Torkild E. Torsk
Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 21:36

Her er de rødes nyeste foreslag som virkelig vil REVOLUTIONERE det danske
afgiftsniveau for biler

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2854700/

--
Tom

Fra : Mark Sandberg

Dato : 28-01-05 21:42

> Her er de rødes nyeste foreslag som virkelig vil REVOLUTIONERE det danske
> afgiftsniveau for biler

Det er typisk præget af misundelse.

/Mark.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-01-05 00:01

Mark Sandberg wrote:

> Det er typisk præget af misundelse.

ok

Fra : Leonard

Dato : 28-01-05 21:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Her er de rødes nyeste foreslag som virkelig vil REVOLUTIONERE det danske
>afgiftsniveau for biler

Det kunne være interessant at vide hvor han har lige de tal fra.
Hvorfor lige ned til 140% og hvorfor lige 13,3 km/l som grænse?
Og hvorfor i det hele taget en model der ikke ændrer en dyt ved noget
som helst ...
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 21:59

> [...]
> Hvorfor lige ned til 140% og hvorfor lige 13,3 km/l som grænse?
> Og hvorfor i det hele taget en model der ikke ændrer en dyt ved noget

Garanteret fordi lige den bil han selv har kig på, ligger over denne
"magiske" grænse

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 28-01-05 22:02

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Garanteret fordi lige den bil han selv har kig på, ligger over denne
>"magiske" grænse

Det er sg* sørgeligt hvis en formand for et stort forbund mangler
11.000 kr for at kunne købe drømmebilen
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 22:08

> Det er sg* sørgeligt hvis en formand for et stort forbund mangler
> 11.000 kr for at kunne købe drømmebilen

Konebil?

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 28-01-05 22:22

>Konebil?

Det er sg* stadig sørgeligt, om det så var bil nr. 4 til den 3. søn
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-05 11:07

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse >
> Det er sg* sørgeligt hvis en formand for et stort forbund mangler
> 11.000 kr for at kunne købe drømmebilen
> --
Tværtimod, det vil være beviset på det ikke er en pamper ;)).

Fra : Leonard

Dato : 29-01-05 11:27

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Tværtimod, det vil være beviset på det ikke er en pamper ;)).

Jeg mener sg* det er sørgeligt hvis et fagforbund i den størrelse ikek
giver formanden en ordentlig løn, han bør være den værd ellers må de
finde en ny. Men er lønnen ikke god nok, så bliver det svært at finde
en med de rette kvalifikationer.
Om denne formand er pengene værd aner jeg intet om.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-05 04:05

> Jeg mener sg* det er sørgeligt hvis et fagforbund i den størrelse ikek
> giver formanden en ordentlig løn,

Jeg var nu ironisk, du kan være HELT sikker på han har "snablen" grundigt i
kassen, vis mig den fagforenings-boss som ikke har det!. Udover det job som
de egentligt er betalt for at varetage, godt betalt!, sidder de i div.
udvalg og bestyrelser, hvor de får mindst det samme i honorar.

Fra : zillyink

Dato : 28-01-05 23:03

Tom wrote:
> Her er de rødes nyeste foreslag som virkelig vil REVOLUTIONERE
> det danske afgiftsniveau for biler

Ok, masser af brok og ingen løsning.

Så vidt jeg kan se kan de "sorte" ikke gøre det en skid bedre end
de "røde" så hvordan vil I skære kagen?

Her er en lille opgave:

Bilafgifterne skal omlægges og de indtægter og udgifter der er
forbundet med transport skal financieres af bilkøberne, dvs. at
der skal skaffes midler til dækning af tabte indtægter ved en
højere brugebetaling ved brug af bil!

Den samlede ramme skal være udgiftsneutral. (plus/minus 10%)

Miljørigtige biler skal fremmes,og hvor skal grænsen gå for
hvilke biler der kan bestå mærkatet miljørigtig?

Hvor skal indtægterne hentes? - KM afgift? - Bompenge i byer? -
Motorvejsafgifter? - Tid på døgnet - GPS afhængig? -
Bensinafgifter forhøjes væsentligt? - ???

Skal der laves adfærdsregulerende foranstaltninger i lighed med
rygepolitikken for at "tvinge" bilisterne til at bruge det
offentlige og kun købe/bruge bilen når det er tvingende/højest
nødvendigt?

Dette sagt af en mand der fiser rundt i en Brava med moderat
kørselsbehov og som med ekstraordinær stor nysgerrighed kigger på
Lexus, nyere brugt forstås og meget gerne til svenske priser!
Jeg har ingen løsning, men tror ikke ét sekund på at der vil ske
en omlægning af afgifterne uden kompesation andre steder, og det
fortrinsvis på transport relaterede områder, så at regnestykket
går nogenlunde i nul.
Og det bliver ikke på den offentlige transport, da den vel dårlig
kan blive dyrere eller for for den sags skyld dårligere, uden at
lukke butikken!

Nå men, her er lidt inspiration:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=166038

http://www.aktivebilister.dk/afgift.htm

http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=449

http://www.trm.dk/sw673.asp

http://www.rummet.dk/247000c

http://www.dst.dk

--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : Mark Sandberg

Dato : 28-01-05 23:49

"zillyink" skrev i en meddelelse:

> [...]
> højere brugebetaling ved brug af bil!
>
> Den samlede ramme skal være udgiftsneutral. (plus/minus 10%)

Elementært min kære Watson.

