/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Påhængsvægt
Fra : Handsome


Dato : 23-01-05 18:23

Min bil har en påhængsvægt på 1400 kg. Jeg tænker på, at købe en campingvogn
med tilladte totalvægt på 1600 kg og tjenestevægt på 1438 kg. Må min bil
trække denne?



 
 
Flemming Udbjørg (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Udbjørg


Dato : 23-01-05 18:30


"Handsome" <lucky_luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f3dd5d$0$48646$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Min bil har en påhængsvægt på 1400 kg. Jeg tænker på, at købe en
campingvogn
> med tilladte totalvægt på 1600 kg og tjenestevægt på 1438 kg. Må min bil
> trække denne?
>

Du kan beregne det, ved at gå ind på denne side:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

/Flemming U.



Handsome (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Handsome


Dato : 23-01-05 19:18

Hej Flemming

Når jeg bruger dit link får jeg flg. svar; "Nej, det må du ikke. Det kræver
et trailerkørekort kategori B/E, at køre med påhængskøretøjet"

Det må jo så betyde, at bilen må godt, og at jeg også må, når bare jeg har
fx et lastbil + hængerkørekort som jeg har.



>
> Du kan beregne det, ved at gå ind på denne side:
> http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
>
> /Flemming U.
>
>



Kurt B. Andersen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 23-01-05 20:00


"Handsome" <lucky_luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f3ea70$0$48700$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Flemming
>
> Når jeg bruger dit link får jeg flg. svar; "Nej, det må du ikke. Det
kræver
> et trailerkørekort kategori B/E, at køre med påhængskøretøjet"
>
> Det må jo så betyde, at bilen må godt, og at jeg også må, når bare jeg har
> fx et lastbil + hængerkørekort som jeg har.
>
>
Nej, det må du ikke. Beregningen går kun på kørekortforholdet. Her løber du
jo ind i overvægt problemet.
Tjenestevægt = egenvægt =1438 kg.
Bilen må trække 1400 kg. Altså må den ikke trække 1438 kg, uanset om du har
kørekort til en rumflyver eller ej
Men nu kan jeg se, at du senere oplyser påhængsvægten til 1600 kg. Hvor fik
du den fra? Hvis der på din registreringsattest står 1400 kg, så er det dem
der gælder, uanset om bilen kan godkendes til 1600 kg jfr.
specifikationerne. Men der er så stor sandsynlighed for, at kan få vejet den
op til at må køre med de 1600 kg, når nu den er godkendt til det. Det kræver
så bare at koblingsanordningen også er godkendt til 1600 kg.

Kurt



Handsome (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Handsome


Dato : 23-01-05 20:14

> Nej, det må du ikke. Beregningen går kun på kørekortforholdet. Her løber
du
> jo ind i overvægt problemet.
> Tjenestevægt = egenvægt =1438 kg.
> Bilen må trække 1400 kg. Altså må den ikke trække 1438 kg, uanset om du
har
> kørekort til en rumflyver eller ej
> Men nu kan jeg se, at du senere oplyser påhængsvægten til 1600 kg. Hvor
fik
> du den fra?

Nej, jeg har købt en ny bil, som jeg først får leveret om ca. 1 måned.
Derfor har jeg endnu ikke registreringsattesten, men på Importørens Webside
står der flg.:
Vægt
Totalvægt 2200
Egenvægt 1575
Trailervægt med bremse 1600
Trailervægt uden bremse 750



Kurt B. Andersen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 23-01-05 21:51


"Handsome" <lucky_luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f3f78e$0$48680$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Nej, jeg har købt en ny bil, som jeg først får leveret om ca. 1 måned.
> Derfor har jeg endnu ikke registreringsattesten, men på Importørens
Webside
> står der flg.:
> Vægt
> Totalvægt 2200
> Egenvægt 1575
> Trailervægt med bremse 1600
> Trailervægt uden bremse 750
>
>
Jamen så skulle den jo være fjong
Så kan du forhåbentlig også gå ud fra, at den rent faktisk registreres til
denne vægt.
Jeg er selv på kig efter en brugt god trækker i øjeblikket og har bemærket
at mange mærker (især franske) har monteret træk, som er godkendt til mindre
end bilens egenvægt. Men de fleste skulle angiveligt kunne vejes op uden de
store problemer. Jeg undrer mig så bare over, hvorfor man ikke gør det fra
starten af. Man undskylder sig med, at det er fabrikkens standard man
godkender dem med i første omgang, men så kunne man jo prøve om ikke man
kunne få fabrikken til at forstå de danske regler og udnytte disse.
Men det kan selvfølgelig nok være problematisk, når vi dårligt selv kan
finde ud af dem

Kurt



Kim Bonnesen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Kim Bonnesen


Dato : 25-01-05 20:02

Hej Kurt
Fransk eller ej ......
Her er en Hollandsk side på Engelsk hvor du kan finde din "trækker"
!!!!!!!!!
Desuden kan du sammenligne 2 biler overfor en CV , hvem er bedst i forholdet
m.m.
http://www.whattowcar.com/

God fornøjelse.

Kim

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:41f40e47$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Handsome" <lucky_luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f3f78e$0$48680$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> Nej, jeg har købt en ny bil, som jeg først får leveret om ca. 1 måned.
>> Derfor har jeg endnu ikke registreringsattesten, men på Importørens
> Webside
>> står der flg.:
>> Vægt
>> Totalvægt 2200
>> Egenvægt 1575
>> Trailervægt med bremse 1600
>> Trailervægt uden bremse 750
>>
>>
> Jamen så skulle den jo være fjong
> Så kan du forhåbentlig også gå ud fra, at den rent faktisk registreres til
> denne vægt.
> Jeg er selv på kig efter en brugt god trækker i øjeblikket og har bemærket
> at mange mærker (især franske) har monteret træk, som er godkendt til
> mindre
> end bilens egenvægt. Men de fleste skulle angiveligt kunne vejes op uden
> de
> store problemer. Jeg undrer mig så bare over, hvorfor man ikke gør det fra
> starten af. Man undskylder sig med, at det er fabrikkens standard man
> godkender dem med i første omgang, men så kunne man jo prøve om ikke man
> kunne få fabrikken til at forstå de danske regler og udnytte disse.
> Men det kan selvfølgelig nok være problematisk, når vi dårligt selv kan
> finde ud af dem
>
> Kurt
>
>



Kurt B. Andersen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 26-01-05 00:41


"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41f697c3$0$45697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Kurt
> Fransk eller ej ......
> Her er en Hollandsk side på Engelsk hvor du kan finde din "trækker"
> !!!!!!!!!
> Desuden kan du sammenligne 2 biler overfor en CV , hvem er bedst i
forholdet
> m.m.
> http://www.whattowcar.com/
>
> God fornøjelse.
>
> Kim
>
Tak for linket. Det ser spændende ud. Det kan jeg nok bruge til at sortere
lidt med, idet min søn p.t. bombarderer mig med gode forslag til køb af en
anden bil

Kurt



Allan Hansen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 24-01-05 17:12


>>
> Nej, det må du ikke. Beregningen går kun på kørekortforholdet. Her løber
> du
> jo ind i overvægt problemet.
> Tjenestevægt = egenvægt =1438 kg.
> Bilen må trække 1400 kg. Altså må den ikke trække 1438 kg, uanset om du
> har
> kørekort til en rumflyver eller ej
> Men nu kan jeg se, at du senere oplyser påhængsvægten til 1600 kg. Hvor
> fik
> du den fra? Hvis der på din registreringsattest står 1400 kg, så er det
> dem
> der gælder, uanset om bilen kan godkendes til 1600 kg jfr.
> specifikationerne. Men der er så stor sandsynlighed for, at kan få vejet
> den
> op til at må køre med de 1600 kg, når nu den er godkendt til det. Det
> kræver
> så bare at koblingsanordningen også er godkendt til 1600 kg.
>
> Kurt
>
>> >
> >
> Hej Kurt
> Med risiko for at starte en længere tråd, vil jeg sige at det må han godt.
>
> CV egenvægt er 1438 kg, bilen må trække 1400 kg.
>
> Min forklaring på at man må er at den vægt du lægger på trækket ikke
> tilfalder CV men bilen,
> Eks: CV's egenvægt 1438 kg - 75 kg kugletryk = trækvægt 1363 kg.
>
> Men det kan udløse en længere diskution med politiet, med efterfølgende
> vejning af vogntoget, men den holder i retten.
>
> Mvh Allan.

P.S unskyld at jeg fik postet direkte, men her er den så.



Kurt B. Andersen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 25-01-05 00:40


"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:T69Jd.82$i45.79@news.get2net.dk...
>
> >>
> > Nej, det må du ikke. Beregningen går kun på kørekortforholdet. Her løber
> > du
> > jo ind i overvægt problemet.
> > Tjenestevægt = egenvægt =1438 kg.
> > Bilen må trække 1400 kg. Altså må den ikke trække 1438 kg, uanset om du
> > har
> > kørekort til en rumflyver eller ej
> > Men nu kan jeg se, at du senere oplyser påhængsvægten til 1600 kg. Hvor
> > fik
> > du den fra? Hvis der på din registreringsattest står 1400 kg, så er det
> > dem
> > der gælder, uanset om bilen kan godkendes til 1600 kg jfr.
> > specifikationerne. Men der er så stor sandsynlighed for, at kan få vejet
> > den
> > op til at må køre med de 1600 kg, når nu den er godkendt til det. Det
> > kræver
> > så bare at koblingsanordningen også er godkendt til 1600 kg.
> >
> > Kurt
> >
> >> >
> > >
> > Hej Kurt
> > Med risiko for at starte en længere tråd, vil jeg sige at det må han
godt.
> >
> > CV egenvægt er 1438 kg, bilen må trække 1400 kg.
> >
> > Min forklaring på at man må er at den vægt du lægger på trækket ikke
> > tilfalder CV men bilen,
> > Eks: CV's egenvægt 1438 kg - 75 kg kugletryk = trækvægt 1363 kg.
> >
> > Men det kan udløse en længere diskution med politiet, med efterfølgende
> > vejning af vogntoget, men den holder i retten.
> >
> > Mvh Allan.
>
> P.S unskyld at jeg fik postet direkte, men her er den så.


