Kr. 1,19 pr km alt incl....
Fra : TDN

Dato : 30-01-05 22:19

Prøvede lige for sjov skyld at se hvad det har kostet at køre det første år
i den gamle VW Jetta 1,3 C fra 1985.

Vægtafgift kr. 2.840
Forsikring kr. 3.167
Afskrivning kr. 2.100 (købt nysynet 1/2 2004 for kr. 12.100 og kan uden
problemer sælges for min. kr. 10.000)
Olieskift 3X og bremsevædskeskift kr. 1491,75
Dæk kr. 2.300
Bremseklodser kr. 723,75
Kaburatorflange, tændkabelsæt og ventildækselpakning kr. 1.822,50
Diverse mat. og sliddele kr. 2.209,76
Baghjulsleje kr. 415
Benzin 2.038 liter af kr. 7,75 i snit kr. 15.800,81

I alt udgifter 32.870
Kørte km. 27524
Kr. pr. km. 1,19

Alle nævnte rep. er fortaget på uautoriseret værksted med regning resten har
jeg selv lavet.

Så på trods jeg har måttet ofre lidt på den (det meste er sliddele) synes
jeg egentlig det er billigt pr. km. Den kører min. 85 km pr. dag og har
aldrig haft en sygedag eller ikke villet starte. Der er ingen rust i den,
kun et par overflade småpletter. Så man kan være heldig nogen gange med
gamle biler....

Mvh
Thomas (som er glad for sin gamle spand, men selvfølgelig hellere vil have
en ny fed bil, men det blev til et huskøb istedet)

Fra : Bjørn

Dato : 31-01-05 14:19

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Diverse mat. og sliddele kr. 2.209,76
> Baghjulsleje kr. 415
> Benzin 2.038 liter af kr. 7,75 i snit kr. 15.800,81

Det lyder dejlig billigt - jeg har overvejet at lave samme regnestykke som
dig... Men jeg tror ikke _helt_ det er sundt :) Så kan jeg se hvor dyr
skuden er :)

Det eneste punkter jeg kan slå dig på er dæk og bagshjulslejer... Men til
gengæld er min forsikring noget kun voldsommere end din.

Jeg har lige rundet 30.000km kørt i bilen på lige omkring et år, iflg mit
regnestykke har den bare i benzin kostet rundt regnet 0,8kr/l - og
fuldstændig usammenligneligt har jeg giver 0,42kr/km i forsikring... Jeg
tror jeg gemmer resten af regnskabet til en anden god gang... :)

> Mvh
> Thomas (som er glad for sin gamle spand, men selvfølgelig hellere vil have
> en ny fed bil, men det blev til et huskøb istedet)

Forståeligt :)

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-01-05 14:36

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> --
> Mvh Bjørn :)
> Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v
> 202,7hk @ 6107rpm - 250,3nm @ 4683rpm
> http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1

Hvorfor står der 1.6i bagpå bilen på billederne? for at du kan hærge folk
der tror de kan hærge dig :)

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 14:42

"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor står der 1.6i bagpå bilen på billederne? for at du kan hærge folk
> der tror de kan hærge dig :)

Det må være sådan noget lignende.

Jeg har selv haft en Opel Omega (B) MV6 3.0i V6 24V med 204 hk.

Jeg har aldrig oplevet, en 2.5 på nogen måde kunne hænge på..;)

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-05 15:24

> Det må være sådan noget lignende.

Formentlig - Bjørn Nørgaard er som mange af os andre en rigtig lege-dreng..

> Jeg har selv haft en Opel Omega (B) MV6 3.0i V6 24V med 204 hk.
> Jeg har aldrig oplevet, en 2.5 på nogen måde kunne hænge på..;)

Det var da mærkeligt - Bjørns Vectra 2,5 V6 er langt hurtigere i optrækket
end Omegaen, da den ikke vejer ret meget.

Var din Omega ikke desuden en stationcar - for i så fald nakker Bjørns
Vectra også Omegaen på motorvejen.

I øvrigt har Bjørn været på samme felt samme dag som en 211 hk Omega. Denne
havde kun 18 hk mere end Bjørns - så 170 hk har Vectra´en i hvert fald ikke
kun...

P.S.: Vectra´ens bedre præstationer end Omega´en er med kun 170 hk.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 15:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> P.S.: Vectra´ens bedre præstationer end Omega´en er med kun 170 hk.

