Solsejl
Fra : Jens

Dato : 20-01-05 18:42

Hej

Overvejer at købe et simpelt solsejl a.la. Como (HKS varenummer 9000003).
Det er et helt fladt stykke lærred med tre stænger til. Spørgsmålet er nu:

Min vogn er en Hobby 460 (jeg ved ikke hvor lang den er i det vandrette
stykke (og næsten vandrette mod fronten) af skinnen, og har den ikke lige
her ved hånden). Kan jeg anvende et 450 cm eller skal jeg ned i et 400 cm
bredt solsejl. Hvor godt vil det stå hvis det skal bukke lidt om hjørnerne i
begge ender (eller evt kun den ene). Er der nogen der har erfarringer med
dette?

Mvh

Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-01-05 23:06

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i begge ender (eller evt kun den ene). Er der nogen der har erfarringer

Ikke helt, men vor Adria 430'er passer fint til et Isabella Shadow 3 meter
solsejl. Så går sejlet fra tagets bagerste bue og helt frem til den første
forreste bue. Altså den svage bue en meters penge bag frontens skarpe bue -
hvis du forstår
Så hvis din Hobby 460 _er_ 4,6 meter lang er du nok nødt til at vælge et
kortere solsejl. Jeg tror det vil sidde underligt hvis du lader det gå frem
over den svage bue.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-01-05 14:38

> [...]
> begge ender (eller evt kun den ene). Er der nogen der har erfarringer med

Ingen erfaring, men en mening :)

Jeg er da i tvivl om du endda ville kunne bruge 400 cm.-sejlet.

Når vognen er en 460, så er det vognens indvendige bundmål, der er (ca.) 460
cm -. men taglængden er jo typsik noget mindre, og da vognen jo runder i
forende, kan du risikere, at selv 400 cm-sejlet vil gå lidt ned i rundingen.

Men et sejl på 460 cm er jeg slet ikke i tvivl om vil være for stort - og
vil se tåbeligt ud på vognen.

/Flemming