Streng straf til spritbilist...!
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-02-05 14:08

København, onsdag /ritzau/

Højesteret har idømt en spritbilist tre års fængsel for at

have påkørt og dræbt to fodgængere.

En 51-årig mand blev onsdag idømt tre års fængsel af

Højesteret for i beruset tilstand at have påkørt og dræbt to

fodgængere i juni 2003. Det er den hårdeste straf, der endnu er

givet på området.

Jan Nielsen, der efter ulykken fik målt en promille på 1,39,

er tidligere dømt for otte tilfælde af spirituskørsel, et

tilfælde af promillekørsel og en lang række kørsler, mens han

har været frakendt sit kørekort.

Den normale straf for uagtsomt manddrab ved spirituskørsel

lyder på 10 til 12 måneders fængsel. Men Højesteret bestemte, at

der er tale om skærpende omstændigheder på grund af de mange

tidligere domme.

- Sagen er udtryk for, at tidligere straffe skal give

væsentlige udslag i strafudmålingen, siger anklager i sagen,

statsadvokat Hanne Schmidt fra Rigsadvokaturen.

Tre af de fem dommere ved Højesteret stemte for straffen på

tre år, mens to af dommerne stemte for en straf på to år og seks

måneder.

Ved byretten blev manden idømt to års fængsel. Landsretten

omstødte dommen til fire år, men landsretten nu altså har

fastsat dommen til tre år.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-02-05 14:16

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> givet på området.
>
> Jan Nielsen, der efter ulykken fik målt en promille på 1,39,

Du er da ikke 51 år, Jan?

Jeg synes det er en yderst rimelig straf... Hvis ikke for lav!

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Frederik

Dato : 09-02-05 14:17

> Jan Nielsen, der efter ulykken fik målt en promille på 1,39,
>
> er tidligere dømt for otte tilfælde af spirituskørsel, et
>
> tilfælde af promillekørsel og en lang række kørsler, mens han
>
> har været frakendt sit kørekort.

Det er godt nok også noget svineri Jan!

Kan du stadig komme på nyhedsgruppen?

;)

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 14:33

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

| Kan du stadig komme på nyhedsgruppen?

Hvordan ligger det m. i.net i fængslerne? ;)..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-02-05 15:02

> Jørgen: Hvordan ligger det m. i.net i fængslerne? ;)..

He-he.. Jeg tænkte nok, at jeg skulle have en omgang dér.. )

Heldigvis er det ikke mig selv, der har den slags på samvittigheden...

/Jan W Nielsen

Fra : Henning

Dato : 09-02-05 14:20

On Wed, 9 Feb 2005 14:07:44 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>København, onsdag /ritzau/
>
>Højesteret har idømt en spritbilist tre års fængsel for at
>
>have påkørt og dræbt to fodgængere.

Lidt OT, det hører nok nærmere til i en politik-gruppe, men er tre år
for at slå to mennesker ihjel en "streng straf"? Havde han ikke
drukket sig fuld, men "bare" slået dem ihjel var han røget ind 12
år...

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 14:37

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

Havde han ikke
| drukket sig fuld, men "bare" slået dem ihjel var han røget ind 12
| år...
Det var han så heller ikke, "uagtsomt drab" tæller ikke så voldsomt.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-02-05 14:39

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> Havde han ikke
> Det var han så heller ikke, "uagtsomt drab" tæller ikke så voldsomt.

Det kan jo så diskuteres om man ikke har til hensigt at dræbe når man
sætter sig ind i bilen med sprut i blodet for gud ved hvilken gang.

Mvh
Roberto

Fra : Brian

Dato : 09-02-05 14:55

Hejsa!

Roberto Saldo tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Det kan jo så diskuteres om man ikke har til hensigt at dræbe når man
> sætter sig ind i bilen med sprut i blodet for gud ved hvilken gang.

Nemlig, et kæmpe hul i lovgivningen IMO....
Den billigste måde at slå et menneske ihjel, er at køre dem ned

/Brian

Fra : Frederik

Dato : 09-02-05 15:02

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det kan jo så diskuteres om man ikke har til hensigt at dræbe når man
> sætter sig ind i bilen med sprut i blodet for gud ved hvilken gang.
>
> Mvh
> Roberto

Nej, det kan næppe diskuteres. Et uagtsom drab er netop karakteriseret ved,
at man ikke har haft forsættet til drabet, men har optrådt så tilpas
hensynsløst, at man alligevel bør straffes.

Man kan så diskutere om straffen er passende. Det er blot en helt anden
diskussion. Personligt har jeg intet til overs for sådanne mennesker.

Mvh.

Frederik

Fra : Mr. Nobody

Dato : 15-02-05 10:51

Skyd ham

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 14:44

> [...]
>
> En 51-årig mand blev onsdag idømt tre års fængsel af
>
> Højesteret for i beruset tilstand at have påkørt og dræbt to

Dødsstraf !!!

Det er alt hvad jeg har at sige...

Mvh
Morten

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-02-05 23:51

Jan W Nielsen wrote:
> København, onsdag /ritzau/
>
> Højesteret har idømt en spritbilist tre års fængsel for at
>
> have påkørt og dræbt to fodgængere.

[SNIP]

Man skal ikke køre når man har indtaget alkohol. Alle ved det. Den 51 årige
ved det endda endnu bedre end os andre, når han har fået det af vide så ofte
i retten.
Jeg ved ikke engang om man kan kalde det for uagtsomt manddrab... Og
ligegyldigt hvad det betegnes som, så er straffen for lav.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 08:41

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke engang om man kan kalde det for uagtsomt manddrab... Og
> ligegyldigt hvad det betegnes som, så er straffen for lav.

Ja, 3 år er ikke meget straf for, at tage to menneskers liv.
Generalt set, så kan man tillade sig meget i Danmark uden, at der er nogen
ordenlig straf i det.
F.eks render den person stadig frit rundt, der er skyld i, at min far blev
trafikdræbt for 30 år siden. Hele historien omkring den ulykke, blev dengang
lavet om og det er først for 3 år siden, at jeg fik sandheden af vide...

Folk burde være klogere end, at sætte sig bag rattet, når der er indtaget
alkohol !

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-05 09:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
> København, onsdag /ritzau/
>
> Højesteret har idømt en spritbilist tre års fængsel for at
>
> have påkørt og dræbt to fodgængere.

Fuldt fortjent.

--
mvh/rg. Christian