været kamphunde

Hmm hvad er definitionenpå at en hund har været en kamphund? Har boxer og
selv i boxerkredse oplever jeg stor uenighed omkring om boxere engang har
været kamphunde.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 22-12-04 22:48

On Wed, 22 Dec 2004 21:48:55 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>selv i boxerkredse oplever jeg stor uenighed omkring om boxere engang har

tjae du har ret i at der er stor forviring om hvilke racer man kan
kalde for tidligere kamphunderacer, men jeg vil mene at det er dem der
har været brugt til kamphunde og det har boxere vist aldrig de var
vist politihunde engang i tyskland eller noget ligende men det ved du
sikkert bedre end jeg men en kamphund er avlet til at have en lav
smertetærskel og være ekstremt modig grænsende til frygtløs samtidig
med at den selvfølgelig skal være hurtig og stærk samlet kaldes det
"gamenes" lidt indviklet og når man kombinerer de krav så falder de
fleste racer hurtigt fra da de enten er for store for "pivede" osv
sådan hænger historien sammen den dag i dag er jeg glad for at
hundekampe er forbudt da det jo faktisk er dyrplageri men på en måde
er jeg glad for at det har været populært engang for ellers ville jeg
jo ikke have min lille vovse den dag i dag

nå men en kort udgave, boxere har aldrig været brugt som kamphunde

Fra : Jimmy

Dato : 22-12-04 22:54

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

> men en kamphund er avlet til at have en lav
> smertetærskel

Høj, ja

> er jeg glad for at det har været populært engang for ellers ville jeg
> jo ikke have min lille vovse den dag i dag

Staffordshire Bull Terrier har da aldrig været brugt til hundekampe.

> nå men en kort udgave, boxere har aldrig været brugt som kamphunde

Enig.
Og kupering af disse er udelukkende dyrplageri og forfængelighed.

Mvh
Jimmy

Fra : Mus

Dato : 22-12-04 23:39

> Enig.
> Og kupering af disse er udelukkende dyrplageri og forfængelighed.
>
> Mvh
> Jimmy

Jeg går ikke selv ind for kupering, men synes nu heller ikke det er
dyrplageri mht boxere. Forfængelighed ja for nogen -den ældre generation der
har været vandt til det - sikkert
Men boxere bliver ikke kuperet i dag. Man kan hente dem i udlandet, hvis man
vil have dem uden hale - men det sker altså sjældent. Kan dog se det
lejlighedsvis sælges nogen i den blå avis. Kender selv kun en ung boxer uden
hale.

LN

Fra : Jimmy

Dato : 22-12-04 23:44

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> Jeg går ikke selv ind for kupering, men synes nu heller ikke det er
> dyrplageri mht boxere.

Halen bliver klippet af uden bedøvelse og er derfor fysisk dyrplageri.

Du fjerner et af deres vigtigste kommunikationsredskaber ved at skære halen
af dem og dette giver dem en ulempe i forhold til andre hunde da de ikke kan
udtrykke signaler på samme måde.

Jeg synes al form for kupering er noget forbandet svineri og nægter
konsekvent at tale med folk i parken der har klippet ting og sager af deres
hunde.

Mvh
Jimmy

Fra : Leyna

Dato : 23-12-04 08:49

On Wed, 22 Dec 2004 23:43:44 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>Jeg synes al form for kupering er noget forbandet svineri og nægter
>konsekvent at tale med folk i parken der har klippet ting og sager af deres
>hunde.

Og hvordan ser du så det?
Min tidligere hund var født uden hale, men hun kunne skam logre med
den lille stump hun havde... og med det meste af kroppen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:03

On Thu, 23 Dec 2004 08:49:03 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Og hvordan ser du så det?
>Min tidligere hund var født uden hale, men hun kunne skam logre med
>den lille stump hun havde... og med det meste af kroppen.

det hører vist også til sjældenhederne at de bliver født uden hale
ikke . ud over dem der avler på sådannne hunde, af egoistiske grunde,
fatter folk ikke at der er en mening med at en hund har en hale hmm jo
det gør de nok hvis de kan tænke bare lidt men de er bare forfængelige
og skulle have en barbiedukke de kunne klippe håret på istedet for !

