Vand test ..
Fra : Ivan Gregersen

Dato : 30-01-05 10:31

Hejsa
Har lige startet et selskabe akvarium på 63l

3 små sugemaller (2.5 cm )
1 par Blå Guramier
1 par Guld Guramier
2 Guppy Hanner
6 Guppy Hunner

Planter
6 Amazone sværd
6 valis spiral
Og 6 Cryptocoryne ved ikke lige hvilken art
Og en tot Java mos

Vand test 30-1-2005 kl. 09-00
NO3 =10ppm
dGH =>14 = er vel lidt høj
dKH = 6 = er jeg i tvivl om
pH = >6,8 <7,2 =er vel ok

Er der nogen der kan hjælpe mig ,,,,ser det godt ud eller skal jeg
til at gøre noget ,,,der er kommet fisk i lørdag 29-1-2005 kl 09-00

Hilsen Ivan Gregersen

Fra : Steen Suder

Dato : 30-01-05 11:00

Ivan Gregersen wrote:

> Hejsa
> Har lige startet et selskabe akvarium på 63l
>
> 3 små sugemaller (2.5 cm )
> 1 par Blå Guramier
> 1 par Guld Guramier
> 2 Guppy Hanner
> 6 Guppy Hunner
>
> Planter
> 6 Amazone sværd
> 6 valis spiral
> Og 6 Cryptocoryne ved ikke lige hvilken art
> Og en tot Java mos
>
> Vand test 30-1-2005 kl. 09-00
> NO3 =10ppm

Sigtepunktet er 5ppm, lidt afhængigt af hvilken litteratur man læser.
10ppm er fint med så mange planter.

> dGH =>14 = er vel lidt høj

Denne er afhængig af dit postevand og ændrer sig ikke nævneværdigt.
Den hårdhed kunne godt være her hvor jeg bor.
Værdien betragtes som medium eller lettere hårdt.
Der findes noget højere værdier i DK.

> dKH = 6 = er jeg i tvivl om

Jeg har 11 her, men sådan er vandt fra hanen bare.

> pH = >6,8 <7,2 =er vel ok

Ganske godt.
Mit er 7,6 fra hanen.
Brug ikke kemikalier for at regulere det.

> Er der nogen der kan hjælpe mig ,,,,ser det godt ud eller skal jeg
> til at gøre noget ,,,der er kommet fisk i lørdag 29-1-2005 kl 09-00

Det ser fint ud.
Hold dog øje med NO3 og NO2 (nitrat og nitrit), hvis du kan teste det,
indtil akvariet har stabiliseret sig. Nitrit er ret giftigt for fiskene.

--
Steen Suder