Toppakning
Fra : tubs

Dato : 30-01-05 08:47

Så skete det vist. Konens lille AX 1,1 fra 95 med 250.000 på bagen stoppede
brat,
hvislene og hvæsende da den var kommet så langt hjemme fra Vejlekanten som
Kbh.
Fra en venlig mekaniker der kiggede på sagen lød dommen: Toppakning og
mindst
5.000 kr.!
Forud har det senest knebet gevaldigt med varmen. Den røde ' for - varm -
advarsels-
lampe' har med mellemrum lyst i kortere eller længere tid, uden der har
manglet vand.
En udskiftning af al kølervand og afrensning af føleren på køleren afhjalp
ikke det
røde lys, og det skal bemærkes, at den en gang for 3-4 år siden blev påfyldt
et køler-
tætningsmidel.
Jeg har først det sidste halve års tid (siden den røde lampe begyndte at
lyse) lagt mærke
til, at vandet virker urent og lidt klistret. Kan det være fra
tætningsmidlet, eller ...?
Der har på intet tidspunkt været vand at spore på oliepinden eller, da der
blev skiftet
olie for ca 3000 km siden.
Vi har altid betragtet den som en god lille bil, der ikke har holdt sig
tilbage i trafikken.

Spørgsmålet er nu, kan det være andet end toppakningen?
Og, kan en rimelig habil hjemmemekaniker selv skifte den?
Har ladet mig fortælle, at hele bilen nærmest skullle skilles for at klare
sagen.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 10:21

"tubs" <tubs@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og, kan en rimelig habil hjemmemekaniker selv skifte den?
> Har ladet mig fortælle, at hele bilen nærmest skullle skilles for at klare

Kan enhver mekaniker lave for en 3-4.000 Kr.
Det undrer mig dog meget at du bare kører videre når den melder at den er
for varm.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 10:26

> [...]
> Og, kan en rimelig habil hjemmemekaniker selv skifte den?
> Har ladet mig fortælle, at hele bilen nærmest skullle skilles for at klare

En toppakning skuller være lige til at gå til.
Men som fhv. Citroenist, og AX ejer, ved jeg desværre at motoren med alu TU
motorblok har et problem med at forringerne "synker"
således at den ikke længere holder tæt op mod toppakningen, det skal man
kontrollere inden man samler igen, ellers er arbejdet måske spildt.
Alternativt kan man købe sige en ophugs motor med garanti - en AX 1,1 kan
ikke være så dyr.

Et hurtigt tjek på www.dataophug.dk viser at der er masser af motorer.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-01-05 12:23

> Alternativt kan man købe sige en ophugs motor med garanti - en AX 1,1 kan
> ikke være så dyr.

Se evt. dk.marked.privat.bil gruppen. Der er just blevet sat en AX 1.1
tilsalg med "ny" motor for HBO 1.000,-

\Mandal

Fra : Aragorn25

Dato : 30-01-05 14:07

100% sikkert at du bare skal smække en anden motor i, lad vær med at rode
med toppakningen..

mvh
Dennis

Fra : claus b. p.

Dato : 31-01-05 00:02

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> wrote in message
> 100% sikkert at du bare skal smække en anden motor i, lad vær med at rode
> med toppakningen..

Enig, man ved ikke hvad man finder under topstykket.
Men har du selv mod på at skille den ad, kan du jo selv vurdere skaden. Det
kan jo også være topstykket er revnet. Hvis bare det er toppakningen, bør
man få planslebet topstykket inden man monterer det igen, men hele
operationen bliver ikke særlig dyr. Hvis det er ligeså nemt at komme til som
på en P205 bør det ikke koste en formue på et værksted, men man kan
selvfølgelig lige overveje om tandrem, -strammer og vandpumpe trænger til
udsk. samtidig. Det skal også lige vurderes på en brugt motor.

/Claus