OK, så får du også mit svar her:

Jeg er helt og aldeles uenig, men det kommer jo nok ikke bag på dig
Kugletrykket har intet med egenvægt at gøre og kan absolut ikke fratrækkes
denne.
Overbevis mig ved at pege på, hvordan du har fundet frem til det (lovstof)
eller en retsafgørelse.
Grunden til at jeg er sikker, er dels at jeg kender en hel del til
lovgivningen på netop dette område i kraft af mit arbejde. Dernæst kan du jo
besøge alle de steder, hvor der er lagt forskellige beregningsskemaer ud,
hvor reglerne er forklaret i klar tekst osv. og jeg vil vove den påstand, at
du ikke et eneste af de steder vil finde noget om, at kugletrykket har noget
med egenvægten at gøre.
Hvis du har set når påhængskøretøjer vejes, dels af politiet (ved kontrol
for overlæs) eller når der skal fremskaffes vejeattest til et syn, så kobles
påhængsvognen/campingvognen af og vejes alene.
Der har tidligere i gruppen været link til diverse steder, hvor der er
beregningsskemaer til denne problematik. Bl.a. hos visse
campingorganisationer, færdselsstyrelsen, flere steder på politiets
hjemmesider, bl.a. kan jeg huske at have set den på hjemmesiden for
Haderslev politi.
I al beskedenhed har jeg selv lavet et excel regneark til denne beregning.
Jeg lavede det i forbindelse med, at de nye regler blev indført og gav
anledning til utallige diskussioner om, hvordan reglerne skulle forståes. Så
derfor var jeg selvfølgelig også nødt til at sætte mig ind i reglerne.
Dette regneark har jeg distribueret til flere, også i forbindelse med
tidligere diskussioner her i gruppen om samme emne, og der er så vidt jeg
husker aldrig nogen, som har sat spørgsmålstegn ved, at beregningerne er
korrekte - eller draget spørgsmålet om kugletryk ind i diskussionen.

Kurt




Steen Larsen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 25-01-05 07:33

Kurt B. Andersen wrote:
> Jeg er helt og aldeles uenig, men det kommer jo nok ikke bag på dig
> Kugletrykket har intet med egenvægt at gøre og kan absolut ikke
> fratrækkes denne.

Hej Kurt

Kan kun give dig helt ret.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe
Cabby 58 f3



Allan Hansen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 25-01-05 20:39

>
>
> OK, så får du også mit svar her:
>
> Jeg er helt og aldeles uenig, men det kommer jo nok ikke bag på dig
> Kugletrykket har intet med egenvægt at gøre og kan absolut ikke fratrækkes
> denne.
> Overbevis mig ved at pege på, hvordan du har fundet frem til det (lovstof)
> eller en retsafgørelse.
>
I det har du ret.

Grunden til at jeg er sikker, er dels at jeg kender en hel del til
> lovgivningen på netop dette område i kraft af mit arbejde. Dernæst kan du
> jo
> besøge alle de steder, hvor der er lagt forskellige beregningsskemaer ud,
> hvor reglerne er forklaret i klar tekst osv. og jeg vil vove den påstand,
> at
> du ikke et eneste af de steder vil finde noget om, at kugletrykket har
> noget
> med egenvægten at gøre.

Nej det har den ikke, men kugletrykket har noget at gøre med den faktiske
vægt.

> Hvis du har set når påhængskøretøjer vejes, dels af politiet (ved kontrol
> for overlæs) eller når der skal fremskaffes vejeattest til et syn, så
> kobles
> påhængsvognen/campingvognen af og vejes alene.

Det er kun ved fremskaffelse af veje attest at du skal frakoble, ved
vejninger ved overlæs vejes de enkelte aksler på vogntoget hver for sig, for
at på den faktiske vægt i køreklar stand.

> Der har tidligere i gruppen været link til diverse steder, hvor der er
> beregningsskemaer til denne problematik. Bl.a. hos visse
> campingorganisationer, færdselsstyrelsen, flere steder på politiets
> hjemmesider, bl.a. kan jeg huske at have set den på hjemmesiden for
> Haderslev politi.

Disse skemaer viser kun om du opfylder kørekorts kravet og i grove om du må
sammenkoble.

> I al beskedenhed har jeg selv lavet et excel regneark til denne beregning.
> Jeg lavede det i forbindelse med, at de nye regler blev indført og gav
> anledning til utallige diskussioner om, hvordan reglerne skulle forståes.
> Så
> derfor var jeg selvfølgelig også nødt til at sætte mig ind i reglerne.
> Dette regneark har jeg distribueret til flere, også i forbindelse med
> tidligere diskussioner her i gruppen om samme emne, og der er så vidt jeg
> husker aldrig nogen, som har sat spørgsmålstegn ved, at beregningerne er
> korrekte - eller draget spørgsmålet om kugletryk ind i diskussionen.