Registreringsafgiften på alle nye motorkøretøjer skal helt fjernes på en
gang.

Miljøafgiften på disse nye motorkøretøjer - d.v.s. prisen for at have et
specifikt køretøj på nummerplader - skal på alle nuværende niveauer
reguleres op med en faktor, så provenuet samlet set over en beregnet
gennemsnitlig levetid på køretøjet, modsvarer de nuværende samlede miljø- og
registreringsafgifter.

Derved kan borgerne have forskellige køretøjer med og uden nummerplader,
efter årstider og behov. Med andre ord - en forbrugsafgift, der er tilpasset
miljøbelastningen.

Der skal være en skærringsdato for nye og gamle afgifter. Så de nuværende
ejere ikke får et unormalt stort værditab og de gamle lavere miljøafgifter
vil holde prisen på tidligere køretøjer oppe.

/Mark.

Fra : Leonard

Dato : 28-01-05 23:59

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote:

>Registreringsafgiften på alle nye motorkøretøjer skal helt fjernes på en
>gang.

Vi tager en bil der i dag koster 300.000 kr.
Den vil så koste ca. 100.000 kr.

> [...]
>reguleres op med en faktor, så provenuet samlet set over en beregnet
>gennemsnitlig levetid på køretøjet, modsvarer de nuværende samlede miljø- og

Med en levetid på 8 år vil de manglende 200.000 kr blive til 25.000
kr. pr. år oveni den ejerafgift der er i dag.

Jeg har med vilje regnet med meget runde tal, det er jo sent på
aftenen

En eller anden statsøkonom kan så male fanden på væggen ved at regne
ud at vi så vil købe 3 gange så mange biler og dermed vil
betalingsbalancen få et problem ...
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-05 00:16

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev > En eller anden statsøkonom kan så male
fanden på væggen ved at regne
> ud at vi så vil købe 3 gange så mange biler og dermed vil
> betalingsbalancen få et problem ...

Jeg tror snarere vejnettet vil få et problem. Så vil jeg til at cykle igen,
for at komme hurtigt frem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-01-05 00:28

> [...]
>
> En eller anden statsøkonom kan så male fanden på væggen ved at regne
> ud at vi så vil købe 3 gange så mange biler og dermed vil

Prisen for at have én bil konstant på nummerplader vil samlet set være det
samme. Vælger man derudover at anskaffe sig et ekstra sommerkøretøj som en
autocamper, en cabriolet eller en motorcykel til feriebrug, vil staten kun
få en større indtægt. Forskellen vil ligge i, at bl.a. galvaniserede biler
med længere levetid, vil være billigere at bruge. Det vil samlet set for
staten være en miljørigtig og overskudsgivende løsning. Samtidig vil den
frie handel med køretøjer over EU's grænser være sikret - begge veje.

/Mark.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-01-05 00:15

Mark Sandberg wrote:
> Registreringsafgiften på alle nye motorkøretøjer skal helt fjernes på en
> gang.

Ja, ok.

> [...]
> reguleres op med en faktor, så provenuet samlet set over en beregnet
> gennemsnitlig levetid på køretøjet, modsvarer de nuværende samlede miljø- og

Hvorfor skal man betale for at have et køretøj stående på plader? Er det
måske mere miljøbelastende at køre 0 km i en indregistreret bil, fremfor
en ikke indregistreret?

> Derved kan borgerne have forskellige køretøjer med og uden nummerplader,
> efter årstider og behov. Med andre ord - en forbrugsafgift, der er tilpasset
> miljøbelastningen.

Igen, det er vel ikke miljøbelastende at indregistere sit køretøj? Hvis
man skulle tilpasse det efter miljøbelastningen (og mekanisk belastning
af vejbaner, fodgængere osv.), var det så ikke smartere at flytte
afgifterne over på brændstoffet? Og måske straffe med lidt grøn afgift
for køretøjer der har dårlig udnyttelse af brændstoffet.

> Der skal være en skærringsdato for nye og gamle afgifter. Så de nuværende
> ejere ikke får et unormalt stort værditab og de gamle lavere miljøafgifter
> vil holde prisen på tidligere køretøjer oppe.

Så køretøjer der er indregistreret før denne dato slipper med billig
ejerafgift, og derfor holder brugtværdien bedre? Eller hvad?
Hvis afgiften blev flyttet fra registrering til brændstof, ville man
skulle lave en glidende overgang, over måske 10 år.

Mvh.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-01-05 00:46

"Lars L. Hansen" < skrev i en meddelelse:

> Hvorfor skal man betale for at have et køretøj stående på plader? Er det
> måske mere miljøbelastende at køre 0 km i en indregistreret bil, fremfor
> en ikke indregistreret?

Forbrugsafregnet afgift var også det bedste.

> [...]
> afgifterne over på brændstoffet? Og måske straffe med lidt grøn afgift
> for køretøjer der har dårlig udnyttelse af brændstoffet.

Høje afgifter på brændstof var den bedste løsning - men det kræver at alle
medlemslandende i EU er med.

> Så køretøjer der er indregistreret før denne dato slipper med billig
> ejerafgift, og derfor holder brugtværdien bedre?

Jep - ellers betaler de dobbelt i forhold til nu.

> Hvis afgiften blev flyttet fra registrering til brændstof, ville man
> skulle lave en glidende overgang, over måske 10 år.