Jeg har aldrig haft problemer med at nakke en 2.5'er selv med mit
automatgear og "varekasse".

På de tyske motorveje, var der heller intet problem med klampen i bund.

Måske Bjørn's er et virkeligt godt eksemplar, eller også var min Omega et
unikt..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 16:32

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg har aldrig haft problemer med at nakke en 2.5'er selv med mit
> automatgear og "varekasse".

Hvad er specs på din?

Mine specs siger 7,8s til 100, og 233km/t på toppen. De målte specs siger
7,5s og 241km/t :)

> På de tyske motorveje, var der heller intet problem med klampen i bund.

De ovenstående ;)

> Måske Bjørn's er et virkeligt godt eksemplar, eller også var min Omega et
> unikt..?

Min er et "udemærket" eksemplar, jeg har set flere std V6'ere på felt, der
havde både flere og færre hk end min.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 16:34

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mine specs siger 7,8s til 100, og 233km/t på toppen. De målte specs siger
> 7,5s og 241km/t :)

Jeg kan ikke mere huske tiderne, men den kunne rende speedometeret ud, med
passende tilløb.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 16:42

> "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg kan ikke mere huske tiderne, men den kunne rende speedometeret ud, med
> passende tilløb.

For en 1998'er 3.0 MV6 stc med aut. gear siger Biltorvet følgende:

Egenvægt : 1600 kg
Acceleration 0-100 km/t : 10,3 s
Tophastighed : 220 km/t
Effekt : 211 HK
Drejningsmoment : 270 NM

Ud fra det, er jeg ovenstående tror jeg ikke Omegaen kan stille "noget"
op... :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 16:47

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ud fra det, er jeg ovenstående tror jeg ikke Omegaen kan stille "noget"
> op... :)

Det er nu en skam, vi ikke fik chancen for at sammenligne..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 17:39

> [...]
> Acceleration 0-100 km/t : 10,3 s
> Tophastighed : 220 km/t
> Ud fra det, er jeg ovenstående tror jeg ikke Omegaen kan stille "noget"

Intet.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 18:24

> Jeg har aldrig haft problemer med at nakke en 2.5'er selv med mit
> automatgear og "varekasse".

Enten er det fordi, du forveksler duellerne med dem, du har i din nuværende
bil - eller også har det været fordi Vectra V6´erne ikke har opdaget, at du
kørte om kap - alternativt bremsede for at køre ind at tanke..

Vectra V6 i Bjørns udgave er LANGT hurtigere.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 18:35

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vectra V6 i Bjørns udgave er LANGT hurtigere.

Jeg er måske ikke stødt på hans version...?

Nå pyt, jeg har nu moret mig fint med Omegaen....... også..:)

--
Bjørn J.

Fra : Thomas

Dato : 31-01-05 18:55

> Vectra V6 i Bjørns udgave er LANGT hurtigere.

PERFORMANCE VECTRA 2? ;)

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 19:16

www.performance-vectra.dk :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Thomas

Dato : 31-01-05 19:41

> www.performance-vectra.dk :)

ROFL!!! :D

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 19:54

> PERFORMANCE VECTRA 2? ;)

YEAHHH...!!!!

....næææsten lige så vild som den nok så verdensberømte Performanca-Omega
3000 24V..

*ROFL*

Der ér sgu noget performance over de der Ø´pel´er..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 16:35

> [...]
>
> Det var da mærkeligt - Bjørns Vectra 2,5 V6 er langt hurtigere i optrækket
> end Omegaen, da den ikke vejer ret meget.

Jeg har aldrig haft æren af at være enten driver eller co-pilot i en MV6, så
jeg skal ikke kunne sige det :)

> [...]
Denne
> havde kun 18 hk mere end Bjørns - så 170 hk har Vectra´en i hvert fald

I vrøvler lidt begge 2... En std MV6 har mig bekendt 211hk (muligvis
årgangsbestemt?), Da vi var på felt havde MV6'eren 25hk mere end mig, i
"standard" trim vejer den ca. 250kg mere end min. Vel og mærke for en sedan,
ikke stc.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 16:45

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I vrøvler lidt begge 2... En std MV6 har mig bekendt 211hk (muligvis
> årgangsbestemt?),

Du har ganske ret..;)

En A har 204 og en B har 211 hk.

Min var en B med 211 hk.

> Da vi var på felt havde MV6'eren 25hk mere end mig, i
> "standard" trim vejer den ca. 250kg mere end min. Vel og mærke for en
> sedan,
> ikke stc.