Fra : Leyna

Dato : 24-12-04 12:58

On Thu, 23 Dec 2004 17:03:21 +0100, "Punish The Deed, Not The Breed."
<ninja@ninjasen.dk> wrote:

>det hører vist også til sjældenhederne at de bliver født uden hale
>ikke . ud over dem der avler på sådannne hunde, af egoistiske grunde,
>fatter folk ikke at der er en mening med at en hund har en hale

Jeg ved ikke hvor ofte eller sjældent det sker, men opdrættere afliver
jo normalt sådanne hunde fordi de ikke lige lever op til standarden..
Min tidligere hund har vist været et uheld, for jeg tror ganske enkelt
ikke at nogen ville have frembragt sdåan en skabning med vilje.

Hun var en chihuahua-blanding, og hun var en genbrugshund... havde
faktisk været en del steder før hun endelig landede hos mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:01

> [...]

>Jeg synes al form for kupering er noget forbandet svineri og nægter
>konsekvent at tale med folk i parken der har klippet ting og sager af deres

hehe sådan skal det være jeg er selv ved at brække mig over når
jeg en sjælden gang ser folk stimles omkring en dobberman eller en
pitbull med kuperede ører og høre folk snakke om at det ser godt ud,
det er til at brække sig over, måske jeg skulle gå forbi dem som de
var luft og følge dit eksempel

Fra : Mus

Dato : 23-12-04 21:21

> [...]
> pitbull med kuperede ører og høre folk snakke om at det ser godt ud,
> det er til at brække sig over, måske jeg skulle gå forbi dem som de

Ja kuperede ører er godt nok bare grimt. Men derfor kan hunden jo såmænd
være sød nok og menneskene ligeså.

LN

Fra : Mus

Dato : 23-12-04 21:18

Jimmy <bla@bla.bla> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c9f8db$0$74682$14726298@news.sunsite.dk...

> "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message

> Halen bliver klippet af uden bedøvelse og er derfor fysisk dyrplageri.

Ja man skal da selvfølgelig bedøve. Men det er vel også muligt. Har aldrig
personligt oplevet en halekupering, så ved ikke, hvor ondt det gør på dem.

> [...]
halen
> af dem og dette giver dem en ulempe i forhold til andre hunde da de ikke

Jeg kan altså ikke se forskel på deres kommunikation. Synes ikke jeg
feks.har set flere slagsmål blandt halekuperede hunde eller noget.

Ja det er jo så dit valg.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 16:59

On Wed, 22 Dec 2004 23:39:06 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>vil have dem uden hale - men det sker altså sjældent. Kan dog se det
>lejlighedsvis sælges nogen i den blå avis. Kender selv kun en ung boxer uden

det er ren forfængelighed af den ene eller anden art, og hunde med
hale kan sagtens lære at tage lidt hensyn med den når de er voksne,
jeg syntes at det skulle totalforbydes ligegyldig hvilken race det
drejer sig om.

Fra : Mus

Dato : 23-12-04 21:25

Punish The Deed, Not The Breed. <ninja@ninjasen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6nqls0lovib43hveq6qcu9onsrv0lh4kae@4ax.com...

> [...]
> hale kan sagtens lære at tage lidt hensyn med den når de er voksne,
> jeg syntes at det skulle totalforbydes ligegyldig hvilken race det

Ja men i hvert fald for unge mennesker har jeg endbu ikke mødt en der har
ønsket en bokser uden hale. Det er typisk den ældre generation der ikke helt
har vænnet sig til det.

Forbud eller eller ej. Forbud bliver jo bare brudt - desværre. Halen
knækkede ved fødslen etc. du ved.

LN

Fra : Mus

Dato : 23-12-04 21:28

> det er ren forfængelighed af den ene eller anden art, og hunde med
> hale kan sagtens lære at tage lidt hensyn med den når de er voksne,

Ok hvordan søren vil du lære en hund at logre hensynsfuldt når den er glad.
Må indrømme jeg aldrig har set en der kunne. Vores virker til slet ikke at
have styr på halen. Når han vælter noget ned fra sofabordet - vender han sig
rundt er ser "bebrejdende" på os .

Han er til gengæld god til at lege hensynsfuldt afhængig af hvem han leger
med.