Ekstra afgift på brændstof i DK, vil give store problemer med grænsehandel .
Desuden vil en glidende overgang på 10 år, kun trække den ekstra afskrivning
på værditab og dobbeltbeskatning af nuværende bilejere i langdrag.

/Mark

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-01-05 01:01

"Lars L. Hansen" skrev i en meddelelse:

> Og måske straffe med lidt grøn afgift
> for køretøjer der har dårlig udnyttelse af brændstoffet.

Hvad er der galt med differentieringen i den eksisterende grønne ejerafgift,
hvis blot samme faktor bruges til at beregne en ny brugsafgift ud fra
køretøjernes forskellige og forventede levetid?

/Mark.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 29-01-05 01:06

Mark Sandberg wrote:

> Hvad er der galt med differentieringen i den eksisterende grønne ejerafgift,
> hvis blot samme faktor bruges til at beregne en ny brugsafgift ud fra
> køretøjernes forskellige og forventede levetid?

Dette er galt: Det er ikke rimeligt at et firma, hvis sælger kører
100.000 om året, skal betale det samme som familien der senere køber
bilen brugt, og som kører 15.000 om året - hvis man altså ønsker at
pålægge afgift for miljøbelastning.

Mvh.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 29-01-05 01:28

> [...]

> 100.000 om året, skal betale det samme som familien der senere køber
> bilen brugt, og som kører 15.000 om året - hvis man altså ønsker at

Dette vil ikke være anderledes end med det nuværende afgiftsystem, hvor der
desuden er lavere afgifter for erhvervskøretøjer og køretøjer på gule
plader. Der kunne laves forskellige andre skattemæssige reguleringer for
virksomheders miljøbelastning.

/Mark.

Fra : Leonard

Dato : 29-01-05 10:53

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>100.000 om året, skal betale det samme som familien der senere køber
>bilen brugt, og som kører 15.000 om året - hvis man altså ønsker at

Der vil stadig være afgift på brændstoffet, som i dag.

Des mere jeg tænker over denne simple model, des bedre synes jeg om
den. Der er indtil nu ikke fremkommet gode og vægtige argumenter imod.

--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Leonard

Dato : 29-01-05 10:58

> [...]

>Hvorfor skal man betale for at have et køretøj stående på plader? Er det
>måske mere miljøbelastende at køre 0 km i en indregistreret bil, fremfor

Hvordan vil du ellers skelne mellem om bilen bliver brugt eller bare
holder stille.
Med et fornuftigt system til at afmelde og tilmelde en bil (mod et
gebyr, der dækker udgifterne) vil det være muligt at have x-antal
biler holdende, og køre (og betale afgift) af den bil man lige har
lyst til at bruge i denne periode.
Der kan sikkert laves noget i stil med svenskernes klistermærker, så
man kan købe mærket for et kvartal af gangen eller hvordan det nu
viser sig at være ønskeligt.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-05 13:24

Leonard wrote:

> Hvordan vil du ellers skelne mellem om bilen bliver brugt eller bare
> holder stille.

Hvis afgiften ligger på benzinen, løser spørgsmålet helt sig selv.

--
Hygge..
Thomas

Fra : BJ

Dato : 29-01-05 13:37

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis afgiften ligger på benzinen, løser spørgsmålet helt sig selv.

Hvorfor skal der egentlig lægges voldsom afgift på biler som så skal flyttes
til brændstoffet. Tyskerne klarer sig dig fint uden og sælger benzin til
samme priser som vores..??

--
Bjørn J.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-05 15:12

> Hvorfor skal der egentlig lægges voldsom afgift på biler som så skal
> flyttes til brændstoffet. Tyskerne klarer sig dig fint uden og sælger
> benzin til samme priser som vores..??

Men så er der i hvert fald et eller andet andet som skal laves om i vores
samfund. Hvis registreringsafgiften fjernes helt, så er der jo et hul på x
mia. kroner som skal stoppes. Disse penge kan kun hentes fra folk som dig og
mig - altså folk som er har en beskatbar indtægt/ et beskatbart forbrug.
Alternativet er at vi skal spare de mia. det drejer sig om - vi kan hente
det i folkepensionen, indføre fuld brugerbetaling i børnehaverne, udbetale
det mindre i socialhjælp ...... fortsæt selv med forslag !
SummaSummarum: en fjernelse af registreringsafgiften skal financieres på een
eller anden måde.

mvh

Andreas M. Hansen

ps. jeg går også ind for at lægge provenuet på benzin/diesel - sagde manden
som bor forholdsvis tæt på landegrænsen..

Fra : BJ

Dato : 29-01-05 15:20

KLIP

> SummaSummarum: en fjernelse af registreringsafgiften skal financieres på
> een eller anden måde.

Naturligvis.

Hvordan klarer eks. tyskerne, svenskerne og englænderne det...?

De har om muligt endnu flere offentlige ansatte end os pr. i erhvervslivet
arbejdende borgere..?

Jeg kan ikke lige på stående fod, huske det samlede skattetryk i de tre
lande, kan du..?

--
Bjørn J.

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-01-05 17:54

On Sat, 29 Jan 2005 15:19:38 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Naturligvis.
>
>Hvordan klarer eks. tyskerne, svenskerne og englænderne det...?

