Sneplove rydder biler !!!
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 10:05

Hørte lige i radioavisen at folk efterlader deres biler midt på vejene,
fordi de ikke kan komme frem, og så bliver sneplovene nød til at skubbe dem
i grøften !!

Hvem betaler sådan noget ?? er det de fjolsers egen skyld, og dem selv der
skal betale ? eller er det sneplovens bagmænd, som jo påkøre bilen ?

Mvh
Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-02-05 10:29

Juel wrote:
> [...]
>
> Hvem betaler sådan noget ?? er det de fjolsers egen skyld, og dem
> selv der skal betale ? eller er det sneplovens bagmænd, som jo påkøre

I "gamle dage" (starten af 80'erne) var det for billistens egen regning,
ligeså hvis du har parkeret ulovligt og derved spærrer for f.eks. en
brandvej/hane eller lignende.
Så mon ikke det stadig er sådan.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 10:52

> I "gamle dage" (starten af 80'erne) var det for billistens egen regning,
> ligeså hvis du har parkeret ulovligt og derved spærrer for f.eks. en
> brandvej/hane eller lignende.
> Så mon ikke det stadig er sådan.

ok, ja så ka de lære det....

Mvh
Morten

Fra : Kito

Dato : 13-02-05 13:32

Det er nemt at sidde bag computeren og være klog, vi kom faktisk sydfra og
blev overrasket af sneen.
Hvis vi kørte fast, fordi vi ikke kunne køre længere, og måtte efterlade
bilen så er jeg ikke sikker på at sneplove bare må skubbe biler sammen i en
dynge.
Jeg må da heller ikke køre ind i bilerne for at skubbe dem væk fra vejen.
Dert hedder selvtægt og er ikke lovligt.
Men selvfølgelig, hvis bilen er skubbet ud i grøften og ned af en skrænt, er
der kun kaskoen til at klare dette, da fører at sneploven er over alle
bjerge.
Nu kan man så mene at det var muligt at finde et hotel hvor man kunne sove
for natten, men så skulle vi køre af motorvejen og jeg kan ikke forestille
mig de små veje var ryddet ud til hotellerne.

vh
Poul

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 14:00

> [...]
> Hvis vi kørte fast, fordi vi ikke kunne køre længere, og måtte efterlade
> bilen så er jeg ikke sikker på at sneplove bare må skubbe biler sammen i

Begundelsen var at det stoppede trafikken, folk låste deres biler og gik
deres vej !!! Så det eneste de kunne gøre for at få ryddet vejen så resten
af danmark kunne komme forbi, var at fjerne bilerne med sneploven.. Fair nok
IMO, man er da for dum hvis man låser sin bil og går sin vej, når den står
midt på en vej !!!

> Jeg må da heller ikke køre ind i bilerne for at skubbe dem væk fra vejen.
> Dert hedder selvtægt og er ikke lovligt.

Hehe det er sq noget helt andet du..

> Nu kan man så mene at det var muligt at finde et hotel hvor man kunne sove
> for natten, men så skulle vi køre af motorvejen og jeg kan ikke forestille
> mig de små veje var ryddet ud til hotellerne.

Jeg kørte kæresten på arbejde imorges, og trillede så ned til min far
bagefter for at hente "Pigsko" til bimmeren, hvis det skulle bliver værre
til når hun skal hentes igen, og på en lille pakke hvor jeg skulle sætte
igang, gravede den sig ned 15 gange tror jeg, til sidst sked jeg på "stille
opstart i sne" reglern, satte automatgearet i 3, og flåede i de 180Heste, og
med baghjul der roterede med 100kmt så kom hun fremad i en fart ) Hvor
der er vilje er der vej..

Mvh
Morten

Fra : Jan

Dato : 13-02-05 14:04

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nemt at sidde bag computeren og være klog, vi kom faktisk sydfra og
> blev overrasket af sneen.

Tjaeee, nu kom sneen jo også væltende og lukkede alle veje på få minutter
LoL og advarslerne kom jo også megeeetttttttttt sent sådan ca. dagen
før i tvavisen LoL hvordan bar jeg mig dog ad med at blive hjemme selvom
jeg gerne ville besøge en kammeratLoL

> Hvis vi kørte fast, fordi vi ikke kunne køre længere, og måtte efterlade
> bilen så er jeg ikke sikker på at sneplove bare må skubbe biler sammen i
> en dynge.

Er der ikke noget med at man skal afmærke et havareret køretøj, så det kan
ses på en afstand af min.100m på motorvej og tilkalde/vente på hjælp til at
få det fjernet?
Ja, jeg ved det ikke, men er køretøjet aflåst (som det jo skal være når man
forlader det) og det spærre for nødvrndig tilgang, i dette tilfælde for at
rydde så eventuelle udryknings køretøjer kan komme frem, tror jeg at ens
egen forsikring kommer til at dække.
Og det bliver nok svært at redegøre for ens færden når politiet har varslet
al (unødvendig) udkørsel frarådes.

Jan

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-02-05 19:19

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote in message

> [...]
> LoL og advarslerne kom jo også megeeetttttttttt sent sådan ca. dagen
> før i tvavisen LoL hvordan bar jeg mig dog ad med at blive hjemme
-sakse-
> Jan

*flår LoL-knappen af Jans staveplade og erstatter den med en
*GRILL*-tast...*

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-05 14:19

On Sun, 13 Feb 2005 13:32:10 +0100, "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

>Det er nemt at sidde bag computeren og være klog, vi kom faktisk sydfra og
>blev overrasket af sneen.

>--

Vil du ikke godt forklare mig hvori overraskelsen bestod?

Week-endens vejr har da været annonceret i alle medier i god tid.

> [...]

