Hjerte/lungerom, indlæg slettet
Fra : Hans B.

Dato : 21-12-04 16:04

Hej NG

Mit tidligere indlæg og det gode svar er blevet slettet..? Nå, men sagen er
den, at Victor, min Cairn d.d. har fået konstateret lungrom. SATANS. Og nu
er jeg altså dybt bekymret.

Han er i kur nu, vi fik svaret kl. 13.00 og 14.00 fik han første dosis af 4
(interceptor). Han blev testet i april, i august og så i går. De tidligere
test har været negative, men gudskelov at det blev opdaget. Nu håber jeg
bare det ikke er for sent. Han kan jo i terorien være blevet smittet, og de
første prøver så ikke har vidst noget, og han kan være belvet smittet for 1½
måned siden. Det er sådan set osse ligemeget, bare han kommer ud af det uden
men.

Så altså selvom han ikke har haft nogle symptomer, var den altså god nok.
Husk at lade jere hunde checke.. Det koster 350-400,- og 60 kr. for en kur.
De penge er givet godt ud!

mvh

Hans

Fra : JSC-privat

Dato : 21-12-04 18:33

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er
> den, at Victor, min Cairn d.d. har fået konstateret lungrom. SATANS. Og nu

Dit indlæg står længere nede

> Han er i kur nu, vi fik svaret kl. 13.00 og 14.00 fik han første dosis af
> 4
> (interceptor). Han blev testet i april, i august og så i går.

De gange vi har behandlet for lungeorm har det været med en længere 3 ugers
kur med ormeprepæratet panacur i lav dosis er brugt.

Og der står her at man skal have testet for hjerteorm inden man begynder en
Interceptor kur.

http://www.petwellness.com/dog_inter_home.asp

Hvis man søger lidt på nettet kan man til gengæld se at interceptor bl.a.
bruges forebyggende for hjerte/lungeorm. Prøv evt at tale med din dyrlæge om
dette, hvis problemet genopstår.

Bemærk at der kan opstå en betydelig hosten når ormene begynder at dø, men
det har dyrlægen vel orienteret om.

Mvh.

Jørgen

Fra : Hans B.

Dato : 21-12-04 20:16

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-12-04 13:33

> [...]

> Så altså selvom han ikke har haft nogle symptomer, var den altså god nok.
> Husk at lade jere hunde checke.. Det koster 350-400,- og 60 kr. for en

Hej Hans
Vi krydser fingre for at du har opdaget ormene i tide.
Men er det ikke en unormal årstid at få lungeorm på? Der er vel ikke mange
snegle fremme lige nu?
Eller kan han være blevet smittet for lang tid siden?
Hilsen Vibeke

---

Fra : JSC

Dato : 22-12-04 13:52

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
> Vi krydser fingre for at du har opdaget ormene i tide.
> Men er det ikke en unormal årstid at få lungeorm på? Der er vel ikke mange
> snegle fremme lige nu?

Der kan godt gå nogen tid fra den er smittet til man opdager det.

Se f.eks.

http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/hjerteorm_ejere.htm

/Jørgen

Fra : Hans B.

Dato : 22-12-04 15:24

Nej, men der er flere ting i det:

1. Larverne er 0,3 mm lange og kan være meget svære at "fange". Derfor
kan testen i August, som var negativ, godt være forkert.

2. Der kan gå op til 60 dage, inden larverne kan ses i afføringen, og det
vil altså sige Oktober.

3. Endelig er der flere måder at de kan blive smittet på, værtsdyret er
snegle, men hvis en snegl kravler på et græsttrå kan hunden bliver smittet
ved at spise græsset.
Ræve udskiller larverne i afføringen (og hunde lige så). Hunden kan
simpelthen "sniffe" de små larver op. Og så har Victor den umanerligt
dårlige vane at spise hundel.... Han ved godt at han ikke må, men selvom jeg
er over ham, er det sket. Jeg kan jo heller ikke se om det er rævelort eller
hundelort. Så sneglene er ikke nødvendige for at smitte.

Jeg har sat himmel og hav i bevægelse i dag. Der er 100% helbredelse. Man
kan jo ikke vide hvor meget skade der er sket, men dyrlægene (har talt med
2) mener ikke han vil få problemer sidenhen.