De førstnævnte gør det heller ikke. Men det ligger mere i den måde,
hvorpå det hele er skruet sammen. En nærmere diskussion her af hører
hjemme i dk.politik.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : BJ

Dato : 29-01-05 19:23

KLIP

> De førstnævnte gør det heller ikke. Men det ligger mere i den måde,
> hvorpå det hele er skruet sammen. En nærmere diskussion her af hører
> hjemme i dk.politik.

Med den holdning har du herved stoppet al diskussion om danske afgifter på
biler.

De er indført som rendyrket politiske styringsredskaber.

--
Bjørn J.

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-01-05 13:20

On Sat, 29 Jan 2005 19:23:23 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Med den holdning har du herved stoppet al diskussion om danske afgifter på
>biler.

Der blev spurgt til, hvordan Tyskerne klarer den uden afgifter på biler.
Og det gør de jo netop ikke. Store dele af det tyske vejnet er nedslidt
og nødvendige udbygninger er udskudt på ubestemt tid. Blandt andet
derfor er der blevet indført en afgift per kørt kilometer for lastbiler.
Det viser sig nu, at dette system også er tiltænkt afgift for
personbiler.
Jeg har intet imod, at skulle til at betale per kilometer, så længe jeg
ikke også skal betale min årlige KFZ-Steuer (grønne afgift).

Indtil nu, har lastbilerne hernede ikke betalt deres del af gildet, med
hensyn til slid på vejene, medens personbiler betaler 2 - 3 gange i
forhold til det, som de slider på vejene.

>De er indført som rendyrket politiske styringsredskaber.

Det er vel det samme med alle former for skatter og afgifter!?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : BJ

Dato : 30-01-05 15:57

KLIP

> Det er vel det samme med alle former for skatter og afgifter!?

Korrekt.

Med dit udsagn omkrig et fut, gør at enhver diskussion omkring afgift/skat
ikke kan føres her, trods det faktum det drejer sig om motorkøretøjer.

I øvrigt, hvordan takler Luxemburg, Østrig og Svejts det..de er om muligt
færre end os..?

--
Bjørn J.

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-01-05 17:39

On Sun, 30 Jan 2005 15:57:00 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Med dit udsagn omkrig et fut, gør at enhver diskussion omkring afgift/skat
>ikke kan føres her, trods det faktum det drejer sig om motorkøretøjer.

Mit fut gik på den samlede diskussion af det tyske skattesystem. Den
diskussion hører ikke til her. Diskussionen om reg.afgift og maut, kan
vi sagtens have her.

>I øvrigt, hvordan takler Luxemburg, Østrig og Svejts det..de er om muligt
>færre end os..?

Aner ikke, hvordan de gør det.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-05 13:21

zillyink wrote:

> [...]
> forbundet med transport skal financieres af bilkøberne, dvs. at
> der skal skaffes midler til dækning af tabte indtægter ved en

Væk med alle afgifterne og læg hele møllen over på brændstoffet.
Der har tidligere været sammenlignet tal for årlig indtjening via
bilafgifter kontra oliebranchens tal for antal solgte liter. Som
jeg husker det var det noget i størrelsesorden af en femmer ekstra
pr. liter.

Fra denne femmer, kan man så trække alle de kroner der spares på
at man ikke længere skal kontrollere folk i hoved og r.. - alt det
administrative med at hitte ud af og kontrollere om folk kører i
biler med hvide eller gule nummerplader, hvad normtallene for
bilmodellen er osv. kan jo droppes. Afgiften inddrives ved
tankstanderen, kører du mange km, betaler du meget, kører du få
betaler du lidt. Samtidigt bliver det økonomisk muligt at have en
spændende benzinsluger til weekendturene, mens man i det daglige
kan trille rundt i en lille "sparegris".

Den allerede betalte registreringsafgift bør refunderes efter
samme model som man nu kan eksportere biler til udlandet efter. I
princippet kan folk jo allerede nu eksportere deres biler til
udlandet og få afgiften retur, det skal bare udvides til at det
også kan lade sig gøre selv om bilen bliver indenfor danske
grænser. Det koster naturligvis på likviditeten, men det hentes
hurtigt ind igen på brændselsafgiften. En gradvis udfasning af
vores afgiftssystem vil dræbe bilbranchen, hvem gider betale fuld
pris for en bil der om et år koster langt mindre og om to år er
endnu billigere?

> Dette sagt af en mand der fiser rundt i en Brava med moderat
> kørselsbehov og som med ekstraordinær stor nysgerrighed kigger på
> Lexus, nyere brugt forstås og meget gerne til svenske priser!

Ovenstående sagt af en mand der altid har kørt rundt i gamle biler
hvor registreringsafgift ikke længere har været relevant at tænke
på.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-05 15:15

Kan du sige grænsehandel..? - med en femmer mere på benzinprisen, så kan
man jo begynde at regne på hvor langt oppe i jylland det kan betale sig at
køre en tur over grænsen i ny og næ.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-05 19:49

> Kan du sige grænsehandel..? - med en femmer mere på benzinprisen, så kan
> man jo begynde at regne på hvor langt oppe i jylland det kan betale sig at
> køre en tur over grænsen i ny og næ.