Lad os antage et trim som dit, så ville MV6'eren have 253 hk.

PS: Jeg kørte selv med tysk modificeret chip, men er stærkt i tvivl om den
virkelig ydede så meget.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 17:19

> "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ganske ret..;)

Selvfølgelig ;)

> Lad os antage et trim som dit, så ville MV6'eren have 253 hk.

Hvad mener du med mit "trim"? :)

> PS: Jeg kørte selv med tysk modificeret chip, men er stærkt i tvivl om den
> virkelig ydede så meget.

Jeg kører godt nok på en "optimeret" chip nu; men den ryger snart ud igen...
Effektmålinger har fortalt mig at den hverken gør nytte eller gavn :)

Ellers har jeg "kun" KN keglefilter + 2½ udstødning på :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 17:23

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ellers har jeg "kun" KN keglefilter + 2½ udstødning på :)

Summasummarum så siger de måling +20% mere motorkraft end fabrikkens
opgivelser.

Jeg har umiddelbart vanskeligt ved at tro, disse 20% skulle skyldes et KN
keglefilter og en 2½" udstødning som i øvrigt starter hvor..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 17:32

> [...]
>
> Jeg har umiddelbart vanskeligt ved at tro, disse 20% skulle skyldes et KN
> keglefilter og en 2½" udstødning som i øvrigt starter hvor..?

Udstødningen starter lige efter katten.

Det er en længere redegørelse om hvorfor jeg har "så" mange hk for meget.

I bund og grund burde motoren aldrig have været opgivet til 170hk.

Hvis vi sammenligner de 3 2,5 V6 motorer i Vectra A og Vectra B.

C25XE (min) = 170hk / 227nm, knaster med et løft på 10.0
X25XE (VB) = 170hk / 230nm, knaster med et løft på 9.2
X25XE (VB i500) = 190hk / ?nm, knaster med et løft på 10.0

Dvs forskellen på min og en 170 hestes Vectra B motor er knasterne, og en
bunke følere.

Knasterne i i500 motoren samt min, har identiske reservedelsnumre.

Lyder det helt ulogisk?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 17:39

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lyder det helt ulogisk?

Egentlig ikke.

Nu mangler du blot dette:

http://www.tuning4opel.de/Motortuning_Benziner/V6.htm ...)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 16:30

"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor står der 1.6i bagpå bilen på billederne? for at du kan hærge folk
> der tror de kan hærge dig :)

Sådan noget i den retning :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-01-05 16:19

TDN wrote:
> [...]
> første år i den gamle VW Jetta 1,3 C fra 1985.
>
> Benzin 2.038 liter af kr. 7,75 i snit kr. 15.800,81

Ha, den kan jeg da godt "slå"
Jeg lavede for noget siden samme regnestykke med min gamle 87'er Sierra.
Jeg havde dog sat benzinen til et gennemsnit på 8,50 og det hele endte på
1,01 kr pr. km. ved 17000 km ialt.
Hvis jeg sætter benzinen til 7,75 så lander regnestykket på 0,94 kr. ialt
pr. km.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 16:21

KLIP

> Ha, den kan jeg da godt "slå"

Min gamle hvide Omega (B) 2.0i Van kostede med alt inklusive, jeg har endda
fratrukket salgsprisen på 1.200,- kr., 0,70 kr. pr. kørt af mig kilometer.

Man sidder helt og savner den..:)

--
Bjørn J.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-01-05 16:52

Mon, 31 Jan 2005 16:21:13 +0100, skrev BJ, på 17 linier, i
<41fe4ce9$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> [...]
>fratrukket salgsprisen på 1.200,- kr., 0,70 kr. pr. kørt af mig kilometer.

Min gamle Vectra B DTI 1,28 kr. pr. kørt af mig kilometer.

Uden afskrivning på bilen 0,68 kr. pr. kørt af mig kilometer.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Thomas

Dato : 31-01-05 18:02

> Min gamle Vectra B DTI 1,28 kr. pr. kørt af mig kilometer.
>
> Uden afskrivning på bilen 0,68 kr. pr. kørt af mig kilometer.

Min Polo HIT alt inkl. 1,02 kr./km ved 7,75 kr./l. benzin :)

Min Cosworth -> tør ikke regne på det, men reservedele pr. km er alene et
stykke over - hehe....

--
Thomas Krath