En gang skal jo være den første, men jeg vil gerne vedgå at det er svært at
finde et cirkulære om vejninger af køretøjer også til lastbiler.
Nu er denne enkelte sag også ganske unik med sine vægte, her tænker jeg på
egenvægten 1438 kg, den skal af /op rundes til nærmeste deleligt med 25.
>
> Kurt
>
Allan



Kurt B. Andersen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 26-01-05 00:39


"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:OfxJd.253$B03.78@news.get2net.dk...
> >
> >
jeg vil vove den påstand,
> > at
> > du ikke et eneste af de steder vil finde noget om, at kugletrykket har
> > noget
> > med egenvægten at gøre.
>
> Nej det har den ikke, men kugletrykket har noget at gøre med den faktiske
> vægt.
>
Ja og nej. Jeg er godt klar over, at når du hænger noget på krogen, så
overføres noget af den faktiske totalvægt umiddelbart til bilen, men det
ændrer ikke på, at den faktiske totalvægt på et påhængskøretøj er den vægt
det har, når det er frakoblet. Det vejer også de 50-75 kg, som det trykker
med på krogen.


> > Hvis du har set når påhængskøretøjer vejes, dels af politiet (ved
kontrol
> > for overlæs) eller når der skal fremskaffes vejeattest til et syn, så
> > kobles
> > påhængsvognen/campingvognen af og vejes alene.
>
> Det er kun ved fremskaffelse af veje attest at du skal frakoble, ved
> vejninger ved overlæs vejes de enkelte aksler på vogntoget hver for sig,
for
> at på den faktiske vægt i køreklar stand.

Det kommer da helt an på, hvor den vejes henne. Ofte vejes de på en brovægt,
og det foregår ikke via vejning af enkelte aksler.
Det ændrer heller ikke på, at en korrekt vejning med løse vægte foregår med
en vægt under hvert jul og en under tilkoblingsanordningen. Hvis du har set
dem undlade dette, så må det være fordi, at de lader pgl. få lidt rabat i
form af, at de ikke medregner kugletryk.
Generelt skal en campingvogn/trailer frakobles.

>
> > Der har tidligere i gruppen været link til diverse steder, hvor der er
> > beregningsskemaer til denne problematik. Bl.a. hos visse
> > campingorganisationer, færdselsstyrelsen, flere steder på politiets
> > hjemmesider, bl.a. kan jeg huske at have set den på hjemmesiden for
> > Haderslev politi.
>
> Disse skemaer viser kun om du opfylder kørekorts kravet og i grove om du

> sammenkoble.
>
Ja, og de henviser til, at der skal bruges egenvægt, og tilladt totalvægt på
bilen, samt max koblingsvægt med bremser og tilladt totalvægt på
påhængskøretøjet.
Nu finder vi så noget lovstof frem og i detailforskrifterne for køretøjer
står der under

3.01.001 GENERELLE BESTEMMELSER

(1) Tilladt akseltryk, tilladt belastning og tilladt totalvægt må ikke
overstige det af køretøjsfabrikanten garanterede, teknisk tilladte.



((6) Tilladt totalvægt må ikke overstige summen af de tilladte akseltryk,
for sættevogn og påhængskøretøj med hovedbolt eller stiv trækstang dog
summen af de tilladte akseltryk og tilladt koblingstryk.



Bemærk pkt. 6. efter kommaet:

Ved påhængskøretøj med stiv trækstang fremkommer tilladt totalvægt ved
summen af det tilladte akseltryk OG tilladt koblingstryk.

Derfor beregnes faktisk totalvægt selvfølgelig også ud fra disse præmisser.