Vi kan lige så lidt som en forhøjet registreringsafgift, have en forhøjet
brændstofpris, det vil EU ikke tillade. Der kommer ikke til at mangle ret
mange penge: Bilsalget vil stige enormt de første år, og derefter ligge
konstant højere. Momsen kommer jo stadig ind. Der vil blive kørt flere km
med den fordoblede bilpark. Der vil blive tjent mere på at servicere denne,
altså mere ind i skat. DSB kan skæres ned til det minimale, der er ingen der
gider sidde og rumle i et tog længere. Man sparer skiltning om
hastighedsgrænser samt politiets udgifter til at kontrollere
hastighedssyndere, det kan ganske simpelt ikke lade sig gøre at køre stærkt
nogen steder. Der vil af samme grund ske færre alvorlige og invaliderende
ulykker, og sker de, sidder folk bedre beskyttet i de nye biler, der er mere
trafiksikre = mindre sygehus- og invalideudgifter. Arbejdskraften bliver
mere fleksibel, folk kan i videre udstrækning tage job i andre byer. Lønkrav
og skattejammer vil aftage. Der er sikkert mere, det ender såmænd nok med at
der ikke kommer til at mangle noget i Statskassen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 29-01-05 19:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>DSB kan skæres ned til det minimale, der er ingen der
>gider sidde og rumle i et tog længere.

Mon dog?
- i landene omkring os, hvor der er lavere afgifter på biler, kører
der mange tog, med mange passagerer.
Og hvis der skal være dobbelt så mange biler på vejene, så håber jeg
sg* at togene kører regelmæssigt, for så bliver det jo ikke til andet
end at holde i kø hele vejen fra Kolding til Helsingør.

Men jeg tror faktisk ikke lavere afgifter vil give flere biler på
vejene, det vil give andre biler på vejene, anderledes biler, nyerer
biler, sjældnere biler - og så alligevel, jeg tror faktisk de fleste
bilister bare vil have en bil
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-05 21:23

"Andreas M. Hansen" wrote:

> Kan du sige grænsehandel..? - med en femmer mere på benzinprisen, så kan
> man jo begynde at regne på hvor langt oppe i jylland det kan betale sig at
> køre en tur over grænsen i ny og næ.

Tjaae, så kan vi jo passende samtidigt tage hul på at føre nogle
af alle indtægterne fra bilerne over på den generelle skat. Det er
fint nok at der skal bruges en masse kugler til hospitaler,
fodboldbaner, rutebiler, parker, plejehjem osv, og det er også
fint at bilisterne er med til at betale en del af gildet, men jeg
er ret træt af holdningen "Vi skal bruge xx millioner, lad os
dræne folk med bil endnu en gang".

Som jeg ser det kan man opstille en sammenhæng mellem benzinprisen
og antallet af biler på vejene. Hvis benzinen koster x kroner vil
y mennesker tage bilen. Herefter laver man en beregning på hvor
mange biler man ønsker sig på vejene og heraf ved man hvad
benzinen skal koste. Kort og godt, en forbrugsregulerende afgift.
Det vil så give en vis mængde kroner i statskassen og hvis ikke
det er nok, må vi allesammen, ikke kun bilisterne, være med til at
betale resten via skatten..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-05 22:54

> [...]
> Det vil så give en vis mængde kroner i statskassen og hvis ikke
> det er nok, må vi allesammen, ikke kun bilisterne, være med til at

I har åbenbart ikke indset at vi er medlem af EU, og den langsigtede
planlægning er at man trin for trin gør det umuligt for enkeltlande at
bestemme nogetsomhelst selv. Det kan godt være det tager mange år, men bare
de næsten umærkelige forandringer er irreversible (og det er de, kan ikke
føres tilbage), så er målet det endegyldige og uundgåelige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 02-02-05 14:49

> [...]
> mange biler man ønsker sig på vejene og heraf ved man hvad
> benzinen skal koste. Kort og godt, en forbrugsregulerende afgift.

Det kan være meget godt men der er nu også regionale forskelle der spiller
ind. Selvfølgelig vil en højere benzinpris får flere til at fravælge bilen
og tage offenlig transport. Men der er store dele af danmark hvor offenlig
transport ikke findes.

Jeg har været med tog på arbejde idag (atypisk). Men efter at rutebilens
rute blev lagt om for et lille års tid siden har jeg nu 7km til den. Så
flink som min kone nu er ville hun da gerne stå lidt tidligere op så jeg
ikke skulle cykle til bussen - og da bilen nu var startet kørte hun mig helt
til stationen istedet for kun at køre mig til bussen (dvs 40km rundtur) -
Skulle hun kun have kørt mig til bussen skulle vi være kørt 15min før.

Ved at bruge offenlig transport har jeg brugt 5/4 time ekstra på at komme på
arbejde. Havde jeg skulle cykle til bussen skulle der lægges yderligere 1/2
time på ... Dvs 1 time og 3 kvartar i ekstra transporttid, bare for at komme
på arbejde

Uden bilen går danmark istå ...
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-01-05 17:11

zillyink wrote:

> Ok, masser af brok og ingen løsning.

Her er mit forslag. Der er ikke tænkt voldsomt over det(!).

Registrationsafgiften behøves nødvendigvis heller ikke at afskaffes
fuldstændigt, men den kunne skæres ned til 80%. Man kunne også lave en
regel, hvor man lagde loft på hvor meget afgift man skulle betale for et
enkelt køretøj. En maksimal grænse på f.eks. 500.000 kroner i afgift kunne
være en rar ting. Jeg tror at man direkte, via større og lækrere biler på
vejene, kan måle det på sygehusene. Hvis folk går rundt og er glade for
deres fede biler, eller bare er får en positiv start på dagen ved at en
Ferrari triller forbi dem i trafikken, tror jeg at der bliver fære
indlæggelser.
Eller sagt på en anden måde: Livskvaliteten kunne for mange mennesker øges
væsentligt ved at de, i stedet for at sætte sig ind i deres Fiat Panda 0,9,
om morgenen kunne sætte sig ind i en dejlig Audi.