LN

Fra : J S L

Dato : 26-12-04 20:15

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hale kan sagtens lære at tage lidt hensyn med den når de er voksne,
> jeg syntes at det skulle totalforbydes ligegyldig hvilken race det

Hej P!

Når det drejer sig om forfængelighed "udstilling m.m." er vi helt
enige......men når det drejer sig om jagthunde, som jeg beskæftiger mig med.
Så ved du ikke hvad du snakker om.... :C)

Mvh
JSL

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 27-12-04 16:26

On Sun, 26 Dec 2004 20:14:40 +0100, "J S L"
<jaime.s.lauritsen@privat.dk> wrote:

> [...]
>enige......men når det drejer sig om jagthunde, som jeg beskæftiger mig med.
>Så ved du ikke hvad du snakker om.... :C)

der er da masser af jagthunde der har hale, jeg har da aldrig set en
labrador med kuperet hale eller en beagle eller en cockerspaniel og
hvad de ellers hedder, hvorfor holder nogen så på deres ret til at
kupere ? hvis andre hunde kan klare det så kan en hønsehund vel også ?

Fra : J S L

Dato : 27-12-04 19:27

> [...]
> hvad de ellers hedder, hvorfor holder nogen så på deres ret til at
> kupere ? hvis andre hunde kan klare det så kan en hønsehund vel også ?

Hvis vi tager Beaglen først, den blev brugt som drivende hund i en større
"stor flok hunde" sammenhæng til rævejagter i England. Den kom el. kommer
ikke gennem det meget tætte krat og får ikke deraf sin hale "skamferet" for
nu at bruge det udtryk.

Der er faktisk mange Cockere der har fået deres hale kuperet. Desværre er
der ikke så mange i DK der kun bruger deres Cockere til jagt. Den er som så
mange andre jagthunde racer mere el. mindre blevet til "stuehunde" og deres
jagtgener er blevet bortavlet om man vil. Sørgeligt men sandt.

Retrieverne får heller ikke ødelagt deres haler på samme måde som f.eks.
spanielerne gør. En Retriever er en "efter skuddet hund" Den bliver brugt
til at opsamle vildtet. Selvfølgelig bruges den også som drivende hund.

Hvis vi så tager de 5 hunderacer der stadig må halekuperes. Der er en årsag
til kuperingen, nemli at disse hunde blandt andet har en til tider "extrem
haleføring" de slår/slog simpelthen deres haler til blod, blandt andet under
jagt. Derfor blev der i sin tid lavet en lov der tillod, at man måtte fjerne
en del af halen på disse 5 racer, netop for at undgå gener på de voksne
hunde efter en evt. operation. Loven blev vedtaget under den forudsætning at
kupering skulle foretages inden hvalpen var 4 dage gammel.

Nu er det jo ikke sådan at man "bare kan" påberåbe sig at hunden slår sin
hale til blod, så derfor skal den fjernes. Der blev lavet en meget nøje
dokumentation før de 5 racer fik tilladelsen. Idag er der mange der har
Spaniels som gerne vil have lov til at kupere deres hundes haler. Det må de
ikke pt. Jeg tror ikke at jeg kan give dig en mere nøjagtig forklaring. Jeg
har faktisk set en Labrador kun med en ca. 20cm lang hale. "klemt i en
bildør" den var ikke særlig køn. Så jeg går heller ikke ind for kupering med
mindre der er en god grund.

Mvh
JSL

Fra : Leyna

Dato : 23-12-04 08:48

On Wed, 22 Dec 2004 22:53:46 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

>Enig.
>Og kupering af disse er udelukkende dyrplageri og forfængelighed.

Er det ikke også det med Rottweiler/Dobbermann?
Jeg mødte et ægtepar med to flotte dobbermanns for ikke så længe
siden. To dejlige kælne hunde, men den en var både hale og ørekuperet.
Det var den anden ikke, og jeg kom til at nævne at den da vist ikke
var helt raceren. Så fik jeg lige en opsang om at kupering jo ikke var
lovlig længere, og sådan skulle hunden rent faktisk se ud fra naturens
side.
Jeg finder det i den grad uhyggeligt at jeg aldrig havde set en
Dobbermann med hele ører før, men altid har troet at de SKULLE se
sådan ud...
Iøvrigt kunne jeg meget bedre lide den med ører, for den så på en
eller anden måde rarere ud.
Vil lige nævne at den kuperede hund var importeret, for at få nyt blod
til avlen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:06

>Vil lige nævne at den kuperede hund var importeret, for at få nyt blod
>til avlen.

ja det er så deres standardforklaring, noget skal de jo sige som
undskyldning for at de har købt en skamferet hund, og dermed støttet
at flere hunde bliver skamferet på samme måde .

