Kæde eller tandremme ?
Fra : Allan Møller

Dato : 29-01-05 17:30

Jeg er jo blevet noget nervøs over tandremme som knækker her på det sidste

Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?

Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?

Mvh. Allan

Fra : peter

Dato : 29-01-05 17:48

> Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
> Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
>
> Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?

At det er en tandrem du har i din bil er helt sikkert
med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver 180000 km

Fra : Tuesen v/København

Dato : 29-01-05 17:50

peter skrev følgende
> At det er en tandrem du har i din bil er helt sikkert
> med hensyn til km mener jeg bestemt at den skal skiftes for hver
> 180000 km

Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd

Fra : Allan Møller

Dato : 29-01-05 18:21

> Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd

Ok men i vil mene at der _er_ tandrem ?

Hvad med den kæde jeg kan se når jeg tager oliedækslet af ?
Troede egentligt at det var kæden istedet for tandrem.

Mvh. Allan

Fra : mk \(5220\)

Dato : 29-01-05 19:44

> Ok men i vil mene at der _er_ tandrem ?
>
> Hvad med den kæde jeg kan se når jeg tager oliedækslet af ?
> Troede egentligt at det var kæden istedet for tandrem.

Det er tandrem i din 1,8 t motor, men der er også en kort kæde mellem de 2
knastaksler, så det må være den du kan se.

Mvh Morten

Fra : Rasmus

Dato : 29-01-05 21:32

"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> wrote in message
> peter skrev følgende
>
> Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd

Hvad mener du med over standarden??, som med anden teknik udvikler man på
det hele tiden.

PSA 1,4 HDI har intervallet 10år/240.000km
VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud over
pumpe dyse motoren.
Audi siger 180.000km på deres FSI motor

Contitech som bla. PSA og VAG bruger har dokumenteret at deres remme kan
holde 300.000km

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 22:17

> VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud over
> pumpe dyse motoren.
> Audi siger 180.000km på deres FSI motor

Nemli' ja, første kontrol er ved 90000 km, derefter kontrol for hver 30000.
Der er 4 ting som skal kontrolleres ved rem og spændrulle, bl.a udseendet på
kanten af remmen.

> Contitech som bla. PSA og VAG bruger har dokumenteret at deres remme kan
> holde 300.000km

Neml' ja igen! Kører altid med ContiTech, de er nu noget billigere at købe i
org. Contitech, istedet for med VW mærke, og SMC mafiaens prislap på, hehe
:)
Strammerhjul fra Fibie (er ikke helt sikker på navnet) fåes i OEM udgave
(altså samme fabrik som levere til VW) ved Krogslund, tjek at det er helt
magen til det gamle og er "made in Canada" så er har du sparet en hundrelap.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 03:29

Rasmus skrev følgende
> [...]
>
> PSA 1,4 HDI har intervallet 10år/240.000km
> VW, Seat og Skoda har ikke længere noget officielt skifteinterval, ud

Ja og... vi snakker Passat fra 01

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 22:09

> Ca. 80.000km over standarden, er dårligt råd blevet bedre end ingen råd

Det er det foreskrevne skifte interval på 1,8T og 1,8 med 20V topstykke.
Så det var et ærligt og korrekt råd.
Det kunne jo være at VW for engangs skyld havde fået lavet noget der kan
holde :)

Tandrem og strammer hjul til 1,8(og T) er også lidt dyrere end til f.eks
2,0'eren måske er noget af forklaringen deri.

Skifteintervallet er iøvrigt meget forskelligt på de forskellige motorere.
De første 1,8T frem til 2000 var det 120000 km, efter 2000 er det 180000 km.
Alle V6 både diesel og bensin er 120000 km.
Alle 4 cyl TDI er 90000 km - dog undtaget 115Hk med motortype AJM model år
2000 den kører kun 60000 !!!
1,6 og 2,0 bensinmotorer er efter kontrol der kan dog mindst køres 90000 km,
derefter kontrol for hver 30000 km.

