Kørsel i udenlandsk bil
Fra : Alex

Dato : 09-02-05 12:41

Jeg sad lige og spekulerede på hvor ulovligt det er at køre rundt i en
udenlandsk bil. (ikke indregistreret el. forsik. i dk.)

Jeg køber en bil i Tyskland og sikrer mig alene at forsikringen dækker,
såfremt JEG fører den og ikke bilens "ejer".
Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i Tyskland.

Kan det lade sig gøre?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-02-05 12:54

"Alex" <A@A.COM> skrev i en meddelelse news:4209f6d7$0$12733$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i Tyskland.

Sikkert nok - men det er ikke lovligt (endnu).

Du må - som reglerne er nu - ikke føre et udenlandsk indregistret køretøj
i Danmark hvis du er bosiddende i Danmark (der er sikkert enkelte
undtagelser).

Der er vist en sag ved en EU-domstol der måske vil ændre på reglerne
inden for overskuelig fremtid.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 12:59

On Wed, 9 Feb 2005 12:41:07 +0100, "Alex" <A@A.COM> wrote:

> [...]
>såfremt JEG fører den og ikke bilens "ejer".
>Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i Tyskland.

Mig bekendt må man ikke føre en udenlandsk indregistreret bil i DK
undtagen ejeren er med i bilen. Der er så noget med, at man må køre en
"udenbys" firmabil direkte fra grænsen til hjemmet og tilbage.
Det er i hvert fald det tilbagevendende svar i brevkasser og i
trafikradioen når emnet er oppe at vende.
Om det kan lade sig gøre? Alt kan lade sig gøre (du har åbenbart de
nødvendige forbindelser), det er kun et spørgsmål om konsekvenserne og
når fælden klapper kan det blive meget dyrt, fordi du vil blive
stillet over for krav om betaling af registreringsafgift og i værste
fald en skattebøde på det dobbelte af afgiften oveni.
Fælden klapper, hvis du bliver standset på vejen af færdselspolitiet,
hvis naboerne ringer til toldvæsenet eller tolderne får øje på dig ved
grænsen en dag.
Så det er nok smartest at lade være og købe en på danske skilte.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Lars

Dato : 09-02-05 13:02

Hejsa,

"Alex" <A@A.COM> wrote in message

> [...]
> såfremt JEG fører den og ikke bilens "ejer".
> Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i Tyskland.

Det kan vel godt lade sig gøre, men det er ulovligt når du har bopælsadresse
i Danmark.

Du risikerer en stor bøde oven i at skulle betale registeringsafgift for
bilen hvis du bliver snuppet. Og det gør du nu nok hvis du parkerer hver
eneste aften i det lokale villakvarter

For at måtte køre udenlandsk indregisteret bil i Danmark skal du som
udgangspunkt have bopæl i udlandet. Der er et par undtagelser (noget med
værksteder; transit igennem landet; mm) men til almindelig privat brug er
det ikke lovligt.

** Lars

Fra : Alex

Dato : 09-02-05 14:22

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værksteder; transit igennem landet; mm) men til almindelig privat brug er

Tak for svar allesammen.
Så bliver der kun råd til den lille bimmer

Fra : ct

Dato : 09-02-05 15:14

Der er et par undtagelser (noget med
> værksteder; transit igennem landet; mm) men til almindelig privat brug er
> det ikke lovligt.

Yep, har kørt en del 'udlændinge' for Avis biludlejning når de skulle
flyttes mellem byerne eller sydpå.

claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 16:45

ct skrev:

> Yep, har kørt en del 'udlændinge' for Avis biludlejning når de skulle
> flyttes mellem byerne eller sydpå.

Så stiller tingene sig også anderledes, for så er det dit job at kører
bilen.

Jeg må også køre i Danmark i en tysk lastbil hvis jeg er ansat til det.

(Men p.g.a at tysk chaufførløn-niveau ligger på højde med dansk
understøttelse er det ikke interessant).

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-02-05 16:13

Alex skrev:

> [...]
> såfremt JEG fører den og ikke bilens "ejer".
> Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i Tyskland.

Erfaringerne hernede fra siger at dansk politi ikke accepterer kørsel
med tyske prøveplader i Danmark. End ikke de få km fra grænsen og op til
samme område som toldområdet ligger i.

Så har den prøveplader på bør du anskaffe dig et sæt danske prøveplader
(låne/leje) som du kan sætte på ved grænsen.

Hvis der stadig er de oprindelige plader på er det vistnok (Hæng mig
ikke op på det. Jeg har kun hørt det som rygte) muligt at du kan søge og
få tilladelse til at køre bilen direkte fra hvor du kommer ind i landet
og til din bopæl/værksted.

Det blev nævnt at man, uden at søge, måtte køre en erstatningsbil, man
havde fået stillet til rådighed i udlandet, direkte hjem og tømme den og
tilbage. Og derudover blev der nævnt noget man kunne søge og få lov til.

Så det var måske værd at kigge på.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-02-05 23:15

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Så har den prøveplader på bør du anskaffe dig et sæt danske
> prøveplader (låne/leje) som du kan sætte på ved grænsen.

Ingen tysk prøveplade er godkendt til kørsel i DK (oplyst i
udenrigministeriet "udlandskontoret")

I tyskland findes der to kategorier af prøveplader en med gul markering i
højre side på denne gælder forsikringen kun i tyskland.
Den anden kategori er med rød markering i høje side, den er forsikret også
uden for tyskland, sidstnævnte (rød markering) benævner tyskerne ofte som EU
plade. Heller ikke denne er godkendt til brug i Danmark (fik dog oplyst at
den "ofte" aksepteres af dansk politi til hjemtransport).

Men det står klart den er ikke godkendt i DK, så derfor er det en dårlig ide
at købe den "røde" prøveplade, da den ikke aksepteres ved syn/toldsyn. Så
derfor skal man ud og leje danske prøveplader i forbindelse med syn/toldsyn.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-02-05 23:02

Alex wrote:
> [...]
> dækker, såfremt JEG fører den og ikke bilens "ejer".
> Præmier og afgifter betaler jeg naturligvis igennem miv ven i

Prøv at stille ? til Don Ø.

Har aldrig hørt hvad udgangen blev på den sag med hans køretur til - - var
det Ésbjerg for at se "drengene" spille bold.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg