Kadett E.. pludselig uden tomgang?!
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-02-05 23:41

Hej

Har en kadett E 1,3 LS fra '86 som har kørt helt problem frit indtil nu..

Her forleden kan den pludselig ikke holde sig selv i gang i tomgang uden
den får en smule choker.. Så snart ckokerspjældet slåa fra dør den
efter ca 30 sek... og indtil da går den meget ujævnt..

Der er ikke nogle vacuumslanger e.l. som er hoppet af eller noget..
og det har kun hjulpet meget lidt at justere tomgangen op...

Er der nogle som har et bud? Jeg er selv på bar bund, selvom jeg helt
klart troede at det var noget som jeg kunne fixe - det plejer jeg at ku'

På Forhånd tak
Thore Jensen

Fra : lille-bror

Dato : 03-02-05 08:41

Hej Thore

I mine øjne, skal man aldrig begynde at skrue på karburatoren, før
man er 100% sikker på, at det ikke er andre ting, der er årsag til
problemet. (Tomgangsskruen skruer ikke sig selv ud...)
Først vil jeg kontrollere om rotor, tændrør, tændrørskabler og
luftfilter, er som det skal være.

Det lyder som kom, at det er kondensvand benzinen. Hvis du ikke gør
det i forvejen, bør du prøve at blande karburatorsprit i benzinen.

Min egen Polo fra ´87 skulle have karnburatorsprit, når det blev
køligt i vejret (fra ca. 6 graders varme og ned). Aligevel kunne den
finde på at gå i stå, når man slap speederen. Andre gange hakkede
den og mistede en masse effekt, når man kørte på motorvej. Det var
totalt irreterende, da en motor dælme ALTID skal køre!!!

Well... jeg spurgte en bekendt, som reparerer biler i sin fritid. Uden
tøven sagde han, at der er vand og slam i benzintanken. Tanken skal
suges total tom, og man bør efterfølgende få renset tank og
karburator etc. etc. med et egnet produkt (TUNAP, STP og lignende).
Heldigvis havde jeg en pumpe (bremseudlufter), som man sætter til en
kompressor. Jeg afmonterede benzinslangen ved studsen på tanken, og
sugede tanken helt tom. Husk at have ny benzin i en reservedunk!

Det virkede, og min motor kører, som den skal nu. Har ikke renset
motoren med rensemiddel, men jeg er overbevist om, at det er en rigtig
god ting at gøre.

Held og lykke

Mvh

c",) Bjarne

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-02-05 08:44

lille-bror wrote:
> [...]
> man er 100% sikker på, at det ikke er andre ting, der er årsag til
> problemet. (Tomgangsskruen skruer ikke sig selv ud...)

Det er faktisk set at tomgangsskruen rystes ud :))
Men en CO (eller er det CO2) måling er nok på sin plads hvis man piller.

Mvh
Roberto

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 03-02-05 23:12

lille-bror wrote:
> [...]
> problemet. (Tomgangsskruen skruer ikke sig selv ud...)
> Først vil jeg kontrollere om rotor, tændrør, tændrørskabler og

Enig.. Det gjorde jeg skam også..

> Det lyder som kom, at det er kondensvand benzinen. Hvis du ikke gør
> det i forvejen, bør du prøve at blande karburatorsprit i benzinen.

Prøvet...

> [...]
>
> Det virkede, og min motor kører, som den skal nu. Har ikke renset
> motoren med rensemiddel, men jeg er overbevist om, at det er en rigtig

Hmm... Det synes jeg det virker underligt, da symptonerne ikke er kommet
over tid, som de burde hvis der samler sig noget i tanken. Der er
overhovedet heller ikke noget skidt i benzinfilteret, samt der kommer
masser af benzin til karburatoren..

THore

Fra : lille-bror

Dato : 03-02-05 09:01

[...]

Davs, min gode Roberto

Ja, ja, ja... Naturligvis kan det ske! .
Og helt enig, karburatoren kan være indstillet forkert (og
tændingen). Min egen erfaring og lommefilosofi er dog stadig, at
CO2-værdien ikke kan være korrekt, hvis forbrændingen ikke er
perfekt pga. defekte tændrør, rotor kabler etc. etc.. Derfor skal det
kontrolleres først.

Mvh

c",) Bjarne
Mvh

c",) Bjarne

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-02-05 09:09

lille-bror wrote:
> Det er faktisk set at tomgangsskruen rystes ud :))
> Men en CO (eller er det CO2) måling er nok på sin plads hvis­ man
> [...]

Selv gode!

> [...]
> CO2-værdien ikke kan være korrekt, hvis forbrændingen ikke er
> perfekt pga. defekte tændrør, rotor kabler etc. etc.. Derfor skal det

Det burde jeg naturligvis have pointeret.
Det kan jo skyldes mange ting, fex skyldes kølervand der siver ind i en
cylinder. Sådan var det sidst jeg havde en bil med skidden tomgang.
Jeg ville heller ikke begynde med karburatoren før de andre sager er
kontrolleret.

Mvh
Roberto

Fra : claus b. p.

Dato : 04-02-05 00:48

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> Jeg ville heller ikke begynde med karburatoren før de andre sager er
> kontrolleret.

Jeg synes jeg læste i en anden tråd at tandremmen kan hoppe en tand hvis den
er slidt. Så vil både tænding og ventiler stå uden for specs, og det kan
sagtens give dårlig/ingen tomgang. Faktisk kan jeg huske fra mine MC-dage at
man kan justere tomgangshastigheden op og ned ved at regulere
tændingstidspunktet frem og tilbage... Så find en tændingspistol og få
kontrolleret tændingen.

/Claus

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-02-05 19:23

claus b. p. wrote:

> [...]
> man kan justere tomgangshastigheden op og ned ved at regulere
> tændingstidspunktet frem og tilbage... Så find en tændingspistol og få

Der var noget der.... Jeg har faktisk selv oplevet at tandremmen har
rykket sig på en kadett... det var dog adskellige tænder...

Thore Jensen