Stik den



Kurt



Allan Hansen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 26-01-05 19:01

>
>> >
> jeg vil vove den påstand,
>> > at
>> > du ikke et eneste af de steder vil finde noget om, at kugletrykket har
>> > noget
>> > med egenvægten at gøre.
>>
>> Nej det har den ikke, men kugletrykket har noget at gøre med den faktiske
>> vægt.
>>
> Ja og nej. Jeg er godt klar over, at når du hænger noget på krogen, så
> overføres noget af den faktiske totalvægt umiddelbart til bilen, men det
> ændrer ikke på, at den faktiske totalvægt på et påhængskøretøj er den vægt
> det har, når det er frakoblet. Det vejer også de 50-75 kg, som det trykker
> med på krogen.
>
>
>> > Hvis du har set når påhængskøretøjer vejes, dels af politiet (ved
> kontrol
>> > for overlæs) eller når der skal fremskaffes vejeattest til et syn, så
>> > kobles
>> > påhængsvognen/campingvognen af og vejes alene.
>>
>> Det er kun ved fremskaffelse af veje attest at du skal frakoble, ved
>> vejninger ved overlæs vejes de enkelte aksler på vogntoget hver for sig,
> for
>> at på den faktiske vægt i køreklar stand.
>
> Det kommer da helt an på, hvor den vejes henne. Ofte vejes de på en
> brovægt,
> og det foregår ikke via vejning af enkelte aksler.
> Det ændrer heller ikke på, at en korrekt vejning med løse vægte foregår
> med
> en vægt under hvert jul og en under tilkoblingsanordningen. Hvis du har
> set
> dem undlade dette, så må det være fordi, at de lader pgl. få lidt rabat i
> form af, at de ikke medregner kugletryk.
> Generelt skal en campingvogn/trailer frakobles.
>
>>
>> > Der har tidligere i gruppen været link til diverse steder, hvor der er
>> > beregningsskemaer til denne problematik. Bl.a. hos visse
>> > campingorganisationer, færdselsstyrelsen, flere steder på politiets
>> > hjemmesider, bl.a. kan jeg huske at have set den på hjemmesiden for
>> > Haderslev politi.
>>
>> Disse skemaer viser kun om du opfylder kørekorts kravet og i grove om du
> må
>> sammenkoble.
>>
> Ja, og de henviser til, at der skal bruges egenvægt, og tilladt totalvægt
> på
> bilen, samt max koblingsvægt med bremser og tilladt totalvægt på
> påhængskøretøjet.
> Nu finder vi så noget lovstof frem og i detailforskrifterne for køretøjer
> står der under
>
> 3.01.001 GENERELLE BESTEMMELSER
>
> (1) Tilladt akseltryk, tilladt belastning og tilladt totalvægt må ikke
> overstige det af køretøjsfabrikanten garanterede, teknisk tilladte.
>
>
>
> ((6) Tilladt totalvægt må ikke overstige summen af de tilladte akseltryk,
> for sættevogn og påhængskøretøj med hovedbolt eller stiv trækstang dog
> summen af de tilladte akseltryk og tilladt koblingstryk.
>
>
>
> Bemærk pkt. 6. efter kommaet:
>
> Ved påhængskøretøj med stiv trækstang fremkommer tilladt totalvægt ved
> summen af det tilladte akseltryk OG tilladt koblingstryk.
>
> Derfor beregnes faktisk totalvægt selvfølgelig også ud fra disse
> præmisser.
>
> Stik den
>
Kurt, nu har jeg ikke behov for at sikke den eller det.

Men jeg vil blot gøre opmærksom på at det er totalvægten du beregner på
denne måde og ikke den faktiske vægt i køreklar stand, du har ikke overfor
mig givet en henvisning til et cirkulære om vejninger af køretøjer, jeg er
blevet orienteret af det lokale politi at de ved kontroller vejer på den mig
beskrevne måde.
Jeg er selv flere gange blevet vejet med lastbil og alle steder bliver de
enkelte aksler vejet hver for sig, sammenlagt for du så totalvægten, grunden
til at køretøjer skal vejes således er at selv om totalvægten ikke
overskrides kan der godt forekomme overlæs på en eller flere akseler.
Med den måde du vil beregne vægten så er der flere der kører rundt med
overlæssede bagaksler på deres biler hvilket heller ikke er lovligt, men jeg
har taget kontakt til Bilsyn og det lokale politi for at få nogle
henvisninger til nogle cirkulærer og regler, således at vi har nogle klare
retningslinjer at gå efter, herom mere senere.

Allan







Handsome (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Handsome


Dato : 23-01-05 18:34

.... har netop checket bilens specifikationer som siger;

Trailervægt med bremse 1600
Trailervægt uden bremse 750







Så det er vel ok mht. tidligere nævnte campingvogn?



Campingstuff (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Campingstuff


Dato : 23-01-05 19:13


"Handsome" <lucky_luke@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f3dffa$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> ... har netop checket bilens specifikationer som siger;
>
> Trailervægt med bremse 1600
> Trailervægt uden bremse 750
Hej

Hvis du går på www.campingstuff.dk og har reg attesten på bilen samt cv
klar, er det meget nemt at regne ud.
Du indtaster blot bilens totalvægt plus 50 kg, og derefter trykker du blot
på de rigtige knapper med musen og får svaret.

VH
Hans Jørgen



Steen Larsen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 23-01-05 21:37

Handsome wrote:
> ... har netop checket bilens specifikationer som siger;
>
> Trailervægt med bremse 1600
> Trailervægt uden bremse 750

> Så det er vel ok mht. tidligere nævnte campingvogn?

Ja når du har stort kørekort er det ikke noget problem ellers skulle du
have BE kørekort.

Hvorfor skriv du "Min bil har en påhængsvægt på 1400 kg." ?

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe
Cabby 58 f3



Jimmy Larsen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy Larsen


Dato : 25-01-05 19:46

undskyld at jeg blander mig men et kørekort kan være nok så stort,men det
har intet at gøre med hvad du hænger efter en bil
"Steen Larsen" <dsl175340@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ct11tf$2rip$1@news.cybercity.dk...
> Handsome wrote:
> > ... har netop checket bilens specifikationer som siger;
> >
> > Trailervægt med bremse 1600
> > Trailervægt uden bremse 750
>
> > Så det er vel ok mht. tidligere nævnte campingvogn?
>
> Ja når du har stort kørekort er det ikke noget problem ellers skulle du
> have BE kørekort.
>
> Hvorfor skriv du "Min bil har en påhængsvægt på 1400 kg." ?
>
> --
> MVH Steen Larsen
> Hyundai Santa Fe
> Cabby 58 f3
>
>



Steen Larsen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 25-01-05 21:44

Jimmy Larsen wrote:
> undskyld at jeg blander mig men et kørekort kan være nok så stort,men
> det har intet at gøre med hvad du hænger efter en bil

