Fuldsyntetisk eller delsyntetisk til 306 H~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-05 13:52

Hej NG.

Så skal vi til det igen, så find popcorn, chips og drikkevarer frem for nu
skal vi tale om: motorolie

Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
smurt døre på garantien.
Den har brugt lidt olie, og jeg vil gerne fylde efter så jeg spurgte om hvad
de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk
5W/40.

Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
rigtigt ?
Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på tælleren hvad
ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):

Fuldsyntetisk 5W/40 ?
eller delsyntetisk 10W/40 ?

Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-02-05 14:03

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> eller delsyntetisk 10W/40 ?
>
> Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?

Nu får jeg jo nok hug, men jeg mener at skifter man ofte nok (jeg
skifter ved 7500km og den kører 20.000km om året) så spiller det ingen
rolle what so ever! Du bør alligevel skifte olien 2 gange årligt.

Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller
bilfabrikkerne drømmer sig til idag.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-05 14:10

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Nu får jeg jo nok hug, men jeg mener at skifter man ofte nok (jeg
> skifter ved 7500km og den kører 20.000km om året) så spiller det ingen
> rolle what so ever! Du bør alligevel skifte olien 2 gange årligt.

Jeg skifter olie + filter for hver 10.000 km, det vil blive 2-3 gange / år.

> Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller
> bilfabrikkerne drømmer sig til idag.

Vil der ikke være væsentligt mindre slid ved koldstarten morgen og
eftermiddag ved fuldsyntetisk 5W/40 i forhold til delsyntetisk 10W/40 eller
er det ubetydeligt ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 16:51

> Fuldsyntetisk er hovedsageligt til de uhyrlige serviceintervaller
> bilfabrikkerne drømmer sig til idag.

???? Drømmer ????

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-02-05 14:12

Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
> Hvis det var jer som havde en 306'er HDi med ca. 164.000 km på
> tælleren hvad ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):
>
> Fuldsyntetisk 5W/40 ?

Ja, hvis ikke 5W/30...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-05 14:20

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:

> Ja, hvis ikke 5W/30...

Hvorfor ?
For at sikre mindre modstand ?
Vil man ikke risikere at oliefilmen ved en 5W/30 vil være for tynd ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-02-05 14:29

Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:
> Hvorfor ?

Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold til
øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og køber
til nettopriser...

Jeg må dog indrømme at næste gang kører jeg på 5W-40, da jeg købte 25 L for
800 kr...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-05 14:47

> [...]
>
> Fordi jeg synes/tror at det er bedre og ikke betyder noget i forhold til
> øvrige udgifter til bil. Det skal måske næves, at jeg selv skifter og

Det er ikke prisen på olien som skal afgøre valget, en værkstedsregning på
grund af en lille besparelse på olie eller lign. gør at man skal spare de
50-100 kr mange gange.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rasmus

Dato : 05-02-05 00:44

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
> grund af en lille besparelse på olie eller lign. gør at man skal spare de

.....men det er godt nok heller ikke prisen på olien der afgør om det er den
rigtige olie til motoren.

mvh
Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 10:46

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> ....men det er godt nok heller ikke prisen på olien der afgør om det er
den
> rigtige olie til motoren.

Nej netop ikke, derfor mit oprindelige spørgsmål.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Uni Bull

Dato : 04-02-05 16:28

> [...]
> hvad
> ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):

Hos Onkel Høyer slog din min 206HDi op for at se hvad Peugeot foreskrev til
bilen... Derfor fylder jeg 10W/40 på min... ...og mig bekendt har de to
biler
samme motor...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 10:47

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message
> [...]
til
> bilen... Derfor fylder jeg 10W/40 på min... ...og mig bekendt har de to

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 16:56

> [...]
> de hælder på sådan en, og stor var min overraskelse da de sagde
> delsyntetisk 10W/40. Jeg ville have troet det skulle være fuldsyntetisk

Også umiddelbart mit bud, hvor meget er "lidt olie"?

> Han sagde at jeg ikke skulle blande del- og fuldsyntetisk olie, er det
> rigtigt ?

Det burde der ikke være noget problem i.
Du får bare en kvalitet midt i mellem.

> [...]
> hvad
> ville I hælde på (og nu ser vi lige bort fra mærker):

164.000 er jo ingen alder.
Fuldsyntetisk 5W/40 eller sågar 0W/40 om vinteren, hvis ikke forbruget af
"lidt olie" er for stort.

Men hvad siger instruktionsbogen egentlig?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 10:50

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Også umiddelbart mit bud, hvor meget er "lidt olie"?

½ liter ca.

> Det burde der ikke være noget problem i.
> Du får bare en kvalitet midt i mellem.

Det troede jeg også.

> 164.000 er jo ingen alder.

Det synes jeg heller ikke.

> Fuldsyntetisk 5W/40 eller sågar 0W/40 om vinteren, hvis ikke forbruget af
> "lidt olie" er for stort.

Selv om Peugoet foreskriver 10W/40, bliver det nu nok 5W/40 til vinter igen.

> Men hvad siger instruktionsbogen egentlig?

Jeg har ikke kigget endnu, men Peugeot siger 10W/430, men jeg skulle være
sikker på at en evt. olie overholder de i instruktionbogen skrevne krav.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Olesen

Dato : 04-02-05 18:01

> Jeg var lige ovre ved Peugeot for at hente min 306'er HDi, som skulle have
> smurt døre på garantien.

Hvordan smurt døre ????

> eller delsyntetisk 10W/40 ?

Ja, hvorfor ikke.
Dêt kan den vel gå på året rundt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 10:51

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Hvordan smurt døre ????

Det ved jeg ikke, hænglerne og palen vel.
Det var lidt træge.

> Ja, hvorfor ikke.
> Dêt kan den vel gå på året rundt.

Vel ??
Betyder det at det er er dårligt valg ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 21:53

> [...]
> eller delsyntetisk 10W/40 ?
>
> Evt. Fuldsyntetisk 5W/40 om vinteren og delsyntetisk 10W/40 om sommeren ?

Peugeot foreskriver til ALLE deres modeller 5W40 eller 10W40 (med undtagelse
af 206 RC som skal køre 5W40) - så kan man sådan set selv bestemme hvad man
vil give for olien, jeg ville helt klart give den en 5W40 uanset pris. Nogle
Peugeot værksteder kører med begge olier og andre har valgt kun at bruge
5W40, så derfor kan man nok må lidt forskellige svar rundt omkring og dem
der så også har 10W40 i sortimentet, vil typisk kun bruge 5W40 på GTI'ere,
V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0
HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart anbefale 5W40 for at opnå det
optimale!

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 10:21

> [...]
> kun bruge 5W40 på GTI'ere, V6'ere og lign. større motorer, hvor alm.
> motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0 HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart

Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur
sammenligninger.
Så hvad siger de om "vinter olie"?

Er enig i at man bør vælge 5W/40 for optimal smøreevne ved koldstart.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 10:24

> Sådan nogle angivelser er ofte angivet sammen med temperatur
> sammenligninger.
> Så hvad siger de om "vinter olie"?

Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for
mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges
helårligt uanset temperaturer!!!

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 10:40

> Det ved jeg så ikke lige, men "vinter olie" var vist noget man brugte for
> mange år siden i gamle biler, idag er det multigrade olier som bruges
> helårligt uanset temperaturer!!!

Arhhh vistnok kun knap nok, en 15W olie ville i sagens natur ikke være
særligr anvendelig i -35 gr.

Nåh, jeg tog lige en VW bog ned fra hylden, der står at 5W-30 / 5W-40 kan
anvendes i området -30 til + 40 gr.
Og at W iøvrigt betyder at olien har indbygget winter kvaliteter (Ahaaa).
10W-30 skulle kunne bruges ned til -15 gr.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 12:27

> [...]
> Og at W iøvrigt betyder at olien har indbygget winter kvaliteter (Ahaaa).
> 10W-30 skulle kunne bruges ned til -15 gr.

Det er vidst sjællendt at vi har under 5-10 minus grader i DK, så derfor er
alle typer anvendelige i DK, men det betyder nødvendigvis ikke at det er det
optimale, for en fuldsyntetisk vil altid være det mest optimale, uanset
årstid...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-02-05 18:16

Mikkel wrote:
> [...]
> optimale, for en fuldsyntetisk vil altid være det mest optimale, uanset

På alle biler uden nævneværdigt slidtage men sådan er ikke alle biler
:) Hvis den drikker lidt eller har en slidt oliepumpe er man bedre
tjent med en federe olie.

Jeg har eksperimenteret lidt, lige nu kører jeg med en relativt dyr
Castrol GTX 5 Lightec 10W40 delsyntisk olie på Toyotaen og havde før
det en fuldsyntetisk 5w40 fra Mobil på. Der er ingen forskel i
olietryk med kold motor eller mængden (næsten intet) af
koldstartslyde. Eneste forskel er at jeg gav 349kr for 4L Castrol og
149kr for 4L Mobil Synt-S (knaldtilbud i Kvickly, kan fås til 249 hos
Onkel Harald).

Igen min lommefilosofi siger at den der smør godt kør godt, så jeg
skifter gladeligt olie og filter hver 7500km. 25000km skifteinterval
er i mine øjne totalt til grin, man bør minimum skifte 2 gange om året
pga kondens.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-02-05 10:52

"Mikkel" <-> wrote in message

> [...]
> V6'ere og lign. større motorer, hvor alm. motorer 1.4, 1.6, 1.8 og 1.4/2.0
> HDI vil få 10W40, men jeg vil helt klart anbefale 5W40 for at opnå det

Det tror jeg også jeg vil skifte til når det bliver aktuelt.

--
mvh/rg. Christian