Dæk gummi index og kvalitet
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 05-02-05 19:46

Hej
Efterhånden har jeg fået noget erfaring med dæk til bil, hvor godt de står
fast og hvor lang tid de holder. Og så kunne det være rart at vide hvad der
er dækkets egenskaber før man køber det, ud over standard som størrelse,
hastighed og vægt.
Jeg har godt nok mest erfaring fra bildæk over længst tid, men mit spørgsmål
er også til MC dæk, hvor der vel må gælde noget lignende, men jeg kender
ikke nok til index som gælder dækgummiblandingen.

Her kommer nogle info på de dæk jeg har, og kørt på i bil.

1 Bridgestone Potenza 225/60R14 RE71 94V Treadwear 140 traction A
Temp A K8902 E71TZ CFF DOT EJHO

2 Cooper Cobra 245/60R14 98T M+S 25738-1 Treadwear 440 traction A
Temp B design 9508

3 Fulda Kristall Gravito 185/70R14 88T M+S 025692 E13 Ti-Fro3584
Fd852DQTAT B

Dæk nr 1 står meget godt fast, selv i regnvejr også hvis der ligger et par
cm vand på vejen. Klarede sig rimelig godt i snevejr, for at være
sommerdæk. Stod bare godt fast selvom de var slidte! Alt i alt de bedste dæk
jeg har prøvet pt.

Men de blev jo slidt efterhånden, og jeg ville have rullediameter til at
passe med speedometer, så dæk nr 2.
Jeg må sige de holder fantastisk længe, kører nu på 7. år med dem og der er
stadig noget tilbage endnu. Men ulempen er at de er meget hårde i gummiet.
De er kun gode over ca 20 grader.. Og de er dårlige i regnvejr og i koldt
vejr, og skal passe på nedbremsning på de hvide striber på vejene. Og sne
uha......, de har vist et andet formål! Men de har sandelig holdt længe.

Dæk 3 er så mine vinterdæk det klarer det meget godt i koldt vejr og i
sne. De kunne nok klare sneen en anelse bedre, men omgås med mere vægt i
bilen. Hen på foråret skal de så skiftes i tide, for ellers flyder gummiet
næsten af i varmen. Så de er bedst under 10 grader..

Så når dæk nr 2 snart er slidt, vil jeg jo gerne vide hvordan dæk indexet
skal se ud for at få et dæk som er lige så godt eller bedre som dæk nr 1
Bridgestone. Og er godt nok fra omkring 10 grader og op efter.
Og nyt vinterdæk som bedre står fast i sne end nr 3.

Fandt et link, men får ikke klarhed over det, med mine oplevelser mellem dæk
1 og 2, med fx treadwear.
http://www.yokohamatire.com/ututqg.asp

Nogen der har et bedre link, eller kan forklare gummiblandingsindex?

MVH

Torben