Fra : Pwh

Dato : 23-12-04 10:06

Jimmy wrote:
> "Punish The Deed, Not The Breed."
>
> Høj, ja

Ikke Pluto, han er en rigtig piveskid

/Jens (som straks kryber i skjul)

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:09

On Thu, 23 Dec 2004 10:05:57 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Ikke Pluto, han er en rigtig piveskid
>
>/Jens (som straks kryber i skjul)

nååårrrhhh aaarrrggghhh jens det sårede min selvtilid, nååårrrhh nu
ved jeg slet ikke hvad jeg skal skrive

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:26

> [...]

>Høj, ja

>Staffordshire Bull Terrier har da aldrig været brugt til hundekampe.

nå så er der vist noget jeg har taget meget fejl af jeg troede
ellers at det var den første race der blev brugt til det sammen med
Bullterrieren nå ironi til side , de var de første kamphunde i
England efter bjørnekampe og tyrebidning blev forbudt, Englænderne
bragte dem så med rundt i verden til deres kolonier og hvor
Amerikanerne så avlede på dem med mest terrier i og fik en højere og
naturligvist stærkere og mere agrasiv race "Pit Bull Terrieren" som så
"erstattede" den Engelske, faktisk blev terrierne udbredt til det
meste af verden undtagen kina og japan hvor de beholdt deres sharpei
og tosa inu, nå det skulle ikke være en hel roman men jo de har været
kamphunde, men er det heldigvis ikke længere.

Fra : Mus

Dato : 22-12-04 23:33

> [...]
> jo ikke have min lille vovse den dag i dag
>
> nå men en kort udgave, boxere har aldrig været brugt som kamphunde

Nej ikke hvis det defineres til kampe mellem hunde og ikke hunde der kan
kæmpe. Dvs feks fange kvæg i gamle dage.
Boxeren har jo netop staturen og det brede bid og en meget høj
smertetærskel. Jeg ved ikke om jeg vil begtegne dem som hurtige hmm ikke
specielt tror jeg og stærke jo men ikke i forhold til feks en rottweiler,
det jo har vægt bag.
Jeg ser oftest frygtløse boxere der dog ikke er dumdristige, men de lidt
pivede findes da også.

Ja de blev vist engang brugt til politihunde i Tyskland fik dog her for
nylige at vide de ikke kunne bruges pga deres legesyge sind. dvs det var
ikke helt til at stole på hvis de havde lyst til leg og pjat, hvilket er
deres yndlingsbeskæftigelse. Det er er utrolig glad hund, men krudt i. Men
om det med grunden til at de ikke kan bruges til politihunde ved jeg ikke om
bare er en historie eller sand. Men helt forkert lyder det ikke.

Vi har trænet vores lidt i c-arbejde(forsvarsarbejde). Til prøver får han
altid dårligst point. Han elsker simpelthen figuranten(manden med ærmet). Så
hvis min mand siger plads sætter han sig ved siden af firguranten og ser
helt forelsket ud. Ja og figuranten er jo egentlig den slemme he he. For ham
er det den dejligste leg der findes. Og ham der har ærmet er bare hans
bedste ven.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:24

On Wed, 22 Dec 2004 23:33:01 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>Nej ikke hvis det defineres til kampe mellem hunde og ikke hunde der kan
>kæmpe. Dvs feks fange kvæg i gamle dage.

kamphunde var hunde der sloges imod andre hunde, i dertil indrettede
pit lavet af mennesker der syntes at det var underholdende

