En lille varmeblæser til en ældre VW Campe~
Fra : Mogens Aagaard

Dato : 13-01-05 23:29

Har brug for sådan en fætter som skal bruges når jeg er connected til
landstrøm. Skal være så lille som mulig, men selvfølgelig med effekt nok til
at man kan holde varmen en enkelt vinternat. Jeg har set mange varmeblæsere
i diverse byggemarkeder, men de er for store efter min mening.
Vil blive glad for tips til indkøb.

Venlig hilsen

Mogens

Fra : Sten Bo

Dato : 14-01-05 02:39

"Mogens Aagaard" <maavenz@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmeblæsere
> i diverse byggemarkeder, men de er for store efter min mening.

Hej Mogens

Der er noget ved alt.

CV Forhandlerne har en meget lille terning, "sikkerheds" varmeblæser,
keramisk varmelegeme, vælte og sluksikker, der straks afbryder hvis den
kæntres, eller der falder noget ned over den. Blæserhastigheden reguleres
på den jeg har, automatisk efter varmebehovet, sådan at afgangstemperaturen
aldrig bliver farlig.
Ideel til dit formål - bortset fra en ting. De støjer. På grund af de små
dimensioner, og små huller til luftens passage gennem varmelegemet, skal
blæseren arbejde temmelig meget og det høres altså. Typen kostede pga. den
avancerede teknik en "bondegård" da de kom frem, men er nu i et mere
rimeligt prisleje.

Du kan måske finde en god varmeblæser i de forskellige autotilhørsbutikker
med bilvarmere. Jeg har set meget små udgaver til placering f.eks.under et
sæde.

Biltema har en de lover er lydsvag på
http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/40/Small/40-403_s.jpg

Selv har vi en gammel sag af metal af fabrikatet ADAX der udmærker sig
ved dels at være temmelig gedigen, men også ved at ha en forholdsvis stor
langsom
mølle - der ydermere kører _meget_ langsomt når ovnen sættes på lav effekt,
og selv på høj, næsten ikke høres. (i min alder, og med titinitus).
Den er købt på loppemarked for kr. 25 og jeg har på bestilling købt hver
eneste jeg har
set siden - og foræret til campingvener, der manglede back
op varme.
Den er dog lidt stor 26x20x og med foden 13 cm høj. Set i rød og gul. Man
skal dog - pga. alderen være opmærksom på om møllen i det hele taget drejer,
eller om motoren skal ha lidt service i form af pust WD 40 i lejerne. Nem at
skille alm skruer. Ovnen
har en termosikring på maven der skal resættes hvis den pga. manglende luft
er blevet for varm.

Da vi prioriterer lydnivo frem for størrelse vinder ADAX ubetinget.

--
Sten Bo

Prøv med http://www.ddoo.dk
ordbogen der gætter med.

Fra : Henning Lund

Dato : 14-01-05 19:03

Sten Bo skrev:
> Da vi prioriterer lydnivo frem for størrelse vinder ADAX ubetinget.

Har du et billede af sådan en fætter, jeg er ikke lige klar over hvad
det er for en model?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Sten Bo

Dato : 14-01-05 21:19

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du et billede af sådan en fætter, jeg er ikke lige klar over hvad det
> er for en model?

Men dog, til tjeneste, snart en hel afhandling.

Den ser helt almindelig gammel dags ud.
der var et link i sidste,
news:41e72049$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net der gerne skulle sende
folk til adr. med billedet der hedder ADAX i nyhedsgr.dk.binaer. - og ellers
ligger det her, http://ccclub.myphotoalbum.com/albums/ADAX/Adax_1.jpg

Det gode ved ADAX er, at der på lav effekt indskydes en modstand til møllen
så den kører langsommere. Det er almindeligt i hårtørrer og vifter, men har
jeg aldrig set det på almindelige varmeblæsere. .

Samtidig kører blæseren hele tiden, uanset om varmen er på - og har dermed
bedre fat i luften. Ulempen er, at det i "pauserne" uden varme, måske kan
føles som lidt træk, men varmen tænder hurtigere og burde køre med mindre
temperaturudsving i rummet, sådan teoretisk. Som regel sætter man den på
mindste behov - så den kører varme i så lange perioder som mulig. Der er
også en god fordeling - 650 -1350 og med begge, de sædvanlige 2000 W.

En undtagelse er omtalte terning, hvor blæseren endda er termostatsyret, i
lighed med varmelegemet. Der er ikke tvivl om, at terningen er den teknisk
bedste løsning
Den har jeg selvfølgelig også købt på loppemarkedet kr. 100. Sælgeren
oplyste at typen, (den) nu blev i militæret. Men efter vores opfattelse
"larmer" den lille blæser, . Lyt altid inden der købes.

Hilsen

Fra : Henning Lund

Dato : 14-01-05 21:41

Sten Bo skrev:

> Men dog, til tjeneste, snart en hel afhandling.

Hmmmm sådan en har jeg aldrig set før, men den lyder da spændende, hvis
du får opbygget et lager af dem er jeg også interesseret i en til vores
vogn

Fra : Sten Bo

Dato : 14-01-05 21:55

om varmeblæsere

De bruger megen strøm - I den forbindelse skal man huske at ha et ordentligt
kabel og stik.

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=36
( Husk i øvrigt at ledningen skal være af typen HO7RN-F, eller tilsvarende.
Skal indeholde jordleder gul/grøn, samt nulleder skal være lyseblå.
Ledertværsnit skal være 2,5 kvadratmilimeter.)

Der er en tankevækkende artikel på
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/koeleskabseffekt.asp

hvor man sammenligner effekten ved forskellige spændinger, Volt, til
rådighed. Med en storforbruger på tynde ledninger i hækleklipperkablet
falder spændingen og man får mindre varme ud af forbrugeren. Varmen der
mangler, afsættes i stedet i kabler og eventuelle dårlige stik. Det er også
vigtigt at lægge kablet ud i bugter på jorden, da magnetfeltet i kablet på
grund af belastningen får det til at varme samtidig med at spændingen
synker.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 15-01-05 08:13

> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Men dog, til tjeneste, snart en hel afhandling.

Morgensysler - mens vi venter på kaffen

Hvad har vi så her?, jo det er et billede af terningen, efter en
støvsugning. news:41e8bd43$0$22683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net
Mål 22x12x16. Denne er sort og dem der ses i butikkerne, hvide. om det er
samme, ikke sikkert.
Læg mærke til 4 print, IC, transistorer og andet guf. Varmelegemet, meget
robust, er den blanke ting af aluminium - det benævnes keramisk på kassen og
keramikken er vel inde i rørene der anes i "køle"profilen.
Sådan ser den ud.

Hilsen.

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-01-05 21:25

Henning Lund wrote:

> Har du et billede af sådan en fætter, jeg er ikke lige klar over hvad
> det er for en model?

Hej Henning

Sten Bo har allerede lagt et link til et billede i news:dk.benaer

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe