"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:42037da1$0$48665$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:42037420$0$48669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Er der nogen der har eksperimenteret med hvor meget bremselængden
> forlænges
>> når man kører med og uden campingvogn?
>>
>>
>
> hmmmm det er jo afhængig af både hastighed og CV's vægt !!
Hmm - jeg var i sin tid ved at dumpe til teoriprøven da jeg ved
mortorsagyndigs spørgsmål om havd der havde indflydelse på bremselængden,
kom til at tilføje - lastens størrelse.
Brøl - "Det er sku ikke en færge der skal bakkes af" og derefter en længere
belæring om, at vægten og friktionen dæk vejbane udlignede hinanden, så
læange bremserne er rigtig, tilstækkelig dimensionerede.
Rigtig svar indeholdt bl.a. noget om underlagets beskaffenhed som jeg var
startet med.
Jeg vil ikke påstå at jeg har målt forskellene, men har tid til anden, solo
og på øde vej, pvet at katastrofebremse med min klapkasse, (der har bremser
og støddæmpere), og syntes egentlig at det går næsten som det plejer. Der er
selvfølgelig en lille reaktionstid fra påløbet, og den store kunst og bevis
på at bremserne er tilpas dimensionerede, er, at kunne undgå at påhænget
blokerer, eller den rykker i påløbet så den ikke bremser - man kommer til
at lette foden på pedalen tramper igen, og får kængurubremsning.
Men med følelse og på godt underlag forlænges det vel med 5-10 m (ved de
70). Har ikke prøvet - men jeg har da set folk bag mig på motorvejen blive
meget overraskede når der skal holdes lidt brat.
De fleste kører vel med al-ko, og hvis akslen, vægten, og dæk er på den gode
side til vognen - er det nok tilpasset så man ikke bliver alt for overasket.
Problemet er nok mest bremseteknikken fra en uøvet fører.
Hilsen Sten Bo
Glem ikke ned ad bakke og medvind - vel.