Hej Jimmy

Et hænger kort gælder også til det du hænger bag efter en bil.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe
Cabby 58 f3



Jimmy Larsen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy Larsen


Dato : 25-01-05 22:49


>
> Hej Jimmy
>
> Et hænger kort gælder også til det du hænger bag efter en bil.
Jaja men et stort kørekort som du skriver giver ikke ret til at hægte hvad
som helst efter din bil,du skal stadig have E kort hvis påhængskøretøjet
vejer mere end 50 kg mere end bilens egen vægt så er det lige meget hvad der
står som bilen må trække
mvh Jimmy
>
> --
> MVH Steen Larsen
> Hyundai Santa Fe
> Cabby 58 f3
>
>



Steen Larsen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 26-01-05 08:15

Jimmy Larsen wrote:
>> Hej Jimmy
>>
>> Et hænger kort gælder også til det du hænger bag efter en bil.
> Jaja men et stort kørekort som du skriver giver ikke ret til at hægte
> hvad som helst efter din bil,du skal stadig have E kort hvis
> påhængskøretøjet vejer mere end 50 kg mere end bilens egen vægt så er
> det lige meget hvad der står som bilen må trække

Hej Jimmy

OK det bunder i en misforståelse fordi du ikke læser helle tråden. Det
er ikke mig der har problemet jeg har BE kort.

Det drejer sig om Handsome
news:41f3ea70$0$48700$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe
Cabby 58 f3



Jimmy Larsen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy Larsen


Dato : 26-01-05 16:53



>
> Hej Jimmy
>
> OK det bunder i en misforståelse fordi du ikke læser helle tråden. Det
> er ikke mig der har problemet jeg har BE kort.
'
Ja jeg er er også blevet den lykkelige ejer af det for jeg var træt af hele
tiden at skulle tænke på hvad jeg hængte efter.
mvh Jimmy
passat 1.9 tdi
hobby prestige 460
>
> Det drejer sig om Handsome
> news:41f3ea70$0$48700$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>
> --
> MVH Steen Larsen
> Hyundai Santa Fe
> Cabby 58 f3
>
>



Handsome (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Handsome


Dato : 27-01-05 20:03

> Hej Jimmy
>
> OK det bunder i en misforståelse fordi du ikke læser helle tråden. Det
> er ikke mig der har problemet jeg har BE kort.
>
> Det drejer sig om Handsome
> news:41f3ea70$0$48700$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
>
> --
> MVH Steen Larsen
> Hyundai Santa Fe
> Cabby 58 f3
>

På mit kort står der AL-AS-B-C-D-BE-CE-DE. Jeg regner med det er nok :)

Hyundai Tucson 2,7
Hobby Excelsior 560 UFe

Mvh. Handsome



Kurt B. Andersen (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 27-01-05 22:38

D.d. har jeg kontaktet såvel det lokale færdselspoliti samt bilinspektionen
med hensyn til problematikken vedr. faktisk totalvægt.
Færdselspolitiet oplyste, at der ikke findes et sted, hvor det er skåret ud
i pap, hvad faktisk totalvægt er, men udregningen foretages efter samme
præmisser som totalvægt. På en campingvogn vil det være ensbetydende med, at
faktisk totalvægt kun kan findes ved at vognen kobles af og vejes alene på
en vægt. Det er for at få den samlede vægt af akseltryk og tryk på
koblingsanordningen.
Når man stopper nogen og kontrollerer for overlæs bruger man dog normalt
ikke denne vejemetode, men nøjes normalt med at veje akslen/akslerne og så
lader man trykket på koblingen komme den formastelige til gode. Det vil så
typisk være 30-75 kg + yderligere 3% for mulig fejlvisning, som kommer
bilisten til gode.
Der er flere grunde til, at man anvender denne metode. Det er den hurtigste
måde, når man bruger egne vægte, og samtidig har man det problem, at mange
af de brovægte som anvendes af politiet, ikke er godkendt til at veje bl.a.
campingvogne. Det skyldes, at fejlmargin under f.eks. 2000 kg simpelthen er
for stor, hvorfor den ikke er godkendt til vægte under dette tal f.eks.
Derfor vil det være noget af et tilfældighedsprincip, om man bliver snuppet
ved en godkendt brovægt eller ej. Det er også nemmere at nøjes med
akseltrykmåling med egne vægte.
De samme principper anvendes ved lastbiler og anhængere. Her ser man også
bort fra koblingsanordningens tryk på det trækkende køretøj og nøjes med at
måle akselvis, selv om anhængerens faktiske totalvægt så ikke er helt
retvisende.
Bilinspektionen oplyste kort og godt, at faktisk totalvægt er et køretøjs
p.t. faktiske vægt frakoblet andre køretøjer, og der må ikke foretages
fradrag for det tryk, som der evt vil ligge på en koblingsanordning som
følge af den måde, som belæsningen er foretaget på. Der vil derfor ikke være
mulighed for at regulere en campingvogns faktiske totalvægt ved bare at
flytte effekter fra bagenden til forenden (er lig med større kugletryk og
mindre akseltryk).
Han mente ikke, at det var beskrevet nærmere i nogen lov eller
bekendtgørelse eller lign.

