Ekstra ledning til anhængertræk på Peugeot
Fra : Kim

Dato : 04-02-05 16:55

Jeg har lige været nede på mit lokale Peugeot værksted for at høre hvad det
skulle koste at få trukket en 4 kvardrat + ledning om til mit anhængertræk.
1300,00 kr
vil det koste på min 307 det syntes jeg er lige i overkanten. Er der nogen
der har erfaring med nogle
andre der kan gøre det eller nogen ved
hvor man kan trække ledningen igennem ude fra motorrummet.
mvh Kim

Fra : T. Hartung

Dato : 04-02-05 18:34

"Kim" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> der har erfaring med nogle
> andre der kan gøre det eller nogen ved
> hvor man kan trække ledningen igennem ude fra motorrummet.

Det kan du da nemt selv lave.

Anbefaler en 6# ledning - desuden skal du bruge et relæ, en sikringholder
samt en kontakt inde i kabinen bedst med lys så du kan se den er tændt.
Du skal trække strøm fra batteriet gennem en 16 amp. sikring til relæet med
6# - brug så 1 stk evt 0,75# til holdespændingen på relæet . Find et sted
at gå igennem kabinen ud i motorrummet, få evt. værkstedet til at hjælpe dig
ved næste service, de skal bare stikke de to ledninger ud så klare du
resten.

Før så 6# pænt gemt om til trækket - find den blå ledning og erstat den med
din 6#.

Placer din kontakt diskret neden under instrumetbord så du kan se lampen når
den er tænt etabler holdespændingen fra relæ gennem kontakt til stel - gå
ALDRIG direkte med 6# gennem kontakt - den smelter!

God fornøjelse
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Michael H Svensson

Dato : 05-02-05 11:49

"Kim" wrote
> [...]
> der har erfaring med nogle
> andre der kan gøre det eller nogen ved
> hvor man kan trække ledningen igennem ude fra motorrummet.

Hej Kim,
Min Peugeot 406 HDI fra 2000 er monteret med et originalt Peugeot træk med
7/13 pol. stik.
Værkstedet vidste godt nok ikke hvad forskellen var på 7 og 7/13 polet stik,
men da jeg kunne se i deres katalog at det fandtes forlangte jeg at det blev
sådan et.
I stikket er der konstant 12 V + og 12 V + via tændingslåsen, begge via
seperat sikring i sikringsboksen, og selvfølgelig ekstra stel forbindelse.
At værkstedet ikke kendte til systemet blev understreget af at de ikke satte
sikring i holderen i sikringsboksen, så jeg i begyndelsen ikke havde
spænding til køleskabet osv.
Og hvad er så moralen af dette ?
Jo - selv Peugeot (altså fabrikken) har tænkt på det der med ekstra strøm
til CV, de har endda sørget for at der standard er trukket ekstra og tykke
ledninger til det og de har afsat en speciel sikringsholder til formålet.
Det er bare ikke lykkedes dem at forklare det til mange af
forhandlerene/værkstederne. Og derfor kan kunder som du få så tåbelige
forklaringer som du har været vidne til.
Prøv lige en gang til, og så foreslå dem at bruge de ledninger der allerede
er trukket til netop dette formål.
I prislisten for ekstraudstyr til Peugeot 307 er der ikke færre end 3
ledningssæt til 7/13 polet tilslutning og 6 ledningssæt til 13 polet
tilslutning. Disse ledningssæt består af selve stikket på anhængertrækket og
et ganske kort bundt ledninger til montering i et dertil indretet stik i
bagagerummet.
Jeg medgiver at det er håbløst at man som forbruger kan komme til at betale
et autoriseret værksted for at udføre et arbejde der allerede er klaret fra
fabrikken, men det er altså desværre fakta.
Held og lykke med projektet.
Michael

Fra : Kim

Dato : 05-02-05 14:34

"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> fabrikken, men det er altså desværre fakta.

Tak for svaret Michael. Der er lidt jeg skal have undersøgt. Og mht. stikket
er det et originalt 7/13 polet

stik fra Peugeot der sidder på.

Mht. til strømmen, er der ikke normalt et krav, at man skal kunne tage
strømmen fra via en kontakt ?

Have i øvrigt aldrig set sådan en type før. Jeg troede faktisk kun der var
de alm. samt Jagger stikket som campingfolket normalt bruger.

mvh Kim