Æv... Ingen Volle
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 09:53

Havde det hele på plads, ok bytte pris osv...
(Volvo 850 2,5 TDi, aut., aut. klima, nyere motor osv)

Men pludselig svinder 6 md 100 % garanti indtil 6 md 50 % på drivlinien...

OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Så jeg leder videre...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Jørgen

Dato : 08-02-05 10:14

On Tue, 8 Feb 2005 09:53:19 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>
>Men pludselig svinder 6 md 100 % garanti indtil 6 md 50 % på drivlinien...
>

>OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Hvilke forhandler?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-02-05 10:19

meddelelse news:42087e19$0$29273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Surt show, det er jo ikke sjovt hvis man ved at der skal en retssag til før
man får hvad man har krav på. Så må du på jagt igen, det er ufatteligt at
nogle forhandlere ikke fatter det.

Jeg har selv sagt nej tak til en bil fra 2001 af samme grund, forhandleren
(som er en gammel skolekammerat) ville kun yde 6 måneders garanti. Den
garanti ville dog ikke dække det elektriske som varme i sæder, spejle osv.
for han mente at det for ofte gik i stykker.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 10:22

Kim Kristensen telepaterede følgende til sin PC:
> Surt show, det er jo ikke sjovt hvis man ved at der skal en retssag
> til før man får hvad man har krav på.

Det er jo det. Bilen er fin, og jeg tror ikke, at der vil blive problemer
med den. Men bare det, at han ikke vil overholde spillereglerne er nok...

> Så må du på jagt igen, det er
> ufatteligt at nogle forhandlere ikke fatter det.

Tja. Det er vel deres måde at drive forretning på...

> [...]
> måneders garanti. Den garanti ville dog ikke dække det elektriske som
> varme i sæder, spejle osv. for han mente at det for ofte gik i

Det er fair nok, hvis de kun vil yde 6 md. garanti, da der ikke er nogen
lov, der kræver garanti. Men der er desværre nogen forhandlere der ikke vil
kende købelovens med dens første 6 md. reklamationsret med
formodningsreglen.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-02-05 11:47

meddelelse news:420884b4$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Det er muligt at jeg ikke har læst ordentligt på lovteksten, men de to års
reklamationsret (som indeholder 6 måneders garanti) er måske ikke magen til
på brugte biler?

Nu ville manden ikke yde garanti på det elektriske på en 200.000 kroners
3-3,5 år gammel bil med 80.000 km på bagen, det var det jeg ikke brød mig
om. Producenten yder 3 år eller 100.000 km garanti på hele bilen, og det
hele skal også virke alt sammen på så ny en bil efter min mening. Med alle
de elektriske ting og sager på en bil i dag, kan det jo sagtens blive en dyr
affære hvis der lige skal skiftes noget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 12:03

> [...]
> Det er muligt at jeg ikke har læst ordentligt på lovteksten, men de
> to års reklamationsret (som indeholder 6 måneders garanti) er måske

Hvis du kan finde en lovtekst, som siger 6 måneders garanti, så må du få min
racerbil...

Loven siger 24 md. reklamationsret, hvor de første 6 md er med omvendt
bevisbyrde, dvs. sælger skal bevise at fejlen ikke var der. Det er i mange
tilfælde det samme som garanti, men er det så ikke alligevel helt...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-02-05 16:32

meddelelse news:42089c7d$0$29284$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Nu har jeg ikke rigtig sat mig ind i lovteksten da det er ny eller så nye
biler vi har set på at de stadig var under fabriksgaranti, det jeg "ved" om
det er den smule man har hørt i forbrugerprogrammer og lignende.

http://www.forbrug.dk/oss/97/

"Ved en reklamationsret er det køberen, der skal bevise, at fejlen var til
stede på leveringstidspunktet. Dog følger det af den såkaldte
formodningsregel i købeloven , at køberen, hvis fejlen viser sig indenfor de
første 6 måneder, som regel ikke skal bevise, at fejlen var til stede på
leveringstidspunktet."

(som du også skriver)

Den eneste måde at sikre sig på må så være minutiøst at gennemgå alle bilens
funktioner med sælger på leveringstidspunktet og så blive enige om hvilke
fejl der er, om så de er forventelige bilens alder og km-stand taget i
betragtning er en anden sag men jo også noget man skal blive enige om.

Gør man ikke det og opdager på vejen hjem at der er en fejl ser det ud til
at det er bedst at vente nogen tid inden man vender tilbage (dog inden for
de 6 måneder), for så skal man som køber "som regel" ikke bevise at fejlen
var til stede på leveringstidspunktet.

Den jeg så på var til normal markedspris og uden "havde vi det ikke sjovt i
skolen rabat", undtagelserne blev lagt frem som elektrisk udstyr som varme i
sæderne varme i spejle og lignende. Jeg var stået af og fremførte derfor
ikke opklarende spørgsmål som kunne belyse hvor grænsen gik, og lignende
elektrisk udstyr kan jo være meget i en nyere bil. Jeg syntes bare det var
meget tidligt at tage den slags forbehold men det er måske bare mig, jeg
syntes at det hele skal virke på så ny en bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-02-05 23:23

meddelelse news:42089c7d$0$29284$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis du kan finde en lovtekst, som siger 6 måneders garanti, så må du få
> min racerbil...

ØV!
Så kan jeg se at jeg ikke kommer til at køre 7'er
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/fejl-og-mangler/garanti/

> Loven siger 24 md. reklamationsret, hvor de første 6 md er med omvendt
> bevisbyrde, dvs. sælger skal bevise at fejlen ikke var der. Det er i mange
> tilfælde det samme som garanti, men er det så ikke alligevel helt...

Der er stor forskel, IMO.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-05 07:42

Uffe Bærentsen telepaterede følgende til sin PC:

> ØV!
> Så kan jeg se at jeg ikke kommer til at køre 7'er
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/fejl-og-mangler/garanti/

Niks. Den vil jeg sgutte af med...

> Der er stor forskel, IMO.

Jep.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-02-05 11:40

meddelelse news:420b022f$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...

> Niks. Den vil jeg sgutte af med...

Kan jeg godt forstå.
Men må indrømme, at jeg fløj i bøgerne for at læse på lektien.
Det kunne jo være........
Men sådan skulle det jo ikke være!
Må også indrømme, at jeg nok ikke turde skrive som dig

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-05 11:49

Uffe Bærentsen telepaterede følgende til sin PC:
> Må også indrømme, at jeg nok ikke turde skrive som dig

Heller ikke, hvis du var 100 % sikker?

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 12:08

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| reklamationsret (som indeholder 6 måneders garanti) er måske ikke magen

Nøjagtig den samme, bort set fra der skal tages forbehold for
"naturlig,forventelig" slitage jvf. bilens alder,stand- som der er minimalt
af i el.systemet, og den pris bilen er blevet handlet til. Derfor hedder det
ikke 6 md. garanti, men stadig reklamationsret, bare med det forbehold at
forhandleren skal sandsynliggøre at fejlen er opstået EFTER købet- dvs.
varen var fejlfri v. overdragelsen.

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 12:03

Kim Kristensen wrote:
> [...]
>>
> Det er muligt at jeg ikke har læst ordentligt på lovteksten, men de
> to års reklamationsret (som indeholder 6 måneders garanti) er måske

Problemet er "at der ikke er noget som hedder garanti" i købeloven, selvom
Henrik her i gruppen påstår noget andet, og sagtens kunne finde det. Sjovt
nok har vi ikke hørt mere til det.

> [...]
> efter min mening. Med alle de elektriske ting og sager på en bil i
> dag, kan det jo sagtens blive en dyr affære hvis der lige skal

Jep, men han behøver heller ikke give en garanti, men købeloven kommer han
ikke udenom og den siger 2 års reklamationsret med de første 6 måneder med
omvendt bevisbyrde.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 10:32

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> måneders garanti. Den garanti ville dog ikke dække det elektriske som
> varme i sæder, spejle osv. for han mente at det for ofte gik i

Ok, men det er så dit valg, for det er jo ikke ulovligt det forhandleren har
gjort.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 11:29

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

| Ok, men det er så dit valg, for det er jo ikke ulovligt det forhandleren
har
| gjort.

JO for sammenbrud i det elektriske system kan ikke opfattes som normal
"slitage", med mindre han sælger bilen under markedsprisen, og gør opmærksom
på dette forbehold. Det er det eneste som kan gøre at "omvendt bevisbyrde"
kan fraviges de første 6 md. .

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 12:01

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> opmærksom på dette forbehold. Det er det eneste som kan gøre at
> "omvendt bevisbyrde" kan fraviges de første 6 md. .

Nu snakkede Kim om en decideret garanti.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 12:16

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

| Nu snakkede Kim om en decideret garanti.

Når vi snakker el.systemet er det reelt garanti, for naturlig,forventelig
slitage findes næsen ikke i de dele. At en "skovl" så ikke kaldes en skovl,
er noget andet ;). Eller kan han jo bare give nedslag i prisen, Kim kan så
reklamere, men han kan afslå at gøre noget ved det og henvise til han fik
den billigere ;)).

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 12:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Når vi snakker el.systemet er det reelt garanti,

Muligt i praksis, men ikke på papiret.

> [...]
> bare give nedslag i prisen, Kim kan så reklamere, men han kan afslå
> at gøre noget ved det og henvise til han fik den billigere ;)).

Ja, det er også en mulighed.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-05 10:19

Morten Fruergaard wrote:
> Havde det hele på plads, ok bytte pris osv...
> (Volvo 850 2,5 TDi, aut., aut. klima, nyere motor osv)

Er det denne her?
<http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=667700211&page=2>

> Men pludselig svinder 6 md 100 % garanti indtil 6 md 50 % på
> drivlinien...

Lyder da suspekt.

> OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Hvor mange af dem vil reelt det?

> Så jeg leder videre...

Om ikke andet godt du fandt ud af at forhandleren ikke
er i orden FØR du handlede med ham.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 10:33

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
>
> Men pludselig svinder 6 md 100 % garanti indtil 6 md 50 % på
> drivlinien...
>
> OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Sagde han direkte at han ikke ville overholde købeloven, hvis ja, kunne det
da være rart med et navn på den forhandler så vi andre ikke løb ind i
vedkommende.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 10:56

Deaster telepaterede følgende til sin PC:
> Sagde han direkte at han ikke ville overholde købeloven, hvis ja,
> kunne det da være rart med et navn på den forhandler så vi andre ikke
> løb ind i vedkommende.

Ikke direkte. Kun indirekte. Jeg spurgte om han kendte og ville overholde
købeloven. Hvis han ikke ikke dette skulle han lade mig det vide, så vi
kunne stoppe. Han sendte en mail, at han synes vi skulle stoppe...

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 11:35

meddelelse news:42088cc4$0$29285

Hvis han ikke ikke dette skulle han lade mig det vide, så vi
| kunne stoppe. Han sendte en mail, at han synes vi skulle stoppe...

Sån' KLAPHAT, på den måde indrømmer han jo at han snyder når han kan komme
til det, omgås sandheden lemfældigt. Må vi ikke høre hvem det er, det bliver
mere og mere "interessant".

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-02-05 11:42

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev

Men han er dog ærlig nok til sige det!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 12:04

Uffe Ravn telepaterede følgende til sin PC:
> Men han er dog ærlig nok til sige det!

Ja...

Men mit indtryk var at der var tale om en seriøs forhandler men en god
fortid i bilbranchen...
Ikke blot en jyst BT biler mv...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-02-05 12:15

> Sån' KLAPHAT, på den måde indrømmer han jo at han snyder når han kan komme
> til det, omgås sandheden lemfældigt. Må vi ikke høre hvem det er, det
bliver
> mere og mere "interessant".

Eller også føler han at han bliver mistænkeliggjort inden handlen
overhovedet er indgået, og er blevet fornærmet over det ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 12:26

Andreas M. Hansen telepaterede følgende til sin PC:
> Eller også føler han at han bliver mistænkeliggjort inden handlen
> overhovedet er indgået, og er blevet fornærmet over det ?

Tja... Der er jo en grund til at jeg blev i tvivl om hvorvidt han ville
overholde det...

Citat: "medhensyn til garanti så giver jeg jer den garanti jeg er forpligtet
til dvs. 6mdr 50% garanti".

Det tyder jo på, at han dels blander 6 md. reklamationsret med omvendt
bevisbyrde med garanti. Og dels at det er 100% reklamationsret og ikke 50 %.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 12:32

| Eller også føler han at han bliver mistænkeliggjort inden handlen
| overhovedet er indgået, og er blevet fornærmet over det ?

Hvis man blive så fornærmet over, at kunder fortæller de ikke vil køres "om
hjørner med", at man ikke vil handle med dem, burde han finde sig en anden
leve vej ;).

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-02-05 12:58

> [...]
"om
> hjørner med", at man ikke vil handle med dem, burde han finde sig en

Jeg siger bestemt ikke at det er sådan - men mennesker er sgu forskellige.

Jeg prøvede selv noget tilsvarende for en del år siden.
Nogen havde bakket ind i min bil og molestreret kofangeren - der skulle en
ny een på, og de blev sjovt nok kun leveret i grå, og bilen og kofangeren
var ab. fabrik lakeret i rød....
Kofangeren skulle så lakeres, og det resultat var jeg mildest talt ikke
tilfreds med. Skaden var blevet udbedret på værkstedet hos den forhandler
jeg havde købt bilen hos. Da jeg brokkede mig til indehaveren, undskyldte
han med at den maler han normalt brugte havde lukket butikken, og den anden
der var i byen (ham som havde lakeret min kofanger) nok var uduelig. Folkene
som havde arbejdet hos den gode maler var imidlertid ved at starte op for
sig selv - så hvis jeg kunne vente et par måneder, ville han få det lavet om
hos de folk han kendte således at jeg garanteret blev tilfreds med
resultatet.
Da jeg forsigtigt spurgte om jeg kunne få dette på skrift, blev han
fuldstændigt gasblå i ansigtet og sagde " Hvis ikke du stoler mere på mig
end det, så synes jeg ikke du skal handle bil her mere!!"
Jeg accepterede hans tilbud, og kofangeren blev da også lakeret til fuld
tilfredshed - og jeg har da også købt et par biler hos ham siden

Hvorom alting er - det jeg ville sige med min kommentar var såmænd bare, at
der kan være stor forskel på hvordan folk opfatter et udsagn - nu nævner
Morten at han fremsatte det i en mail, og i en sådan er det jo ikke muligt
for nogen af parterne at "høre tonefaldet" - nogle personer bliver måske
stødt over det man selv synes man siger i en god ånd ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 12:05

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
> overholde købeloven. Hvis han ikke ikke dette skulle han lade mig det
> vide, så vi kunne stoppe. Han sendte en mail, at han synes vi skulle

Ok, festlig forhandler. Synes måske du burde sende ham et "link" til denne
gruppe så kan han jo hvor mange potentielle handler han vil gå glip af i
fremtiden + at alle indlæggene ligger på groups google til tid og evighed.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-02-05 11:26

Morten Fruergaard wrote:

> OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Det er der jo ikke noget der hedder..

Uanset om forhandleren synes det behageligt eller ej gælder købeloven
også ved handler med ham..

Købeloven er i vidt omfang ufravigelig. Det vil sige, at selvom der
står noget andet på en evt. slutseddel er det ikke nødvendigvis er
udtryk for den gældende retstilstand.

Thore

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 11:31

SmaRTrxxv telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
>
> Købeloven er i vidt omfang ufravigelig. Det vil sige, at selvom der
> står noget andet på en evt. slutseddel er det ikke nødvendigvis er

Det er jeg fuldt ud klar over...

En anden ting er at få ham til det, hvis han ikke vil...

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-02-05 14:35

Morten Fruergaard wrote:
..

> En anden ting er at få ham til det, hvis han ikke vil...

Det er intet problem...

Du køber bilen, hvis den så går i stykker et andet sted end i en del af
drivlinien, så hænger han på den... Men du undgår muligvis ikke
slagsmålet med ham når den tid kommer..

Thore

Fra : Deaster

Dato : 08-02-05 12:04

SmaRTrxxv wrote:

> [...]
>
> Købeloven er i vidt omfang ufravigelig. Det vil sige, at selvom der
> står noget andet på en evt. slutseddel er det ikke nødvendigvis er

Ja, men hvis han på forhånd siger at han ikke har i sinde at overholde den,
så hedder det retssager osv. Så ville jeg også finde en anden forhandler som
ikke var sådan en klaphat.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-02-05 08:48

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
>
> Men pludselig svinder 6 md 100 % garanti indtil 6 md 50 % på
> drivlinien...
>
> OG forhandleren vil ikke overholde købeloven...

Jeg har fået en del mails af folk, der vil høre, hvem forhandleren er...
John gættede rigtigt, men linket virker ikke længere...

Forhandleren er:
Trend Biler v. Henrik Lynnerup
Eksportvej 15
8653 Them

Og jeg er stadig glad for, at jeg ikke købte bilen.
Jeg vil ikke handle et sted, som ikke overholder gældende lovgivning.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Mogens

Dato : 28-02-05 18:21

On Mon, 28 Feb 2005 08:48:26 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Og jeg er stadig glad for, at jeg ikke købte bilen.
>Jeg vil ikke handle et sted, som ikke overholder gældende lovgivning.

Men hva' så - har du fundet noget andet? - Jég ville hente een sydpå,
men din nuværende vogn skal måske "helst" ind i handlen?

Mvh Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-02-05 18:39

Mogens wrote:
> Men hva' så - har du fundet noget andet? - Jég ville hente een sydpå,
> men din nuværende vogn skal måske "helst" ind i handlen?

Det er sat på pause, og så henter jeg en syd på...
Har kig på V70 (1. model) eller Audi A4 Quattro st.car...

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-05 19:56

meddelelse news:422356eb$0$29281$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er sat på pause, og så henter jeg en syd på...
> Har kig på V70 (1. model) eller Audi A4 Quattro st.car...

Personligt ville jeg vælge Völlen. P.g.a. plads og den nærliggende mulighed
for at hente billige stumper hjem fra Sverige - de fleste sender gerne til
DK per efterkrav.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Mogens

Dato : 28-02-05 20:47

On Mon, 28 Feb 2005 19:55:42 +0100, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Personligt ville jeg vælge Völlen.

Jeg ville vælge en BMW 525 TDS/530d med automatic -> tidløs karrosse,
der især holder prisen som kombi - og helt sikkert da, hvis man vælger
een med hele svineriet...

Mvh Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 01-03-05 11:53

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge en BMW 525 TDS/530d med automatic -> tidløs karrosse,
> der især holder prisen som kombi - og helt sikkert da, hvis man vælger
> een med hele svineriet...

Nu nævner Morten ikke noget om BMW.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Mogens

Dato : 01-03-05 23:44

On Tue, 1 Mar 2005 11:53:17 +0100, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Nu nævner Morten ikke noget om BMW.

Det gjorde han jo oprindeligt!

Mvh Mogens