Sløv vw transporter
Fra : Bruno lind

Dato : 06-02-05 11:41

Har købt en vw transporter 1.9 TD fra 1996. Den har kørt ca 100000 km.

Den føles noget sløv - der er ikke meget kraftoverskud når jeg ligger på 120
kmt.. Går det op ad bakke skal pedalen helt i bund for at holde de 120
kmt! -(Og det er med tom vogn) - Med f.eks 1 ton last tør jeg ikke tænke på
farten!!!
(Måske skal det være sådan, jeg har ikke prøvet andre Vw transportere med en
1.9 TD motor!)

Kan man ikke trylle lidt flere heste ud på en sådan motor? Nogen der kender
til sådanne triks?
eller links til beskrivelser?

Mvh b.lind

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 06-02-05 13:27

Hejsa

Tror det du leder efter findes her: www.bokstuning.dk

/Claus

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 06-02-05 14:36

"Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> farten!!!
> (Måske skal det være sådan, jeg har ikke prøvet andre Vw transportere med

det kan være luftmængdemåleren der skal renses, havde det samme problem med
en T4 2,5 tdi hvor hastigheden dog var lidt højere men den føltes også
sløv..

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : JSM

Dato : 06-02-05 15:32

> [...]
> en
> 1.9 TD motor!)
>
> Kan man ikke trylle lidt flere heste ud på en sådan motor? Nogen der

Havde en lidt sjov oplevelse med sådan en fætter for nogle år siden. Jeg
arbejdede dengang i et firma hvor vi havde 2 Transportere. Den ene blev kørt
fast af en kollega som var en utroligt forsigtig billist. Nogle ville måske
ligefrem kalde ham en sløv padde bag et rat. _Aldrig_ nogen hårde
accellerationer og altid mindst 10 km/t under den på stedet gældende
hastighedsgrænse - dog max 70 km/t. Også på motorvej.
En dag var vi et par stykker som skulle på kursus og vi skulle så køre i
vores forsigtige kollegas Transporter. Vi havde tidligere kørt samme tur i
den anden Transporter og vidste derfor at den sagtens kunne klare en
marchhastighed på 130-40 stykker på motorvejen. Ej så med denne her. Med
pedalen trykket i bund kunne speedometernålen kun lige akkurat presses over
100 km/t og så stoppede festen. Ind til vi havde kørt ca. 65 km på
motorvejen. Så lød der et ordentligt Puufff fra motoren og så kom der
ellers slub i kareten. Hvad der egentlig skete ved jeg ikke. Men det virkede
ganske som om der havde siddet et eller andet i klemme et eller andet sted
som nu var blevet "skudt" ud. I hvert fald var der lige pludselig ingen
problemer med at matche vores anden Transporter mht. motorkraft. Så måske er
det bare det der skal til. Ud på motorvejen og fyr den af.

mvh
Jesper

Fra : Nicolaj Damgaard

Dato : 06-02-05 17:06

Hej

Jeg er tilbøjelig til at give Allan ret mht. luftmængdemåleren
(luftmassemåleren). Jeg havde en Octavia 1,9 TDI som jeg troede jeg havde
slået ihjel. Det var sløv fra 0 - 100 og gik ikke en dag over 165 km/h. En
god ven anbefalede mig at køre på et værksted og prøve at skifte den. Det
tager 1½ min. og virkningen er der med det samme. Jeg havde fået min gamle
bil tilbage og jeg var glad. Måleren sidder lige før luftfiltret til
venstre. Det er vist nok en Bosch-dims. Håber det går.

Nicolaj

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-05 18:05

Nicolaj Damgaard skrev:

> [...]
> Jeg havde fået min gamle bil tilbage og jeg var glad. Måleren sidder
> lige før luftfiltret til venstre. Det er vist nok en Bosch-dims.

Min kostede vist 4.500 for nogle år siden, så deeet...
Hans

Fra : Bruno lind

Dato : 06-02-05 18:35

Inden jeg begynder at rode for meget med motoren vil jeg gerne sikre mig
hvad normalen for den motorstørrelse -det kunne jo tænkes at det den yder er
normalen!!!!
Her er beskrivelsen igen:
[...]

Mvh b.l

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 06-02-05 19:34

> [...]
> hvad normalen for den motorstørrelse -det kunne jo tænkes at det den yder

kan kun skrive ud fra egen erfaring med 2,5 tdi og der kunne den med nød
slæbe sig op på 140-150 km/t, så den en bakke faldt den i hastighed... før
det og efter rensning af luftmassemåleren kunne den klare 170-180 kmt og ved
160 km/t var der ikke tab af hastighed når den så en bakke.

kig på http://www.vagcars.dk/techinfo/maf/index.htm hvis du vil spare penge
og gøre det selv da vw ikke renser men skifter den til stor ærgelse for din
pung

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : phk

Dato : 07-02-05 09:09

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenFJERNDYRET@KATget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:sqtNd.98102$Vf.3858588@news000.worldonline.dk...

> kig på http://www.vagcars.dk/techinfo/maf/index.htm hvis du vil spare
> penge og gøre det selv da vw ikke renser men skifter den til stor ærgelse
> for din pung

Det hjælper også at sende en masse luft igennem motoren - f.eks. ved at køre
hurtigt eller at køre med trailer med høj rejsning :) elller campingvogn.

Så sparer man værkstedet :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 07-02-05 23:22

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> hurtigt eller at køre med trailer med høj rejsning :) elller campingvogn.

hmm hurtig kørsel hjalp ikke på min såå det tror jeg ikke hjælper!

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : phk

Dato : 08-02-05 19:23

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenFJERNDYRET@KATget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:eSRNd.98312$Vf.3866939@news000.worldonline.dk...

> hmm hurtig kørsel hjalp ikke på min såå det tror jeg ikke hjælper!

Alt er relativt især når det er japanske biler det drejer sig om ;)

Men jeg kan fortælle at jeg fik min bil chippet i foråret til 130HK, kørte
hele sommeren med campingvogn - og fik den så målt igen - til 145HK.

Den kloge lærer på tekniske skole mente det var fordi der var sendt en masse
luft igennem luftmassemåleren, som så var blevet renset ad den vej.

Lidt lige som når man har været på ferie og bilen går meget bedre når man
kommer hjem :)
--
Per, Esbjerg