Alt i alt lidt en jungle, men svaret var korrekt 180000 km på en tandrem i
Passat 1,8T fra 2001.

Svjv. er der ikke generelle tandremsholdbarhedsproblemer på VAG motorer.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 03:32

Claus Petersen skrev følgende
> Det er det foreskrevne skifte interval på 1,8T og 1,8 med 20V
> topstykke.
> Så det var et ærligt og korrekt råd.

Nej ikke helt korrekt, for spørger du hos VW så skal den tjekkes et sted
mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er slidt der.

Men fair nok, lydt endelig til de 180.000km det er ikke min motor

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 10:06

"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellem 90-120.000 og ca. 80% for skiftet der da den allerde er slidt der.
>
> Men fair nok, lydt endelig til de 180.000km det er ikke min motor

Ja det er skam helt fair for oplysningerne er fra værkstedshåndbogen service
skemaer.
At du så vælge at følge et råd fra en værkfører med et budget er fint med
mig.

Hvis VAG ikke selv troede på det sagde de det jo nok ikke - uha det kunne
blive dyrt, ligesom et andet tysk mærke :(

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 14:21

Claus Petersen skrev følgende
> At du så vælge at følge et råd fra en værkfører med et budget er fint
> med mig.

Har nu ikke kun snakket med en værkfører...

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 14:34

> Har nu ikke kun snakket med en værkfører...

Nå, men tog han serviceplanen ned fra hylden og slog det op.
Eller kom det bare ud af det fri?

Jeg oplever når jeg snakker med folk at de ofte har fået at vide at det mest
sikre er at skifte tandremme allerede ved 60 -75000 km, den hoppede jeg selv
på ved min første nye VW. Men da jeg stod med remmen så den ud som ny. og
tænkte hvad er der galt her, sidenhen fandt jeg ud af at den bare skulle
have været kontrolleret ved 90000 km. Det samme værksted rådede mig også
til at skifte gearolie ved 75000 km, og så kom de noget opvaske vand på som
gjorde at den næsten ikke kunne komme i 1 gear med mindre den holdt helt
stille. Det kom de til at fortryde.
Og så skiftede jeg sq* værksted, den slags råd som mere gavner værkstedets
trængte kassekredit end min motors velbefindende kan jeg godt være for uden.

VW er nogle "spassere" til at skrive i servicehæftet hvad der skal udføres,
derfor er man nødt til at bede værkstedet skrive en serviceplan ud til
bilen, ellers har man intet overblik over hvad der skal laves. Her er
tandremsskifteintervaller et rigtigt godt eksempel.

Fra : TDN

Dato : 29-01-05 18:27

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?
>
> Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?

Min tidligere Passat 1.8 20v (samme motor uden turbo) fra 1997 skulle have
skiftet for hver 120.000 km.

Mvh
Thomas

Fra : peter

Dato : 29-01-05 21:10

> Min tidligere Passat 1.8 20v (samme motor uden turbo) fra 1997 skulle have
> skiftet for hver 120.000 km.

ja det normale er også at alle benzin motorer fra VW skal have skiftet ved
120000 men jeg er ret sikker på at en 1.8T først skal have skiftet ved
180000 km
dog ikke sikker uden at kende motor nr

og helt sikkert ikke ved 100000 som tuesen v/københavn påstår
man kan jo ikke bare gå ud fra hvad der er normalt for andre mærker
Det virker ikke som om du har et særligt kendskab til VW Tuesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 22:11

"peter" <a.@a.dk> skrev i en meddelelse

> ja det normale er også at alle benzin motorer fra VW skal have skiftet ved
> 120000 men jeg er ret sikker på at en 1.8T først skal have skiftet ved
> [...]

Jeg har skrevet lidt i anden tråd i dette subj. om emnet.
1,8 (og T) er frem til 2000 på 120000 km interval, efter 2000 er det 180000
km.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 03:33

peter skrev følgende
> Det virker ikke som om du har et særligt kendskab til VW

Det er så din mening...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 22:25

> Og som jeg har forstået herinde skal en kæde ikke skiftes ?