Registrationsafgiften skal også nedsættes gradvist, så folk der i går har
købt en bil i dag ikke står med en bil der pludselig har tabt 66% i værdi.
Årrækken den afskaffes i kunne f.eks. være 10, da dette også er den typiske
levealder på et automobil.

Ved at få udskiftet de gamle og usikre biler kan man højst sandsynligt skære
ned i de midler der bruges til ulykker. Efter hvad jeg har hørt bruges der
ved en dødsulykke i trafikken omkring 1 million kroner per dødsfald. Kan man
få skiftet den mindre sikre bilpark ud til en, hvor abs, esp, airbags og
lignende smart elektronik er standardudstyr, kan man måske skære ned i
antallet af dødsfald, og dermed også i de rent økonomiske udgifter.

Beløb fra alle trafikkale forseelser skal gå til den private trafikken.
Ganske simpelt på den måde, at man tager et beløb fra dem som ikke
overholder trafikkens spilleregler, og bruger beløbet til alle de andre
trafikanters fordel. Som det er i dag, tvivler jeg på, at de penge der
bliver skrabet ind via fotovogne rent faktisk bliver brugt på at bygge veje,
lave sikkerhedsforanstaltninger og lign.
Hvis der fra privatbilismen flyttes penge, måske i form for afgifter eller
bøder, og flyttes til støtte for den offentlige trafik skal dette stoppes..
Kan den offentlige trafik ikke køre rundt ved hjælp af brugerbetaling bør
deres problemer løses på en anden måd, f.eks. ved at skære ned på antallet
af afgange.

Man kan måske sige, at det er tidligere regeringers nægtelse af bilindustri
og forskning, som bider os i røven i dag. Havde man været tidligere ude og
måske fået nogle bilfabrikker til danmark eller startet sin egen produktion,
havde registreringsafgiften nok ikke været et så stort "problem" som det er
i dag.
For mange mennesker er bilen blot et værktøj som benyttes for at komme fra A
til B. Til dem kunne der produceres en dansk bil, og det skal være en rigtig
bil, ikke en Ellert! :).
Ved at Danmark får sin egen bilfabrik kan man sikre lidt arbejdspladser, og
man sikrer vel også, at pengene bliver inde i landet.

hmm.. er gået lidt død.. synes ellers jeg havde lidt flere ideer.. Det kan
være de dukker frem igen senere.. hvis nogle da er interesserde i at høre
sådan en omgang brainstorm

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 29-01-05 17:22

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> produktion,
> havde registreringsafgiften nok ikke været et så stort "problem" som det

Det er jo paradoksalt nok de samme som har påført os disse uhyrlige
afgifter.

Havde de blot været en anelse fremsynede, var der måske en stor fly-,
motorcykel- og sikkert også bilproduktion i Danmark i dag.

Bortset fra det, er det bemærkelsesværdigt som man i dag accepterer enorme
afgifter og konstant søger efter en omfordeling, men ikke en egentlig
løsning på problemet.

Skyldes det en massiv indoktrinering eller blot almindelig dovenskab, apati
eller sågar frygt for forandring....?

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 29-01-05 17:24

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>Beløb fra alle trafikkale forseelser skal gå til den private trafikken.

Den duer ikke i dette skattestop vi har nu.
Mankan ikke bare holde op med at bruge penge på nogetman har brugt
penge på i mange år, og med skattestoppet må pengene ikke inddrives
andre steder ...
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 12:52

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev :

>Ved at få udskiftet de gamle og usikre biler kan man højst sandsynligt skære
>ned i de midler der bruges til ulykker.

det bliver næppe ret meget - da det vist kun er ganske sjældent bilens
alder/tilstand har meget at sige med hensyn til en ulykkes
konsekvenser

Årsagerne findes vist typisk 40 cm fra rattet .....
--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-05 13:50

<jan@fedtegreven.dk> skrev

>....vist kun er ganske sjældent bilens
> alder/tilstand har meget at sige med hensyn til en ulykkes
> konsekvenser
>
> Årsagerne findes vist typisk 40 cm fra rattet .....

Bilens alder er ikke problemet, men større/nyere biler = bedre sikkerhed på
flere punkter. Så vel får vi ulykker(grundet de 40 cm), men dem der koster,
vil falde i antal. Og her er det jo ikke kun pengene vi skal glæde os over i
den sammenhæng.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 14:44

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

> [...]
>vil falde i antal. Og her er det jo ikke kun pengene vi skal glæde os over i

Jeg bifalder skam bedre sikkerhed på alle punkter, når det er muligt,
men uanset hvad man indfører fjerner det ikke årsagen til ulykken, som
i de 99,9% af ulykkerne ene og alene skyldes en handling, udført af en
der befinder sig bag et rat

kan bedre sikkerhed i bilerne formindske skaderne på de der
ufrivilligt bliver indblandet i en ulykke, opstået pga. andres
handling, er det super

At påstå det er de gamle biler der er skyld i ulykkerne, er derimod
noget spil for galleriet.

