BMW E30 - eftersyn og skift af tandrem
Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 15:07

Hej,

Jeg spurgte i dag min mekaniker hvor lang tid det ville tage at efterse og
eventuelt skifte tandremmen i min BMW 320i, 1989.
Han sagde at det ville tage omkring 1 time at efterse den, og hvis den
skulle skiftes, ville arbejstiden løbe op omkring 3 timer!

Kan det virkeligt passe?
Jeg ved ikke hvornår tandremmen sidst har været skiftet, så den SKAL
efterses - men i mine ører er 1 time ret meget bare for at se på remmen :/

Er der nogen der har et forslag til hvor det kan gøres hurtigere og
billigere, i omegnen af 4700 Næstved?

På forhånd tak!
Casper Bang

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 15:11

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41ff8ce8$0$48726$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Han sagde at det ville tage omkring 1 time at efterse den,

Hvad er timelønnen, da jeg ikke tror værkstedet afregner i minutter..?

(Der er ikke mange af, der afregner i enkelte forbrugte minutter).

--
Bjørn J.

Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 15:28

> Hvad er timelønnen, da jeg ikke tror værkstedet afregner i minutter..?

ca. 450 incl moms i timen

> (Der er ikke mange af, der afregner i enkelte forbrugte minutter).

Jeg har før fået regninger ned til den halve time fra samme værksted.

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 15:35

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41ff9210$0$48678$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> ca. 450 incl moms i timen

O.k.

> Jeg har før fået regninger ned til den halve time fra samme værksted.

Hvis der diverse skjold af og ellers afmonteres andre ting for at komme til,
passer det vel meget godt.

--
Bjørn J.

Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 15:43

> Hvis der diverse skjold af og ellers afmonteres andre ting for at komme
> til, passer det vel meget godt.

Det skal der.
Hvis 1 time så lyder realistiskt, bliver det nok resultatet... er stadig en
del billigere end en knækket rem.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 15:21

> Er der nogen der har et forslag til hvor det kan gøres hurtigere og
> billigere, i omegnen af 4700 Næstved?

kunne være at vi skulle ringe ud til Poul og høre om vi kan få gruppe rabat
hvis vi kommer med 2 stk

Mvh
Morten
E30 325i
Næstved

Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 15:29

> kunne være at vi skulle ringe ud til Poul og høre om vi kan få gruppe
> rabat
> hvis vi kommer med 2 stk

Hehe, ja det var selvfølgelig en mulighed :)
Kender ikke Poul, mens hvis han giver grupperabat er det en deal :)

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 08:21

> Hehe, ja det var selvfølgelig en mulighed :)
> Kender ikke Poul, mens hvis han giver grupperabat er det en deal :)

Poul Nielsen !! BMW forhandler.. det eneste sted i byen man køber bmw dele,
og så er de flinke og giver rigtig god service..

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 02-02-05 16:11

> Poul Nielsen !! BMW forhandler.. det eneste sted i byen man køber bmw
> dele,
> og så er de flinke og giver rigtig god service..

Men hvad med deres priser?
Jeg har hørt at autoriserede BMW-servicesteder har nogle ret høje priser :/

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 15:51

> Poul Nielsen !! BMW forhandler.. det eneste sted i byen man køber bmw
> dele,
> og så er de flinke og giver rigtig god service..

Jeg har fået et tilbud fra dem - 2600 kroner incl. det hele.
Fik dog et tilbud fra Bosh i Næstved - 1418 kroner incl det hele.
Begge tilbud er for et skift af tandremmen.

Det kan godt betale sig at se sig om :)

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 15:41

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> kunne være at vi skulle ringe ud til Poul og høre om vi kan få gruppe
> rabat
> hvis vi kommer med 2 stk

Er det her nogenlunde retvisende billeder af det der skal afmonteres..?

http://www.e30forum.de/diyfaq/zrm202/zrm202.htm

--
Bjørn J.

Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 15:45

> Er det her nogenlunde retvisende billeder af det der skal afmonteres..?
>
> http://www.e30forum.de/diyfaq/zrm202/zrm202.htm

Det passer vist meget godt med det min haynes manual viser.
Var også derfor jeg opgav at gøre det selv :/
Regnede dog med at den kunne efterses uden at skille så meget ad.

Fra : Mikael L

Dato : 01-02-05 16:42

> [...]
> Han sagde at det ville tage omkring 1 time at efterse den, og hvis den
> skulle skiftes, ville arbejstiden løbe op omkring 3 timer!

Hvad vil du se ved at kigge på den?
Et godt råd, skift den hvis du ikke ved hvornår den sidst er blevet skiftet.
Jeg mener at det gamle skifteinterval hed, ved hver anden Inspektion II dvs.
ca. 80kkm, men skifteintervallet er vist nok lavet om så den skal skiftes
ved omkring 60kkm. Jeg er dog ikke helt sikker på om det kun gælder M40
(4cyl.) motoren.
Der er alt for mange der har knækket remmen. Min egen incl. (inden jeg købte
den) og det er ikke en motor hvor du bare kan sætte en ny rem på og så kører
den igen.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 01-02-05 16:57

> Hvad vil du se ved at kigge på den?

Man kan vel se om den er ved at være slidt?

> Et godt råd, skift den hvis du ikke ved hvornår den sidst er blevet
> skiftet.

Hmmm... ja, det vil jeg så gøre.
Tror dog jeg vil ringe rundt til et par forskellige mekanikere, og få et
overslag på prisen - kan være der kan spares en smule ved dette!?

> [...]
> dvs. ca. 80kkm, men skifteintervallet er vist nok lavet om så den skal
> skiftes ved omkring 60kkm. Jeg er dog ikke helt sikker på om det kun

Njaa, næsten - ifølge de papirer jeg sidder med er det hver 90K km, eller
hvert 4. år

> Der er alt for mange der har knækket remmen. Min egen incl. (inden jeg
> købte den) og det er ikke en motor hvor du bare kan sætte en ny rem på og
> så kører den igen.

Ja, det er netop det jeg vil undgå :)
Man tør jo dårligt starte bilen, før man ved hvordan den rem har det :p

Fra : Mikael L

Dato : 01-02-05 17:15

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41ffa6bc$0$48706$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Man kan vel se om den er ved at være slidt?

Det er decværre ikke ligesom at kigge på en kilerem. Hvis du kigger på den,
vil du formentlig se at der på ydersiden er en stribe på midten der ser lidt
slidt ud, sådan ser de alle ud. I min tid som mekker så jeg kun en som så
slidt ud, den var fyldt med en masser revner.
Når det går galt er det sjældent at det er remmen der knækker, det er som
regel tænderne der bliver revet af.
Husk at få skiftet remstrammeren samtidig.

> Hmmm... ja, det vil jeg så gøre.
> Tror dog jeg vil ringe rundt til et par forskellige mekanikere, og få et
> overslag på prisen - kan være der kan spares en smule ved dette!?

Det er slet ikke utænkeligt. Jeg så i EB i wekenden at de havde sparet
1000.kr på at ringe rindt og forhandle om prisen. det var på en samtale på 1
minut. Det er jo en kanon timeløn

> Njaa, næsten - ifølge de papirer jeg sidder med er det hver 90K km, eller
> hvert 4. år

Ja, jeg glemte lige tidsintervallet også.

Nej, så du må bare afsted.

Mikael

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-02-05 19:51

> [...]
> den) og det er ikke en motor hvor du bare kan sætte en ny rem på og så kører

Her vil jeg give Mikael ret. Ved du ikke hvornår den er skiftet, så se
at få remmen og remhjulet skiftet med det samme. Der er ikke noget
værrere end at køre i noget hvor man ikke ved hvornår remmen er skiftet.

Du kan da prøve at høre din mekker om det vil gøre arbejdet nemmere for
ham hvis du selv fjerner skjold o.lign. inden du afleverer bilen til ham
og selv sætter det på bagefter.

Mvh Lars