> [...]
>specielt tror jeg og stærke jo men ikke i forhold til feks en rottweiler,

hurtigheden er jo i tidernes morgen blevet kombineret med styrken, så
møder sådan en hund, en anden hund der kun har en af disse to ting så
er det faktisk logik hvem der ville vinde, det er der bare ikke mange
mennesker der forstår de tror jo større en hund er jo bedre vil den
klare sig, og derfor kan jeg i ny og næ have problemer med folk der
går med deres hunde løse og ikke gidder kalde på dem da min hund jo
bare er en lille hund på afstand, derfor har de ingen respekt da den
jo bare er en lille en og deres er stor hmm der er et par stykker der
er blevet klogere, bare sørgeligt at deres hund skal tygges i før de
lærer at have respekt for folk med små hunde, men det kan egentlig
fryde mig de par gange det er sket, men samtidig bliver jeg ireteret
for det er synd for deres store lokum af en hund at den skal tygges i
bare fordi dens ejere er ligeglad med andre hundeejere. Så styrken er
slet ikke nok i sig selv, desuden kan ingen rotweiler eller boxer
blive sur som en terrier kan

>Jeg ser oftest frygtløse boxere der dog ikke er dumdristige, men de lidt
>pivede findes da også.

ja jeg ser ikke noget forkert i at de kan være pivede, det er jo en
smagssag hvilken hund man vil have, det kan også være en stor ulempe
at have en hund der slet ikke er pivet som eksempel når den bliver syg
så viser den det ikke før det er rigtig galt.

men frygtløse hunde så snakker vi terriere tag en af de små terriere
man møder der flipper helt ud den er ligeglad med sin størelse, den er
frygtløs efter min mening, og det er godt at en cairnterrier ikke er
dobbelt eller 3dobbelt størelse så ville de æde rotweilerene osv og
sikkert blive forbudt

> [...]
>om det med grunden til at de ikke kan bruges til politihunde ved jeg ikke om
>bare er en historie eller sand. Men helt forkert lyder det ikke.

nej jeg tror nu også at den er rigtig nok, det er jo glade hunde som
min egen han ville bortset fra sin lille højde nu heller ikke du som
politihund så ville alle få lov til alt bare de gad at lege

> [...]
>er det den dejligste leg der findes. Og ham der har ærmet er bare hans

ja det er rart at have en glad hund bare ikke hvis man havde håbet
på at få en vagthund ud af den

Fra : A

Dato : 27-12-04 11:36

> [...]
> bare fordi dens ejere er ligeglad med andre hundeejere. Så styrken er
> slet ikke nok i sig selv, desuden kan ingen rotweiler eller boxer

Så du synes at det er bedre at din hund har alle kropsdele end at du kan
styre den?? for ligemeget hvilken race det er, må den da ikke bide med
mindre den har fået en komando til det, og vil da kun gøre det af arrigskab,
for som du skriver det er det jo ikke de store hunde der angriber, men så er
det jo godt at den ikke er kuperet ;-( Og hvilken race er det du har?

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 22-12-04 21:14

On Tue, 21 Dec 2004 20:53:45 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
>Andre hunde, typisk kamphunde, bliver både hale- og ørekuperet, for at
>modstanderen ikke skal kunne bide i ørene eller halen.

det er ikke rigtigt, de kamphunde der er kuperede er blevet det fordi
ejeren syntes at det ser sejt ud ! En kamphund kunne aldrig finde på
at bide en anden hund i halen det er helt latterligt at tænke på,
faktisk har jeg aldrig set nogen hunde gå efter en anden hunds hale,
og ørene på disse racer er så små at de næsten ikke er til at få fat i
! jeg har set hjemmesider med billeder af kamphunde som var champions
altså hunde der havde vundet mange kampe og ca 50% havde kuperede ører
den anden halvdel havde stadig deres ører så det har ingen betydning i
denne sammenhæng heller

>Og så er der de hunde der er født uden hale og de hunde som har fået
>fjernet enten hale eller øre på grund af skader eller sygdom.

ja de er lovligt undskyldt

Fra : Pwh

Dato : 23-12-04 10:12

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:
> [...]
> at bide en anden hund i halen det er helt latterligt at tænke på,
> faktisk har jeg aldrig set nogen hunde gå efter en anden hunds hale,

Angel syntes da det var en genial ide at gå efter Tysons hale da hun var
en lille hvalp, det fandt skrumlet sig godt nok ikke i, så det fik han hurtigt
vænnet hende af med. Nu går hun efter hans haser hvis han skal ned og ligge

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 23-12-04 17:25

On Thu, 23 Dec 2004 10:11:36 +0100, "Pwh"
> [...]