Nærmere kan jeg vist ikke komme det.

Kurt



Søren Jensen\(9800\) (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Søren Jensen\(9800\)


Dato : 30-01-05 10:13

Nu hvor i har nævnt faktiks totalvægt hvordan er reglerne så?

eks : Min bil vejer egnvægt 1050 kg min cv vejer total 1200 kg men jeg har
kun fyldt den så den faktisk vejer 1100 kg må jeg køre med den ??

Søren



Jimmy Larsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy Larsen


Dato : 30-01-05 10:32


"Søren Jensen(9800)" <slj@hasfjern.dk fjern fjern> skrev i en meddelelse
news:41fca4fc$0$625$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nu hvor i har nævnt faktiks totalvægt hvordan er reglerne så?
>
> eks : Min bil vejer egnvægt 1050 kg min cv vejer total 1200 kg men jeg
har
> kun fyldt den så den faktisk vejer 1100 kg må jeg køre med den ??Nej det
må du ikke Søren
mvh Jimmy
>
> Søren
>
>



Søren Jensen\(9800\) (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Søren Jensen\(9800\)


Dato : 30-01-05 11:32


"Jimmy Larsen" <jiti_slet_@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41fca975$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Søren Jensen(9800)" <slj@hasfjern.dk fjern fjern> skrev i en meddelelse
> news:41fca4fc$0$625$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Nu hvor i har nævnt faktiks totalvægt hvordan er reglerne så?
>>
>> eks : Min bil vejer egnvægt 1050 kg min cv vejer total 1200 kg men jeg
> har
>> kun fyldt den så den faktisk vejer 1100 kg må jeg køre med den ??Nej det
> må du ikke Søren


Nu skriver jeg 1050 kg som min bils egen vægt er men den må jo så trække
1100 kg 1050 + 50 = 1100 kg og det er jo også cv faktiske total vægt hvad så
må man så ??

Total vægten på cv må max blive 1200 kg men jeg læsser den kun til 1100 kg

Hvad skal den snak om faktisk total vægt så bruges til ??
Søren



Michael H Svensson (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael H Svensson


Dato : 30-01-05 12:24


"Søren Jensen wrote
>> Nu hvor i har nævnt faktiks totalvægt hvordan er reglerne så?
> >>
> >> eks : Min bil vejer egnvægt 1050 kg min cv vejer total 1200 kg men jeg
> > har
> >> kun fyldt den så den faktisk vejer 1100 kg må jeg køre med den ??Nej
det
> > må du ikke Søren
>
>
> Nu skriver jeg 1050 kg som min bils egen vægt er men den må jo så trække
> 1100 kg 1050 + 50 = 1100 kg og det er jo også cv faktiske total vægt hvad

> må man så ??
>
> Total vægten på cv må max blive 1200 kg men jeg læsser den kun til 1100 kg
>
> Hvad skal den snak om faktisk total vægt så bruges til ??
> Søren
>
Hej Søren,

Du må gerne køre med din CV med faktisk totalvægt på 1100 kg, UNDER
forudsætning af at din bil er indregistreret med 1100 kg som største
tilladte totalvægt på krogen.

Reglen er at du læser tilladt totalvægt på registreringsattestes til CV, så
læser du tilladt totalvægt på registreringsattestes til bil, så tager du det
mindste af tallene, og DET er den tilladte totalvægt når netop disse to
køretøjer er sammenkoblet.
Herefter skal du checke om du med dit kørekort må køre med vogntoget.
Har du ikke BE-kort skal den samlede tilladte totalvægt (bil + den CV
totalvægt du lige har fundet som det mindste tal af de to) være højest 3500
kg og tilladt totalvægt for CV (igen den totalvægt du lige har fundet som
det mindste tal af de to) må ikke overstige bilens egenvægt + 50 kg.

Indviklet ? ja men det er vores vilkår.

Hilsen Michael
"Bil indregistreret med tilladt totalvægt på trækkrogen = bilens egenvægt +
50 kg."



Søren Jensen\(9800\) (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Søren Jensen\(9800\)


