1000 Km rundet i Mazda'en
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 11:28

Så har jeg rundet de 1000 første Km i Mazda 6'eren.

De bilanmeldelser jeg har læst af bilen passer faktisk ret godt.

Bilen er dejlig "livlig", altså der sker noget når man kaster speederen i
måtten, og den trækker egentlig hele vejen op. Jeg har endnu ikke været på
en "længere" tur, den længste har nok været på 50Km, så det er jo begrænset
hvor meget den har fået lov at strække ud, men den den har fået lov, det har
virket rigtig godt. Med DSP'en slået fra kan man også lave unorder - bilen
følger gladeligt med :)

Jeg er blevet lidt afhængig af det ekstra brum der kommer fra den når man
sætter af, så mine starter fra lydkryds og lignende er lidt mere friske end
i Roveren, men jeg er også overbevist om, at hvis der kom "sportsudstødning"
på, kunne jeg godt gå hen og blive træt af det, allerede nu kan man godt
høre bilen en del på motorvejen, allerede over 3500 omdrejninger kan den
høres...

Vej/dæk-støjen som anmeldere skriver om kan også høres, men det er helt
ærligt ikke så slem som jeg havde fået indtryk af på forhånd. Det meste kan
"filtreres" væk med radioen ... og så har Bose Premium anlæget den
smarte feature at den selv justere lydniveauet på radioen, ud fra
kabinestøj - det er rigtig rart. Vindstøjen synes jeg ikke jeg har lagt
mærke til - den er i hvert tilfælde ikke værre end Roveren.

Siddekomforten passer mig rigtig godt. Nu er småture på 50Km måske ikke
meget at bedømme dette ud fra, normalt, men jeg har efter en rygskade for
nogle år siden, meget let ved at få ondt, selv ved korte ture, også med det
resultat at mine ben begynder at sove - det har der intet været af i
Mazda'en - og så er udstyrsniveauet også lækkert med den ratbetjente
fartpilot, den har jeg savnet i alle mine andre biler.

Økonomien er det lidt svært at sige noget om endnu. Da jeg nok har kørt lidt
friskere her de første 1000 Km end jeg kommer til fremover, så ligger
gennemsnittet lige nu på 11.5L/100Km, altså 8.6 Km/L, ikke noget at prale
af, men det har altså også være bykørsel for mestedelen.

Nu glæder jeg mig bare til de næste mange tusinde kilometer!!!

Lars B

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 11:33

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> gennemsnittet lige nu på 11.5L/100Km, altså 8.6 Km/L, ikke noget at prale
> af, men det har altså også være bykørsel for mestedelen.

Hmm ... det lyder af meget.

Det er stort set det samme som min Volvo, der dog siger 12,5 L/100 Km = 8
Km/L.

> Nu glæder jeg mig bare til de næste mange tusinde kilometer!!!

Jeg var nede og se på en til konen.

Jeg vil give dig helt ret. Den synes at være en rigtig dejlig bil.

Du ønskes mange gode ture..;)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 11:57

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmm ... det lyder af meget.

Måske? Officielle tal siger 11,2 Km/L ved blandet kørsel. Jeg har ikke kørt
meget "blandet kørsel", stort set kun bykørsel. 200 Km er nok foregået på
motorvejen, og det har været ture på mellem 30 og 50 Km.

> Det er stort set det samme som min Volvo, der dog siger 12,5 L/100 Km = 8
> Km/L.

Men med hvilket kørselsmønster? Også mest bykørsel?

> Jeg var nede og se på en til konen.
>
> Jeg vil give dig helt ret. Den synes at være en rigtig dejlig bil.

Så skal hun da have sådan en :)

> Du ønskes mange gode ture..;)

Rigtig mange tak :)

> --
> Bjørn J.

Lars B

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 12:16

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men med hvilket kørselsmønster? Også mest bykørsel?

For øjeblikket, ja.

Den er nu rimelig konstant i forbruget, når man kører det man må.

Ydermere er den jo med automatgearkasse..;)

> Så skal hun da have sådan en :)

Det er slet ikke utænkeligt som Van (gule plader), da den ser ud til at være
en god rejsevogn.

Hun har før kørt i bl.a. Mondeo og dette er samme størrelse.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 12:42

> [...]
>
> For øjeblikket, ja.
>
> Den er nu rimelig konstant i forbruget, når man kører det man må.
>
> Ydermere er den jo med automatgearkasse..;)

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor meget forskel der er på tomatkasse og
ikke hvad forbruget angår :)

Men mon ikke også at forbruget falder med tiden?

> Det er slet ikke utænkeligt som Van (gule plader), da den ser ud til at
> være en god rejsevogn.

Det tror jeg bestemt også at det er, og jeg glæder mig også til at få den en
tur ned sydpå....

> Hun har før kørt i bl.a. Mondeo og dette er samme størrelse.

Jeps, Modeo'en har lidt større kabineforhold, men ellers er der vist ikke
den store forskel? Ikke at kabinen i en 6'er er lille, slet ikke...

> --
> Bjørn J.

Lars B

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-02-05 16:39

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41ff5abf$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KLIP

> Hmm ... det lyder af meget.
>
> Det er stort set det samme som min Volvo, der dog siger 12,5 L/100 Km = 8 Km/L.

Mondeoen ligger på ca det samme 11,5 L/100km også ved 95% frisk bykørsel,
men mon ikke forbruget bliver bedre på Mamaen nå den har kørt nogle flere km ?,
Ellers gør Mondeoen det da godt syntes jeg.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 17:07

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mondeoen ligger på ca det samme 11,5 L/100km også ved 95% frisk bykørsel,
> men mon ikke forbruget bliver bedre på Mamaen nå den har kørt nogle flere
> km ?,

Om vi vil det eller ej, skal der jo en vis mængde benzin til, for at motoren
kan køre en fuld omgang.

Min er kun 300 ccm større end din, så det lyder til at være et rimeligt
forbrug.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-02-05 18:18

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41ffa906$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KLIP

> Om vi vil det eller ej, skal der jo en vis mængde benzin til, for at motoren kan køre en fuld omgang.

Jamen hvis du finder ud af noget andet så sig lige til ik

> Min er kun 300 ccm større end din, så det lyder til at være et rimeligt forbrug.

Uh jamen jeg er da også helt tilfreds, dengang jeg valgte at det skulle være V6er
på 2,5L istedet for en 4 cyl 2,0'er havde jeg jo set er en 2,0'er kun bruger marginalt
mindre benzin i byen, og da mine km ligger i byen og jeg ikke kommer over 15000
km om året kunne jeg jo ligeså godt tage den store motor.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 18:27

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 15000
> km om året kunne jeg jo ligeså godt tage den store motor.

Fuld forståeligt og så har en 6'er en kultiveret (tom-)gang, når man holder
for rødt lys..

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-02-05 19:04

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41ffbbc6$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Fuld forståeligt og så har en 6'er en kultiveret (tom-)gang, når man holder for rødt lys..

Det er jo det
Og så er det jo også rart man bare kan lade den stå i 2 gear hele tiden
det rækker jo fra 0-100km/t.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-02-05 18:30

Martin Vollert wrote:

> [...]
> mindre benzin i byen, og da mine km ligger i byen og jeg ikke kommer over 15000
> km om året kunne jeg jo ligeså godt tage den store motor.

Helt bestemt! 2L'eren er forbavsende uinteressant i Mondeo.
Jeg prøvede et par stykker da jeg skulle købe og bundtræk er der intet af.
Har du så også tomatgear?

Mvh
Roberto

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-02-05 18:51

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message news:41ffbc9e$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Helt bestemt! 2L'eren er forbavsende uinteressant i Mondeo.
> Jeg prøvede et par stykker da jeg skulle købe og bundtræk er der intet af.
> Har du så også tomatgear?

NEEEEJJ da
så doven er jeg ikke blevet endnu
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 15:35

> [...]

> 15000
> km om året kunne jeg jo ligeså godt tage den store motor.

Hmmm, det vil sige at en 2,5L V6 har samme forbrug som en 2,3L firbenet
satan?

