Tandrem levetid
Fra : mortensspambucket@gm~

Dato : 29-01-05 16:39

Hej alle.

Jeg har en Mitsibishi Lancer 1.6 fra '93 som fik skiftet tandrem ved
54000 i år 2000. Skifte-intervallet ifølge instruktionsbogen 90000km,
uden kvalifikation med "eller XX år". Jeg købte den sidste år hvor
den havde kørt 82000, og nu har jeg nået 101000km. Udfra km-tallet
kan jeg godt vente et par år endnu, men er det for satset? Hvis man
omregner 90000km til år ved normal-kørsel vil det vel svare til en
4-5 år.

Hvordan pokker fastsætter de mon egentligt intervallet. Lur mig om
ikke de forskellige bilmærker alle køber de samme tandremme fra samme
fabrik, men intervallet går fra 60-120k km?

Mvh Morten

Fra : Rasmus

Dato : 29-01-05 16:51

> [...]
>ikke de forskellige bilmærker alle køber de samme tandremme fra samme
>fabrik, men intervallet går fra 60-120k km?

Jeg ved at både PSA og VAG bruger Contitech remme, alligevel fastsætter de
forskellige intervaller. Men det må være ud fra den belastning de mener
motoren yder på remmen.

F.eks skal en pumpedyse motor have skiftet tandremmen ret ofte pga. stor
belastning på remmen.

Ifølge PSA skal remmen skiftet tidligere hvis der bliver kørt mange korte
ture...

mvh
Rasmus

Fra : alexbo

Dato : 29-01-05 17:15

<mortensspambucket@gmail.com> skrev

>Udfra km-talletkan jeg godt vente et par år endnu, men er det for satset?

90.000 km eller 6 år for en Lancer, og Mitsubishi har ikke ry for at gå før
tiden, men hvis du er glad for din bil, så giv den en rem, så får du også ro
i sindet.

Hvordan pokker fastsætter de mon egentligt intervallet. Lur mig om
ikke de forskellige bilmærker alle køber de samme tandremme fra samme
fabrik, men intervallet går fra 60-120k km?

Ja, remmene er stort set ens i kvalitet.
Men der er forskel i størrelsen, både bredde, tykkelse og længde varierer en
del.
Der er også forskel på hvor meget de skal trække, en eller flere
knastaksler, vandpumpe, dieselpumpe, ballanceaksler.
Der er forskel på hvor skarpe hjørner en tandrem skal rundt om,
hjulstørrelsen, remstrammer, styrehjul, er og sidder forskelligt.
Dertil kommer så vurderingen fra fabrikken, hvor meget tror de på, det de
selv har lavet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 22:21

> [...]
> ikke de forskellige bilmærker alle køber de samme tandremme fra samme
> fabrik, men intervallet går fra 60-120k km?

VAG har indført en 4 punkt. tjek af rem og strammerhjul, og vil ud fra det
vurdere om den kan kører endnu 30000 km.
Første tjek er ved 90000 km derefter for hver 30000 indtil remmen er
skiftet, derefter igen ved 90000 på remmen og så fremdeles.
Man kigger bla. på kanten af remmen for slidtage.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-01-05 01:38

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> Man kigger bla. på kanten af remmen for slidtage.

Hmm. og jeg som troede at man skulle kigge efter revnedannelse ved kanten af
tænderne på remmen.

Det har der nemlig altid været på de remme jeg har skiftet.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Tuesen v/København

Dato : 30-01-05 03:46

Uffe Ravn skrev følgende

> Hmm. og jeg som troede at man skulle kigge efter revnedannelse ved
> kanten af tænderne på remmen.

Og hvad er forskellen ?? du mener måske ikke at revner er tegn på slidtage ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-05 02:22

"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skrev

> Og hvad er forskellen ?? du mener måske ikke at revner er tegn på slidtage
?

Jo men de revner sidder jo ikke kun ude på kanten af remmen, men på hele
kanten af tænderne.

Sikkert bare en strid om ord.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 13:37

> [...]
> af
> tænderne på remmen.
>
> Det har der nemlig altid været på de remme jeg har skiftet.

Nu skrev jeg jo også bl.a, og også at der ver 4 punkter i tjeklisten:
Så for at fjerne enhverv tvivl kommer det her:

A Risse = revner.
B Seitliches anlaufen = slidt på siderne.
C Ausfransungen = trevler (frønser).
D Risse im zahngrund = revner ved tænderne på remmen (TADAAAAA).

Hvis ikke der er noget at observere af ovenstående, får en tandrem lov at
kører 30.000 til.
Det har jeg det fint med.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-05 02:24

> [...]

> B Seitliches anlaufen = slidt på siderne.
> C Ausfransungen = trevler (frønser).
> D Risse im zahngrund = revner ved tænderne på remmen (TADAAAAA).

Tandfastisk!

> Hvis ikke der er noget at observere af ovenstående, får en tandrem lov at
> kører 30.000 til.
> Det har jeg det fint med.

Også jeg.

--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord (med forkæde.)

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 30-01-05 12:35

Ok, tak for svaret. Hvis intervallet hedder 6 år så tror jeg sgu'
jeg venter til næste år.

Jeg har måske også et lidt blasert forhold til det. Kørte i en Polo
1.3 fra '85 som en dag på arbejde begyndte at lyde lidt metallisk.
Der var masser af olie på, og lyden kom først efter 1 minut når
motoren var blevet lidt varm. Jeg kørte de ca 100km hjem til min far
som er mekaniker, 10øren faldt faktisk først da dækslet til
tandremmen kom af, for der var ikke mange tænder tilbage, tror det var
den oprindelige rem fra '85, den var ihvertfald slidt. :) Så den havde
forskubbet sig en tand eller to og den metalliske lyd må have været
stemplerne der ramte ventilerne.. Den trak heller ikke så godt som den
plejede. Kørte fint efter at have fået skiftet remmen :)

Mvh Morten