Man pas på de satanner! Det sikreste er at lade hunden teste kvartalsvis -
hvilket jeg jo osse har gjort - så kan hundene helbredes uden men. Der hvor
det er for sent, det er nå dyrlægerne får rigtig syge dyr ind, og ejerne
ikke har ladet dem teste, så kan det være for sent.

Men som tidligere streng forklarede (den jeg ikke kan se), behøvdr hunden
ikke have symptomer - overhovedet.

Nu er jeg mere rolig, kuren er overstået om 4 uger og så skal han checkes
igen.

mvh
Hans

Fra : JSC

Dato : 22-12-04 15:40

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Igen

> 3. Endelig er der flere måder at de kan blive smittet på, værtsdyret er
> snegle, men hvis en snegl kravler på et græsttrå kan hunden bliver smittet
> ved at spise græsset.

Rigtigt så langt....

> [...]
> eller
> hundelort. Så sneglene er ikke nødvendige for at smitte.

Det skulle ikke være muligt, at smitte fra ræv til hund eller hund til hund.

Laverne kræver en mellemvært: snegl, frø....

> Jeg har sat himmel og hav i bevægelse i dag. Der er 100% helbredelse. Man
> kan jo ikke vide hvor meget skade der er sket, men dyrlægene (har talt med
> 2) mener ikke han vil få problemer sidenhen.

Hvis hunden hoster meget pga. døende laver/orm, så vær lige opmærksom på
risikoen for lungebetændelse.

/Jørgen

Fra : Hans B.

Dato : 23-12-04 09:06

> Det skulle ikke være muligt, at smitte fra ræv til hund eller hund til
hund.

> Laverne kræver en mellemvært: snegl, frø....

hmmm! Så vidt jeg har læst er sneglene ikke absolut nødvendige, men det kan
godt være du har ret. Dyrlægerne sagde at den ihvertfald kan "sniffe"
smitten op. Jeg spurgte osse om jeg kunne blive smittet, og dyrlægen sagde
at så skulle jeg indtage hans afføring. Af flere grunde har jeg nu ikke
tænkt mig det, men deraf slutter jeg at smitte kan overføres ved fæces.
Endelig kan en smittet snegl jo have "slimet" på en anden
hundelort/rævelort. Det kan være svært at finde ud af.

Men det er sådan set osse ligegyldigt. Sagen er at der er en del i omløb, og
bor man i de højendemiske områder (der er vidst også et område på Fyn) skal
man lade sin hund teste.

Læs evt. her:
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/hjerteorm_ejere.htm
> Hvis hunden hoster meget pga. døende laver/orm, så vær lige opmærksom på
> risikoen for lungebetændelse.
Tak fodi du siger det, jeg har tænkt på det selv. Foreløbigt har han hostet
3 host - og jeg har på fornemmelsen at vi har opdaget det, på et så tidligt
tidspunkt at der er meget få larver, men det er ikke til at vide.

En morgen i sensommeren åbnede jeg havedøren og opdagede en snegl i hans
vandskål, der står på terrassen. Jeg smed selvfølgelig straks vandet ud og
vaskede skålen grundigt. Det passer meget godt med at det er et par måneder
siden, og passer meget godt med at han har været lidt (meget lidt) mere
passiv. Jeg har faktisk tilskrevet det et det er buldermørkt hele tiden i
denne tid og vi andre bliver jo osse mere sløve i mørket.

Det er små tegn og store tolkninger. Men jeg skriver det blot, fordi det er
ikke nødvendigt at der er symptomer, som det tidligere indlæg også
forklarede.

Ihverfald vil jeg aflevere prøver hvert kvartal fremover - så gør jeg hvad
jeg kan.

Hans

Fra : Bjarne K

Dato : 22-12-04 15:54

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> wrote in message
> [...]
sagen er
> den, at Victor, min Cairn d.d. har fået konstateret lungrom. SATANS.

Må man spørge om hvod du bor (altså Sjælland eller Jylland eller ?)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Hans B.

Dato : 23-12-04 08:47

> Må man spørge om hvod du bor (altså Sjælland eller Jylland eller ?)

Ja, selvfølgelig. Jeg bor i Nordsjælland. Her og specielt i Bernsdorfsparken
er der flere tilfælde, så det er god ide at få lavet en test