Jeg skal vist til at lette lidt mere på foden

> --
> Hilsen Martin.

Lars B

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-02-05 16:41

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> wrote in message news:4200debf$0$29446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hmmm, det vil sige at en 2,5L V6 har samme forbrug som en 2,3L firbenet satan?

Nu er der jo altså også kun 0,2 L til forskel, det er ikke engang en dåsecola,
om det er en V6er eller 4 cyl er vel ligemeget for forbruget.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 19:34

> [...]
> dåsecola,
> om det er en V6er eller 4 cyl er vel ligemeget for forbruget.

Tja, det har måske ikke det store at sige :)

> Hilsen Martin.
> Ford Mondeo 2,5 V6

Lars B
Mazda 6 2,3L Sport

Fra : Olesen

Dato : 01-02-05 17:51

> Det er stort set det samme som min Volvo, der dog siger 12,5 L/100 Km = 8
> Km/L.

10 km/ltr ved ren bykørsel her.

Fra : Mogens

Dato : 01-02-05 18:28

> 10 km/ltr ved ren bykørsel her.

Min Camaro Z28 V8 går nøjagtig 8 km/l til hverdag (2x40 km),
hvor jeg kører Strandvej/by den ene vej og motorvej den anden...

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 18:32

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min Camaro Z28 V8 går nøjagtig 8 km/l til hverdag (2x40 km),
> hvor jeg kører Strandvej/by den ene vej og motorvej den anden...

Du kommer vel heller ikke over 50km/t begge veje..men køre dette tempo
jævnt..?..;)

--
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 01-02-05 18:42

> Du kommer vel heller ikke over 50km/t begge veje..men køre dette tempo
> jævnt..?..;)

Strandvej/by foregår de 1. 20 km med 80 km/t - efterfølgende
50 km/t. Fra tid til anden stop and go.

Motorvej er med en 110 stykker, indtil man kommer
nord for byen, hvor tempoet sættes i vejret...

Fra : BJ

Dato : 01-02-05 23:00

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Strandvej/by foregår de 1. 20 km med 80 km/t - efterfølgende
> 50 km/t. Fra tid til anden stop and go.
>
> Motorvej er med en 110 stykker, indtil man kommer
> nord for byen, hvor tempoet sættes i vejret...

Du må være én af de heldige som helt undgår myldretrafikken..;)

--
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 02-02-05 06:29

> Du må være én af de heldige som helt undgår myldretrafikken

Desværre ikke - trafikken er heavy hér...
Der er blot forskel på den (tidspunkt, geografi)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-02-05 11:38

Hej!

Lars B. Jensen wrote:

> [...]
>
> Bilen er dejlig "livlig", altså der sker noget når man kaster speederen i
> måtten, og den trækker egentlig hele vejen op.

Ehh, du presser vel ikke en HELT ny motor? :,-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 11:52

> Hej!

> Ehh, du presser vel ikke en HELT ny motor? :,-(

Presser og presser - den bliver ikke voldkørt, altså den bliver ikke kørt
med maxomdrejninger osv..

Men faktisk står der i instruktionsbogen at der ikke er specielle
forholdsregler til kørslen i starten, og det er også mit indtryk ikke er
nødvendigt, efter snak med flere forskellige...

> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Lars B

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-02-05 11:56

Lars B. Jensen telepaterede følgende til sin PC:
> Men faktisk står der i instruktionsbogen at der ikke er specielle
> forholdsregler til kørslen i starten, og det er også mit indtryk ikke
> er nødvendigt, efter snak med flere forskellige...

Også mit indtryk, da motorne bliver lavet på bedre/mere præcise maskiner end
for år tilbage...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 12:43

meddelelse news:41ff603e$0$48316$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars B. Jensen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Også mit indtryk, da motorne bliver lavet på bedre/mere præcise maskiner
> end for år tilbage...

Netop - det er også mit indtryk. Ellers ville der vel også være nævnt nogle
forhold og forholdsregler i instruktionsbogen. Det er der ikke, andet end at
de netop nævner at man ikke skal tage forholdsregler i starten.

> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Lars B