>vænnet hende af med. Nu går hun efter hans haser hvis han skal ned og ligge

ja men det e jo også en venskabelig legeslåskamp hvis hun kommer
rigtig op at slås en dag med en anden hund tvivler jeg lidt på at hun
bidder sig fast i halen på den

Fra : Pwh

Dato : 23-12-04 22:58

> ja men det e jo også en venskabelig legeslåskamp hvis hun kommer
> rigtig op at slås en dag med en anden hund tvivler jeg lidt på at hun
> bidder sig fast i halen på den

Den dag håber jeg ikke jeg kommer til at opleve
Men eftersom Tyson hurtigt fik lært hende at det ikke var sjovt ved at
mule hende kraftigt når hun gjorde det, så her hun nok lært at det ikke
er vejen frem i et hundeslagsmål

/Jens

Fra : Ralph

Dato : 21-12-04 21:41

"A" <h@juii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Det er simpelthen bare hvorfor forskellige hunderacer bliver kuperet både

Den "officielle" grund var vel at hunden blev pænere at se på, det forstår
jeg så ikke, som nybagt ejer af en Riesenschauzer synes jeg den er meget
flot når den står med halen højt op over ryggen.

Men som andre skriver, så har det måske noget med kamphunde at skaffe?

--
venligst
Ralph

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 22-12-04 19:37

On Tue, 21 Dec 2004 20:03:29 +0100, "A" <h@juii.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er simpelthen bare hvorfor forskellige hunderacer bliver kuperet både

det er fordi nogle mennesker syntes at det ser sejt ud hvad ørene
angår og hvad halen angår så er der også nogle der syntes at det ser
sejt ud andre igen gidder ikke have hunden til at vælte ting med
halen, under alle omstændigheder er det latterligt at skære kropsdele
af en hund, dem der gør det skulle selv have ørene skåret af ! og hvad
jagthunde angår så er det også noget fis der findes masser af
jagthunde med hale hvor halen ikke kommer til skade

Fra : Mus

Dato : 22-12-04 21:17

Punish The Deed, Not The Breed. <ninja@ninjasen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ifjs0p7207n35e2293hktef9faagp5e7d@4ax.com...

> [...]
> jagthunde angår så er det også noget fis der findes masser af
> jagthunde med hale hvor halen ikke kommer til skade

Vores boxer er ikke halekuperet og jeg kan bedst lide det sådan. Men der er
altså både fordele og ulemper ved halen. Udseende mæssigt synes jeg det er
pænere med hale. Jeg fornemmer jeg ikke det er nemmere for hundende at
forstå hinandens tegn med hale i modsætning til uden - syens det virker til
at være det samme.
En boxerhale slår hårdt og vælter kaffekopper - men pyt det er ikke noget
problem. Det eneste jeg evt kan synes er et problem er at de faktisk er
slemme til at komme til skade synes jeg. De har en meget krsftfuld hale og
ikke så meget pels til at beskytte halen. Dvs at de slår hul på halen og det
har så svært ved at hele fordi du jo fortsætter med at slå med den. Vi har
aldrig haft probelemet med vores egne hunde. For dem er det kun sket et par
gange og det er helet hurtigt. Men jeg kender andre der har større problemer
med dette. Og så er der jo det med børn i halehøjde - de bliver lidt hærdet
de børn For det gør avs at få sådan en hale i øjnene. Men børn lærer
hurtigt at beskytte ansigtet når der er haledask i udsigt

LN

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-12-04 21:25

"Mus" <Bastian@sol.dk> writes:

> [...]
> de børn For det gør avs at få sådan en hale i øjnene. Men børn lærer
> hurtigt at beskytte ansigtet når der er haledask i udsigt

Newfens hals kan også rydde nogle stueborde, for slet ikke at tale om
juletræer og juledekorationer... Heldigvis har de en dejlig tyk pels,
så der skal meget til at komme til skade.

Og hvad børnene angår, så er det godt, at de lærer hurtigt. :)

Mvh Trine

Fra : N/A

Dato : 22-12-04 21:07