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-01-05 18:42

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> men uanset hvad man indfører fjerner det ikke årsagen til ulykken, som
> i de 99,9% af ulykkerne ene og alene skyldes en handling, udført af en

Ja vi er helt enige i, at 99% af alle ulykker helt sikkert skyldes bilisten,
og ikke bilen.

> At påstå det er de gamle biler der er skyld i ulykkerne, er derimod
> noget spil for galleriet.

Det var heller ikke det jeg sagde. Jeg sagde bare, at /når/ folk kører galt,
så vil chancen for overlevelse nok være en del bedre i en moderne bil med
airbags og deformationszoner, end det ville være i en bil uden.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 18:56

> [...]

>så vil chancen for overlevelse nok være en del bedre i en moderne bil med
>airbags og deformationszoner, end det ville være i en bil uden.

I know .... som jeg skrev - reflekterede jeg mere på om der bliver
noget at "spare på kontoen"

det tror jeg nemlig ikke, når man kigger på det, sådan lidt fra oven

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-05 22:04

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> I know .... som jeg skrev - reflekterede jeg mere på om der bliver
> noget at "spare på kontoen"
>
> det tror jeg nemlig ikke, når man kigger på det, sådan lidt fra oven

Du mener altså ikke at nogen måneder på sygehus, uarbejdsdygtighed og et
helt liv i rullestol, er noget der koster det offentlige ret meget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-01-05 22:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

>Du mener altså ikke at nogen måneder på sygehus, uarbejdsdygtighed og et
>helt liv i rullestol, er noget der koster det offentlige ret meget?

det er fejl opfattet - jeg mener ikke ret mange af de udgifter kan
henføres til "gamle biler"

og da slet ikke hvis man kigger på de enorme udgifter der er i
sundheds-sektoren samlet, så skal den helt store lup vist frem, for at
finde de ting, hvor forekomsten af en ældre bil, med rette kan angives
som værende årsagen til udgiften.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-05 23:33

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> det er fejl opfattet - jeg mener ikke ret mange af de udgifter kan
> henføres til "gamle biler"

Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
airbags, ingen ABS, og måske mere.

> og da slet ikke hvis man kigger på de enorme udgifter der er i
> sundheds-sektoren samlet

Det har jo ikke med debatten at gøre.

>så skal den helt store lup vist frem, for at
> finde de ting, hvor forekomsten af en ældre bil, med rette kan angives
> som værende årsagen til udgiften.

De ting kunne f.eks. være, at rigtig mange ulykker overgår fra at være
millionprojekter til at være lidt hudafskrabninger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-01-05 18:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

>Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
>airbags, ingen ABS, og måske mere.

de gamle biler (der er tilbage) beskytter måske sit indhold lidt
dårligere i tilfælde af visse typer af uheld - men kig på typerne af
uheld der bliver registreret, og en del af de argumenter forsvinder
som luften ud af en ballon

ABS ? dårlige bremser ? Der er vist ikke der årsagen til ret mange
uheld findes

>Det har jo ikke med debatten at gøre.

Det har det da i allerhøjeste grad, når ordvalget "penge sparet"
bringes på bane

>De ting kunne f.eks. være, at rigtig mange ulykker overgår fra at være
>millionprojekter til at være lidt hudafskrabninger.

Vi snakker stadig om peanuts i det store overblik.

Jeg ville eddergodtnok hellere køre galt i Rekorden, eller Scorpioen,
fremfor mange af de små sardindåser der er på vejene i dag

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-05 19:55

<jan@fedtegreven.dk> skrev>
> Det har det da i allerhøjeste grad, når ordvalget "penge sparet"
> bringes på bane

Jamen pengene er jo netop sparet, uanset at der er store udgifter til andet
sygehusvæsen. Det er derfor det ikke har noget med sagen at gøre.

> Vi snakker stadig om peanuts i det store overblik.
>
> Jeg ville eddergodtnok hellere køre galt i Rekorden, eller Scorpioen,
> fremfor mange af de små sardindåser der er på vejene i dag

Du kan diskutere videre med dig selv, nu du er så godt igang.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-01-05 23:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

>Du kan diskutere videre med dig selv, nu du er så godt igang.

det bliver jeg jo så nødt til - sålænge du kører i den samme rille, og
udelukkende fokuserer på bilens alder og eventuelt manglende udstyr,
uanset hvad virkelighedens verden viser

Fra : Peter Weis

Dato : 31-01-05 18:50

Preben Riis Sørensen wrote:

> Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
> airbags, ingen ABS, og måske mere.

Det er da en rimelig formodning. Men har du belæg for at udtale dig så
sikkert om sagen?

mvh
Peter

Fra : Leonard

Dato : 31-01-05 19:03

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
>airbags, ingen ABS, og måske mere.

På skadestuerne snakkes der om at de nye biler med al deres
sikkerhedsudstyr giver nogle kønnere lig.
Der er sket en ændring af personskaderne, så der ikke er så meget blod
ud af kroppene, til gengæld smadres de indre organer stadig og det er
det man dør af.
Og så hjælper det meste af sikkerhedsudstyret kun på de personer der
sidder rigtigt og fastspændt inde i bilerne, det hjælper ikke meget på
dem der ikke bruger sikkerhedssele og nærmest slet ikke på dem der
befidner sig udenfor bilerne.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 19:07

KLIP

> På skadestuerne snakkes der om at de nye biler med al deres
> sikkerhedsudstyr giver nogle kønnere lig.

Når man ser på antallet af dræbte i trafikken, må det undre én, man ikke har
forbudt indtagelsen/salget af alkoholiske drikke, når man betænker de
direkte og indirekte dødsfald forårsaget af dette.

Men der er sikkert ingen stemmer i at forbyde alkohol .... endnu.

--
Bjørn J.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-05 23:03

BJ wrote:

> Når man ser på antallet af dræbte i trafikken, må det undre én, man ikke har
> forbudt indtagelsen/salget af alkoholiske drikke, når man betænker de
> direkte og indirekte dødsfald forårsaget af dette.

Hvorfor gå som katten om den varme grød? Det optimale må være at
kalde en skovl for en skovl og forbyde biler helt, det har der
været arbejdet i retning af længe. Udover god plads til alle
træ-krammerne, vil det også løse problemet med at folk ikke gider
bruge offentlige transportmidler. Busserne vil nok også bliver
mere præcise når de har asfalten for sig selv..

> Men der er sikkert ingen stemmer i at forbyde alkohol .... endnu.

Ja, og plastikposer, for dem kan børn blive kvalt i..

--
Hygge..
Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 20:42

KLIP

> Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
> airbags, ingen ABS, og måske mere.

http://www.alkohol.dk/manged%C3%B8r.htm

Der burde være andre mere væsentlige ting at beskæftige sig med end det
"evindelige problem" med biler/bilister..?

--
Bjørn J.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-05 22:13

> [...]
>
> Der burde være andre mere væsentlige ting at beskæftige sig med end det
> "evindelige problem" med biler/bilister..?

Ja, og det evindelige problem: 'Page kannot be found...'
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 31-01-05 22:16

KLIP

> Ja, og det evindelige problem: 'Page kannot be found...'

Det lyder underligt.

http://www.alkohol.dk

Begynd blot her, så kommer siderne helt af sig selv, ellers se under
"alkohol i tal".

--
Bjørn J.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-05 22:51

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Det er jo netop det de kan: kollisionssvage, dårligt bremsende, ingen
> airbags, ingen ABS, og måske mere.

Min påstand er, at hvis man kører sig selv ind i et vejtræ i en
gammel bil, så havde man nok også gjort det i en ny. Påstand
nummer to, folk i nye biler har generelt en tendens til at køre
hurtigere end de ville gøre i en gammel bil, da farten dårligt
fornemmes i den nye. Læg dertil "tryghedsfornemmelsen" af at køre
i ny bil. Jeg tvivler på at du kan finde tal for at man statisisk
set er mere udsat for at baldre i et vejtræ i en gammel bil,
heller ikke selv om du tager den danske vognparks alder med ind i
billedet.

Sagt på en anden måde, hvis 40% af den danske vognpark er mellem
10 og 15 år gammel, så tror jeg at ca. 40% af vejtræspåkørslerne
laves af denne gruppe. Hvis 10% af vognparken er under 3 år
gammel, så tror jeg de tegner sig for ca. 10% af de fældede træer.
Mon ikke forsikringsbranchen har nogle tal for det?

Endelig kunne man jo godt gætte på at andelen af biler over 35 år
tegner sig for forsvindende få uheld, men det er næppe et udtryk
for at de bliver sikrere med alderen..

Hvis du vil noget, så kan vi snakke om hvor "rare" hhv. nye og
gamle biler er at blive påkørt af, der tror jeg de nye biler
sparer på hospitalsomkostningerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 01-02-05 20:58

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> gammel, så tror jeg de tegner sig for ca. 10% af de fældede træer.
> Mon ikke forsikringsbranchen har nogle tal for det?

Uha Thomas ... du skal tage højde for kørte kilometre, antallet af
koldstarter og hvor mange liter sprinklervæske der er tilbage i
beholderen for at lave en retvisende statistik.
Så vil det hurtigt vise sig at det hverken er de unge mænd,
drukkenboltene eller fartelskerne som er de værste syndere.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-02-05 22:12

Peter Weis wrote:

> Uha Thomas ... du skal tage højde for kørte kilometre, antallet af
> koldstarter og hvor mange liter sprinklervæske der er tilbage i
> beholderen for at lave en retvisende statistik.

Kan jeg redde den ved at foreslå at ordet "indexreguleret" flettes
ind et passende sted?

> Så vil det hurtigt vise sig at det hverken er de unge mænd,
> drukkenboltene eller fartelskerne som er de værste syndere.

Hvis du siger det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 02-02-05 18:58

Thomas Strandtoft wrote:

> Kan jeg redde den ved at foreslå at ordet "indexreguleret" flettes
> ind et passende sted?

Indexreguleret statistik ... det lyder godt.

mvh
Peter

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-01-05 17:39

zillyink wrote:

> [...]
> med transport skal financieres af bilkøberne, dvs. at der skal skaffes
> midler til dækning af tabte indtægter ved en højere brugebetaling ved

Man kunne starte med at omlægge afgiften til noget periodsk i stedet for
at skulle betales forud. Herved vil rentebyrden komme borgeren til gode,
banken vil selvfølgelig miste renterne. Staten vil få det samme ind
hvert år.

Man kunne også lade alle privatbilitster være fælles om at bære
afgiftsbyrden i stedet for kun dem med behov for bagsæder.

Et par simple og meget nemt gennemførte forslag, efter min mening.

-dennis