>bilen så er jeg ikke sikker på at sneplove bare må skubbe biler sammen i en

Næh, det må de heller ikke, men når det er rigtigt skidt vejr, så kan
en sneplovschauffør altså godt overse en snetildækket bil.

Skader af den art afgøres på almindelige forsikringsvilkår.

>--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-02-05 17:25

Kito wrote:

> Hvis vi kørte fast, fordi vi ikke kunne køre længere, og måtte
> efterlade bilen så er jeg ikke sikker på at sneplove bare må skubbe
> biler sammen i en dynge.

Da jeg (i tidernes morgen) fik instrukser vedr. kørsel med sneplov, fik vi
at vide at såfremt der holdt en bil og spærrede, så måtte/skulle vi skubbe
den til side, så vejen kunne blive ryddet og at dette ville være billistens
egen hovedpine mht skaderne.
Det skal jo ikke forstås sådan at dem med sneplovene bare kører rundt og
spiller ping pong med de fastkørte biler.

> Jeg må da heller ikke køre ind i bilerne for at skubbe dem væk fra
> vejen.

Det er vist også noget helt andet.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-02-05 21:12

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
Og hvordan vil du bagefter føre bevis for at de (sneplovens fører) "bare"
har skubbet dem sammen
i en dynge, bliver vist en svær opgave..

> [...]
> måtte/skulle vi skubbe den til side, så vejen kunne blive ryddet og
> at dette ville være billistens egen hovedpine mht skaderne.

Det mener jeg også jeg har fået at vide. For en del år siden havde naboen
forladt sin mascot i en snedrive da han dagen efter skulle hente den, stod
den lodret med fronten nede i vejgrøften, og bagenden strittende direkte mod
himlen.

Om han var sur/gal, ja - men lige meget hjalp det, føreren af sneploven
fandt først ud af at snedriven indeholdt en "Mascot" da han skimtede det ene
baghjul og bagenden oven over ploven, i fuld fart ud til højre.

Naboens egen Kasko måtte betale.

> Det skal jo ikke forstås sådan at dem med sneplovene bare kører rundt
> og spiller ping pong med de fastkørte biler.

Nej absolut ikke, jeg synes endda de er meget hjælpsomme, naturligvis vil
der da forekomme chafutter som er trætte og irritable, tro mig det er hårdt
arbejde at sidde og stirre ud i en hvid sky af sne i timevis.

Fra : Kito

Dato : 14-02-05 07:12

Som jeg skrev kom jeg sydfra og der var ikke noget ivejen med mine dæk som
kørte fin i alperne. Men dem jeg havde foran mig, havde altså ikke nogle
sådanne dår og flere steder holdt de på tværs af vejen uden en skovl i
bilen. Hvis ham foran mif holder og spærre og der er flere foran ham så er
jeg sku sagesløs i denne her sammenhæng.
Fordi der er lidt sne i Danmark giver jo ikke mig ret til at beholde
værelset på hotellet når der kommer nye lejer til.
ikke mere herfra.
vh
Poul

Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~

Dato : 13-02-05 21:43

"Juel" <xSnAbElAstarchild.danmark> skrev i en meddelelse

[...]

> Hvem betaler sådan noget ?? er det de fjolsers egen skyld, og dem selv der
> skal betale ? eller er det sneplovens bagmænd, som jo påkøre bilen ?

I mange tilfælde er det vist folk selv (/deres forsikring) der hænger på
den. Hvis køretøjet vurderes til at være "parkeret til ulempe" (d.v.s. at
snerydningskøretøjet forholdsvis problemfrit kan udføre sin opgave - i nogle
tilfælde kaldet PTU), må det fjernes på passende vis. Det samme gælder for
reddere. Jeg kan dog ikke lige huske hvilken regel der omhandler det, men
det er vist noget med retsgoders vægtning (skulle folk være interesseret kan
jeg nok godt finde min gamle noter). I øvrigt dækker ikke alle forsikringer
skader, der er opstået som følge af PTU.
I hvert enkelt tilfælde skal poltiet svjh ind og lave en vurdering om
hvorvidt køretøjet faktisk har været PTU, på baggrund af
redderens/sneplovførerens udtalelser med mindre andet på forhånd er givet.
Nogle vognmænd udstyrrer vist også deres chauffører med et polaroidkamera,
til lige at tage dokumentation af inden man pløjer bilen ud i vejkanten.

--
MVH Boegh

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-02-05 23:18

On Sun, 13 Feb 2005 21:43:19 +0100, "Henrik Bøgh \(væk hjemmefra\)"
<henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

[snip en bil i vejen på vejen]
>. Jeg kan dog ikke lige huske hvilken regel der omhandler det, men
>det er vist noget med retsgoders vægtning (skulle folk være interesseret kan
>jeg nok godt finde min gamle noter). (snip)

Det må være det samme som med bremsning for hunde og katte.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-05 23:30

> On Sun, 13 Feb 2005 21:43:19 +0100, "Henrik Bøgh \(væk hjemmefra\)"
> <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:
>
> [snip en bil i vejen på vejen]
>
> Det må være det samme som med bremsning for hunde og katte.

Ved en meget stor snestorm for meget længe siden (1987?) Var der flere meter
høje volde langs med de bornholmske landeveje. Fint parkeret inde i en af
disse volde holdt en 2CV, sådan at man kunne se hele den ene side af vognen,
og ejeren kunne for den sags skyld sætte sig ind i den. Men der var
halvanden meter sne over den og den kom til at holde der i meget lang tid.
Ploven, og senere sneslyngen havde simpelthen kørt så tæt op ad citronen, at
der tilbage kun var en lille sneskive, der stod på dørtrinnet og som senere
væltede. Det så sjovt ud.

Martin