Den kan også blive slidt, men kører dog generelt mange flere km, har hørt om
VR6 motore der begynder at stje i kæde/strammer ved mellem 200 og 300000 km.
Om der er fare for "KNÆÆÆK" eller om det bare blive ved støj er jeg faktisk
ikke klar over.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 03:35

> [...]
> hørt om VR6 motore der begynder at stje i kæde/strammer ved mellem
> 200 og 300000 km. Om der er fare for "KNÆÆÆK" eller om det bare blive

Ved "støj" kan man med held skifte kædestrammer... det er lige blevet gjort
på min kammys Nissan, og det lød som ny motor (næsten

Fra : Casper Bang

Dato : 29-01-05 22:41

> Jeg er jo blevet noget nervøs over tandremme som knækker her på det sidste

Ja, det er jo dét - er vel de fleste bilejeres mareridt :-/

> Men hvad sidder der egentligt i min Passat 1.8T fra 01 ?
> Og hvor tit skal den skiftes hvis det er en tandrem ?

Er der nogen fra gruppen der evt. kender en side hvor man kan se en oversigt
over hvordan det er for de forskellige bilmærker/-typer?
Jeg spekulerer også på hvordan det er med min E30'er - og der er sikkert
mange andre med deres egen bil der gør det samme :)

~Casper
BMW 320i 1989

Fra : Mogens

Dato : 29-01-05 22:43

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41fc02e4$0$48694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

www.biltorvet.dk

> Jeg spekulerer også på hvordan det er med min E30'er - og der er sikkert
> mange andre med deres egen bil der gør det samme :)

Ja, din bimmer har tandrem. Vi har lige skiftet tandremmen
i vores BMW 323i E30

Fra : Allan Møller

Dato : 30-01-05 00:05

> oversigt
>
> www.biltorvet.dk

Kan jeg ikke lige finde der - hvad slår du op under ?

Mvh. Allan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 30-01-05 00:34

Der er flere der har været uheldige med knækkede kæder på Saab 9000 iflg den
svenska Saab 9000 side. Dog skal det nævnes at de meget sjældne tilfælde
alle har været misligholdte med olieskift samt biler med enormt kilometer
tal...

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Allan Møller

Dato : 30-01-05 06:49

> MvH Eg Egemarke

Svarer du på denne hotmail ? Har lige lidt spørgsmål omkring
det motorbytte i Limhamn hos Autotech.

Mvh. Allan

Fra : Casper Bang

Dato : 30-01-05 08:45

> oversigt
>
> www.biltorvet.dk

Genialt - den vil jeg bookmarke.

> Ja, din bimmer har tandrem. Vi har lige skiftet tandremmen
> i vores BMW 323i E30

Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk? Jeg har
en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op under er det
lidt besværligt :/

Tak!

Fra : Christensen

Dato : 30-01-05 12:15

> Tak - så ved jeg da hvad der skal kigges efter snarligt :)
> Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?

"timing belt"

for kæder "timing chain"

/f christensen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-01-05 12:27

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41fc9073$0$48692$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
har
> en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op under er det

Det hedder timingbelt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 13:37

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41fc9073$0$48692$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Men er der nogen der kan sige mig hvad en tandrem hedder på Engelsk?

Iflg. de sidste 3 indæg i tråden "Timing Belt" :0)

Kunne ikke lade være...

> Tak!

Lars B

Fra : Casper Bang

Dato : 30-01-05 14:22

> Iflg. de sidste 3 indæg i tråden "Timing Belt" :0)
>
> Kunne ikke lade være...

Hehe :) Tak allesammen!

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 30-01-05 12:20

> [...]
Jeg har
> en haynes på bilen, men når jeg ikke ved hvad jeg skal slå op

Det hedder "timing belt".

Mvh Morten