Dato : 30-01-05 12:40


"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcc3ea$1@news.wineasy.se...
>
> "Søren Jensen wrote
> >> Nu hvor i har nævnt faktiks totalvægt hvordan er reglerne så?
>> >>
>> >> eks : Min bil vejer egnvægt 1050 kg min cv vejer total 1200 kg men
>> >> jeg
>> > har
>> >> kun fyldt den så den faktisk vejer 1100 kg må jeg køre med den ??Nej
> det
>> > må du ikke Søren
>>
>>
>> Nu skriver jeg 1050 kg som min bils egen vægt er men den må jo så trække
>> 1100 kg 1050 + 50 = 1100 kg og det er jo også cv faktiske total vægt hvad
> så
>> må man så ??
>>
>> Total vægten på cv må max blive 1200 kg men jeg læsser den kun til 1100
>> kg
>>
>> Hvad skal den snak om faktisk total vægt så bruges til ??
>> Søren
>>
> Hej Søren,
>
> Du må gerne køre med din CV med faktisk totalvægt på 1100 kg, UNDER
> forudsætning af at din bil er indregistreret med 1100 kg som største
> tilladte totalvægt på krogen.
>
> Reglen er at du læser tilladt totalvægt på registreringsattestes til CV,
> så
> læser du tilladt totalvægt på registreringsattestes til bil, så tager du
> det
> mindste af tallene, og DET er den tilladte totalvægt når netop disse to
> køretøjer er sammenkoblet.
> Herefter skal du checke om du med dit kørekort må køre med vogntoget.
> Har du ikke BE-kort skal den samlede tilladte totalvægt (bil + den CV
> totalvægt du lige har fundet som det mindste tal af de to) være højest
> 3500
> kg og tilladt totalvægt for CV (igen den totalvægt du lige har fundet som
> det mindste tal af de to) må ikke overstige bilens egenvægt + 50 kg.
>
> Indviklet ? ja men det er vores vilkår.
>
> Hilsen Michael
> "Bil indregistreret med tilladt totalvægt på trækkrogen = bilens egenvægt
> +
> 50 kg."

Tak for svaret , jeg ment nu også selv at det forholdte sig sådan , men var
ikke sikker om reglen med faktisk total vægt var blevet fjernet.

men kan finde det på skrift nogen steder ?

Søren Jensen



Michael H Svensson (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael H Svensson


Dato : 30-01-05 12:55


"Søren Jensen wrote

> Tak for svaret , jeg ment nu også selv at det forholdte sig sådan , men
var
> ikke sikker om reglen med faktisk total vægt var blevet fjernet.
>
> men kan finde det på skrift nogen steder ?
>
> Søren Jensen
>

Hej Søren,

Ret beset er der ikke nogen regel der siger noget om faktisk totalvægt.

Regelen er at når du sammenkobler to køretøjer som "synsfri sammenkobling"
så er det det den laveste værdi af "tilladt totalvægt" fra de to køretøjers
registreringsattester der bliver den resulterende tilladte totalvægt, og så
er det førerens pligt at sørge for at den "faktiske totalvægt" ikke
overstiger dette. Samtidig skal man selvfølgelig sikre sig at den
resulterende tilladte totalvægt mindst er af samme størrelse som den
registrede egenvægt af af anhængeren/campingvognen, ellers er man "på den".

Hilsen
Michael



LS (30-01-2005)
Kommentar
Fra : LS


Dato : 30-01-05 13:45


"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fccb0b$1@news.wineasy.se...
>
>>
> Ret beset er der ikke nogen regel der siger noget om faktisk totalvægt.
>
Det er jo ikke helt rigtigt da man i henhold til reglerne for synsfri
sammenkobling må køre med et vogntog hvor påhængsvognens totalvægt gerne må
overskride det trækkende køretøjs tilladte påhængsvægt bare den faktiske
vægt ikke overskrider tilladt påhængsvægt.

Rigtigt der står ikke "totalvægt" men kun "faktisk vægt" men meningen er jo
nok den samme.
mvh



Carsten Stage (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 30-01-05 14:53


"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:AF4Ld.201$o04.155@news.get2net.dk...

> Rigtigt der står ikke "totalvægt" men kun "faktisk vægt" men meningen er
> jo nok den samme.

Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål. Det er ikke let, og det er delvis
begrundet i, at mange ikke skelner mellem reglerne for kørekort og reglerne
for synsfri sammenkobling.

De bedste "officielle" sider med forklaringer er:

http://www.sikkertrafik.dk/b5000f/GSID/1565265

der kan svarene findes relativ let.


Med venlig hilsen,

Carsten Stage


Michael H Svensson (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael H Svensson


Dato : 31-01-05 18:21


"LS" wrote

> Det er jo ikke helt rigtigt da man i henhold til reglerne for synsfri
> sammenkobling må køre med et vogntog hvor påhængsvognens totalvægt gerne

> overskride det trækkende køretøjs tilladte påhængsvægt bare den faktiske
> vægt ikke overskrider tilladt påhængsvægt.
>
> Rigtigt der står ikke "totalvægt" men kun "faktisk vægt" men meningen er
jo
> nok den samme.
> mvh
>
>
Hej LS,

Prøv lige at læse hele mit svar, så kan du se at det faktisk var det jeg
skrev.

>Regelen er at når du sammenkobler to køretøjer som "synsfri sammenkobling"
>så er det det den laveste værdi af "tilladt totalvægt" fra de to køretøjers
>registreringsattester der bliver den resulterende tilladte totalvægt, og så
>er det førerens pligt at sørge for at den "faktiske totalvægt" ikke
>overstiger dette. Samtidig skal man selvfølgelig sikre sig at den
>resulterende tilladte totalvægt mindst er af samme størrelse som den
>registrede egenvægt af af anhængeren/campingvognen, ellers er man "på den".

Reglen er at det er den laveste tilladte totalvægt fra hhv. påhængskøretøjet
og bilen der bliver den "resulterende tilladte totalvægt" altså den tilladte
totalvægt der gælder for netop denne sammenkobling. Og så skal man
selvfølgelig sørge for at den "faktiske vægt" ikke overstiger dette.

Hilsen
Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste